هشدار برجامی 500 نماینده پارلمان های تروئیکا به کنگره آمریکا

ادیب- در حالی که مذاکرات اروپایی ها با یکدیگر از یک سو و مذاکرات نمایندگان قاره سبز با آمریکایی ها از سوی دیگر شدت گرفته و ماکرون و مرکل نیز قرار است طی روزهای آینده به واشنگتن سفر کنند ،  ۵۰۰ نفر از نمایندگان پارلمان‌های سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان با امضای نامه‌ای خطاب به قانون گذاران کنگره آمریکا درباره لغو توافق هسته‌ای هشدار داده‌  و تاکید کرده اند« اگر   توافق نابود شود، ائتلاف برای تحریم ایران  تقریبا غیرممکن است». در عین حال رویترز از احتمال توافق اروپایی ها برای تحریم ایران به منظور ترغیب ترامپ برای ماندن در برجام خبر داده و حتی به نقل از چند دیپلمات‌ نوشته است که مقام‌های آمریکایی به اروپا اطمینان داده‌اند اگر تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران وضع شود، احتمال موافقت «دونالد ترامپ» با ماندن در توافق هسته‌ای افزایش می‌یابد.
ظریف: واکنش ایران بسیار ناخوشایند است
همزمان هشدارها و اتمام حجت های مقامات وزارت خارجه در خاک اروپا و آمریکا ادامه دارد. وزیر خارجه کشورمان که برای شرکت در نشست صلح پایدار و البته سخنرانی در شورای روابط خارجی آمریکا به نیویورک رفته است، در بدو ورود به آمریکا هشدار داد: «ایران بر اساس منافعش عمل می‌‌کند و در برجام و بیرون از برجام انتخاب‌های گسترده‌ای برای اقدام دارد و اقدام ما و واکنش جامعه بین‌المللی برای آمریکایی‌ها حتماً بسیار ناخوشایند است.»‍‍‍‍‍
عراقچی: ایران در هر شرایطی به برجام متعهد باقی نخواهد ماند


سید عباس عراقچی  نیز  که به اروپا سفر کرده است در دیدار با وزیر امور خارجه سوئد هم یادآوری کرد: این که کسی تصور کند ایران در هر شرایطی به برجام متعهد باقی خواهد ماند، یک برداشت کاملاً غلط و یک اشتباه بزرگ است. به گزارش ایسنا، معاون سیاسی وزارت خارجه با بیان این که ما اجازه نخواهیم داد که خصومت آمریکا علیه ایران و برجام خدشه ای به منافع ایران وارد کند، افزود: «سرنوشت برجام که دستاورد بزرگ دیپلماسی در عرصه بین المللی است، در نتیجه کارشکنی ها و چالش هایی که دولت ترامپ ایجاد کرده است، در معرض خطر قرار دارد. برجام قبل از هر چیز یک توافق امنیتی در حوزه عدم اشاعه است و هر گونه برخورد با آن منجر به تضعیف نظام عدم اشاعه خواهد شد و همه ما را در برابر انتخاب میان امنیت و نبود امنیت قرار خواهد داد.»
رئیس جمهور دستورات لازم را داده است
وی خروج آمریکا از برجام را «منجر به از بین رفتن منافع ایران در برجام» دانست و تأکید کرد: حتماً با عکس العمل و واکنش قاطع و مناسب جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد و آن ها خواهند دید که چگونه جمهوری اسلامی ایران قادر است ظرفیت های خودش را فعال کند و به جایگاه بسیار بالاتری ارتقا دهد. وی افزود: رئیس جمهور محترم دستورات لازم را به نهادها و سازمان های مربوط در عرصه اقتصادی، سیاسی و هسته ای صادر کرده و ما همه آمادگی داریم که برای هر شرایطی که ناشی از تصمیم ۱۲ مه آقای ترامپ باشد واکنش لازم را نشان دهیم.
هشدار 500 نماینده پارلمان های آلمان،فرانسه و انگلیس به کنگره
در همین حال ۵۰۰ نفر از نمایندگان پارلمان‌های سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان با امضای نامه‌ای خطاب به قانون گذاران کنگره آمریکا درباره لغو توافق هسته‌ای هشدار داده‌ و خواستار تلاش برای حفظ این توافق شده‌اند.
به گزارش ایسنا، در این بیانیه آمده است: دولت آمریکا تهدید به خروج از برجام کرده است در حالی که ایران به تعهدات خود در این توافق عمل می‌کند. خروج آمریکا از این توافق می‌تواند پیامدهای مهلکی داشته باشد. تاثیر کوتاه مدت چنین اقدامی می‌تواند به کنترل برنامه هسته‌ای ایران پایان دهد و منبعی جدید برای تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه و فراتر از آن باشد.» آن ها در ادامه هشدار داده‌اند: اما مسئله جدی‌تر خطرات بلندمدت آن است؛ یعنی تخریب اعتبار امضاکنندگان به عنوان طرف‌های مذاکرات بین‌المللی و فراتر از آن دیپلماسی به عنوان یک ابزار برای تضمین امنیت و صلح پایدار. این نمایندگان انگلیسی، فرانسوی و آلمانی همچنین تاکید کرده‌اند که کنار گذاشتن این توافق منجر به تضعیف ارزش تعهدها و تهدیداتی خواهد شد که کشورهای ما ارائه می‌دهند. اگر این توافق نابود شود تقریبا غیرممکن خواهد بود که بتوان یک ائتلاف دیگر برای وضع تحریم علیه ایران تشکیل داد.این نمایندگان اروپایی به همتایان آمریکایی خود با اشاره به نگرانی‌های آمریکا درباره انقضای محدودیت‌های غنی‌سازی علیه ایران پس از گذشت چند سال   که به بند غروب معروف است، نوشته‌اند: «این محدودیت‌ها بعد از گذشت ۱۰ سال از عمر برجام به پایان نخواهد رسید، زیرا ایران در معرض نظارت‌های پیمان منع اشاعه هسته‌ای خواهد بود که همچنان غنی‌سازی را محدود می‌کند.»