اصلاحات «الیت» کلیدخورد

 پررنگ شدن حاشیه های پارک حاشیه ای الیت در ماه های اخیر، آن را به یکی از بحث های داغ گروه های مختلف تبدیل کرده است. زیان ده بودن شرکت الیت، صرف شدن درآمدها برای پرداخت حقوق کارکنان به جای هزینه کرد برای ساخت پارکینگ و مصوبه شورای پنجم در زمینه تصفیه بدهی های مردم به الیت در مراکز تعویض پلاک، از جمله حاشیه های اخیر در زمینه پارک حاشیه ای الیت بوده است. این موضوع سبب شد تا شاخه جوانان حزب ندای ایرانیان استان با برگزاری نشست هم اندیشی و نقد و بررسی عملکرد شرکت ترافیک هوشمند الیت، به بررسی آن بپردازد. به گزارش خراسان رضوی این نشست شامگاه یک شنبه در دفتر حزب ندای ایرانیان برگزار شد. «مجتبی بهاروند» رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی در این نشست گفت: هم اکنون پارک‌های حاشیه‌ای، ضرورت مشهد است زیرا به اندازه کافی در این شهر پارکینگ وجود ندارد. وی سپس به وضعیت شرکت ترافیک هوشمند الیت و مشکلات آن اشاره و تصریح کرد: من هم منتقد الیت هستم چرا که بر اساس وضعیت موجود و مشکلات این شرکت، اگر طبق قانون تجارت حساب کنیم، الیت یک شرکت ورشکسته است. وی تصریح کرد: فلسفه اصلی الیت این بود که هم پارک حاشیه‌ای را سامان بدهد و هم با درآمد خود پارکینگ بسازد اما این مهم در چند سال فعالیت این شرکت محقق نشده است.
تعداد نیروهای الیت، 3 برابر چارت سازمانی
وی تصریح کرد: به کارگیری نیروها  در الیت اصلا وضعیت مناسبی ندارد. یکی از علت‌های زیان ده بودن الیت هم تورم نیروی انسانی است که بر اساس نظم و ضرورت جذب نیرو صورت نگرفته است. از هنگامی که ما آمدیم، گفتیم به کار گیری نیرو را متوقف کنند، اکنون الیت سه برابر چارت سازمانی خود نیرو دارد وعلاوه بر الیت مجموعه شهرداری نیز با این تورم نیروی سازمانی مواجه است. وی افزود: حتی اگر الیت اصلاح و از محل درآمدهای آن پارکینگ ساخته شود، میزان پارکینگی که از این محل ساخته خواهد شد، باز هم کفاف شهر مشهد را نمی‌دهد. تازمانی که ساخت پارکینگ را اقتصادی و رقابتی نکنیم، هیچ سرمایه‌گذاری به این حوزه ورود نمی کند و نمی‌توانیم به برنامه ای بلندمدت‌تر برسیم و  برای مشهد پارکینگ بسازیم.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد تصریح کرد: شورای پنجم می‌توانست در همان قدم اول الیت را تعطیل کند اما اگر این کار را می‌کردیم آیا فکری برای جایگزینی آن شده بود؟ این اصلاح به زمان نیاز دارد که انجام خواهد شد و  شورای پنجم و کمیسیون حمل و نقل و ترافیک در این زمینه با هیچ کسی مماشات نخواهد داشت. بهاروند ادامه داد: از ابتدای شورای پنجم جلسات مختلفی درباره الیت برگزار شد و در آخرین جلسه ای که داشتیم، قرار شد طرح جدیدی از سوی معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری به کمیسیون حمل و نقل داده و بررسی شود. وی با تاکید بر این که اصلاح الیت زمان‌بر است، تصریح کرد: پس از آماده شدن طرح و بررسی آن در کمیسیون حمل و نقل و ترافیک، طرح برای تصویب به شورای شهر ارسال خواهد شد.


حداکثر  تا دو ماه آینده
وی تصریح کرد: حداکثر ظرف یک تا دو ماه آینده الیت اصلاح می شود، طرحی که ممکن است تا فسخ قرارداد با شرکت الیت هم پیش برویم. برای انجام این اصلاح از خود شرکت الیت و دوستان دیگر هم درخواست ارائه طرح کرده ایم. در این زمینه از هر طرحی که با اجرای آن الیت مکانیزه شود و به سوددهی برسد، استقبال می‌کنیم، البته طرحی که می دهیم حداقل باید در یک دوره 10 ساله قابلیت اجرایی داشته باشد.
بررسی معابر فردی، خصوصی سازی و دسترسی ساکنان در طرح جدید
وی همچنین در حاشیه این مراسم درباره جزئیات طرح جدید پارک حاشیه ای در مشهد به خراسان رضوی گفت: یکی از بحث ها این است که این طرح مکانیزه شود و به سود دهی برسد و از طرفی به بخش خصوصی واگذار شود، همچنین بحث های معابر فرعی و تردد خودروهای امدادی و حق ساکنان از شاکله های اصلی طرح جدید است. در طرح جدید رویکرد ما حذف پارک حاشیه ای نیست، ممکن است ما پارکینگ های حاشیه های خیابان ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم، البته تا زمانی که پارکینگ درست شود و میزان آن به حد مطلوب برسد. خواه ناخواه باید پارک حاشیه ای را داشته باشیم. بهاروند افزود: ممکن است سال آینده با برگزاری مناقصه، پارک حاشیه ای از الیت گرفته و به شرکت دیگری واگذار شود که در صورت تصمیم به این کار، واگذاری در قالب مناقصه خواهد بود.
احتمال بروز ناهنجاری اجتماعی با ادامه الیت
در این نشست  دکتر «مهدی جم پور» دارای مدرک دکترای هوش مصنوعی از دانشگاه بوستون آمریکا با طرح این سوال که چرا از ماجرای الیت به عنوان معضل یاد می شود، گفت: باید ببینیم چه فرایندی اتفاق افتاده که الیت به این وضعیت دچار شده است و عوارض مختلفی که از مردم دریافت می شود، هیچ کدام به اندازه الیت چالش ایجاد نکرده است. وی ادامه داد: نگرانی هایی وجود دارد مبنی بر این که ممکن است در آینده ادامه اجرای این طرح باعث ناهنجاری های اجتماعی شود. وی ادامه داد: از یک طرف نبود شفافیتی که در اجرای الیت به وجود آمده است، اجرای سلیقه ای طرح و بروز نارضایتی مردم و از طرف دیگر ناتوانی در اجرا و مهم تر از آن، زیان ده بودن طرح، این سوال را ایجاد می کند که چرا باید الیت اجرا شود؟