برای سرمایه‌گذاری به آمریکا بیایید

دونالد ترامپ در اولین حضور رییس‌جمهور‌ ایالات متحده در اجلاس داووس در ۱۸ سال اخیر، از همه سرمایه‌گذاران برای حضور در آمریکا دعوت کرد و گفت تقدم آمریکا در سیاست‌های او، به معنی تقویت آمریکاست و شکوفایی آمریکا می‌تواند به رشد و توسعه در دنیا منجر شود.
ترامپ دیروز در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس در سخنرانی خود، ضمن بیان پیشرفت‌های اقتصادی ایالات متحده در یک‌سال اخیر، از سرمایه‌داران برای حضور در آمریکا دعوت کرد و گفت: بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری در آمریکاست و من از همه دعوت می‌کنم. آمریکا محل کسب و کار است. برای اختراع و ساخت چیزهای جدید و بزرگ بیایید.
وی افزود: بزرگ‌ترین اصلاح مالیاتی را در آمریکا انجام داده‌ایم برای تقویت مردم و سرمایه‌گذاران. این بهترین فرصت برای همه است که برای سرمایه‌گذاری به آمریکا بیایند.
رییس‌جمهور‌ آمریکا در بخشی از سخنرانی خود به سیاست تقدم آمریکا گفت: به عنوان رییس‌جمهور‌ آمریکا می‌گویم همچنان سیاست من تقدم آمریکاست. مثل رهبر هر کشوری، که کشور خود را بر هر چیزی مقدم می‌دارد. بدانید که آمریکا هربار رشد کرده، موجب رشد در دنیا شده است.


ترامپ افزود: ما مخالف هرگونه سوبسید و اقدام برای اقتصاد غیر‌رقابتی هستیم. ما در حال بازنگری در هرگونه توافق اقتصادی هستیم که تبعیض‌آمیز است و منافع کشورم را به خطر می‌اندازد. رییس‌جمهور‌ آمریکا در بخشی از سخنان خود به تلاش ایالات متحده برای ایجاد امنیت اشاره کرد و گفت: یکی از حوزه‌های اصلی کار من تضمین امنیت ایالات متحده آمریکاست. اهداف اقتصادی بدون وجود امنیت میسر نمی‌شود.
وی به مثال‌هایی اشاره کرد و گفت: با همپیمانان آمریکا در تلاشیم که شبه‌جزیره کره عاری از سلاح اتمی باشد. در تلاشیم که به افغانستان کمک کنیم تا دیگر مبدا تروریست‌ها نباشد. رییس‌جمهور‌ آمریکا افزود: در یک‌سال گذشته داعش شکست سختی خورده و تقریبا صددرصد سرزمین‌های خود را از دست داده است. وی در یک بخش دیگر به ایران اشاره کرد و گفت: کشورهای دیگر باید به آمریکا بپیوندند تا بتوانیم با فعالیت‌های بی‌ثبات‌سازی ایران در منطقه مقابله کنیم.
رییس‌جمهور آمریکا در حاشیه اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس، پنجشنبه‌شب گذشته در یک شام کاری میزبان رهبران تجاری اروپا و مدیران شرکت‌های بین‌المللی با هدف جلب سرمایه‌گذاری بیشتر به آمریکا بود.
مدیران شرکت‌های بین‌المللی از جمله توتال، زیمنس، نستله، نووارتیس، نوکیا، ولوو، استات اویل، آدیداس و چند شرکت دیگر به ضیافت شام ترامپ دعوت شده بودند. ترامپ در این مراسم ضمن تشکر از سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها در آمریکا گفت: احترام زیادی برای کشور ما وجود دارد و همچنین پول زیادی هم هست. وی همچنین گفت رهبران تجاری از سیاست‌های او مبنی بر کاهش مالیات شرکت‌ها و مقررات‌زدایی خوشحال هستند. در این مراسم مدیران شرکت‌ها ضمن تمجید از تصویب طرح کاهش مالیات در آمریکا به معرفی فعالیت‌های شرکت‌های خود پرداختند. ترامپ چهارشنبه‌شب گذشته به وقت محلی آمریکا پیش از عزیمت به داووس سوییس گفت به این گردهمایی می‌رود تا پول زیادی به آمریکا بیاورد و آنها سرمایه‌گذاری زیادی در آمریکا خواهند کرد.
رییس‌جمهور‌ آمریکا پنجشنبه گذشته وارد داووس شد و با سران شماری از کشورها از جمله ترزا می‌، نخست‌وزیر انگلیس و بنیامین نتانیاهو دیدارهای دوجانبه‌ای داشت.
قطع مذاکرات صلح، قطع پول
معلوم نیست رییس‌جمهور آمریکا چه طرحی برای صلح خاورمیانه دارد. تنها روشن است که او میلیون‌ها دلار کمک به فلسطینی‌ها را تا زمان بازگشت آنها به میز مذاکره با اسراییل نخواهد پرداخت. دونالد ترامپ در نظر دارد کمک‌های مالی به فلسطینی‌ها را تا زمان اعلام آمادگی آنها برای از‌سرگیری مذاکرات صلح با تل‌آویو معلق کند. ترامپ در ملاقات با بنیامین نتانیاهو در داووس گفت‌ این پول روی میز است اما وقتی به فلسطینی‌ها تحویل داده می‌شود که مذاکرات صلح را از سر بگیرند.
ترامپ با ابراز خشم از اینکه محمود عباس با معاون‌ رییس‌جمهور آمریکا در سفر هفته گذشته او به خاورمیانه ملاقات نکرده گفت: آنها هفته گذشته نخواستند مایک پنس را ببینند و احترام ما را نگه نداشتند.
دیدار برنامه‌ریزی‌شده پنس و محمود عباس به خاطر کشمکش ناشی از تصمیم ترامپ در مورد پایتخت اسراییل لغو شد. رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به تعیین اورشلیم (بیت‌المقدس) به عنوان پایتخت اسراییل‌ حاضر نشد معاون ترامپ را در سفر خاورمیانه‌ای او ملاقات کند. مایک پنس در این سفر‌ با پادشاه اردن، رییس‌جمهور‌ مصر و بنیامین نتانیاهو دیدار داشت.
فلسطینی‌ها خواستار معرفی اورشلیم شرقی به عنوان پایتخت و تشکیل دو کشور مستقل اسراییل و فلسطین در جوار یکدیگرند. آنها ترامپ را متهم می‌کنند به اینکه از نقش یک میانجی صادق در مناقشه خاورمیانه عدول کرده است.
ترامپ در اجلاس داووس اما تاکید کرد که آمریکا همچنان خواهان وساطت برای صلح خاورمیانه است. او مدعی شد با شناسایی اورشلیم به عنوان پایتخت اسراییل، موانعی که تاکنون بر سر مذاکرات وجود داشته را از پیش رو‌ برداشته است. او توضیح داد که اسراییل نیز باید امتیازاتی به دست آورد. بنیامین نتانیاهو نیز در داووس با تقدیر از حمایت ترامپ عنوان کرد مناسبات تل‌آویو و واشنگتن هیچ‌گاه به اندازه امروز، محکم نبوده است: تصمیم ترامپ در مورد اورشلیم، به روند صلح کمک می‌کند و نافی آن نیست.
دولت آمریکا باید ۶۵میلیون دلار به صندوق کمک به فلسطین در سازمان ملل بپردازد اما واریز این پول را معلق کرده است. ۲۱ نهاد امدادرسانی بین‌المللی از واشنگتن خواسته‌اند کمک‌های خود را طبق برنامه‌های از پیش اعلام‌شده بپردازد. آنها در بیانیه‌ای هشدار داده‌اند تعلیق این کمک‌ها می‌تواند پیامدهای ناگواری داشته باشد. این نهادها نامه‌های ‌جداگانه‌ای نیز به نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل نوشته‌ و این اقدام را به معنای خروج خطرناک و عجیب واشنگتن از کمک‌های انسان‌دوستانه خوانده‌اند.
سقوط ارزش دلار
طی روزهای گذشته مقامات آمریکایی حاضر در نشست داووس اظهارات متناقضی را در خصوص دلار بر زبان رانده‌اند که تاثیرات متفاوتی را بر بازارها به همراه داشته است.
وزیر خزانه‌داری آمریکا در اظهاراتی غیرمنتظره از تضعیف دلار آمریکا استقبال کرد و این گمانه‌زنی را تقویت کرد که دولت ترامپ در حال تشدید حملات خود علیه چین و دیگر شرکای تجاری‌اش به عنوان بخشی از خط مشی نخست آمریکاست. منوچین در داووس گفت: مشخصا یک دلار ضعیف‌تر در زمینه تجارت و فرصت‌های تجاری برای ما خوب تلقی می‌شود‌ اما بعد از این سخنان، ویلبور راس، وزیر تجارت آمریکا عنوان کرد همکارش از دلار ضعیف حمایت نکرده بلکه با لحنی مجادله‌ای این صحبت‌ها را بیان کرده است.
در واکنش به این سخنان، دونالد ترامپ گفت اظهارات منوچین مبنی بر حمایت از دلار ضعیف، بدون در نظر گرفتن شرایط بیان این اظهارات در نظر گرفته شده است. وی در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی گفت: دلار باید مبتنی بر قدرت کشور آمریکا باشد... در نهایت من خواهان یک دلار قوی هستم.
کاهش یا افزایش ارزش دلار آمریکا از این جهت حائز اهمیت است که کاهش ارزش دلار به صادر‌کنندگان آمریکایی کمک می‌کند تا بهتر بتوانند در بازارهای خارجی با تولیدات کشورهای دیگر رقابت کنند‌ اما در عین حال موجب تضعیف جایگاه دلار به عنوان مهم‌ترین ابزار ذخیره ارزی در جهان می‌شود و نگرانی‌ها در خصوص اتخاذ یک سیاست تجاری حمایت‌گرایانه از سوی دولت آمریکا را افزایش می‌دهد. ترامپ در طی هفته گذشته با امضای قانون وضع تعرفه‌های سنگین بر باتری‌های خورشیدی و ماشین‌های لباسشویی وارداتی به آمریکا‌ که با هدف مقابله با محصولات ارزان‌قیمت چینی و آسیایی اعمال شد، جرقه جنگ تجاری را زده بود. تقویت ارزش دلار همچنین می‌تواند تاثیراتی بر بازار سهام، اوراق قرضه شرکت‌ها و دیگر سرمایه‌گذاری‌های پرریسک و همچنین بازار نفت و طلا داشته باشد. تحلیلگر بازارهای مالی در نیویورک گفت: اگر سقوط ارزش دلار شتاب گیرد، در آن صورت ورود سرمایه خارجی به آمریکا ممکن است به سرعت کاهش یابد و این موجب افزایش ناگهانی نرخ بهره خواهد شد که می‌تواند بازارها را شوکه کند و منجر به کاهش ناخواسته سرمایه‌گذاری در بازارهای پرریسک نظیر بازار بورس شود و این به رشد اقتصادی لطمه خواهد زد.
از زمان روی کار آمدن ترامپ بعد از دلار نیوزیلند، دلار آمریکا ضعیف‌ترین عملکرد را در بین ارزهای معتبر جهان به نمایش گذاشته و باوجود سه نوبت افزایش نرخ بهره و تصویب طرح اصلاح نظام مالیاتی که منطقا باید موجب افزایش ارزش دلار می‌شد، بیشترین کاهش را طی بیش از یک دهه اخیر به ثبت رسانده است.