انحلال ارتش را عناصر وابسته طرح کردند که توسط امام(ره) خنثی شد

در روزهای آخر فروردین و همزمان با روز ارتش جمهوری اسلامی سراغ رئیس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌رویم. امیر دریادار حبیب‌ا... سیاری دی‌ 1334 در خانواده‌ای مذهبی در شهرستان فسا استان فارس به دنیا آمد. وی در سال 1353 پس از اتمام تحصیلات دبیرستانی با ورود به دانشکده افسری نیروی زمینی به استخدام ارتش درآمد و پس از پایان تحصیلات و طی دوره‌ مقدماتی در رسته تکاوری، در نیروی دریایی ارتش مشغول خدمت شد. امیر سیاری دوره‌های کلاه سبزی، دافوس و علوم استراتژیک را در دانشگاه عالی دفاع ملی گذراند. در دفتر کاری امیر، آدمی معنای نظم را با چشمان خود می‌بیند و متوجه آن می‌شود. وی دارای درجه نظامی دریاداری (معادل سرتیپ) و مدرک تحصیلی دکتری است. امیر سیاری با طی مدارج عالی علمی و پژوهشی به عضویت هیات‌علمی دانشگاه دفاع ملی در آمد.
 دریادار سیاری در روزهای اولیه حمله رژیم بعثی به خرمشهر، در منطقه عملیاتی آبادان- خرمشهر در عملیات شکست حصر آبادان (ثامن‌الائمه) بر اثر اصابت ترکش خمپاره، مجروح و به درجه جانبازی نایل شد. دریادار سیاری جانباز 70 درصد دفاع مقدس است. وی 94 ماه در مناطق عملیاتی مختلف حضوری فعال داشته و بالغ بر 32 ماموریت جنگی و اعزام به مناطق عملیاتی به‌ویژه آبادان و خرمشهر را در پرونده نظامی خود دارد.
 از جمله مسئولیت‌های امیر سیاری می‌توان به فرماندهی آموزش تفنگداران دریایی منجیل، فرماندهی تیپ یکم تفنگداران دریایی بندرعباس، جانشین فرمانده منطقه یکم دریایی، فرمانده آموزش تخصص‌های دریایی رشت و منطقه چهارم دریایی نداجا اشاره کرد. امیر سیاری پس از آن به ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران منتقل شد و به‌عنوان جانشین معاون هماهنگ‌کننده، مشاور نظامی و معاون اجرایی ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران به ایفای نقش پرداخت.
 وی در سال 1384 به‌عنوان جانشین فرمانده نیروی دریایی به نداجا (نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی) بازگشت. امیر دریادار سیاری از مرداد سال 1386 با حکم فرمانده کل قوا (مدظله‌العالی) به سمت فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شده است. وی هفتمین فرمانده نیروی دریایی ارتش است که پس از پیروزی شکوهمند انقلاب این مسئولیت را برعهده دارد. امیر سیاری خاطرات بسیاری را از رهبر معظم انقلاب اسلامی دارد. امیر به ما می‌گوید حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای جایی هم عنوان کردند من دیدم پشت خاکریزی صدای نماز می‌آمد و دیدم ارتشی‌ها در نیمه‌های شب نماز شب می‌خواندند و ایشان می‌فرمایند آنان همان رزمندگان صبح و زاهدان شب هستند. رهبری در جایی در خاطرات‌شان بیان می‌کنند که در اهواز بودند و یکی از سرهنگ‌های ارتش اصرار بر ملاقات با ایشان داشت. خودشان فرمودند فکر می‌کردم به من بگویند الان جنگ است و کاری بکنید من به جنگ نروم. وقتی نزد من آمد گفت اجازه دهید من جزء کسانی باشم که به شکار تانک می‌روند و می‌خواهم زودتر به نتیجه برسم. در ادامه متن گفت‌وگوی ما را با «امیر حبیب‌ا... سیاری» می‌خوانید.   مقام معظم رهبری تعبیر خاصی درخصوص ارتش دارند و می‌فرمایند ارتش کلمه‌ای طیبه است. از نظر شما خاستگاه این تعبیر کجا است؟


رهبری نسبت به ارتش چند کلمه معروف دارند؛ مثلا می‌فرمایند ارتش کلمه طیبه است یا جا دارد ارتش را ارتش حزب‌ا... بنامیم یا ارتش مردمی است. فرماندهی کل قوا آشنایی عمیقی با ارتش و بدنه ارتش دارند و از زمان انقلاب ایشان با ارتش ارتباط مستقیم داشتند.

 خاطره ای از نقل‌قول رهبر انقلاب
درباره ارتش
رهبری در همین ساختمان روبه‌روی دفتر من اتاق داشتند، زمانی که نماینده امام در ارتش بودند. هنوز رئیس‌جمهور نشده بودند و حتی در بازسازی دفترها به ترکیب این دفتر دست نزدیم. خواستیم قداست کار به همان صورت باقی بماند. ایشان سالیان سال ارتش را می‌شناختند و از زمان انقلاب ارتباط مستقیم داشتند و بعد از انقلاب و قبل از دفاع مقدس که موضوع اختلافات قومی و مذهبی در مناطق مختلف بود، مقام معظم رهبری نسبت به ارتش و عملیاتی که ارتش در آن مقطع زمانی به‌عنوان مدافع انقلاب انجام می‌دادند، آشنا بودند. در دفاع مقدس هم حضور داشتند.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای جایی هم عنوان کردند من دیدم پشت خاکریزی صدای نماز می‌آمد و دیدم ارتشی‌ها در نیمه‌های شب نماز شب می‌خواندند و ایشان می‌فرمایند اینان همان رزمندگان صبح و زاهدان شب هستند. رهبری در جایی در خاطرات‌شان بیان می‌کنند که در اهواز بودند و یکی از سرهنگ‌های ارتش اصرار بر ملاقات با ایشان دارد. خودشان فرمودند فکر می‌کردم به من بگویند الان جنگ است و کاری بکنید من به جنگ نروم. وقتی نزد من آمد گفت اجازه دهید من جزء کسانی باشم که به شکار تانک می‌روند و می‌خواهم زودتر به نتیجه برسم.
این نوع آشنایی در آن مقطع زمانی دفاع مقدس و بعد از آن است. زمانی هم ارتش وارد ساخت‌وساز شد و توان این را داشت و با ویژگی‌های خاصی که در نیروهای مسلح مخصوصا ارتش بود، رهبری را مورد لطف قرار دادند و با کلمات زیبا نسبت به ارتش صحبت کردند.

ارتش قبل و بعد از انقلاب چه تفاوتی با هم داشت؟
ارتش را باید در قبل از انقلاب به دو قسمت کرد؛ یکی بدنه ارتش و دیگری سران ارتش هستند. همانند دیگر مسئولان کشور که در قبل از انقلاب وابسته به طاغوت بودند، سران ارتش هم وابسته طاغوت بودند. به این مساله تاکید می‌کنم، چراکه افکار عمومی فکر می‌کنند تنها ارتشی‌ها طاغوتی بودند. مگر نمایندگان مجلس، وکلا و وزرا وابسته به طاغوت نبودند؟ اگر وابسته نبودند، مسئولیت به اینها داده نمی‌شد.
گاهی تلویزیون تصاویری از زمان طاغوت نشان می‌دهد که برای عرض تبریک جشن‌ها و اعیاد نزد شاه می‌روند و لباس‌های رسمی را برخی گمان می‌کنند لباس ارتشی است. اینها لباس‌های تشریفات رسمی بود که از وزیر و وکیل همه می‌پوشیدند.
سران ارتش قبل از انقلاب وابسته به طاغوت بودند و بدنه ارتش فرزندان همین ملت بودند. به هر صورت برای دفاع از کشور در ارتش بودند و قبل از انقلاب که امام دستور می‌دهد ارتش پادگان‌ها را ترک کند، چنین می‌کنند و ارتش کاملا در خدمت انقلاب قرار می‌گیرد. بدنه ارتش در خدمت انقلاب قرار می‌گیرد، چون سران ارتش یا فرار می‌کنند یا دستگیر می‌شوند.

 عناصر وابسته درصدد بودند تا ارتش را منحل کنند
بعد از انقلاب، نامگذاری روز 29 فروردین هم به این دلیل ایجاد شد که عناصر وابسته درصدد بودند ارتش را منحل کنند. شعار می‌دادند که ارتش باید منحل شود، یا ارتش بی‌طبقه توحیدی است که امام در جواب جمله‌ای نسبت به این شعار فرمودند که من بیان نمی‌کنم.
برخی می‌خواستند ارتش را منحل کنند، به دلیل اینکه انقلاب مدافع مسلح نداشته باشد. مدافع انقلاب مردم هستند و مردم هم نیروی مسلح می‌خواهند. آن زمان تنها ارتش بود.

 طرح انحلال و تصفیه ارتش توسط معاندانی بود که هنوز جبهه آنها مشخص نیست
این انحلال ارتش از سوی چه کسانی بیان شد؟
عناصر معاندی که هنوز جبهه آنها مشخص نبود و نیست. همان‌ها شعار دادند که ارتش باید منحل و تصفیه شود. شعار ارتش بی‌طبقه توحیدی را مطرح کردند و امام پاسخ دادند. آنها می‌خواستند انقلاب در مسیری حرکت کند که خود می‌خواهند.

 نگاه امام به ارتش زیرکانه و هوشمندانه بود
به دنبال این بودند که انقلاب نیروی مدافع مسلح نداشته باشد و خود وارد عرصه شوند و مسیر انقلاب را مشخص کنند. ولیکن نگاه امام عمیق و زیرکانه و هوشمندانه بود. 26 فروردین اطلاعیه‌ای دادند که روز 29 فروردین روز ارتش شود. 26 فروردین سال 58 امام چنین دستوری دادند و مدت طولانی از انقلاب نگذشته بود.
ما چون در بطن کار بودیم، می‌دانستیم چه اتفاقی رخ می‌دهد و این حرکت چه حرکت ارزشمندی بود که در اطلاعیه آمد روز 29 فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران است. امام در بیانیه‌شان فرمودند که ارتش با ساز و برگ آن در خیابان‌ها و همه شهرها رژه برود و مردم از ارتش استقبال کنند. ارتش انقلاب و ارتش اسلام است. سلسله مراتب و انضباط در ارتش بماند و کسی حق ندارد در امور ارتش دخالت کند.
این اطلاعیه در مقطعی که به دنبال حذف ارتش بودند تا بازوی مسلح و توانمند انقلاب را از بین ببرند، مهم، ارزشمند و هوشمندانه بود.

 29 فروردین روز تولد ارتش و شکست معاندین است
کسی از مسئولان به دنبال این مساله نبود؟
همان‌هایی که در آن گروه بودند، این حرف را می‌زدند. این روز دو نتیجه خوب داشت؛ یک اینکه تولد ارتش جمهوری اسلامی ایران شد و دوم اینکه روز شکست منافقانی بود که به دنبال حذف ارتش بودند. آب پاکی را روی دست همه ریخت که دنبال کار خود بروند و دیدید چه اتفاقی افتاد.
اتفاقات قومی در برخی نقاط کشور راه می‌اندازند و چه کسی باید دفاع می‌کرد؟ ارتشی که تنها بازوی انقلاب بود. 18 ماه طول کشید تا به دفاع مقدس رسیدیم. اولین شهید ترور سپهبد قرنی است که رئیس ستاد ارتش بود.

 آیت‌ا... خامنه‌ای مخالف انحلال ارتش بودند
به حمایت امام(ره) از ارتش اشاره داشتید. چه کسانی خارج از ارتش مخالف حذف این نهاد بودند و از ثبات و ادامه فعالیت آن حمایت و برای آن تلاش کردند؟
رهبری جزء کسانی بودند که مخالف این مساله بودند. از همان تاریخ در ارتش حضور داشتند و مشخص است مخالف این مساله بودند.

چه کسانی از خارج ارتش مخالف حذف ارتش بودند؟
یکی مقام معظم رهبری بود. در آن مقطع زمانی کسانی که در خط ولایت حرکت می‌کردند، قطعا مخالف حذف ارتش بودند. کسانی که معاند بودند و راه دیگری را دنبال می‌کردند به دنبال حذف ارتش بودند.

 حضور 40 ساله رهبری در بطن ارتش
در بخشی از سخنان‌تان اشاره کردید که دفتر مقام معظم رهبری، اوایل انقلاب در ساختمان ارتش بود. ارتباط و نسبت آیت‌ا... خامنه‌ای با ارتش و ارتشی‌ها در ابتدای انقلاب چگونه بود و این ارتباط در ایام بعدی و اخیر چطور شد؟
ایشان از ابتدای انقلاب با ارتش ارتباط مستقیم داشتند. تجهیزات ارتش و پادگان‌ها و کارکنان ارتش را می‌شناسند. اخیرا اذعان داشتند من 40 سال است ارتش و کارکنان ارتش را می‌شناسم و در جلسه دیگر فرمودند من به خیلی از شماها در مراسم فارغ‌التحصیلی درجه دادم. من بیشتر از شما در ارتش خدمت کردم. ایشان از ابتدای انقلاب در ارتش بودند.
شناخت ایشان نسبت به ارتش قبل از انقلاب، بعد از آن، در زمان دفاع مقدس و هم‌اکنون ارتباط اینچنینی است و جالب است بدانید رهبری کاملا به مواردی که برخی گمان می‌کنند چون نظامی نبودند مسلط نیستند، واقف هستند و در تدابیر و رهنمون‌ها و دستورهایی که می‌دهند، پخته‌ترین نوع دستور است. این واقعیت است.
در 12 سالی که در نیروی دریایی خدمت کردم، به لطف خدا رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشت و سرخط بود. من تنها کارم اجرای تدابیر رهبری بود. هر تدبیری که ایشان داشتند، تبدیل به برنامه و بعد اجرا می‌شد. می‌دانستم وقتی ایشان تدبیر می‌دهند، نتیجه 40 سال کار و رابطه با ارتش است.
وقتی می‌خواهید تصمیم بگیرید، باید محیط را بشناسید. رهبری 40 سال ارتش و محیط آن و نیروی دریایی را می‌شناسند. در نتیجه تصمیم‌های خوبی دارند. من همین تدابیر را برنامه و اجرا می‌کردم.

 حمایت تمام‌قد چمران از ارتش
ماجرای حمایت شهید چمران از ارتش چه بود؟ شنیدیم که ایشان در مقابل کسانی ایستادند که می‌خواستند ارتش منحل یا تصفیه شود. ماجرا چه بود؟
شهید چمران در مجلس عنوان کرد شما این کار را انجام ندهید و این اشتباه است و در این مدتی که در ارتش کار کردم، دیدم چه کسانی برای دین و وطن خود مبارزه می‌کنند و آن در مقطع زمانی مبارزه با عناصر معاندی بود که اختلاف قومی ایجاد کردند. شهید چمران زمان جنگ در پاوه بود و در آن منطقه با ضدانقلاب می‌جنگید. از زمانی که به آنجا رفت، ارتش در آنجا مستقر شده بود.

از نقش شهید کلاهدوز در پیروزی انقلاب برای ما بگویید.
شهید کلاهدوز افسر ارتش بود و به‌عنوان عنصر انقلابی در ارتش نقش داشت و بعد از ارتش برای تشکیل سپاه مامور می‌شود و من در این حد اطلاع دارم.
 بنا به دستور فرمانده، به ارتش
« ارتش انقلابی» می‌گوییم
با گذشت چهار دهه از انقلاب، روحیه انقلابی چه تاثیری در توفیقات ارتش جمهوری اسلامی ایران داشت؟
داشتن روحیه انقلابی در هر جایی موجب پیشرفت است. روحیه انقلابی، روحیه جهادی، ایثارگری و ازخودگذشتگی است. روحیه انقلابی به معنای بیشتر کار کردن است. این روحیه هر جا وجود داشته باشد، قطعا کار بیشتری وجود دارد.
روحیه انقلابی در سازمان‌های ما به‌عنوان کشوری انقلابی باید وجود داشته باشد، به‌ویژه نیروهای مسلح که بنا به تدبیر فرمانده ارتش، نام ارتش را به نام ارتش انقلابی می‌خوانیم؛ ارتشی که با ویژگی‌های انقلاب بزرگ شده و ویژگی‌های خاصی که باید وجود داشته باشد تا توان ارتش را بالا ببرد، امروز در ارتش داریم. بصیرت، علم، دانش، شجاعت، توانمندی، روحیه ایثارگری، ازخودگذشتگی، شهادت‌طلبی، اعتمادبه‌نفس و اتکا به خود جزء ویژگی‌های ارتش انقلابی است که با روحیه انقلابی بماند، چون روحیه انقلابی باعث رشد بیشتر است.

 به دنبال بهبود وضعیت معیشت نیروهای ارتش هستیم
مساله معیشت نیروهای ارتش و خانواده آنها از گذشته مورد تاکید فرمانده کل قوا بوده و ایشان در حکم انتصاب امیر فرماندهی ارتش نیز مجددا بر این مهم و البته ارتقای توان رزمی تاکید کردند. لطفا بفرمایید چه برنامه‌هایی برای ارتقای سطح معیشت کارکنان در نیروهای ارتش دارید؟
در حکم رهبری به فرماندهی ارتش چهار کلیدواژه وجود دارد؛ اول ارتقای توان رزمی است که اصل ارتش است و باید توان آن بالا باشد تا توان بازدارندگی ایجاد کند. دوم بحث معنویت و بصیرت است که شناخت کارکنان ارتش و معنویت در پرورش نیروی انسانی بسیار حائز اهمیت است. داشتن بصیرت و در این وضعیت جهان با بصیرت دشمن‌شناسی بهتر است و باید این‌گونه باشد.
 سوم سطح معیشت و چهارم هم‌افزایی در نیروهای مسلح است. هر چهار مورد را فرماندهی کل ارتش به‌عنوان چهار موضوع مهم در دستورکار قرار داده‌اند. کارگروه‌های مشخصی را تعیین کرده‌اند که این چهار محور را پیش ببرند.
آنان در بحث توان رزم، بحث معنویت، هم‌افزایی و بحث معیشت هم کار می‌کنند. جالب است بدانید فرماندهی در بحث معیشت جلساتی طولانی را برگزار و این امر را پیگیری می‌کند و امیدواریم نتایج زحمات مثبت باشد.

یکی از مهم‌ترین مشکلات بحث مسکن است. مشخصا در این حوزه چه اقداماتی مد نظر است؟
در دستور کار وجود دارد و پیگیری می‌شود. از طریق پرداخت وام مسکن انجام می‌شود. تلاش می‌شود کسی قبل از مسکن‌دار شدن بازنشسته نشود تا مشکلاتی نداشته باشند. امیر فرماندهی شخصا این مساله را دنبال می‌کنند چون معتقدند با موضوعاتی که می‌توان خلق کرد بیشتر از بقیه موضوعات باید کار کنند و ما هم کنار ایشان هستیم و امیدواریم نتایج مثبت شود، چون عقب‌ماندگی‌ها و مشکلات زیادی هست. غلبه بر این مشکل زمان خاصی می‌طلبد، ولی این جدیت و همت وجود دارد. فرماندهی کل ارتش مستقیم نظارت دارند و امیدواریم به نتیجه مثبت برسیم.

روابط دفاعی ایران با کشورهای دوست چگونه است؟ چقدر با کشورهای دیگر همکاری دفاعی داریم؟
رزمایش مشترک برای بحث درگیری‌ها انجام می‌دهیم. مثلا رزمایش مشترکی در حد امداد و نجات با عمان انجام می‌دهیم که با نیروهای دریایی‌مان در تماس هستند و با کشور ما رفت‌وآمد دارند. معمولا رزمایش‌های مشترکی در دستور کار است، ولی نتیجه هنوز مشخص نیست. اجازه دهید در زمان خود بیان شود.
 تنها جایی که در طول عمر انقلاب اسلامی پیشرفت بسیاری داشتیم ارتش و نیروهای مسلح بود
خودکفایی نظامی یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است. درباره ابعاد اهمیت این دستاورد در شرایط بین‌المللی توضیح بفرمایید.
به اول انقلاب بازگردیم که امام فرمودند کسی چیزی به شما نخواهد داد و برای تحقق نیازمندی چرخه دفاعی باید روی پای خود بایستید. در زمان دفاع مقدس در حالی که همه‌چیز به دشمن ما می‌دادند سیم خاردار هم به کشور ما ندادند. این واقعیت است. این کلام رهبری است که فرمودند خریدی از کشورهای اروپایی کرده بودند و سیم خاردار هم جزء این خرید بود اما اجازه نمی‌دادند وارد شود، چون عقیده داشتند توان جنگی ایران را بالا می‌برد. از همان زمان روی پای خود ایستادیم. غیر از ارتشی‌ها بقیه بیان می‌کنند در طول عمر انقلاب اسلامی تنها جایی که پیشرفت بسیاری داشتیم ارتش و نیروهای مسلح بود.
این واقعیت است که در بقیه صنایع مانند صنایع دفاعی پیشرفت نکرده‌ایم. این برای نیروهای مسلح مهم است که تجهیزات خود را تامین کند. چراکه اگر بیشترین تجهیزات را هم بدهند این اختیار در دست آنها و گلوگاه هم برای شما قرار می‌دهند تا در جاهایی نتوانید نفس بکشید.
این برای ما ثابت شده است که هر جایی نیاز به قطعه داشتیم ندادند و وادار به ساخت شدیم. ما تجهیزات غربی داشتیم و با همان وارد جنگ شدیم و با همین‌ها جنگ را تمام کردیم. اختلاف این بود که قبل از انقلاب اجازه دسترسی به نکات مهم و نرم‌افزاری نداشتیم و بعد از انقلاب همه‌چیز در اختیار ما بود.

 چند ناوشکن جدید در نوبت برای الحاق هستند
جوانان این کشور که از جهت هوش و ابتکار از بقیه چیزی کم ندارند، بلکه بیشتر هم دارند اینها را در اختیار گرفتند، در جنگ موفق و وارد ساخت قطعه شدیم. مقام معظم رهبری در سال 62 یا 63 در بندر عباس فرمودند با اجازه امام دستور تشکیل سازمانی به نام تحقیقات و جهاد خودکفایی در نیروها می‌دهم. در نتیجه در نیروی زمینی، دریایی و هوایی این سازمان تشکیل شد و قطعه ساختند تا پیشرفت‌ها انجام شود و این به مرور به ساخت‌وسازهایی رسید که شاهد بودید؛ در نیروی دریایی انواع ناوشکن‌ها و زیردریایی‌ها را در خط تولید داریم.
همین الان چند مورد ناوشکن در نوبت برای الحاق هستند و این همان روی پای خود ایستادن و حرکت در جهت خودکفایی بود تا برای این تجهیزات دست نیاز به سوی کشورهای دیگر دراز نکنیم. برای ارتش بسیار مهم است که تجهیزات و مهمات را خود بسازد و آموزش‌ها آن چیزی باشد که خود می‌خواهد و با ویژگی خاص و رزمایش‌ها تاکتیک‌های خود را داشته باشد و نه اینکه از دیگران عاریه بگیرد. ابتکار و خلاقیت این گونه ایجاد می‌شود. نیروهای مسلحی موفق هستند که روی کار خود باشند و همه تاکیدات بر این مساله است که روی پای خود بایستند تا بتوانند در مقابل دشمن ایستادگی داشته باشند.

 اگر دشمن تعرض کند قطعا بداند آسیبی که به او وارد می‌شود بیش از سودش است
تهدیداتی که از سوی آمریکا، اسرائیل و عربستان به‌عنوان گزینه‌های نظامی علیه ایران صورت می‌گیرد به نظر شما چقدر با واقعیت‌های امروز مطابقت دارد؟
اجازه ندارم وارد این موضوع شوم و بحث کنم، اما کلی عرض کنم که سال‌هاست دشمنان ما گزینه روی میز دارند. 40 سال است که تهدید می‌شویم. توانمندی نیروهای مسلح ما اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و صنایع دفاع به جایی رسیده که بتوانیم در مقابل تهدیدات ایستادگی کنیم. نمونه کار دفاع مقدس است. اگر کسی خطایی کند که تعرض به ما باشد قطعا بداند آسیبی که به او وارد می‌شود بیش از سودی است که می‌برد و این توان بازدارندگی است.
وظیفه نیروی‌های مسلح بالا بردن توان بازدارندگی است و ما هر روز آماده هستیم و بر این آمادگی می‌افزاییم که به‌روز باشیم و برای دفاع آمادگی داشته باشیم. این تهدیدات بر اراده ما برای افزایش توان دفاعی تاثیری ندارد.

پیش‌بینی شما از آینده سیاست‌های آمریکا در منطقه با توجه به نابودی حکومت داعش در عراق و سوریه چیست؟
آمریکایی‌ها هر جا رفتند ناامنی داشتند و شکست خوردند. در عراق شکست خوردند و اگر نبود وضع عراق الان آن چنین نبود. در افغانستان شکست خوردند و نتوانستند کاری که می‌خواستند انجام دهند. در سوریه شکست خوردند و همواره می‌گفتند سیستم باید عوض شود. آمریکا نمی‌تواند در جایی برود و از قبل بررسی کند، همانطور در ویتنام هم شکست خورد. بعد از این همه تبلیغات چه شد؟ حمله به سوریه نشان داد طبل تو خالی هستند.

 اقتدار با تکیه بر مردم و ملت ایجاد می‌شود نه با خرید سلاح
حرکاتی که مردم سوریه انجام دادند نشان داد ترسی از آمریکا ندارند. اینکه ادعا می‌کنند برای برقراری امنیت می‌رویم دروغ است و تجربه هم ثابت کرده. به چه دلیل از هزاران کیلومتر بیایند و برای من امنیت برقرار کنند؟ روی چه اصلی است؟ دل‌شان می‌سوزد؟ عاشق هستند؟ خیر، دنبال منافع نامشروع هستند و گاو شیرده پیدا کرده‌اند و می‌خواهند بدوشند و علت آن هم نداشتن بصیرت، وابسته بودن و برای خدا و ملت خود کار نکردن است. منابع را در اختیار بیگانگان قرار دادند. رهبری اذعان داشتند اقتدار با ریختن پول مردم به جیب بیگانگان به دست نمی‌آید. اقتدار با تکیه بر مردم و ملت ایجاد می‌شود. 500 میلیارد دلار سلاح خریدن اقتدار ندارد و تکیه بر مردم اقتدار دارد.

 ارتش به دنبال مردم یاری است
سپاه گفته کارش در سر پل ذهاب تمام شده، الان ارتش همچنان آنجا به کمک‌رسانی مشغول است؟ از نقش ارتش در حوادث و بلایای طبیعی سال 96 برای ما بگویید.
ارتش در منطقه حضور دارد و بحث کانکسی که برعهده ارتش بود خیلی وقت است که تمام شده. خدمات را ارائه کرده است، الان هم حضور دارد و اگر اتفاقی رخ دهد کمک می‌کند. بحث مردم یاری ارتش همان سخن رهبری است که گفتند ارتش مردمی است.
ارتش مردمی جنبه‌هایی دارد؛ ارتش در خدمت و برای مردم است و نه برای خدمات عمومی، برای برقراری امنیت است که مردم زندگی کنند و امنیت چیزی نیست که فرد ببیند. زمانی قدر آن را درک می‌کنند که از بین می‌رود و زندگی فلج می‌شود. وقتی وجود دارد باید دید چه کسانی آن را برقرار می‌کنند. ارتش برای مردم است که امنیت برقرار کند و ماموریت ارتش پاسداری از تمامیت ارضی است. تمامیت ارضی تمام مرزها، استقلال کشور، حفظ نظام جمهوری اسلامی است ولی هر جایی لازم باشد ارتش حضور دارد.
زلزله کرمانشاه یک مورد است و موارد دیگری هم از قبل وجود داشته است. من خود زلزله‌زده منجیل هستم. تمام کنترل هفته‌های اول و دوم زلزله برعهده ارتش و نیروهای مسلح بود. در زلزله بم 20 روز حضور داشتم. خدمات ارتش را در این زلزله‌ها ببینید.
در سال 96 که به تدبیر مدیر محترم کل ارتش خدمات بسیاری در اختیار مردم قرار گرفت بدون چشمداشت بود، چراکه مردم آسیب دیده بودند و باید کمک شود. در بحث هواپیما هم این چنین بود. این مسائل وجود دارد که ارتش برای مردم است. در نقاط عطف هم نشان داده می‌‌شود.
«ریگی» شروری بود که برای مملکت مشکل ایجاد کرد و بعد از دستگیری او امنیت برقرار شد. مثل کاری که نیروی دریای در خلیج عدن انجام می‌دهد. امنیت اقتصادی را تامین می‌کند. اگر امنیت اقتصادی نباشد واردات و صادرات با مشکل مواجه می‌شود و اگر چنین شود در چرخه زندگی ما تاثیر دارد یا خیر؟
اینها چیزهایی است که باید انجام شود. ارتش اضافه بر ماموریت خود قطعا هر جایی که در بحث مردم یاری نیاز باشد کمک می‌کند.

 ارتقای توان رزم برای مقابله با تهدیدها  اولویت اصلی ارتش در سال 97 است
اولویت‌های ارتش را در سال 97 را بفرمایید؟
اولویت‌های ارتش ارتقای توان رزم برای مقابله با تهدید و تامین امنیت کشور است. اولویت آن پرورش نیروی انسانی با ویژگی‌های خاصی که می‌خواهیم. دسترسی به تجهیزات مدرن و جدید مناسب با فناوری روز، انجام رزمایش‌ها برای آزمایش توانمندی خود، حضور در همه صحنه‌هاست و وقتی تبدیل به برنامه می‌شود در برنامه توسعه کشور در جای خود قرار می‌گیرد.

 تجهیزاتی که امروز ساخته می‌شود، جنبه تهاجمی دارد
در بحث تهاجمی چه دستاوردهایی در تجهیزات داریم؟
هر تجهیزاتی که امروز ساخته می‌شود تنها تدافعی نیست و حتما جنبه تهاجمی دارد، ولی ما اهل تهاجم نیستیم. به این معنا نیست که تنها دفاع می‌کنیم. دکترین ما دفاع است و مبتنی‌بر توان بازدارندگی است. یعنی ما دفاع می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم کسی به ما تعرض کند و برای اینکه کسی به فکر تهاجم علیه ما نباشد امکان تهاجم هم نشان می‌دهیم. هر جا لازم باشد برای دفاع از خوداین کار را انجام می‌دهیم، ولی تاکنون چنین نکردیم چون توسعه‌طلب نیستیم.
این چنین نیست که بر سر ما بزنند و ما بگوییم نزنید. اگر جایی بدانیم امکانش هست اجازه نمی‌دهیم و این توان بازدارندگی است. باید توان داشت تا دیگران فکر تجاوز نداشته باشند.

دستاوردی وجود دارد که بخواهید بیان کنید؟
هواپیما، موشک، ناو و اژدر داریم.

اگر مطلبی در خاتمه وجود دارد که نپرسیدم بفرمایید.
به تمام نیروها و هم‌رزمان در ارتش و نیروهای مسلح تبریک عرض می‌کنم. به همه ملت ایران اسلامی تبریک عرض می‌کنم و از همه می‌خواهیم کمک کنند تا وظیفه سربازی را به‌خوبی برای کشور و فرمانده کل قوا انجام دهیم.