۲۵ درصد دانشجویان آمریکایی تنها یک وعده غذا می‌خورند

در بسیاری از آمارها و نظرسنجی‌های به عمل آمده درخصوص دانشگاه‌هایی که دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل یا تحصیلات تکمیلی به‌عنوان مقصد برمی‌گزینند، دانشگاه‌های ایالات متحده با افت شدیدی مواجه شده‌اند. با وجود این افت شدید که تحت تاثیر سیاست‌های مهاجرتی ترامپ و حوادثی که در این کشور مهاجران و اتباع دیگر کشورها را تهدید می‌کند اتفاق افتاده است این کشور همچنان در میان کشورهای مقصد دانشجویان برای ادامه تحصیل رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. با این وجود افزایش هزینه تحصیل معضل بزرگ دیگری است که دانشجویان را در این کشور تهدید می‌کند. افزایش هزینه تحصیل در حالی رخ می‌دهد که بیشتر امکانات آموزشی در اختیار اقشار غنی جامعه قرار می‌گیرد. نمونه‌ای از این مورد اختلاف هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی است که در حال حاضر بیش از پنج برابر شده است.

 بحران رو به رشد امنیت غذایی طبق اطلاعات منتشرشده از سوی بنیاد خیریه تغذیه آمریکا در سال 2017، 27 درصد از افرادی که در آمریکا از نبود امنیت غذایی رنج می‌برند به دلیل داشتن درآمد بالا مستحق دریافت بُن غذا نبودند. حال اگر ناامنی غذایی در آمریکا به دنبال افزایش شمار ثبت‌نام‌ها در دانشگاه‌های این کشور بالا رود، این مساله می‌تواند به یک مانع در امنیت اقتصادی آمریکا تبدیل شود. طبق تحقیق انجام‌شده در دانشگاه «تمپل» ایالت پنسیلوانیا که روی یک جامعه 46 هزار نفری از دانشجویان صورت گرفته است، حدود یک چهارم افراد مجبور به حذف یا کم کردن وعده‌های غذایی روزانه خود هستند. این در حالی است که حدود 9 درصد دانشجویان آمریکایی در ماه گذشته حداقل یک روز را بدون خوردن غذا سپری کرده‌اند. اما معضل تغذیه تنها مشکلی نیست که این بخش از دانشجویان با آن دست به گریبان هستند، دانشجویانی که با مشکلات تغذیه درگیرند، اغلب از ناامنی در زمینه مسکن، اعم از مشکل پرداخت اجاره و وام مسکن نیز رنج می‌برند. گزارش‌های منتشره حاکی است سه درصد از دانشجویان در طول دوره تحصیل خود، در خودرو یا ساختمان‌های نیمه‌کاره زندگی می‌کنند. سارا گلدریک، استاد سیاست آموزش عالی دانشگاه تمپل در رابطه با مشکلاتی که دانشجویان در ایالات متحده با آنها مواجه هستند، می‌گوید: «این امر بر بازده علمی و نمرات دانشجویان اثرات سوء داشته است و شانس فارغ‌التحصیل شدن آنان را کم می‌کند.» گزارش‌ها از دانشگاه «اورگان» نیز بر همین موضوع دلالت دارد. مگن پاتون لوپز، محقق و میکروب‌شناس در حوزه خدمات بهداشتی ایالت اورگان، می‌گوید: «62 درصد از دانشجویان گزارش داده‌اند که نمی‌توانند در روز از چند وعده غذایی استفاده کنند. کیفیت رژیم غذایی آنها تحت تاثیر قرار گرفته و بر سلامت جسمی و تمرکز آنها تاثیرات بدی داشته است.»



 افزایش هزینه تحصیل او و همکارانش می‌گویند: «ممکن است دلایل متعددی وجود داشته باشد که امروز دانشجویان در معرض بی‌ثباتی غذایی هستند. افزایش هزینه تحصیل در بسیاری از دانشگاه‌ها و هزینه‌های بالای زندگی و افزایش مالیات از دلایل عمده این مشکلات هستند که باعث می‌شوند دانشجو برای برآمدن از پس هزینه‌های تحصیلش از نیاز‌های اولیه خود چشم‌پوشی کند.»  وی افزود: «دولت باید از بعضی فشارهای مالی وارده بر دانشجویان آگاه باشد و راهکاری برای رسیدگی به مشکلات بالقوه گرسنگی و سوءتغذیه آنها ارائه کند؛ مشکلاتی که مانع موفقیت دانشجویان در امر تحصیل شده است. چراکه کنترل نکردن این مساله می‌تواند موجب ناامنی غذایی، افسردگی و عملکرد ضعیف تحصیلی آنها شود.» بر اساس نظرات دانشجویان 32 درصد معتقد بودند که مشکلات گرسنگی یا مسکن بر آموزش آنها تاثیر می‌گذارد. بر این اساس این مشکلات باعث می‌شود که آنها کلاس‌های درس‌شان را به دلیل عدم تمرکز از دست بدهند. از این تعداد 25 درصد از دانشجویان گزارش داده‌اند که دچار مشکلات گوارشی شده‌اند. در این راستا دولت آمریکا نهاد‌هایی را برای کمک به دانشجویان قرار داده که می‌توان به بنیاد خیریه تغذیه آمریکا اشاره کرد. این بنیاد شبکه‌ای متشکل از 46 هزار آژانس خدمات فوری تامین غذاست که هر چهار سال یک بار گزارشی از وضعیت گرسنگی در آمریکا را منتشر می‌کند.

 بحران گرسنگی طبق آمارهای دریافتی از این موسسه دست‌کم چند میلیون دانشجو با بحران گرسنگی و عدم دسترسی به غذای کافی مواجه هستند. گزارش آمار بنیاد خیریه تغذیه آمریکا در سال 2014 حاکی است که 10 درصد از مجموع مشتریان 46 میلیون و 500 هزار نفر عضو این بنیاد را دانشجویان تشکیل می‌دهند. از مجموع این دانشجویان یک‌سوم آنهایی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند- حدود 3.5 درصد- گفته‌اند که سال گذشته میلادی مجبور بوده‌اند بین هزینه غذا و هزینه‌های تحصیلی فقط یکی را انتخاب کنند. با این حال بسیاری از دانشجویان نیازمند، دریافت غذای رایگان را نوعی تحقیر و عیب می‌دانند و از دریافت آن سر باز می‌زنند. بر اساس گزارش «آسوشیتدپرس»، راندالیزا رابرتس، دانشجو و یکی از دریافت‌کنندگان این خدمات حمایتی غذایی می‌گوید: «وقتی به دانشجویان نیازمند و گرسنه پیشنهاد می‌کنم از این خدمات رایگان استفاده کنند آنها با ناراحتی می‌گویند ما فقیر نیستیم و نیازی به این خدمات نداریم.» رابرتس می‌افزاید: «این مساله بسیار نگران‌کننده است چراکه بسیاری از دانشجویان دریافت این کمک‌ها را عار می‌دانند. هیچ‌کس حتی در شدیدترین وضعیت و نیاز به کمک، دوست ندارد نیازمند تلقی شود.»

 توزیع محرمانه بسته‌های غذایی  این احساس و واکنش منفی دانشجویان نیازمند به غذا به چالش اصلی ارائه‌دهندگان غذای رایگان تبدیل شده است. اما به نظر می‌رسد این بحران بیشتر از جاهای دیگر به دانشگاه‌های این کشور اختصاص دارد، زیرا این تصور در ذهن همه وجود دارد که وقتی می‌توانید هزینه چند هزار دلاری شهریه خود را بپردازید پس آنقدر گرسنه نیستید که نیاز به دریافت کمک‌های غذایی داشته باشید. با این حال برخی دانشگاه‌ها برای مقابله با این معضل بسته‌های بدون نشان حاوی غذا را به دانشجویان نیازمند می‌دهند تا آنها این غذاها را با خود به خانه‌هایشان ببرند. روندی که تمامی مراحل آن به صورت کاملا محرمانه انجام می‌شود.