روسیه از کشف سلاح‌های شیمیایی ساخت آلمان و انگلیس در دوما خبر داد

روسیه از کشف کپسول گاز کلر ساخت آلمان و انگلیس در غوطه شرقی دمشق خبر داد.
به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد نیروهای دولتی سوریه در مناطق آزاد شده غوطه شرقی به کپسول‌های گاز کلر تولید آلمان و بمب‌های شیمیایی ساخت انگلیس دست یافتند.
اخیرا برخی منابع مخالف سوری مدعی شدند که ارتش سوریه در شهر دوما حمله شیمیایی انجام داده است. آمریکا، فرانسه و انگلیس نیز در واکنش به این حمله حملات موشکی را علیه مقرهای ارتش سوریه انجام دادند.
روسیه روز چهارشنبه از کشف آزمایشگاه شیمیایی و انبار مواد شیمیایی در شهر دوما خبر داده بود.


تیم تحقیقات سازمان ملل به دلایل امنیتی روز پنجشنبه نیز نتوانستند وارد شهر دوما شوند.
ازسوی دیگر وزیر امور خارجه روسیه گفت: مسکو پیش از حمله موشکی آمریکا و متحدانش به سوریه، اعلام کرد که حمله به چه مناطقی به معنای عبور از خط قرمز این کشور است.
سرگئی لاوروف در گفت‌وگو با خبرگزاری ریانووستی افزود: رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه به صراحت اعلام کرد که اگر اقدامات جنگی ائتلاف آمریکایی به نیروهای روسیه آسیب وارد کند، ما پاسخ محکم و سختی خواهیم داد.
لاوروف خاطرنشان کرد که پس از این هشدار، مقام‌های نظامی روسیه و آمریکا در چند سطح تماس داشتند و خطوط قرمز روسیه در سوریه به آنها اعلام شده است.
لاوروف در ادامه اظهار کرد که برخی بازیگران خارجی سعی دارند در فعالیت بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی در سوریه اخلال ایجاد کنند و مانع فعالیت آنها در شهر دوما شوند. وی در عین حال افزود: در مهارت سازمان منع تسلیحات شیمیایی شکی نیست اما از برخی بازرسان آن برای اهداف سیاسی استفاده می‌شود.
وزیر خارجه روسیه گفت که مسکو شواهد کافی برای مشارکت انگلیس در صحنه سازی شیمیایی در شهر دومای سوریه دارد.
وی همچنین به کشف انبار مواد سمی تروریست‌ها در شهر دوما اشاره کرد که پس از ترک آنها برجای مانده و در این انبار، مواد شیمیایی انگلیسی وجود داشت.
لاوروف در همین خصوص با اشاره به حمله موشکی آمریکا، فرانسه و انگلیس ادامه داد: این کشورها به بهانه نابودی انبارهای شیمایی به سوریه حمله کردند؛ حال آنکه اگر جای انبارهای شیمیایی را می‌دانستند و آنها را بمباران می‌کردند، فاجعه شیمیایی دیگری برای ساکنان منطقه به وجود می‌آمد.
بشار اسد نشان افتخار فرانسه را پس داد
در همین میان بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه نشان افتخار "لژیون دونور" فرانسه که توسط ژاک شیراک به وی اعطا شده بود را پس داد.
به گزارش اسکای نیوز عربی، یک منبع در دفتر ریاست جمهوری سوریه با اعلام این خبر تاکید کرد که بشار اسد به دلیل مشارکت فرانسه در تجاوز علیه سوریه تصمیم به این اقدام گرفت.
مسئولان سوری این نشان را به سفارت رومانی در دمشق تحویل داده‌اند تا به طرف فرانسوی بازگردانده شود.
در سال 80 و پس از روی کار آمدن بشار اسد، ژاک شیراک، رئیس‌جمهوری اسبق فرانسه نشان "لژیون دونور" را به وی اعطا کرد.
در بیانیه ریاست جمهوری سوریه آمده است: برای بشار اسد افتخار نیست نشان کشوری را داشته باشد که مانند یک برده دنباله رو آمریکا است و از گروه‌های تروریستی در سوریه حمایت می‌کند.
توافق آتش بس در غوطه غربی
به گزارش رسیده دیروز توافقی بین دولت سوریه و تروریستهای حاضر در غوطه غربی حاصل شد که براساس آن تروریستها از این منطقه خارج خواهند شد.
شبکه «الاخباریه» سوریه اعلام کرد که این توافق پس از تسلیم شدن گروههای تروریستی حاصل شده است. قرار است این توافق زمانی اجرایی شود که گروههای تروریستی به همه بندهای توافق پایبند باشند.
براساس این توافق، همچنین بیشتر گروههای تروریستی از این منطقه خارج شده و کسانی که تمایل دارند باقی بمانند، به وضعیتشان رسیدگی خواهد شد.
به گزارش الاخباریه، یک گروه از تروریستها پس از ترک غوطه، به سمت صحرای شرقی سوریه و گروههای دیگر عازم استان ادلب خواهند شد.
سایر گروههای تروریستی حاضر در شهرکهای «ببیلا و بیت سحم» نیز مخیر هستند که یا این شهرکها را ترک کرده یا به وضعیتشان رسیدگی شود.
همزمان با این توافق، ارتش سوریه به عملیات نظامی خود علیه تروریستها ادامه خواهد داد تا همه بندهای توافق تکمیل شود.
در همین راستا، شبکه خبری المیادین صبح دیروز اعلام کرد که پس از حملات گسترده ارتش سوریه به مواضع داعش در اردوگاه الیرموک و منطقه الحجر الاسود، عناصر این گروه پرچمهای سفید را نشان داده‌اند.
داعش توقف بمباران مراکز خود در الیرموک و الحجرالاسود را خواستار شده است؛ چرا که از بین رفتن مقرهای این گروه باعث میشود که بین عناصر آن اختلاف ایجاد شود.
تروریست‌ها با حمایت آمریکا جبهه جدید تشکیل می‌دهند
در این میان شبکه خبری المیادین گزارش داد که گروه‌های تروریستی با حمایت و نظارت آمریکا در تلاش برای تشکیل یک جبهه جدید در استان درعا واقع در جنوب سوریه هستند.
این شبکه به نقل از یک منبع نظامی روسی گزارش داد که گروههای تروریستی مخالف دولت سوریه تحت نظارت آمریکا برای یک عملیات نظامی گسترده به منظور برپایی یک منطقه مستقل برای خود به دور از دمشق در درعا در جنوب این کشور برنامه‌ریزی می‌کنند.
طبق گزارش این منبع روسی، شمار نیروهای این گروه تروریستی، 12 هزار نفر می‌باشد که عمدتا از عناصر جبهه‌النصره و ارتش آزاد سوریه خواهد بود.
براساس این گزارش، یک گذرگاه بین فلسطین اشغالی و اردن تا مرزهای جنوبی سوریه برای رساندن سلاح‌های سنگین به تروریست‌ها ایجاد شده است.
منبع نظامی روس گزارش داد که گروههای مخالف سوریه با پشتیبانی آمریکا قصد دارند این جبهه جدید در درعا را به جبهه‌ای همانند شرق فرات که نیروهای دمکراتیک کرد سوریه با حمایت آمریکا در آن حضور دارند، تبدیل کنند.
حمله هماهنگ ارتش عراق به داعش در خاک سوریه
ارتش عراق از حمله نیروی هوایی این کشور به کارگاه ساخت مواد منفجره داعش و چند موضع دیگر در سوریه با هماهنگی دمشق خبر داد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی ارتش عراق اظهار کرد که نیروی هوایی این کشور با هماهنگی با دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه از جنگنده‌های "اف - 16" برای هدف قرار دادن مواضع داعش در نزدیکی شهر "هجین" در سوریه استفاده کرد.
ارتش عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما به این دلیل که داعش برای عراق خطرناک است به این گروه تروریستی در خاک سوریه حمله می‌کنیم که این مساله بیانگر افزایش توان نیروهای مسلح در مقابله با داعش و ریشه کن کردن آن است.
پیشتر حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق گفته بود که داعش در شرق سوریه که هم مرز با عراق است حضور دارد که وجود آنها در این منطقه امنیت عراق را تهدید می‌کند و تمامی اقدامات لازم و ضروری برای مقابله با آن را در دستور کار قرار خواهیم داد.
سایر اخبار این روزنامه
برنامه‌های نوزده ‌گانه اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری اعلام شد نامه 500 نماینده مجالس اروپا به کنگره آمریکا برای وادار کردن ترامپ به ماندن در برجام همزمان با برپایی جشن میلاد امام حسین(ع) جشن‌های اعیاد شعبانیه در سراسر کشور آغاز شد روسیه از کشف سلاح‌های شیمیایی ساخت آلمان و انگلیس در دوما خبر داد در بیانیه سپاه به مناسبت روز پاسدار مطرح شد؛ امنیت بزرگترین نعمت و مزیت ایران در مقایسه با سایر کشورهاست تصمیمات ضداشتغال لاریجانی: تجار ایران و سریلانکا به سمت گسترش روابط صنعتی حرکت کنند ادامه توزیع گوشت قرمز با قیمت مصوب تنظیم بازار؛ عرضه کالاهای اساسی در ماه رمضان با قیمت گذشته دفاع جانانه یک خانم دکتر ایرانی از نام خلیج فارس در امارات وزیر اقتصاد: اجازه خروج ارز از کشور را نخواهیم داد وزیر خارجه اسبق انگلیس: لندن طی 100 سال گذشته در امور ایران دخالت داشته است آغاز ثبت‌نام بن کتاب اساتید، سازمان‌ها و نهادها در سایت نمایشگاه کتاب برخورد پلیس با مامور ضارب از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه صورت گرفت تشریح مفاد نهمین گزارش سه ماهه وزارت خارجه در خصوص اجرای برجام نماینده ایران: سازمان منع سلاح‌های شیمیایی نباید مورد استفاده ابزاری قرار گیرد وزیران نفت و اقتصاد این هفته در مجلس حضور می‌یابند