توسعه فرودگاه مشهد همچنان در باند مذاکره

فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد براساس آمار اعلامی وزارت راه و شهرسازی، دومین فرودگاه پرتردد کشور است که جابه جایی مسافر در آن از مرز 10 میلیون نفر در سال گذشته است.از سویی نیز مشهد سالانه پذیرای بیش از 27 میلیون زائر و گردشگر داخلی و دو میلیون گردشگر خارجی است که  ضرورت توسعه این فرودگاه بین المللی و دیگر راه های ارتباطی و مواصلاتی را دو صد چندان می کند.موضوعی که اگرچه از دو سال پیش، محور گفت و گوهایی با شرکت های فرانسوی بوده  و حتی اسفند ماه 95 قرارداد آن نیز در دولت تصویب شده اما بنا بر اذعان معاون وزیر راه، همچنان در مرحله مذاکره باقی مانده است .
به گزارش خراسان رضوی، در همین باره از بهمن‌ماه سال 94 بعد از سفر رئیس‌جمهور فرانسه به ایران، قرارداد توسعه فرودگاه شهید هاشمی نژاد و ساخت پایانه پروازهای خارجی بین شرکت «ونسی ایرپورت» فرانسه و وزیر راه و شهرسازی منعقد شد و یک سال بعد، در آبان ماه سال 95 سفیر دولت فرانسه در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد حضور پیدا کرد تا موضوع توسعه فرودگاه مشهد توسط فرانسوی‌ها به‌صورت جدی‌تری مطرح شود.بهمن‌ماه همان سال هم اسفندیاری قائم‌مقام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور از سرمایه‌گذاری 180 میلیارد تومانی برای توسعه و خارج کردن فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد از بن بست خبر داد.به گفته وی " بر اساس این پروژه ۴۳ هزار مترمربع پایانه خارجی و ۲۵ هزار مترمربع پایانه داخلی به فضای فرودگاه مشهد اضافه می‌شود که براساس استانداردهای روز بین‌المللی احداث خواهد شد".
پس از این بود که هیئت دولت در اسفند 95 سرمایه‌گذاری 300 میلیون دلاری برای توسعه این فرودگاه را تصویب کرد و طی سال گذشته، مدیران شرکت ونسی ایرپورت هم در فرودگاه شهید هاشمی نژاد بارها حضور یافتند و از سویی هم با مسئولان شرکت فرودگاه‌های کشور در خصوص نحوه سرمایه‌گذاری برای توسعه فرودگاه مشهد و نهایی کردن قرارداد این سرمایه‌گذاری نشست هایی برگزار کردند. اما آخرین نشست هیئت فرانسوی درباره توسعه فرودگاه شهید هاشمی نژاد،  26 بهمن‌ماه با قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی بود.
فخریه کاشان  معاون وزیر راه و شهرسازی در این باره بابیان این که تفاهم‌نامه توسعه فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد با شرکت فرانسوی ونسی ایرپورت منعقد شده است، به خراسان رضوی گفت: این قرارداد هنوز نهایی نشده و در مراحل مذاکره است. مقرر شده که شرکت فرودگاه‌های کشور ابتدا این قرار داد را در داخل نهایی و سپس شرکت فرانسوی در قالب سرمایه‌گذاری برای توسعه فرودگاه مشهد اقدام کند. وی درباره این که تا چه اندازه از توان داخلی در توسعه فرودگاه استفاده می‌شود نیز بیان کرد: در این قرارداد حتماً یک شریک داخلی در نظر گرفته خواهد شد که خود شرکت فرودگاه‌های کشور متولی آن شده است. با توجه به موقعیت فرودگاه شهید هاشمی نژاد و زائرپذیر بودن مشهد مقدس، قرار است توسعه این فرودگاه دست ایرانی‌ها باشد و فقط از امکانات و فناوری خارجی استفاده شود.


فخریه کاشان درباره نحوه بازگرداندن سرمایه و سهم سرمایه‌گذار فرانسوی در توسعه فرودگاه شهید هاشمی نژاد گفت: قرار است هزینه‌های سرمایه‌گذاری شرکت فرانسوی از محل فعالیت‌های بازرگانی پایانه جدید به شرکت فرانسوی بازگردانده شود و درواقع دیگر درآمدهای فرودگاه که درآمدهای حکومتی است، به خارجی‌ها واگذار نخواهد شد.
سرمایه گذاری منتظر مشخصات فنی و مبلغ قرارداد
قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی درباره دلایل به طول انجامیدن مذاکرات این سرمایه‌گذاری  اظهار کرد: یکی از بحث‌های مطرح‌شده، موضوع تعیین قیمت قرارداد است زیرا وقتی هنوز مشخصات فنی و نقشه‌های یک قرارداد مشخص نشده است نمی‌توان برآورد دقیقی از قیمت قرارداد داشت به همین دلیل یکی از دلایل به طول انجامیدن مذاکرات، سازوکار تعیین قیمت است البته مسائل فنی و نحوه مدیریت پروژه هم از دیگر موضوعات است. وی درباره آخرین وضعیت قرارداد اظهار کرد: این قرارداد در دست شرکت فرودگاه‌های کشور است و این نهاد در حال انجام هماهنگی‌های لازم با معاونت حقوقی ریاست جمهوری و وزارت راه و شهرسازی است که در صورت تأیید شدن، دور جدید مذاکرات شروع خواهد شد. شرکت فرانسوی منتظر اعلام نظر از سوی شرکت فرودگاه‌هاست.
فعلاً مطلب قابل رسانه‌ای شدن نداریم
برای پیگیری آخرین وضعیت این قرارداد و تصمیم های اتخاذ شده به سراغ شرکت فرودگاه‌ها رفتیم. باقریان معاون عملیاتی و عضو هیئت‌مدیره شرکت فرودگاه‌ها با بیان این که هنوز به تصمیم های خاصی در این قرارداد نرسیده‌ایم و در حال مذاکره هستیم، به خراسان رضوی گفت: فعلاً مطلب قابل رسانه‌ای شدن نداریم و پس از نهایی شدن قرارداد، آن را رسانه‌ای خواهیم کرد.
اما سخنگوی شرکت فرودگاه‌ها مدعی است که تمام مراحل قرارداد، در شرکت فرودگاه‌ها انجام و به وزارت راه و شهرسازی فرستاده‌شده است تا در این زمینه تصمیم‌گیری شود.
آقایی درباره مبلغ و جزئیات قرارداد نیز بیان کرد: تا نهایی شدن قرارداد نمی‌توان در این باره اطلاع‌رسانی کرد.
شایان‌ذکر است: خبرنگار خراسان رضوی طی یک سال گذشته درباره آخرین قرارداد با شرکت ونسی ایرپورت بارها با شرکت فرودگاه‌ها تماس گرفت ولی مسئولان شرکت فرودگاه‌ها حاضر نبودند اطلاعاتی را درباره جزئیات این قرارداد ارائه کنند و حتی بنا به درخواست شرکت فرودگاه‌های کشور، سؤالات مدنظر درباره جزئیات قرارداد اردیبهشت‌ماه امسال  برای این شرکت ارسال شد ولی در نهایت تنها پاسخی که در این خصوص از شرکت فرودگاه‌ها دریافت شده این است که جزئیات قرارداد بعد از نهایی شدن رسانه‌ای خواهد شد.مدیرکل فرودگاه‌های استان نیز درباره جزئیات این قرارداد اظهار بی‌اطلاعی کرد.
شاید این سکوت رسانه ای درباره جزئیات مذاکرات در حالی که خبر آن بارها محور تبلیغات مسئولان در خصوص اقدامات توسعه گرایانه شان قرار گرفته، برای رهایی از نقد رسانه ای محتوای تفاهمات و پاسخ به این سوال باشد که واقعا جایگاه توانمندی های شرکت های داخلی در چنین طرح هایی کجاست؟