مردم باید اثر اقتصاد مقاومتی را در زندگی ببینند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رییس و اعضای مجلس خبرگان با تاکید بر ضرورت احساس مسوولیت مسوولان در قبال مردم به ویژه در مسایل معیشتی افزودند: باید با تلاش بی‌وقفه و عینی کردن آثار اقتصاد مقاومتی در زندگی مردم، حرکت پرافتخار چهار دهه اخیر را شتاب و رونق بیشتری بخشیم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به ضرورت عمق و کیفیت بیشتر فعالیت‌های مجلس خبرگان با قرائت بخشی از فرمان معروف حضرت علی علیه السلام به مالک اشتر، افزودند: امیرمومنان در این بخش از فرمان خود تاکید دارند که مسوولان باید برای هر اقدام و سخن و حتی سکوت خود در برابر خداوند و مردم حجت داشته باشند و بتوانند پاسخگوی آن باشند. رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: اگر احساس مسوولیت در مسوولان به گونه‌ای بود که آنان همواره دغدغه کار و تلاش و هدف‌گرایی و مجاهدت داشتند، نشان می‌دهد آنان در خطوط اصلی حکومت اسلامی‌ حرکت می‌کنند اما اگر بر‌خلاف این بود باید بدانیم که از چارچوب‌های حکومت اسلامی خارج شده‌ایم. ایشان به نکته‌ای حاشیه‌ای اشاره کردند و افزودند: برخی روشنفکرنمایان به گونه‌ای صحبت می‌کنند که گویا آموزه‌های غرب منشا و مروج احساس مسوولیت در قبال مردم است در حالی که مسوولیت اجتماعی و احساس مسوولیت در قبال خداوند و مردم از مبانی اسلامی حکومت و معارف و مفاهیم قرآنی است.
رهبر انقلاب اسلامی، «احساس مسوولیت مسوولان» را موضوعی «فوری، ضروری و واجب» خواندند و گفتند: در قبال مسایل فرهنگی و معیشت مردم‌ به‌شدت مسوول هستیم و اگر حتی یک جوان مومن در اثر عملکرد ما خدای ناکرده از راه منحرف شود، ما مسوول هستیم. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه به اختلاف‌نظر و سلایق متفاوت در موضوعات اصلی کشور و امکان وجود استدلال‌های گوناگون برای صاحبان هریک از دیدگاه‌ها اشاره و خاطرنشان کردند: در چنین مواردی، راه‌حل، رجوع به مبانی و اصول و محکمات نظام اسلامی است و اگر استدلال مطرح شده با اصول همخوانی داشت، صحیح است و در غیر این صورت، مردود خواهد بود. ایشان با تاکید بر اینکه محکمات و اصول نظام اسلامی به‌صورت مکرر در بیانات امام راحل آمده است، گفتند: تاکید همیشگی و فراوان من برای رجوع مسوولان، مردم و به‌ویژه جوانان به بیانات و وصیتنامه امام بزرگوار (ره) به همین علت است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حرکت جهادی در همه زمینه‌ها از جمله در عرصه علم و دانش را از دیگر مبانی نظام اسلامی دانستند و گفتند: «خودداری از گرایش به اشرافی‌گری» از دیگر محکمات نظام اسلامی است اما متاسفانه یکی از مشکلات امروز جامعه، گرایش به نمایش اشرافی‌گری حتی در طبقات متوسط و پایین در اثر عملکرد برخی مسوولان است.


ایشان، «دلسوزی بسیار برای طبقات ضعیف» را از دیگر اصول نظام اسلامی برشمردند و تاکید کردند: مهم‌ترین وظیفه مجلس خبرگان، در درجه اول بررسی وجود صفات برشمرده شده در رهبری و همچنین استمرار آنهاست. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان، تکرار تعبیر «اقتصاد مقاومتی» را در بیان مسوولان، کارشناسان و صاحبنظران، نشانه پذیرش این چارچوب فکری برشمردند و افزودند: مهم این است که این چارچوب در عمل تحقق یابد.
ایشان با یادآوری اینکه در سال 94 نیز مساله اقتصاد مقاومتی مورد تاکید قرار گرفته بود، افزودند: چون آن سال، حرکت مطلوبی در عمل شکل نگرفت، سال 95 را «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری کردیم. رهبر انقلاب اسلامی افزودند: البته مسوولان دولتی کارهای قابل توجهی در این زمینه انجام داده‌اند اما این، فقط بخشی از کارهای لازم است. ایشان خاطرنشان کردند: اگر همه کارهای ضروری در موضوع اقتصاد مقاومتی انجام شده بود، امروز تفاوت محسوسی را در اوضاع اقتصادی کشور و زندگی مردم شاهد بودیم. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: به رییس‌جمهور محترم هم گفته‌ام که بیان شاخص‌های کلان خوب است البته اگر آمارها قابل خدشه نباشد، اما به هر حال اینها در زندگی و معیشت مردم در کوتاه‌مدت و میان‌مدت اثر نمی‌گذارد. رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه راه‌هایی برای اثرگذاری عینی در زندگی مردم وجود دارد، افزودند: شکایات مردم و دیدگاه‌های صاحبنظران به‌دست ما می‌رسد و باید در مسایلی نظیر تولید، اشتغال، از بین بردن رکود به معنای واقعی کلمه، قاچاق و واردات و صادرات به‌گونه‌ای عمل کرد که مردم تاثیر آن را در زندگی خود، کاملا احساس کنند اما اکنون، این‌گونه نیست.
ایشان، «جذب سرمایه‌گذاری خارجی» را اقدامی مثبت برشمردند، اما افزودند: تاکنون میزان کمی از توافقات خارجی محقق شده است‌ بنابراین نباید به امید و انتظار سرمایه‌گذاری آنها نشست بلکه باید آن کاری را که خودمان می‌توانیم، در داخل انجام دهیم. ایشان در جمع‌بندی این بخش از سخنانشان تاکید کردند: اقتصاد مقاومتی با مبانی محکم فکری و نظری، تنها راه علاج مشکلات کشور است و باید اجرا شود.
رهبر انقلاب اسلامی، «نجات کشور از وابستگی به قدرتها» و «بسته‌شدن راه سوءاستفاده آنها» را از نتایج روند تدریجی تحقق اسلام ناب در ایران برشمردند و افزودند: همین الان نیز اگر اجازه دهیم آمریکایی‌ها مثل دوران طاغوت، همه‌کاره‌‌ ایران باشند و به آنها اعتماد کنیم، هیچ مشکلی با نام «جمهوری اسلامی» نخواهند داشت. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به مراتب مختلف خصومت جبهه زورگویان جهانی با ایران افزودند: دشمنی آمریکا و رژیم صهیونیستی، «نقد‌، تند و عملیاتی» است اما برخی دیگر، به علت منافع‌شان، این دشمنی را در زبان و عمل چندان نشان نمی‌دهند.