در جلسه شورای سیاستگذاری و نظارت بر صنعت خودرو عنوان شد؛

گروه صنعت- صنعت خودرو صنعتی پیشران است که در ایران نیز تلاش‌های بسیاری برای رشد و توسعه آن در حال انجام است. بررسی‌ها نشان می‌دهد تا پایان بهمن‌ماه سال‌جاری، در مجموع یک میلیون و 225 هزار و 398 دستگاه خودرو در کشور تولید شده که 2/39 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است‌. در این میان اتحادیه بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری نیز به تازگی اعلام کرد در سال میلادی گذشته تولید خودرو ایران از یک میلیون دستگاه عبور کرد و در میان تولیدکنندگان خودرو، ایران بالاترین رشد تولید را در این سال به خود اختصاص داد. این در حالی است که در چهل و هشتمین جلسه شورای سیاستگذاری و نظارت بر صنعت خودرو که با حضور وزیر صنعت‌، معدن و تجارت و سایر اعضا برگزار شد، عنوان شد که صد در صد برنامه تولید خودرو در سال‌جاری محقق شده است.
تاکید بر ایجاد شرکت مشترک با برند ایرانی
با این حال به نظر می‌رسد خودروسازان باید تلاش خود را در جهت بالا بردن کیفیت ساخت خودرو بالا ببرند تا به این صورت علاوه بر توسعه بازارهای صادراتی برای کشور، انگیزه مصرف‌کنندگان داخلی نیز برای خرید خودروی ساخت داخل بیشتر شود. در همین راستا وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: خودروسازان باید به تحقق اهداف صادراتی در صنعت خودرو جهت رقابت با همتاهای خارجی در بازار توجه بیشتری داشته باشند.محمدرضا نعمت‌زاده با اشاره به عملکرد خوب خودرو‌سازان در سال 95‌، اظهار امیدواری کرد با وجود موانع موجود، به تدریج راه برای فعالیت منسجم‌تر خودروسازان هموارتر شود.
وی افزود‌: استفاده از روش‌ها و مکانیسم‌های فاینانس و یوزانس درازمدت می‌تواند کمک موثری برای فعالیت خودروساز باشد.وزیر صنعت‌، معدن و تجارت با تاکید بر پیشران بودن صنعت در اقتصاد و سپس خودرو در صنعت یاد‌آور شد‌: خودروسازان با مدیریت قوی و شناخت بازار در داخل و خارج کشور در تلاش باشند که بازارهای جدید ایجاد کنند و مشتری و بازار بیشتری جذب کنند.


وی با طرح پیشنهاد ایجاد یک شرکت مشترک خودروساز یا قطعه ساز با یک برند و طراحی ایرانی از اعضای این نشست درخواست کرد ضابطه‌مندی را مدار فعالیت‌های سال 96 در صنعت خودرو قرار دهند.
در ادامه این نشست گزارشی از تولید شرکت‌های خودرو ساز ارائه و عنوان شد که تا پایان بهمن‌ماه امسال در مجموع یک میلیون و 225 هزار و 398 دستگاه خودرو تولید شده است که 2/39 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است‌. همچنین مطرح شد که تولید سواری تا بهمن ماه امسال به میزان یک میلیون و 139 هزار و 277 دستگاه بوده که 8/41 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته و 71 هزار و 704 دستگاه وانت تولید شده که با 2/7 درصد افزایش روبرو بوده است. همچنین در این مدت 723 دستگاه مینی بوس و میدل باس تولید شده که با 6/34 درصد رشد مواجه بوده و یک هزار و شش دستگاه اتوبوس با 2/52 درصد افزایش و 12 هزار و 688 دستگاه کامیونت‌، کامیون وکشنده با 6/36 درصد افزایش تولید شده است .
ایران، رتبه نخست رشد تولید خودرو در جهان
در این میان گزارش اتحادیه بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری نیز حاکی از آن است که تولید خودرو کشور طی سال میلادی گذشته از یک میلیون دستگاه گذشت و ایران رتبه نخست جهان از نظر رشد تولید در این سال را به خود اختصاص داد.
بر اساس این گزارش یک میلیون و 164 هزار و 710 دستگاه خودرو در ایران طی سال 2016 تولید شد که یک میلیون و 74 هزار دستگاه از این رقم مربوط به خودروهای سواری و 90 هزار 710 دستگاه مربوط به خودروهای تجاری بوده است.
ایران از نظر تولید خودرو در جهان طی سال 2016 رتبه 18 را به خود اختصاص داده است در حالی که ایتالیا با تولید یک میلیون و 103 هزار دستگاه خودرو یک پله پایین‌تر از ایران و در رتبه 19 قرار گرفته است.همچنین چین با تولید 28 میلیون 118 هزار دستگاه خودرو در رتبه نخست جهان و آمریکا با تولید 12 میلیون و 198 هزار دستگاه در رتبه دوم و ژاپن با تولید 9 میلیون و 204 هزار دستگاه در رتبه سوم جهان از این نظر قرار گرفته‌اند.در این میان رتبه ایران از نظر تولید خودروهای سواری 14 و از نظر تولید خودروهای تجاری 21 بوده است‌ اما به لحاظ رشد تولید خودرو رتبه نخست جهان به ایران اختصاص داشته است.تولید خودرو ایران در سال 2016 با رشد 6/18 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده که بالاترین رشد تولید خودرو در جهان محسوب می‌شود. چین با رشد 5/14 درصدی در رتبه دوم و ترکیه با رشد 4/9 درصدی در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.
این نهاد تخصصی کل تولید خودرو جهان در سال 2016 را 94 میلیون و 976 هزار دستگاه اعلام کرده است که 72 میلیون و 105 هزار دستگاه خودرو سواری و 22 میلیون و 871 هزار دستگاه خودرو تجاری بوده است. سهم ایران از کل تولید خودرو جهان در این سال بالغ بر 22/1 درصد بوده است. این در حالی ست که تولید خودرو جهان در این سال رشد 5/4 درصدی داشته است.