#نه_به_استعفا

استعفاي نا بهنگام شهردار تهران در واپسين روزهاي سال 96، اتفاق شوك آوري براي همه آن‌هايي بود كه از عواقب بي‌ثباتي در مديريت شهر اطلاع داشتند. بي ثباتي كه با استعفا يا بركناري شهردار تهران آن هم در شرايطي كه همگان انتظار تغييرات جدي در مديريت شهر دارند، رقم بخورد، اتفاقاتي ناخوشايند را در مديريت پايتخت ايجاد خواهد كرد. اعلام كناره‌گيري محمدعلي نجفي تنها هفت ماه پس از آمدن به طبقه هفتم ساختمان خيابان بهشت كه اكنون در انتظار تصميم گيري شورايي‌ها براي پذيرش يا عدم پذرش آن است، بار ديگر ذهن ها را متوجه آنچه در سال‌هاي پاياني دهه 70 رخ داد، كرده است. سال‌هايي كه شوراي شهر تهران براي نخستين بار در دولت اصلاحات تشكيل شد اما فشارهاي دروني و بيروني بر شورا و دعواهايي كه نقش سم براي مديريت شهر را داشت، سبب انحلال شورا و بي ثباتي عجيب بر مديريت شهرداري شد. چند شهردار و سرپرست در كمتر از چهار سال در تهران تغيير كرد تا چكيده مديريت اصلاحاتي بر پايتخت، هيچ و هيچ شود و قهر مردم با اين مديريت، بناي حضور اصولگرايان بر مديريت شهر را بريزد. پس از آن هم تا بيش از 14سال، مديريت پر ابهام اصولگرايان در تهران با گزاف شدن هزينه‌هاي اداره شهر و فسادهاي ريز و درشت رقم خورد و با آنكه اتفاقاتي عمراني نيز در شهر رخ داد اما افكارعمومي با پشت كردن به اين مديريت، خواهان تحول با مديريت اصلاح طلبان شدند. اما اين مديريت با درآغاز راه با دست اندازهايي مواجه شده است كه استعفاي زودهنگام شهردار را رقم زد كه به عقيده بسياري، مقابله با فساد و ويژه خواري ها و شفاف‌سازي عملكرد از سوي شهردار تهران، عامل اصلي آن بوده است. اكنون نيز توپ استعفا و عدم ثبات مديريت شهري تهران در زمين شورايي ها افتاده و در روزهاي آينده بايد تصميمي مهم بر آن گيرند. تصميمي كه مي توان نقش جدي در تداوم راه اصلاح‌طلبان در مقابه با فساد و رانت خواري در مديريت پايتخت داشته باشد. در روزهاي گذشته چهره ها و گروه‌هاي بسياري ضمن مخالفت با استعفاي شهردار تهران، به دفعات از نمايندگان مردم در پارلمان شهري خواسته‌اند با مخالفت اين استعفا، زمينه را براي ادامه كار قدرتمند نجفي در اداره شهرداري فراهم كرده و در مقابل فشارهايي كه شهردار را به استعفا كشانده است، مقاومت كنند. شهردار تهران در هفت ماه گذشته از مديريت شفاف ساز خود در شهرداري تهران هربار در اقدام به مقابله با رانت خواري ها، كوتاه كردن دست مفسدان و شفاف سازي آنچه سال‌ها در مديريت پرابهام شهرداري رخ داده، كرد و با موجي از فشار و اتهامات از سوي مخالفانش مواجه شد. در اين حال، برخي افراد نيز به زير سوال بردن عملكرد چند ماهه شهردار و قياس آن با مديريت چندين ساله مديريت پيشين شهرداري تهران پرداختند تا عرصه بر محمدعلي نجفي، تنگ و تنگ تر شود.
به خواسته مردم تن دهيم
اكنون چند هفته اي از استعفاي شهردار تهران مي گذرد كه تعطيلات نوروزي، اجازه بررسي استعفا در شوراي شهر پايتخت را نداده و در روزهاي آينده، اتفاقات مهمي در مديريت پايتخت رقم خواهد خورد. اعضاي شوراي شهر تهران اكنون در بوته آزمايشي جدي و سرنوشت ساز در پذيرش يا رد استعفاي شهردار قرار گرفته‌اند و بايد حساس ترين تصميم عمر خود را اتخاد كند. تصميمي كه مي تواند حتي آينده سياسي تفكر اصلاح طلبي و مديريت فساد ستيز و مردم‌گراي آن را نيز رقم زند. در شرايطي كه سال گذشته در چنين روزهاي پيش از انتخابات، گروه‌هايي سعي در القاي ناكارآمدي مديريتي اصلاح‌طلبان داشتند و با يادآوردي تجربه شوراي شهر اول تهران و شكست اصلاح طلبان، سعي در تاثير بر افكار عمومي داشتند اما نتايج انتخابات 29 ارديبهشت 96 نشان داد كه مردم در ضرورت تغيير در مديريت كشور مصمم هستند. اكنون كه ابتكار عمل در تحقق اهداف و خواسته هاي مردم در تشكيل مديريت پاكدست و فساد ستيز به دست نمايندگان منتخب مردم است، آن‌ها بايد همچنان در توجه به خواسته هاي مردم و تحقق وعده هايي كه سال قبل دادند، مصمم باشند. «محمد حقاني» عضو شوراي چهارم شهر در اين باره با ابراز اطمينان از اينكه نمايندگان شوراي پنجم به عهد خود با مردم تهران وفادارند، حمايت تمام قد شوراي شهر از دكتر نجفي در ادامه مسئوليت او به عنوان شهردار تهران را نشانه وفاي به عهد اعضاي شورا دانست.وي با ابراز اميدواري نسبت به استمرار حضور دكتر نجفي كه با درايت و ذكاوت شوراي شهر انتخاب شد، افزود: اميدوارم ايشان به زودي سلامتي كامل خود را بازيابند و با استحكام و صلابت به سرِ كار خود بازگردند و وظيفه خطير و سخت مديريت پايتخت را با توفيق بيش از پيش ادامه دهند. حقاني با اشاره به اينكه كلانشهر تهران بايد به شهر «اميد، مشاركت و شكوفايي» و شهري سرشار از امنيت و عطوفت تبديل شود، اظهار کرد: سامان بخشي به شهري نا بسامان كه با مخاطرات محيط زيستي فراواني رو به رواست، جز با همت و مشاركت تك تك مسئولان شهري و شهروندان آن ممكن نيست و همه بايد در سازندگي شهرمان نقش آفريني كنيم. وي با بیان اینکه براي ساختن شهر بايد به لا به لاي محلات و كوچه پس كوچه هاي شهر سر بزنيم و اگر مي‌خواهيم مسير يك خيابان فرعي را تغيير بدهيم يا يك اتوبان سراسري در شهر بسازيم، بايد از قبل نظر مردم را بپرسيم و برابر آن عمل كنيم، تصریح كرد: اگر مسئولان خواسته اکثریت را اجابت كنند، در اين صورت مردم نیز با همه وجود از نظام و كشور خود محافظت مي‌كنند.نماينده مردم تهران در شورای چهارم در پایان با تاکید بر اينكه «تجربه» و «تخصص» به منزله دو بال پرواز براي موفقيت در مديريت محسوب می‌شود، خاطرنشان كرد: مديريت شهري از اهميت و جايگاه ويژه‌اي برخوردار است؛ چرا كه يك يك شهروندان از «حيات» تا «ممات» و از زمان تولد تا هنگام مرگ با شهرداري سر و كار دارند.
شورای شهری‌ها مخالفند


قرار است در جلسه فردا (يك‌شنبه) شوراي شهر تهران، موضوع استعفاي محمدعلي نجفي بررسي شود كه معاون نظارت شورای شهر تهران در اين باره از عدم موافقت اعضای شورای شهر در پذیرش استعفای نجفی خبر داده است.افشین حبیب زاده با اشاره به جلسه غیررسمی اعضای شورای شهر تهران با نجفی در خصوص بحث استعفای شهردار گفت: نجفی در این جلسه علت اولیه استعفای خود را بیماری بيان کرد با توجه به اینکه اين اواخر متوجه این بیماری شده و درمان نیز فرآیندی است و باید در یک پروسه انجام شود، به همین دلیل بخشی از انرژی وی را خواهد گرفت و به لحاظ اخلاقی درست نیست که وی به عنوان شهردار تهران با چنین مشکلی مدیریت خود را حفظ کند و مصمم بود تا ضمن استعفا از شهرداری تهران، به درمان خود برسد.وی با بیان اینکه نجفی معتقد بود که با وجود بیماری ادامه کار وی در شهرداری تهران مفید نخواهد بود، گفت: البته اعضا بعد از استماع سخنان وی مباحث مختلف و پیشنهادهايی را ارائه کردند و حتی اعضا پیشنهاد دادند که وی قائم مقامی را انتخاب کند تا بتواند به درمان خود برسد اما نجفی بيان کرد که با قائم مقام موافق نیست چرا که در همه امورات شهرداری قصد دارد که ورود جدی داشته باشد.حبیب زاده با بیان اینکه باوجود مباحث مطرح شده از سوی نجفی، برخی اعضا اعلام کردند که با استعفای نجفی در جلسه روز یک‌شنبه 19 فروردین موافقت نمی‌کنند، افزود: نجفی پس از ارائه توضیحات و پس از پایان بخش اول جلسه مذکور برای انجام امورات شهرداری جلسه را ترک کرد و بعد از رفتن نجفی نیز مباحث ادامه داشت و تعدادی از اعضا به صراحت مخالفت خود را با استعفای نجفی اعلام کردند و برآیند این است که به احتمال زیاد رای اکثریت آرا به رفتن نجفی از شهرداری منفی خواهد بود اما اینکه نجفی چقدر بر رفتن اصرار داشته باشد، این موضوع به شخص وی بازمی‌گردد. برآیند این است که اعضای شورای شهر به رفتن نجفی رای مثبت نخواهند داد و نجفی نیز نسبت به آرا می‌تواند دو عملکرد داشته باشد یا اینکه به رای و نظر شورا تمکین کرده و همزمان ضمن معالجه، مدیریت تهران را نیز ادامه دهد یا همچنان بر رفتن اصرار کند و مجددا استعفای خود را به شورای شهر دهد و شورای شهر نیز موظف است مجدد استعفا را بررسی کند.
ثبات در مبارزه با فساد
حبيب زاده در پاسخ به این سوال که برخی کارشناسان نگران هستند که با رفتن نجفی مبارزان ضد فساد و ... از میان برود، اظهار کرد: مجموعه مدیریت شهری تهران برگرفته از فعالیت‌های شورا و شهرداری است و این‌گونه نیست که با رفتن شهردار، تغییری در سیاست‌ها صورت گیرد؛ چرا که شورای شهر با پشتکار بیشتر مبارزه ضد فساد را ادامه خواهد داد و سیاست‌های کلان نیز در شورای شهر تدوین می‌شود و نباید این‌گونه القا شود که با تغییر یک مسئول ارشد در شهرداری، اهداف، فرآیندها و ... تغییر می‌کند. وی در پاسخ به سوالی در خصوص تنگناها و فشارها بر نجفی در دوره مدیریت وی گفت: در کار اجرایی همیشه موانع و اختلاف نظرهایی حتی در شیوه اعمال مدیریت وجود دارد و حتی در مواردی که مدیران قصد اصلاح و تغییر را دارند ممکن است مخالفان درونی و بیرونی، کارشکنی کنند که این مخالفان می‌توانند از خارج سازمان باشند و حتی می‌توانند داخل مجموعه باشند که اعمال تغییر و شیوه مدیریت را نپذیرفته و با روند جاری مخالفت می‌کنند اما به هر حال این موضوع همیشه وجود داشته و بسته به اهمیت سازمان و حجم کار و گسترش سازمان میزان مخالفت‌ها کم و زیاد می‌شده است و تحمل، تعامل و مقابله یا ترکیبی از این سه می‌تواند کار را پیش ببرد که می‌بینیم نجفی نیز در این زمینه کارنامه مثبتی داشته است و تا کنون در مجموع مورد تایید شورا بود؛ هر چند هرجا انتقادی هم نسبت به عملکرد وجود داشت به ایشان منتقل شد.
از شهردار حمايت مي كنيم
محمد سالاري، رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر نيز با اشاره به اينكه شوراي شهر تهران به طور جدي از شهردار حمايت مي كند، گفت: مکاران من در شورای اسلامی شهر تهران با توجه به اینکه در فرآیند انتخاب شهردار تهران ارزیابی جامع و کاملی داشتند و کاندیداهای متعددی را با شاخص‌های تضمین شده مورد ارزیابی قرار دادند و در نهايت آقای نجفی را به عنوان یکی از مدیران ممتاز جمهوری اسلامی ایران تشخیص دادند که در دهه‌های گذشته و پس از انقلاب اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف منشأ اثرات جدی بودند را انتخاب کردند و اعتقاد داشتند وی با وجود بیماری می‌تواند در کنار فرآیند درمان، شهردار تهران باقی بمانند.اعضای شورا معتقدند شهردار تهران می‌تواند با قائم مقام و معاونان خود وظیفه اصلی خود در مدیریت شهری را به درستی انجام دهند؛بنابراين برداشت من این است که در جلسه روز یک‌شنبه شورای اسلامی شهر تهران اعضا به استعفای آقای نجفی رای نخواهد داد و اصرار خواهند کرد که ایشان در مسند شهرداری تهران باقی بماند.این عضو شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سوال که ظرف هفت ماه گذشته شورا تا چه میزان از شهردار منتخب خود حمایت کرده است؟ گفت: شورا در فرآیند انتخاب شهردار به صورت جامع و با برنامه‌ای دقیق شامل بررسی مجموعه‌ای از شاخص‌ها اقدام کرد. در حقیقت ابتدا مجموعه‌ای از شاخص‌ها تدوین شد و سپس نسبت به انتخاب شهردار تهران اقدام شد. در هفت ماه گذشته به صورت تمام قد از شهردار تهران حمایت شد ولی شورا و اعضای آن به عنوان نمایندگان مردم در ایفای نقش نظارتی خود تحت الشعاع حمایت صرف از شهردار قرار نگرفت. اعضای شورا هر کجا که احساس کردند نیاز به تذکر وجود دارد و لازم است هشدار داده شود، اعتراض کردند و تذکرات لازم را به شهردار تهران دادند ولی در بزنگاه‌ها و مواقع نیاز از شهردار تهران حمایت شد. در حال حاضر نیز که استعفا داده‌اند و اصرار بر این استعفا دارند شورا با توجه به همین نگاه حمایتی استعفا را نمی‌پذیرد؛ چرا که اعتقاد داریم نجفی در ماه‌های گذشته اقدامات بنیادی و اساسی را در جهت تحقق وعده‌های داده شده به ویژه در بخش‌هایی همچون ساخت و ساز انجام داده است.