تاثیر رسانه‌ها بر افزایش انگیزه مصرف کالای داخلی

در عصر حاضر نقش رسانه‌ها بر زندگی مخاطبان بسیار چشمگیر و تاثیرگذار است تا آنجا که بدون شک رسانه های جمعی سازنده‌ی بخش عظیمی از فرهنگ و ارزش‌ها و هنجار‌ها‌ی جوامع هستند.
رسانه های جمعی و شبکه های ماهواره‌‌ای و تلویزیونی از طریق برنامه های خود نیازهای جدیدی را برای مخاطبان خود بوجود می آورند. آنها با بکارگیری انواع روش های تبلیغی وتهییجی و استفاده از تمامی ابزارها و قالب های مرسوم مانند سریال و فیلم، انیمیشن، فیلم کوتاه، نماهنگ و انواع ترفند های دیگر ضمن ایجاد نیازهایی جدید در ذهن مخاطب، این نیازها را تبدیل به مصرف عمومی می کنند.
همچنین دسترسی آسان و سریع کاربران به رسانه های نوین سبب شده است این ابزارها تاثیر عمیق‌تری بر مصرف کنندگان گذاشته و تقاضا برای کالا‌ها‌ی مصرفی با افزایش چشمگیری مواجه شود. همچنین مجلات و روزنامه‌ها با تصاویر و عکس‌ها‌ی متنوع در کنار بیلبوردها و تبلیغات شهری متعدد همگی سعی در ایجاد گرایش هرچه بیشتر به مصرف کالا دارند.در هر صورت با خرید کالاها‌ی متعدد تقاضا برای کالاهای جدید افزایش می یابد. تحقیقات نشان داده‌ است رسانه‌های جمعی از جمله سینما، اینترنت، مجلات، کتب و مخصوصا رادیو و تلویزیون و شبکه‌های ماهواره ای می‌توانند تاثیر بسزائی در اصلاح نگرش‌ها و ایجاد انگیزه در مخاطبان داشته باشند تا جائی که حتی مخاطب را به تقلید و تکرار برخی از برنامه‌ها و شخصیت های درون برنامه ها وادار می‌کنند.
با استفاده از این تاثیر رسانه‌ای یعنی افزایش انگیزه در مصرف کالا و گرایش به رفتار مشابه شخصیت های درون برنامه، ضرورت دارد. رسانه‌ها‌ی اشاره شده، هدایت افکار عمومی را به سمت مصرف کالا‌ها‌ی بومی و پرهیز از مصرف کالا‌ها‌ی قاچاق بر عهده گیرند به گونه‌ای که به مرور تمایل به مصرف کالا‌های تولید داخلی افزایش یافته و انگیزه‌ی مصرف کالا‌های قاچاق کاهش یابد. راهکارهای مختلف رسانه ای و تکنیک‌های تبلیغاتی را باید بکار گرفت تا در نهایت واکنش مخاطبان را ایجاد کرد. یکی از راهکار‌های انجام این ماموریت استفاده از نظرات کارشناسی متخصصین علوم رفتاری و اجتماعی در رسانه ها است تا فرهنگ صحیح الگوی مصرف در زمینه‌های مختلف نهادینه شده و سطح فرهنگ عمومی ارتقاء داده شود. همچنین گفت و گو‌های توجیهی در رسانه‌ها مخصوصا تلویزیون همراه با برجسته‌سازی معایب کالا‌های قاچاق با ذکر این مسئله که این کالا‌ها خدمات پس از فروش ندارند و خریدار نسبت به معایب احتمالی کالای مصرفی ضمانتی دریافت نمی‌کند، می تواند در این مسیر بسیار موثر باشد.
از سوی دیگر رسانه‌ها باید تلاش کنند در مسیر فرهنگ سازی مصرف کالای داخلی گام بردارند و اهمیت منافع ملی را نشان داده و درونی کنند تا استفاده از کالا‌های قاچاق ضد ارزش و گرایش به مصرف کالا‌های داخلی ارزش تلقی شود واین با کار و فعالیت مستمر رسانه ای میسر است. ادامه در صفحه 2