پوتین خواستار نگاه تازه نتانیاهو به ایران

رییس‌جمهور روسیه از نخست‌وزیر اسراییل خواست مناقشه صدها سال پیش این کشور با ایران را پشت‌سر گذاشته و با چشمان تازه به ایران نگاه کند‌. پوتین گفت: در حال حاضر در جهانی متفاوت زندگی می‌کنیم‌.
نخست‌وزیر اسراییل که به مسکو سفر کرده است، در دیدار با رییس‌جمهور روسیه گفت تا زمانی که ایران در سوریه حضور دارد، به هیچ وجه ممکن نیست در سوریه صلحی حاصل شود‌. بنیامین نتانیاهو پس از دیدار با ولادیمیر پوتین گفت: به صورت مفصل در مورد مساله ایران و اهداف و نیت‌هایش در سوریه صحبت کردیم‌. معتقدیم تا زمانی که ایران در سوریه حضور دارد و اهداف خود را برای از بین بردن اسراییل دنبال می‌کند، ممکن نیست توافق صلحی در سوریه وجود داشته باشد‌. نتانیاهو به محض پایان این نشست تصریح کرد: دیدار مهمی با رییس‌جمهور روسیه داشتیم‌. اعلام کردم که اسراییل با دستیابی به سازش در سوریه مخالف نیست اما ما به شدت با احتمال این مساله مخالف هستیم که در چارچوب این سازش، نیروهای نظامی وابسته به ایران و حامیانش در سوریه باقی بمانند‌. بر این باورم که این مساله به کامل‌ترین شکل ممکن توضیح داده شد‌.
این در حالی است که کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد که پوتین اتهام‌های نتانیاهو مبنی بر اینکه ایران برای از بین بردن یهودیان تلاش می‌کند، رد کرده است‌. در بیانیه کرملین آمده است که نتانیاهو و پوتین به بررسی اوضاع در خاورمیانه به ویژه بحران سوریه پرداختند‌.
در همین حال عوفر جندلمان، سخنگوی نخست اسراییل گفت که نتانیاهو نقش روسیه در مبارزه با تروریسم را ستوده و گفت که پیشرفت جدی در زمینه مبارزه با تروریسم رادیکالی به ویژه در رویارویی با داعش و القاعده حاصل شده و روسیه به صورت گسترده در رویارویی با این دو گروه نقش داشته است‌.


بنا بر این گزارش، رییس‌جمهور روسیه هم گفت که روابط مسکو و تل‌آویو مستحکم بوده و از جایگاه خوبی برخوردار است‌. پوتین گفت که به شخصه تماس‌های تلفنی و نشست‌هایی به صورت منظم با شخصیت‌های درجه یک در اسراییل برقرار می‌کند‌.
در پایان نشستی که میان رییس‌جمهور روسیه با نخست‌وزیر اسراییل برگزار شد، به مساله دو اسیر اسراییلی گروگان گرفته شده از سوی حماس پرداخته شد‌. سخنگوی نتانیاهو گفت که نخست‌وزیر اسراییل از رییس‌جمهور روسیه خواست به او در زمینه این اسرای اسراییلی کمک انسانی کند و پوتین هم وعده داد که در این مساله کمک خواهد کرد‌.