بازرسان به‌دنبال هیولای دوما

دیروز سه شنبه، بازرسان ویژه برای بررسی ابعاد مختلف حمله شیمیایی به دوما، وارد سوریه شدند تا از امروز چهارشنبه، ادعاي غربی‌ها مبنی بر دست داشتن دولت سوریه در این ماجرا را تجزیه و تحلیل قرار دهند.
ماجرای حمله شیمیایی دوما، مساله ساده‌ای در سوریه پساداعش محسوب نمی شود چرا که این مساله باعث حمله موشکی سه کشور آمریکا، فرانسه و بریتانیا به پایگاه های هوایی سوریه شد. بنابراین پیدا کردن مقصر یا مجرم اصلی حمله شیمیایی چند روز پیش به دوما، می تواندداستان را برای مخاطب جهاني روشن کند که چه کسانی دروغگو هستند و چه کسانی حقیقت را گفته اند.دو اتفاق دیگری که همزمان با اعلام خبر بازرسان به سوریه دیروز رسانه ای شد، یکی بحث عمل‌کردن اشتباهی سامانه ضد موشکی سوریه و دیگری دست به کار شدن کنگره برای محدود کردن اختیارات نظامی آقای رییس جمهور بود. شاید در ظاهر این کلیدها، هیچ رابطه ای با هم نداشته باشند اما این کلیدها با حلقه ای مشترک به همدیگر متصل شده اند که آن، نام سوریه است. اگر حمله خودسرانه ترامپ به سوریه اتفاق نمی‌افتاد، شاید کنگره ایالات متحده آمریکا هرگز به موضوع محدود کردن اختیارات رییس جمهور ورود نمی کرد.
پاسخ لاوروف به شایعات درباره دستکاری محل وقوع حمله شیمیایی
درحالی که ارتش روسیه خبرداده بازرسان بین‌المللی می‌توانند چهارشنبه، هجدهم آوریل از دومای سوریه بازدید کنند، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه در گفت‌وگو با یک شبکه خبری بریتانیایی گفت می‌تواند تضمین کند که روسیه در محل وقوع حمله دوما هیچ نوع «ستکاری» نکرده است.


پیشتر کنت وارد، فرستاده آمریکا به سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی گفته بود: آمریکا نگران این است که روسیه در بازدید اخیر خود از محل وقوع حمله با دستکاری شواهد به دنبال از میان بردن آثار حمله شیمیایی باشد.
اشتباه محاسباتی سامانه دفاعی سوریه
دیروز سه شنبه، ساعاتی پس از انتشار خبر رهگیری و انهدام چندین موشک بر فراز آسمان حومه حمص و دمشق، خبرگزاری رویترز به نقل از یک فرمانده نظامی «نیروهای منطقه‌ای حامی دولت سوریه»، وقوع حمله موشکی جدید به این کشور را رد کرد.
همزمان، خبرگزاری رسمی سوریه، هم وقوع اختلال در سامانه پدافند موشکی سوریه را تایید کرد. به گزارش یورونیوز، به گفته این فرمانده نظامی -که هویت وی فاش نشده است- سامانه الکترونیکی دفاع موشکی سوریه تحت حملات مشترک آمریکا و اسرايیل دچار اختلال شده و به هشدارهای غلط واکنش نشان داده است.
این مقام نظامی گفته است که مساله باید از سوی کارشناسان نظامی روسیه مورد بررسی قرار گیرد.
احتمال حمله مجدد به سوریه
دیروز همچنین ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا در مجلس عوام این کشور اعلام کرد که حملات به سوریه ممکن است ادامه داشته باشد.
این اولین سخنرانی «می» مقابل نمایندگان بریتانیا پس از بامداد شنبه ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و فرانسه به مواضع دولت بشار اسد در سوریه بود. او اعلام کرد که «تمام نشانه‌ها» بیانگر آن بوده که در سوریه حمله شیمیایی روی داده است و بر این اساس دولت اسد باید سرزنش شود.
اظهارات نخست وزیر فرانسه
ادوار فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه نیز اعلام کرد دمشق دشمن پاریس نیست بلکه گروه تروریستی داعش دشمن فرانسه است.ادوار فیلیپ در جلسه مشترک با نمایندگان پارلمان فرانسه درباره تجاوز نظامی اخیر آمریکا ، فرانسه و انگلیس علیه سوریه گفت: «پاریس با اجرای عملیات نظامی در سوریه، جنگ علیه سوریه و نظام بشاراسد، ريیس جمهور این کشور را آغاز نکرده است، چون دشمن فرانسه داعش است نه دمشق».
چوب کنگره لای چرخ ماشین جنگ رییس‌جمهور
کنگره آمریکا درصدد محدود کردن اختیارات نظامی ترامپ است تا اجازه اقدام نظامی ضد هیچ کشوری نداشته باشد.
يک گروه دو حزبي از سناتور‌هاي عضو کميته روابط خارجي سنا روز دوشنبه از بازنگري عمده «اجازه استفاده از نيروي نظامي عليه تروريست ها» پرده برداشتند.
به اين ترتيب دونالد ترامپ، رييس جمهور آمريکا از اختيارات جديدي براي جنگ با داعش و ديگر گروه‌هاي تروريستي برخوردار مي‌شود، درحالي که اين حق کنگره نيز محفوظ نگه داشته مي‌شود که قدرت فرمانده کل قوا را در زمينه جنگ با تروريسم محدود کند.اين توافق پس از سال‌ها نگراني در کنگره درباره اختيارات گسترده‌اي که در زمينه جنگ با تروريسم پس از حملات 11 سپتامبر 2001به قوه مجريه داده شده بود و پس از ماه‌ها مذاکره با سناتور باب کورکر(ریيس اين کميته) تيم کين (عضو کميته) و ديگر سناتور‌هايي که معتقد بودند کنگره بايد در جنگ آتي با تروريسم نقش بزرگ‌تري در تصميم گيري‌ها ايفا کند، حاصل شد.به هر حال باید منتظر باشیم و ببینیم از دل گزارش بازرسان ویژه سازمان ملل چه اطلاعاتی بیرون می آید؛ شاید همه چیز ساختگی بوده باشد!