وزیر خارجه اسبق انگلیس: لندن طی 100 سال گذشته در امور ایران دخالت داشته است

وزیر اسبق امور خارجه انگلیس با تاکید بر این که غرب هیچ‌گاه جایگاه و ظرفیت ایران را به‌درستی نشناخته، تصریح کرد که لندن طی یکصد سال گذشته، در امور داخلی تهران دخالت مستقیم و آشکار داشته است.
"مالکوم ریفکیند" در نشستی در مجلس عوام ضمن اشاره به تاریخ گذشته روابط انگلیس و ایران اظهار کرد: روابط دو کشور متاثیر از نیاز لندن به نفت تهران بوده است.
وی که از سال 1995 تا 1997 میلادی وزیر امورخارجه بود، افزود: این مساله در سرنگونی دولت مشروع و قانونی دکتر مصدق با کودتا به اوج خود رسید و همین مسائل باعث گردیده که ایرانی‌ها پیوسته به روابط با انگلیس با دیده شک و تردید بنگرند.
ریفکیند به اقدامات اشتباه غرب و اعمال تحریم علیه ایران اشاره و اظهار کرد: باید اعتراف کنیم که انگلیس، آمریکا و اروپا هیچ‌گاه به‌درستی ایران و ظرفیت‌های آن را نشناختند و به پیچیدگی‌های این کشور و تفاوت آن با سایر کشورها دقت نداشته‌اند.


وزیر دفاع اسبق (از سال 1992 تا 1995) انگلیس در بخش دیگری از سخنان خود، توسعه حضور و نفوذ ایران در منطقه را نتیجه سیاست‌های غلط بوش پسر و تونی بلر دانست.
وی تاکید کرد که حل بحث‌های موشکی و تحرکات ایران در منطقه نیاز به گفت وگو با این کشور دارد و هیچ‌کدام از این دو موضوع به برجام ارتباطی ندارند، در این زمینه باید گفت و گوهای دیگری شکل گیرند.
این نشست توسط مجمع خاورمیانه و غرب آسیا با عنوان "ایران:نگاه به آینده" در محل مجلس انگلیس برگزار شد و حدود 70 نفر شامل نمایندگان مجالس عوام و اعیان، محققین مراکز دانشگاهی و پژوهشی، تجار و بازرگانان طرف قرارداد با ایران، دیپلمات‌ها، اعضای برخی از سازمان‌های بین‌المللی مستقر در لندن و خبرنگاران و اصحاب رسانه شرکت داشتند.
در ادامه رضا شیبانی از متخصصین و نمایندگان فعال بخش همکاری انرژی خورشیدی با ایران و شهرزاد عطایی حقوقدان ایرانی مستقر در انگلیس نیز ضمن اشاره به کارشکنی در زمنه توسعه روابط بانکی و تجاری با جمهوری اسلامی ایران، پیروی مسئولین انگلیسی از همتایان آمریکایی در موضوع عدم توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی بعد برجام را سوال برانگیز خوانده و خواستار اتخاذ اقدامات بیشتری از سوی لندن برای گسترش روابط تجاری دو کشور شدند.
آن‌ها ضمن اشاره به امکانات بالقوه در تعاملات اقتصادی و وجود برخی مشکلات و مسائل در مسیر توسعه روابط دو کشور ایران و انگلیس، تاکید داشتند با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران به کلیه تعهدات و مسئولیت‌های خود در برجام عمل کرده، طرف انگلیسی نیز باید با حسن نیت و بر اساس احترام متقابل،موانع توسعه تعاملات اقتصادی و تجاری دو کشور را رفع کند.
سایر اخبار این روزنامه
برنامه‌های نوزده ‌گانه اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری اعلام شد نامه 500 نماینده مجالس اروپا به کنگره آمریکا برای وادار کردن ترامپ به ماندن در برجام همزمان با برپایی جشن میلاد امام حسین(ع) جشن‌های اعیاد شعبانیه در سراسر کشور آغاز شد روسیه از کشف سلاح‌های شیمیایی ساخت آلمان و انگلیس در دوما خبر داد در بیانیه سپاه به مناسبت روز پاسدار مطرح شد؛ امنیت بزرگترین نعمت و مزیت ایران در مقایسه با سایر کشورهاست تصمیمات ضداشتغال لاریجانی: تجار ایران و سریلانکا به سمت گسترش روابط صنعتی حرکت کنند ادامه توزیع گوشت قرمز با قیمت مصوب تنظیم بازار؛ عرضه کالاهای اساسی در ماه رمضان با قیمت گذشته دفاع جانانه یک خانم دکتر ایرانی از نام خلیج فارس در امارات وزیر اقتصاد: اجازه خروج ارز از کشور را نخواهیم داد وزیر خارجه اسبق انگلیس: لندن طی 100 سال گذشته در امور ایران دخالت داشته است آغاز ثبت‌نام بن کتاب اساتید، سازمان‌ها و نهادها در سایت نمایشگاه کتاب برخورد پلیس با مامور ضارب از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه صورت گرفت تشریح مفاد نهمین گزارش سه ماهه وزارت خارجه در خصوص اجرای برجام نماینده ایران: سازمان منع سلاح‌های شیمیایی نباید مورد استفاده ابزاری قرار گیرد وزیران نفت و اقتصاد این هفته در مجلس حضور می‌یابند