هشدار روسیه نسبت به توطئه تروریست‌ها برای انجام جنایت در غوطه شرقی

روسیه گزارش داد، افراد مسلح در غوطه شرقی با استفاده از گازهای سمی برنامه‌های تحریک‌آمیزی طراحی کرده‌اند و می‌خواهند دولت سوریه را متهم کنند.
به گزارش ایسنا، ژنرال روسی یوری یفچنکو، گفت: مطلع شده‌ایم که گروه‌های «جبهه النصره»، «فیلق الرحمان» و «احرار الشام» قصد دارند با به کارگیری مواد سمی اقدامات تحریک آمیزی انجام دهند و هدف آنها از این کار متهم کردن ارتش سوریه به استفاده از سلاح شیمیایی در غوطه شرقی است، به همین دلیل این عملیات نزدیکی خط تماس با ارتش سوریه محسوب می‌شود.
ژنرال روسی افزود: در صورت موفقیت افراد مسلح در اجرای طرح‌هایشان، کشورهای غربی به سرعت از قربانیان غیرنظامی سوءاستفاده می‌کنند تا مسوولیت استفاده از سلاح شیمیایی را به گردن دولت سوریه بیندازند.
وی گفت، دولت سوریه تاکید کرده، نه تنها برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی برنامه ریزی نکرده، بلکه قاطعانه طرفداری از این سلاح را تکذیب کرد.


این ژنرال تصریح کرد، گروه‌های مسلح با این اقدامات جنایتکارانه سعی دارند جلوی قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس 30 روزه در سوریه و عملیات انسانی در این کشور سنگ‌اندازی کنند. هدف ازعملیات انسانی انتقال غیرنظامیان از غوطه شرقی به اماکن امن اعلام شده است.
وی از رهبران گروه‌های مسلح خواست خشونت علیه ساکنان محلی را متوقف و گذرگاه‌های امنی برای خروج غیرنظامیان از مناطق درگیر فراهم کنند.
در همین رابطه نماینده سوریه در دفتر سازمان ملل در ژنو تاکید کرد، دلیل اصلی تشدید اوضاع در غوطه، حملات خمپاره‌ای تروریست‌ها به دمشق است.
وی نسبت به بحث‌های مطرح شده درخصوص استفاده ارتش از سلاح شیمیایی هشدار داد و گفت: هیچ‌کسی بیشتر از دولت سوریه به دنبال حمایت از مردم خود نیست. برخی از کشورها با اظهاراتشان تروریست‌ها را به حمله به دمشق تشویق می‌کنند.
از سوی دیگر معاون وزیر امور خارجه سوریه اعلام کرد: چهل و هشتمین گزارش ماهانه سازمان ملل درباره امور انسانی سوریه جانبدارانه و سیاسی بود و در آن به جرایم تروریسم و ائتلاف آمریکا علیه ملت سوریه اشاره نشده است.
یک رهبر کرد سوریه: عفرین ممکن است سرنوشتی مثل غوطه‌شرقی پیدا کند
پایگاه خبری "میدل‌ایست آی" انگلیس گزارش داد، عفرین برای محاصره‌ای طولانی و خونین آماده می‌شود.
به گزارش ایسنا، آلدار خلیل، رئیس مشترک جنبش جامعه دموکراتیک اعلام کرد که عفرین ممکن است سرنوشتی مانند غوطه شرقی پیدا کند و محاصره شده و بدون غذا و کمک‌های بشردوستانه رها شود.
وی افزود: عفرین از مسیر امنی برای امدادرسانی برخوردار است که توسط دولت سوریه و روسیه کنترل می‌شود، اما هر لحظه ممکن است این مسیر را ببندند.
وی همچنین تاکید کرد که نیروهای مدافع خلق کرد تا آخر در شهر عفرین مبارزه خواهند کرد و هرگز تسلیم نخواهند شد.
همچنین «مراد کارایلان» فرمانده نیروهای نظامی حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) با انتقاد از موضع آمریکا در مقابل حمله ارتش ترکیه به شهر عفرین در شمال شرقی سوریه گفت: موضع آمریکایی‌ها در خصوص عفرین منطقی و مناسب نیست.
این انتقادها در شرایطی رخ داد که آمریکایی‌ها تاکنون در خصوص نقض حاکمیت سیاسی سوریه از سوی دولت ترکیه تنها به صدور بیانیه و ابراز نگرانی بسنده کرده و علیرغم درخواست نیروهای کرد در سوریه از آنها برای موضع گیری جدی، سکوت اختیار کرده‌اند.
به اعتقاد کارشناسان سیاسی حمله ارتش ترکیه به شهر عفرین و سکوت آمریکایی‌ها بار دیگر نشان داد که کردها ابزار مصالحه و معامله در سوریه قرار گرفته‌اند.
سکوت آمریکایی‌ها نیروهای کرد سوری را به سوی همراهی و توافق با دولت مرکزی سوریه سوق داد به نحوی که هم اکنون نیروهای دفاع مردمی در سوریه در کنار نیروهای کرد سوری در مقابل حملات ارتش ترکیه مقاومت می‌کنند.
دولت ترکیه پ.ک.ک را یک سازمان تروریستی شناخته و نیروهای کرد سوری مستقر در عفرین را بخشی از این سازمان در سوریه به حساب می‌آورد.
بیش از 42 روز است ارتش ترکیه عملیاتی را تحت عنوان « شاخه زیتون» در شمال شرقی سوریه به منظور کنترل بر شهر عفرین آغاز کرده است.
این حملات در حالی ادامه دارد که اخیرا شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه آتش بس برای مدت یکماه را در سوریه تصویب کرده اما ارتش ترکیه حملات خود را تاکنون متوقف نکرده است.
آغاز مرحله دوم عملیات ترکیه در عفرین
براساس اعلام ارتش ترکیه مرحله دوم عملیات نظامی علیه عفرین در شمال غرب سوریه از روز جمعه آغاز شده و هدف آن اشغال منطقه «راجو» و «جندیرس» است.
وزیر دفاع ترکیه دیروز اعلام کرد که مرحله دوم عملیات ارتش این کشور در شمال غرب سوریه برای تسلط کامل بر «عفرین» آغاز شده است. وی افزود: عملیات تسلط بر عفرین محدود به شهر عفرین نیست بلکه شامل مناطق دیگر هم می‌شود».
مرحله دوم عملیات نظامی ترکیه در عفرین از روز جمعه آغاز شده است. عملیات زمینی به مدت سه روز در انتظار رسیدن نیروهای کماندو متوقف بود. این نیروها متخصص جنگ خیابانی هستند و ترکیه قصد دارد هفت هزار کماندو را به همراه گروههای مسلح معارض سوری وارد نبرد کند تا روستای «راجو» و «جندیرس» را اشغال کنند.
در مقابل «نیروهای دموکراتیک سوریه»‌ اعلام کرد که «همه آمادگی‌های لازم برای مقابله با حملات ارتش ترکیه به شهر عفرین» را کسب کرده و تاکنون 57 نظامی ترکیه را در خلال نبردهای روز پنجشنبه در روستایی نزدیک به عفرین از پای در آورده است.
سایر اخبار این روزنامه
مدیرعامل شرکت ملی نفت: سه قرارداد نفتی تا پایان سال در آستانه امضای نهایی قرار می‌گیرد اطلاعیه سازمان هواپیمایی درخصوص جعبه سیاه هواپیمای یاسوج رای الیوم: تلاش آمریکا برای تشکیل ائتلاف عربی علیه ایران ناکام است معاون امور بین‌ الملل وزیر نفت: ایران روزانه 2.6 میلیون بشکه نفت صادر می‌کند حکم جلب سعید مرتضوی صادر شد ترامپ و چرخه سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا رئیس انستیتو پژوهش‌های سیاسی و راهبردی روسیه: ایران از سقوط سوریه و عراق به دست داعش جلوگیری کرد پیام تسلیت دکتر روحانی به رئیس‌جمهور آذربایجان رئیس کل بیمه مرکزی: حذف کوپن بیمه شخص ثالث از ابتدای سال آینده اجرا می‌شود روسیه و آمریکا بازگشت به جنگ سرد رئیس سابق سیا: ترامپ بی‌ثبات، بی‌منطق، بی‌تجربه و فاسد است هشدار روسیه نسبت به توطئه تروریست‌ها برای انجام جنایت در غوطه شرقی وزارت بهداشت: 2 واکسن جدید به برنامه ایمن سازی کشور اضافه می‌شود رئیس کل بیمه مرکزی: حذف کوپن بیمه شخص ثالث از ابتدای سال آینده اجرا می‌شود رای الیوم: تلاش آمریکا برای تشکیل ائتلاف عربی علیه ایران ناکام است رای الیوم: تلاش آمریکا برای تشکیل ائتلاف عربی علیه ایران ناکام است رای الیوم: تلاش آمریکا برای تشکیل ائتلاف عربی علیه ایران ناکام است رای الیوم: تلاش آمریکا برای تشکیل ائتلاف عربی علیه ایران ناکام است رای الیوم: تلاش آمریکا برای تشکیل ائتلاف عربی علیه ایران ناکام است رای الیوم: تلاش آمریکا برای تشکیل ائتلاف عربی علیه ایران ناکام است رای الیوم: تلاش آمریکا برای تشکیل ائتلاف عربی علیه ایران ناکام است