نامه 500 نماینده مجالس اروپا به کنگره آمریکا برای وادار کردن ترامپ به ماندن در برجام

بیش از 500 قانونگذار از کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه در بیانیه‌ای مشترک از آمریکا خواستند تا از برنامه جامع اقدام مشترک خارج نشوند.
به نوشته روزنامه گاردین، بیش از 500 عضو پارلمان‌های انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه مشترک خود خطاب به همتایان آمریکایی‌شان از آنها خواستند تا دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا را متقاعد به ماندن در توافق هسته‌ای با ایران کنند.
این نمایندگان در بیانیه خود از کاخ سفید خواستند تا پیش از ضرب‌الاجل تعیین شده 12 مه ازسوی رئیس‌جمهور ترامپ بار دیگر تهدید وی برای خروج از توافق هسته‌ای را مورد بررسی قرار دهد.
رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این به اروپایی‌ها هشدار داده است که اگر آنچه وی نقاط ضعف توافق می‌خواند را اصلاح نکنند، واشنگتن از توافق خارج خواهد شد.


در ادامه این بیانیه آمده است: دولت آمریکا تهدید به خروج از برجام کرده است درحالیکه ایران به تعهدات خود در این توافق عمل می‌کند. خروج آمریکا از این توافق می‌تواند پیامدهای مهلکی داشته باشد.
این قانونگذاران اروپایی همچنین در بیانیه خود آورده‌اند: تاثیر کوتاه مدت چنین اقدامی به کنترل بر برنامه هسته‌ای ایران پایان خواهد داد که می‌تواند منبعی جدید برای تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه و فراتر از آن باشد.
آنها در ادامه هشدار داده‌اند: اما مساله جدی‌تر خطرات بلندمدت آن است: تخریب اعتبار امضاکنندگان به عنوان طرف‌های مذاکرات بین‌المللی و فراتر از آن دیپلماسی به عنوان یک ابزار برای تضمین امنیت و صلح پایدار.
این نمایندگان انگلیسی، فرانسوی و آلمانی همچنین تاکید کرده‌اند که کنار گذاشتن این توافق منجر به تضعیف ارزش تعهدها و تهدیداتی خواهد شد که کشورهای ما ارائه می‌دهند. اگر این توافق نابود شود تقریبا غیرممکن خواهد بود که بتوان یک ائتلاف دیگر برای وضع تحریم علیه ایران تشکیل داد.
به نوشته گاردین، این بیانیه درحالی منتشر شده است که صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهور فرانسه همزمان با نزدیک شدن ضرب‌الاجل 12 مه قرار است به واشنگتن سفر کنند و دیدارهایی جداگانه با رئیس‌جمهور آمریکا داشته باشند که در آن درباره حفظ توافق هسته‌ای گفت‌وگو خواهند کرد.
دولت‌های برلین، پاریس و لندن پیش از این در تلاش برای متقاعد کردن کاخ سفید رایزنی‌هایی برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران انجام داده‌اند تا بتوانند این توافق را حفظ کنند.
امضاکنندگان این بیانیه همچنین در بیانیه خود آورده‌اند ما نیز نگرانی‌های مشترکی درباره رفتارهای ایران داریم اما به طور جدی بر این باوریم که این مسائل باید به طور جداگانه و نه در چارچوب برجام رسیدگی شود.
گاردین در ادامه نوشت: تماس‌های متعددی میان دیپلمات‌های انگلیسی و فرانسوی که خواهان دستیابی به یک فرمول در آستانه دیدار مکرون و ترامپ در کاخ سفید هستند درحال انجام است. این دیپلمات‌ها در تلاشند ببینند آیا نظام بازرسی‌های کنونی در توافق هسته‌ای می‌تواند شامل بازرسی از سایت‌های نظامی، لابراتورها و دانشگاه‌ها نیز شود یا نه.
*تاکید صدراعظم آلمان بر حفظ برجام در دیدار با رئیس‌جمهور فرانسه
در همین ارتباط، صدراعظم آلمان در دیدار با رئیس‌جمهور فرانسه با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا کماکان خواهان حفظ توافق هسته‌ای است، در عین حال درباره آنچه برنامه موشکی بالستیک ایران خواند ابراز نگرانی کرد.
آنگلا مرکل صدراعظم آلمان پیش از سفرش به واشنگتن در حاشیه دیدار با امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه، تاکید کرداتحادیه اروپا همچنان خواهان حفظ توافق هسته‌ای با ایران علیرغم مخالفت‌های رئیس‌جمهور آمریکا بااین توافق است.
صدراعظم آلمان پس از دیدار با مکرون در این کنفرانس خبری مشترک تاکید کرد که آلمان،‌ فرانسه و انگلیس همگی تضمین‌کنندگان توافق هسته‌ای هستند و در رایزنی‌ها با واشنگتن درباره این توافق موضعی مشترک دارند اما موافقند که مشکلاتی نیز وجود دارد.
وی ادامه داد: از نظر من مساله توافق هسته‌ای بسیار حائز اهمیت است اما ما نمی‌توانیم همه چیز را به این توافق محدود کنیم. برنامه موشکی بالستیک ایران نیز موجب نگرانی ما است.
امانوئل مکرون و آنگلا مرکل قرار است این هفته به طور جداگانه به واشنگتن سفر و با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای گفت‌وگو کنند. آنها امیدوارند که بتوانند ترامپ را متقاعد به ماندن در این توافق کنند.
رهبران فرانسه و آلمان از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنند و از آمریکا می‌خواهند تا در این توافق بماند.
ایران پیش از این هشدار داده است که اگر ترامپ از این توافق خارج شود پاسخی سخت به آن خواهد داد.
مقامات آلمانی و فرانسوی نیز پیش از این تاکید کرده‌اند که حفظ توافق هسته‌ای یک هدف کلیدی به شمار می‌آید.
وال استریت ژورنال در ادامه نوشت: مقاماتی که در رایزنی‌ها میان کشورهای اروپایی و واشنگتن درباره توافق هسته‌ای حضور داشته‌اند، می‌گویند که آنها رایزنی‌هایشان را تکمیل کرده‌اند و اکنون رئیس‌جمهور ترامپ است که باید تصمیم سیاسی خود درباره مسیر پیش‌رو را اتخاذ کند. به گفته یک منبع آگاه از این مذاکرات، برایان هوک سرپرست سیاستگذاری وزارت امور خارجه آمریکا که این مذاکرات را در دوران فعالیت رکس تیلرسون وزیر امور خارجه پیشین آمریکا هدایت می‌کرد، کماکان به نقش خود در این رایزنی‌ها ادامه خواهد داد.
یک دیپلمات ارشد اروپایی نیز گفت که پیشرفت‌های خوبی در این مذاکرات حاصل شده است اما هیچ کس نمی‌داند که رئیس‌جمهور آمریکا سرانجام چه تصمیمی خواهد گرفت.
*سفیر جمهوری چک: اتحادیه اروپا از برجام حمایت می‌کند
سفیر جمهوری چک در تهران هم با بیان اینکه کشورش از برجام حمایت خواهد کرد، گفت: بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا درصدد پشتیبانی و حمایت از برجام به نفع ایران هستند.
سایر اخبار این روزنامه
برنامه‌های نوزده ‌گانه اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری اعلام شد نامه 500 نماینده مجالس اروپا به کنگره آمریکا برای وادار کردن ترامپ به ماندن در برجام همزمان با برپایی جشن میلاد امام حسین(ع) جشن‌های اعیاد شعبانیه در سراسر کشور آغاز شد روسیه از کشف سلاح‌های شیمیایی ساخت آلمان و انگلیس در دوما خبر داد در بیانیه سپاه به مناسبت روز پاسدار مطرح شد؛ امنیت بزرگترین نعمت و مزیت ایران در مقایسه با سایر کشورهاست تصمیمات ضداشتغال لاریجانی: تجار ایران و سریلانکا به سمت گسترش روابط صنعتی حرکت کنند ادامه توزیع گوشت قرمز با قیمت مصوب تنظیم بازار؛ عرضه کالاهای اساسی در ماه رمضان با قیمت گذشته دفاع جانانه یک خانم دکتر ایرانی از نام خلیج فارس در امارات وزیر اقتصاد: اجازه خروج ارز از کشور را نخواهیم داد وزیر خارجه اسبق انگلیس: لندن طی 100 سال گذشته در امور ایران دخالت داشته است آغاز ثبت‌نام بن کتاب اساتید، سازمان‌ها و نهادها در سایت نمایشگاه کتاب برخورد پلیس با مامور ضارب از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه صورت گرفت تشریح مفاد نهمین گزارش سه ماهه وزارت خارجه در خصوص اجرای برجام نماینده ایران: سازمان منع سلاح‌های شیمیایی نباید مورد استفاده ابزاری قرار گیرد وزیران نفت و اقتصاد این هفته در مجلس حضور می‌یابند