وزیر نفت در مراسم افتتاح تاسیسات جدید تقویت فشار گاز خبر داد؛

گروه نفت و انرژی- تاسیسات جدید تقویت فشار گاز خنج، جهرم، صفا شهر، نائین و کاشان روی خط هشتم سراسری گاز با حضور معاون اول رییس‌جمهور به طور رسمی افتتاح شد.
تاسیسات جدید تقویت فشار گاز خنج، جهرم، صفا شهر، نائین و کاشان با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور و بیژن زنگنه به طور رسمی افتتاح شد.
خط لوله هشتم سراسری گاز به طول یک‌هزار و ۵۰ کیلومتر و به قطر ۵۶ اینچ پیشتر به بهره‌برداری رسیده بود که این خط لوله از ظرفیت انتقال روزانه حدود ۶۰ میلیون مترمکعب گاز برخوردار بوده و با بهره‌برداری از پنج ایستگاه جدید تقویت فشار ظرفیت این خط لوله به حدود ۱۱۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است.
برابری تولید گاز ایران با قطر


وزیر نفت با اشاره به برنامه افزایش ظرفیت تولید گاز از پارس‌جنوبی به ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز گفت: به زودی برداشت گاز ایران و قطر در این میدان مشترک برابر می‌شود.
بیژن زنگنه در مراسم افتتاح همزمان پنج تاسیسات جدید تحت فشار گاز با بیان اینکه ظرفیت تولید گاز ایران در پارس‌جنوبی در طول فعالیت دولت یازدهم با افزایش دو برابری به ۳۰۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش یافت، گفت: تا پیش از آغاز فعالیت دولت یازدهم در مجموع ۱۰ فاز پارس‌جنوبی در مدار بهره‌برداری قرار گرفته بود که تا پایان فعالیت دولت ۱۱ فاز جدید راه‌اندازی می‌شوند و به تولید گاز می‌رسند. وزیر نفت با تاکید بر اینکه پیشتر برای یک دوره تولید گاز ایران با قطر در پارس‌جنوبی برابر شده بود اما به دلیل تغییر در بهره‌برداری از فازهای جدید دوباره از قطر در پارس‌جنوبی جا ماندیم، گفت: پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری فازهای جدید پارس‌جنوبی به زودی بار دیگر تولید گاز ایران و قطر برابر شده است.
این عضو کابینه دولت با اشاره به فاصله یک هزار کیلومتری میان تولید و مصرف گاز در کشور اظهار داشت: با بهره‌برداری از هر خط لوله جدید ۵۶ اینچی انتقال گاز و تاسیسات تحت فشار آن در مجموع حدود ۱۱۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت انتقال گاز کشور افزوده می‌شود بنابراین با افزایش ظرفیت تولید گاز پارس‌جنوبی به حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز باید شش خط لوله اصلی برای انتقال گاز از جنوب به شمال کشور احداث شود.
این مقام مسوول با یادآوری اینکه تاکنون برخی از این خطوط به بهره‌برداری رسیدند و به زودی خطوط لوله و تاسیسات جدید تحت فشار گاز هم راه‌اندازی خواهد شد، تاکید کرد: همه این سرمایه‌گذاری‌ها برای جلوگیری از حبس در پارس‌جنوبی است.
زنگنه با بیان اینکه هم‌اکنون هزینه سرمایه‌گذاری ساخت یک ایستگاه تحت فشار گاز حدود ۱۰۰ میلیون دلار است، افزود: در مجموع در طول سه سال گذشته تاکنون حدود سه هزار میلیارد تومان برای احداث ایستگاه‌های تحت فشار گاز و تکمیل خطوط لوله از جمله خط لوله هشتم سراسری سرمایه‌گذاری شده است.
وزیر نفت با اشاره به افزایش ظرفیت، تولید و انتقال گاز در کشور یادآور شد: سال ۹۲ حدود ۴۲ درصد از سبد سوخت نیروگاه‌های برق فرآورده‌های نفتی بود که ارزش این فرآورده‌ها حدود ۱۸ میلیارد دلار برآورد می‌شود.
وی با اشاره به رشد سالانه شش تا هفت درصدی مصرف سوخت در بخش نیروگاهی با بهره‌برداری از نیروگاه‌های جدید برق در کشور افزود: امسال سهم فرآورده‌های نفتی در سبد سوخت نیروگاه‌ها به ۱۰ درصد کاهش یافته که اگر حوادثی در پارس‌جنوبی به وقوع نمی‌پیوست، سهم فرآورده‌های نفتی در سبد سوخت نیروگاهی حتی به هشت درصد هم کاهش می‌یافت.
این مقام مسوول در پایان خاطرنشان کرد: باید با افزایش مقاوم‌سازی پارس‌جنوبی در برابر حوادث گاز، ریسک تولید گاز را به حداقل کاهش دهیم.
ایران یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های گازرسانی جهان
معاون اول رییس‌جمهور نیز گفت: ایران یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شبکه‌های گازرسانی در سطح جهان را دارد.
اسحاق جهانگیری افزود: کمتر کشوری وجود دارد که از چنین شبکه‌ای در حوزه گازرسانی برخوردار باشد و روستاها و شهرها در ایران از طریق شبکه گازرسانی همگی از نعمت گاز برخوردار هستند.
وی با اشاره به اینکه در این دوره کارهای بزرگی در حوزه نفت و گاز انجام شده است، افزود: امروز بخشی از این اقدام‌ها به بهره‌برداری می‌رسد و حجم سرمایه‌گذاری عظیمی برای این طرح‌ها انجام شده که بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد تومان است.
افزایش ظرفیت تولید گاز
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در مراسم افتتاح تاسیسات جدید تقویت فشار گاز گفت: با افزایش ظرفیت تولید گاز در پارس‌جنوبی و ضرورت انتقال گاز از جنوب به شمال کشور ساخت خطوط لوله و تاسیسات جدید تقویت فشار گاز آغاز شد.
حسن تربتی با تاکید بر اینکه از چند سال گذشته تاکنون مراحل ساخت و انتقال دانش ۲۰۰ دستگاه توربوکمپرسور دینز و پولیا با مشارکت سازندگان داخلی داخل به کشور انجام شده است، اظهار داشت: هم‌اکنون اقدامات خوبی برای دانش ساخت توربوکمپرسورها در داخل کشور انجام شده به طوری که هم‌اکنون بهره‌برداری تمام تاسیسات تقویت فشار گاز از کارشناسان اوکراینی به کارشناسان ایرانی واگذار شده است.
این مقام مسوول همچنین از بهره‌برداری ۱۱ توربوکمپرسور جدید در ایستگاه‌های موجود تقویت فشار گاز کشور خبر داد و گفت: با بهره‌برداری از این ۱۱ واحد، توربوکمپرسور جدید هم در ایستگاه‌های موجود تقویت فشار گاز شامل دشت بیجار، پل کله، صفاشهر، دهق، پتاوه ظرفیت و توان انتقال گاز کشور افزایش یافته است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع با بهره‌برداری از ۲۴ واحد توربوکمپرسور جدید گاز با سرمایه‌گذاری دو هزار میلیارد تومانی ظرفیت انتقال گاز کشور بیش از ۷۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است.