رییس اتحادیه لوازم‌خانگی از افزایش قیمت 8 تا 10 درصدی خبر داد؛

گروه بازرگانی- قرار است از امروز قفل بازار لوازم‌خانگی باز شود و تولیدکنندگان اجناس خود را یا با قیمت‌های جدید مورد تایید سازمان حمایت یا همان قیمت‌های قبلی در بازار عرضه کنند‌. دولت از هفته‌های گذشته با تدوین و ارائه بخشنامه‌های متعدد برای کنترل بازار ارز اقداماتی را انجام داده و همچنین به‌طور ناگهانی نرخ 4200 تومانی را برای ارز تک‌نرخی اعلام کرده است تا بلکه بازار را به سمت شفافیت و آرامش هدایت کند اما واقعیت این است که همه فعالان اقتصادی خود را با این نرخ جدید وفق نداده‌اند به‌طوری که در برخی بازارها همچون بازار لوازم‌خانگی، داد و ستدی انجام نمی‌شود‌. همچنین در برخی دیگر از بازارها نیز فعالان اقتصادی دست نگه داشته‌اند و منتظر مشخص شدن ابعاد دیگر تصمیمات دولت در مورد بازار ارز هستند چراکه واکنش‌های مقطعی و تصمیمات خلق‌الساعه دولت می‌تواند لطمه‌های جبران‌ناپذیری را برای تجار و همچنین بازاریان به دنبال داشته باشد‌.
بازار لوازم‌خانگی یکی از بازارهایی به شمار می‌رود که به دلیل واردات مواد اولیه و قطعات که قیمت آنها به شدت به نرخ دلار متکی است، می‌تواند با اندک تلاطمی در بازار ارز متاثر شده و به هم بریزد‌. شاید به همین خاطر است که حدود دو هفته‌ای می‌شود که بازار لوازم‌خانگی قفل شده و ممانعت تولیدکنندگان از عرضه کالا در بازار موجب انتقاد مردم و اندک مشتریان موجود در بازار شده است‌. از آنجا که تولیدکنندگان لوازم‌خانگی به شدت از نوسان نرخ ارز و سیاست‌های ارزی دولت تاثیر می‌گیرند، عرضه کالا به قیمت‌های قبلی بازار را منطقی نمی‌دانند‌. از این رو برخی از شرکت‌ها از عرضه کالا در فروشگاه‌های خود خودداری کرده و برخی دیگر بدون مجوز اقدام به افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت‌های خود کرده‌اند تا نوسانات ارزی موجب ضرر و زیان آنها نشود‌ بی‌خبر از آنکه قدرت خرید مردم همچنان طبق روال سال‌های گذشته پایین است و افزایش قیمت‌های بی‌رویه، بازار لوازم‌خانگی را با رکود بیشتری مواجه خواهد کرد‌.
کسی تکلیف خودش را نمی‌داند
البته ماجرا از این قرار است که اواخر سال گذشته شرکت‌ها و تولیدکنندگان لوازم‌خانگی خواهان افزایش قیمت بودند، اما از آنجا که معاون اول رییس جمهور اعلام کرد هیچ واحد تولیدی و کارخانه‌ای اجازه افزایش قیمت ندارد، افزایش قیمتی اتفاق نیفتاد و واحدهایی هم که بدون مجوز اقدام به افزایش قیمت کرده بودند، با هشدار سازمان حمایت روبه‌رو شدند‌. اما امسال شرایط به‌طور عجیبی تغییر کرده چراکه سیاست‌های جدیدی در خصوص تک‌نرخی کردن ارز از سوی دولت اتخاذ شده که باید وجوه نامشخص آن برای بازاریان آشکار شود‌.


در همین خصوص رییس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی فلزی و آشپزخانه چندی پیش اعلام کرد: در پی نوسانات ارزی اخیر به وجود آمده بازار لوازم‌خانگی تولید داخل و وارداتی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شده و تقریبا به حالت نیمه‌تعطیل درآمده است چراکه هیچ کس قیمتی نمی‌دهد و همه منتظرند تا شرایط به حالت عادی برگردد تا بتوانند نسبت به تولید، واردات و عرضه محصولات خود در وضعیت مناسب اقدام کنند‌. به گفته فریدون نصیری، همه امیدوارند تا شرایط اقتصادی کشور به حالت عادی برگردد و آنها نیز بتوانند بدون افزایش قیمت به کارشان ادامه دهند اما هنوز هیچ چیز مشخص نیست و کسی تاکنون از تولیدکنندگان و واردکنندگان برای واردات مواد اولیه و محصول نهایی‌ خود، تکلیفش را نمی‌داند که بالاخره با چه نرخ ارزی می‌تواند این کار را انجام دهد‌. این در حالی است که تاکنون نیز سیاست‌های ابلاغ شده در راستای تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی آن طور که باید اجرایی نشده است‌.
مجوز گرانی صادر نشده
بلاتکلیفی فعالان اقتصادی و تمایل نداشتن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی برای عرضه کالا به بازار در حالی است که گشت و گذاری در بازار نشان می‌دهد که برخی از کالاها با افزایش 10 تا 18 درصدی روبه‌رو شده است‌. این در حالی است که رییس اتحادیه لوازم‌خانگی تهران اعلام کرد: مجوز افزایش قیمت لوازم‌خانگی صادر نشده است‌.
گزارش‌های میدانی از بازار لوازم‌خانگی نشان می‌دهد که برخی از برندهای اسم و رسم‌دار ریسک افزایش قیمت بدون مجوز را به جان نخریده‌اند و تنها اقدام به فروش کالاهایی در بازار کرده‌اند که در نمایندگی آنها موجود است اما برخی از برندهای لوازم‌خانگی وارداتی که در هر فروشگاهی پیدا می‌شود، قیمت‌های متفاوتی دارد چراکه بعد از نوسان نرخ ارز و همچنین سیاست‌های اقتصادی چند روز اخیر دولت، توزیع‌کنندگان بهانه‌های جدیدی را برای گرانی پیدا کرده‌اند‌.
بازار لوازم‌خانگی چند سالی می‌شود که با رکود دست و پنجه نرم می‌کند و مشتری چندانی در آن پیدا نمی‌شود اما شوک‌های ارزی اخیر و همچنین تمایل تولیدکنندگان به افزایش قیمت باعث شده که برخی برای خریدن جهیزیه راهی بازار شوند تا سر از قیمت‌ها در بیاورند و تا آنجایی که می‌شود، قبل از گران شدن لوازم‌خانگی، مایحتاج مورد نیاز خود را تهیه کنند‌. به گفته یکی از مشتریان، ما چند سالی می‌شود که به دلیل کاهش قدرت خرید، قید خرید لوازم‌خانگی نو را زده‌ایم اما از آنجایی که خرید جهیزیه ضروری است، تصمیم گرفتیم تا قبل از گران شدن لوازم‌خانگی به بازار بیاییم‌.
به گفته وی، برخی از فروشگاه‌ها که نماینده رسمی برندها هستند، قیمت‌های خود را افزایش نداده‌اند اما تنها برخی از کالاها را در فروشگاه دارند‌. به عنوان مثال فروشندگان می‌گویند که تنها یخچال یا گاز را در مغازه موجود داریم ولی انبار شرکت خالی از جنس‌های دیگر است چراکه کارخانه قرار است کالاهای جدید را با افزایش قیمت سال جدید وارد بازار کند‌.
چاره‌ای جز افزایش قیمت باقی نمانده
پرس و جو از برخی دیگر از مغازه‌داران نشان می‌دهد که آنها دیگر انگیزه‌ای برای فعالیت در بازار ندارند‌. به گفته آنها، در شرایط فعلی هم مشتری خاصی به بازار لوازم‌خانگی نمی‌آید و طرح‌هایی همچون طرح خرید کارت اعتباری کالا نیز نتوانسته رونقی در این بازار ایجاد کند‌. این در حالی است که به دلیل نوسانات ارزی و افزایش قیمت مواد اولیه و همچنین گرانی کالاهای وارداتی، چاره‌ای جز افزایش قیمت باقی نمانده است‌. در حالی که خود ما به خوبی می‌دانیم که با گرانی لوازم‌خانگی، اندک مشتری‌های بازار لوازم‌خانگی نیز قید خرید کالاهای جدید را می‌زنند‌. از این رو در شرایط فعلی نه تنها مردم بلکه تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان نیز بلاتکلیف هستند و با اینکه تمایلی به افزایش قیمت ندارند اما معتقدند در شرایط کنونی، با قیمت‌های گذشته نمی‌توان بازار را تامین کرد‌.
به‌طور کلی می‌توان گفت که به دنبال التهابات شدید ارزی در هفته‌های اخیر، شرکت‌ها و تولیدکنندگان لوازم‌خانگی هیچ گونه کالایی را به بازار عرضه نکردند و به همین دلیل واحدهای صنفی پاسخگوی نیاز مشتریان در این بخش نبوده است‌. در همین خصوص رییس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی گفت: شرکت‌های لوازم‌خانگی اعلام کرده‌اند که نهایتا اول اردیبهشت اجناس خود را به بازار عرضه می‌کنند‌.
افزایش قیمت 10 درصدی
محمد طحان‌پور اظهار کرد: البته شرکت‌های تولید‌کننده لوازم‌خانگی از وزارت صنعت، معدن و تجارت برای افزایش 10 درصدی قیمت درخواست داشته‌اند و به همین دلیل هنوز معلوم نیست که کالای جدید با قیمت سال 96 به بازار عرضه شود و یا 10 درصد افزایش قیمت داشته باشد‌.
طحان‌پور تصریح کرد: با توجه به نامه سازمان حمایت مبنی بر عدم افزایش قیمت تا پایان فروردین‌ماه طبق اطلاعاتی که دارم از ابتدای اردیبهشت‌ماه قیمت لوازم‌خانگی به‌طور میانگین ۱۰ درصد افزایش می‌یابد‌. وی در ادامه با بیان اینکه تاکنون هیچ گونه مجوز قانونی برای افزایش قیمت لوازم‌خانگی صادر نشده است، گفت: اما پیش‌بینی می‌شود با عرضه لوازم‌خانگی از روز شنبه شرکت‌های تولیدی کالای خود را گران کنند‌.
رییس اتحادیه لوازم‌خانگی تهران افزود: سال گذشته سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان طی بخشنامه‌ای ابلاغ کرد که تا پایان فروردین 97 هیچ کالایی گران نمی‌شود‌ بنابراین رسما افزایش قیمت در سال گذشته متوقف شد اما با افزایش قیمت دلار در پایان سال 96 و با التهابات بازار ارز بعد از تعطیلات نوروز، درخواست افزایش قیمت تولیدکنندگان لوازم‌خانگی دوباره قوت گرفت‌.
انبارگردانی بیشتر طول کشید
طحان‌پور افزود: افزایش قیمت ارز در هفته‌های گذشته و قبل از تک‌نرخی کردن دلار توسط دولت منجر به عدم عرضه لوازم‌خانگی توسط شرکت‌ها به بازار شد‌. رییس اتحادیه لوازم‌خانگی تهران تصریح کرد: بهانه شرکت‌ها برای عرضه کالا به بازار، انبارگردانی بود، اگر چه هر ساله در این ایام شرکت‌ها چند روز به دلیل بازارگردانی کالا به بازار عرضه نمی‌کنند اما امسال این امر بیشتر طول کشید‌.
وی گفت: با نابسامانی بازار ارز نگرانی‌‌هایی در مورد تعطیلی واحدهای صنفی لوازم‌خانگی وجود داشت که خوشبختانه با کنترل بازار ارز توسط دولت این اتفاق نیفتاد‌. رییس اتحادیه لوازم‌خانگی تهران با اشاره به اینکه لوازم‌خانگی از شمول قیمت‌گذاری خارج است، گفت: از آنجا که عرضه در بخش لوازم‌خانگی بیش از تقاضاست قیمت این کالاها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود‌.
وی با تاکید بر اینکه کالا در انبارهای تولید و عرضه لوازم‌خانگی موجود است و هیچ کمبودی وجود ندارد، گفت: شرکت‌ها از اول اردیبهشت کالاهای خود را به بازار عرضه می‌کنند، ولی پیش‌بینی می‌شود، عرضه با افزایش قیمت به بازار باشد‌.
طحان‌‌پور گفت: در حال حاضر شرکت‌های تولید لوازم‌خانگی کالا را در بین فروشگاه‌های زنجیره‌ای وابسته به خود عرضه می‌کند اما این شرکت‌ها کالا را به واحدهای صنفی عرضه لوازم‌خانگی که سال‌ها به عنوان نماینده این شرکت‌ها بوده‌اند، لوازم‌خانگی نمی‌دهد‌. رییس اتحادیه لوازم‌خانگی تهران افزود: فروشگاه‌های زنجیره‌ای لوازم‌خانگی مجوز خود را از اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای اخذ می‌کند و اتحادیه لوازم‌خانگی در این امر دخیل نیست‌.
واقعیت این است که هنوز شرکت‌های لوازم‌خانگی از شوک افزایش قیمت ارز در ماه‌ها و هفته‌های اخیر خارج نشده و خود را با قیمت 4200 تومانی ارز تطبیق نداده‌اند اما به گفته رییس اتحادیه لوازم‌خانگی، باید از امروز کالاهای جدید به بازار عرضه شود‌. حال باید منتظر ماند و دید که سازمان حمایت چه افزایش قیمتی را برای این کالا لحاظ خواهد کرد‌.