با شجریان و اصغرفرهادی چه کردیم؟

آرمان: طبق آخرین آمار، بیش از 70 هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌های خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند. همچنین، ایران یازدهمین کشور از نظر تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در آمریکاست. دانشجویان ایرانی هرچند کشورهای خارجه را برای تحصیل خود انتخاب کرده‌اند اما تعصب به وطن در آنها جاری است و همگی به این امید مدارج علمی را طی می‌کنند که پس از فارغ‌التحصیلی وارد کشور خود شوند و هرکدام گوشه‌ای از کارهای کشور را دست گرفته و به حل مشکلات کشور و همچنین بهبود شرایط زندگی هم‌میهنانشان کمک کنند. در این میان گاهی برخی از دانشجویان فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های دیگر کشورها هنگامی که وارد ایران می‌شوند و دست بر قضا عهده‌دار مسئولیت می‌شوند با واکنش‌های دور از انتظار برخی افراد مواجه می‌شوند. عده‌ای درون کشور احساس می‌کنند بدون استثنا همه باید شبیه به آنها باشند و منش رفتاری آنها را تقلید کنند و بدین ترتیب گاه تحصیکردگان ایرانی خارج کشور را با برچسب‌هایی چون غرب‌گرا از میدان خدمت به مردم خارج می‌کنند.
حذف با استناد به دروغ!
در همین راستا تصاویری از کاوه مدنی توسط رسانه‌هاي وابسته به دلواپسان منتشر و ادعا شد مربوط به حرکتی از سوی مدنی در ساختمانی متعلق به کشورمان در مالزی است. ادعایی که مدنی در پاسخ به آن لیست کشور‌هایی که به آنها سفر کرده را فهرست کرد تا نشان دهد هنوز نتوانسته به مالزی سفر کند! نهایتا این دانشمند جوان و نخبه کشورمان که عضو کالج سلطنتی لندن و استادیار دانشگاه فلوریدا بوده و با دعوت رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست به ایران آمده و عهده‌دار معاونت بین‌الملل، نوآوری و مشارکت فرهنگی-اجتماعی این سازمان شده بود، عطای مسئولیت در ایران را به لقایش ببخشد و از سمت خود استعفا داد. گفتنی است که سازمان حافظت از محیط زیست از زمان ملحق شدن کاوه مدنی، دستخوش تغییراتی مثبتی شد و در راستای حفظ زیست بوم ایران توجه بیشتری به فرهنگ سازی در میان مردم و مسئولان شد. یکی از اقدامات مدنی راه‌اندازی چالش بی‌زباله در اسفندماه سال گذشته بود که طیف متنوعی از آدم‌ها را به یک بازی اجتماعی فراخواند.
تکرار رفتار در حوزه فرهنگ


عبدالکریم حسین‌زاده رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس در این باره می‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوید: «در شرایطی که طی یکی، دو دهه اخیر شاهد خروج گسترده نخبگان از کشور بودیم، وقتی امثال کاوه مدنی به‌خاطر تعلق خاطر سرزمینی به کشورشان بازگشته تا به مردم‌شان خدمت کنند و منشأ اثر باشند، قطعا باید درموردشان به یک استراتژی شفاف برسیم. امروز در حالی با کاوه مدنی به‌عنوان یک نخبه علمی در حوزه محیط زیست چنین برخوردی می‌شود که در حوزه فرهنگ و هنر نیز شاهد تکرار همین برخوردها با هنرمندانی همچون اصغر فرهادی هستیم و در گذشته هم این رفتار با استاد شجریان می‌شد. سوال این است که اساسا چرا باید فضایی ایجاد شود که سرمایه‌های انسانی ما در کشور باقی نمانند. آیا واقعا نیاز است که چنین عرصه را برای فعالیت این نخبگان تنگ کنیم. چرا سرمایه‌های کشور ما در بهترین دانشگاه‌ها و برترین مراکز پژوهشی، تحقیقاتی و اجرایی کشورهای دیگر استفاده می‌شوند و ابزار و ارکان توسعه در آن سرزمین‌ها هستند و ما نمی‌توانیم نیروهایمان را به که برایشان هزینه کرده و وقت گذاشتیم، حفظ کنیم و این نخبگان را به‌راحتی از دست می‌دهیم». پس از کناره‌گیری کاوه مدنی، ناصر مقدسی قائم‌مقام پیشین سازمان جنگل‌ها به‌عنوان سرپرست کنوانسیون‌ها و امور بین‌الملل سازمان محیط زیست انتخاب شد. او طی سال‌هایی از دهه هشتاد به‌عنوان معاون مناطق خشک و نیمه‌خشک در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری انجام‌وظیفه می‌کرد و پیش از این به‌عنوان رئیس شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری منصوب و فعالیت می‌کرد.