نگاهی به 3 نوع دزدگیر

تجهیز خودروها به سیستم های ایمنی، اگر چه احتمال دزدیدن خودروها را کمتر کرده است، با این حال، پیشگیری از وقوع خطر سرقت، ردیابی خودرو، پیدا کردن خودرو در پارکینگ های شلوغ، آگاه سازی صاحب خودرو از سوء قصد به خودرو و...مواردی هستند که در سیستم های ایموبلایزر معمولی وجود ندارند. دخل و خرج امروز سری به بازار انواع دزدگیرها زده و این بخش از محصولات و خدمات جانبی خودرویی را بررسی کرده است. جست وجوی ما نشان می دهد که هم اینک دزدگیرها به دو نوع کلی ساده و تصویری تقسیم بندی می شوند. البته می توان ردیاب ها را هم به این دو دسته اضافه کرد. عمده اجناس موجود در بازار (مشهد)، هم اینک چینی و کره ای هستند که کره ای ها کیفیت و قیمت نسبتاً بالاتری نسبت به چینی ها دارد. بدین ترتیب بسته به کیفیت و برند، می توانید خودروی خود را به یک دزدگیر ساده از قیمت حدود 70 تا 260 هزار تومان، تصویری از حدود 200 تا یک میلیون و 200 هزار تومان یا ردیاب از 20 تا 450 هزار تومان مجهز کنید.
 
دزدگیر ساده
این دسته از دزدگیرها معمولی ترین کارهایی را انجام می دهند که از یک سیستم دزدگیر می توانید انتظار داشته باشید. باز کردن درها، صندوق پران، بی صدا کردن دزدگیر یا در حالت بالاتر، امکان خاموش کردن خودرو از جمله این کارهاست. از برندهای چینی در این حوزه می توان به پی ال سی، هوتای، استیل میت و از برندهای کره ای می توان به ماجیکار، ایزی کار و سلورین اشاره کرد. اگر چه محصولات کم یا بی نام و نشان در این حوزه وجود دارند که قیمتی زیر 90 هزار تومان دارند، اما می توان یک دزدگیر نسبتاً قابل قبول در این بخش را از حدود قیمت 100 تا 140 هزار تومان خریداری کرد. برندهای چینی که ذکر شد، جزو این دسته هستند. با کیفیت ترین ها به عنوان مثال ماجیکار تا حدود 280 هزار تومان برای شما هزینه خواهد داشت. نکته دیگر این که ریموت در این رده از دزدگیرها، تنها باتری خور است. برد ریموت نیز دارای تنوع زیادی بوده و بسته به برندها و مدل های مختلف، بین 50 تا 200 متر است. البته نکته قابل توجه در این زمینه، شاخص «برد ساحلی» است که بیانگر برد ریموت بدون هیچ مانعی بر سر راه آن است. از این منظر، برد ریموت دزدگیرهای ساده تا 1000 متر نیز می رسد.
 


ردیاب یا دزدگیر با برد نامحدود خودرو
دزدگیرهای ساده و تصویری، به دلیل ارتباط مستقیم خودرو و ریموت، برد محدودی دارند. با این وجود، بخش زیادی از محدودیت این دزدگیرها با سیستم های ردیاب، امروزه برطرف شده است. این دزدگیرها که بعضاً به نام سیم کارت خور نیز معروف هستند، دو نوع متمایز آفلاین و آنلاین دارند. در آفلاین ها که قیمت شان پایین تر است، می توانید با ارسال پیامک به شماره تعریف شده در ردیاب، مکان کلی خودرو را به صورت پیامک دریافت کنید. اما در سیستم های آنلاین، این کار از طریق مکان یاب و به خصوص مکان یاب ماهواره ای صورت می گیرد و می توانید در هر لحظه، مکان دقیق خودروی خود را به کمک نرم افزار و اپلیکیشن مربوط رصد کنید. به ویژه در برخی ردیاب های ماهواره ای، امکان ثبت مکان خودرو در بیش از چندین هزار نقطه وجود دارد. بدین ترتیب، وقتی خودروی شما در جایی قرار می گیرد که امکان اتصال به خطوط اینترنت مخابرات فراهم نیست، سیستم ماهواره ای مکان یاب آن، اطلاعات مکانی و زمانی خودرو را ذخیره کرده و در اولین نقطه دارای دسترسی به اینترنت موبایل، آن را به اپلیکیشن روی موبایل شما ارسال می کند. از دیگر امکانات این سیستم ها می توان به امکان خاموش کردن خودرو، ارسال پیام بازشدن در خودرو،  اطلاع رسانی تغییر زاویه خودرو و امکان شنود صدای داخل خودرو از راه دور اشاره کرد. همچنین اگر احیاناً سارق خودرو اقدام به قطع برق خودرو کرد، در برخی مدل ها بین 5تا 100 ساعت، امکان فعال ماندن سیستم ردیاب (به دلیل ذخیره برق در آن ها) وجود دارد.
نکته قابل توجه در ردیاب ها، قابلیت های پشتیبانی آن هاست. چرا که این سیستم ها، وابسته به برقراری خطوط اینترنت، جواب گو بودن و راحتی استفاده از اپلیکیشن هستند. بر این اساس، وقتی می خواهید یک ردیاب آنلاین خریداری کنید، احتمالاً باید از سال دوم استفاده، هزینه ای را به عنوان آبونمان بپردازید. جست وجوی ما در بازار نشان می دهد که این هزینه دسترسی و اتصال به شبکه در برندهای ایرانی معمولاً پایین تر بوده و در برندهای خارجی بیشتر است و مثلاً ممکن است سالانه به بیش از 50 هزار تومان نیز برسد. ضمن این که در هنگام فیلترینگ، احتمال قطع دسترسی به شبکه سیستم های خارجی نیز وجود دارد از این رو سیستم های داخلی قابل اتکاترند.
از جمله برندهای مطرح ردیاب می توان به آذرردیاب، سیم کارتل، اچ وای کو، تل کارنت و جی پی تل اشاره کرد که طبق اطلاعات اکتسابی ما، سه مدل اول ایرانی و دو مورد بعدی، خارجی هستند. ردیاب ها طیف گسترده قیمتی از 20 هزار تومان تا 450 هزار تومان دارند. البته طبیعی است که مدل های کف قیمتی، امکانات، کارایی و پشتیبانی های بسیار محدودی دارند.
 
دزدگیر تصویری
با خرید این دسته از دزدگیرها می توانید همیشه وضعیت خودروی خود را تحت کنترل داشته باشید. یعنی مثلاً در صورت ضربه به هر قسمت، از این ضربه روی مانیتور کوچک روی ریموت دزدگیر مطلع می شوید. امکان خاموش کردن خودرو و همچنین روشن کردن آن، امکان روشن و خاموش کردن سیستم بخاری و کولر خودرو از راه دور و بازکردن سانروف و در باک از جمله امکانات این دسته از دزدگیرها هستند. همچنین در برخی از انواع این دزدگیرها، برچسب حساس به ضربه ای پشت شیشه خودرو نصب می شود که در صورت گم شدن یا در دسترس نبودن ریموت، می توانید با ضربه زدن روی شماره های برچسب توسط ناخن یا... از پشت شیشه و وارد کردن یک کد چهار رقمی، در خودرو را باز کنید. امکانات ریموت این نوع دزدگیرها نیز متنوع است. به طوری که برخی از آن ها در مدل ها و برندهای بالاتر، امکان ضد آب و ضد ضربه بودن را نیز دارند. در ضمن، در این دسته از دزدگیرها، می توان ریموت های شارژی را هم دید. برد ریموت ها در این نوع دزدگیرها بیشتر از انواع ساده بوده و (با احتساب برد ساحلی) بین یک تا 10 کیلومتر متفاوت است.در هر حال، عمده دزدگیرهای موجود در بازار نیز مانند دزدگیرهای ساده، چینی و کره ای هستند که برندهای ذکر شده در دزدگیر ساده را نیز می توان در این قسمت نام برد.هم اینک دزدگیرهای تصویری چینی قیمتی حدود 200 تا 300 هزار تومان دارند. دزدگیرهای تصویری کره ای هم به مانند دزدگیرهای ساده دارای کیفیت بهتری هستند و می توان آن ها را به قیمت 350 هزار تا یک میلیون و 200 هزار تومان در بازار خریداری کرد. نکته قابل توجهی که دخل و خرج در مشاهدات بازار به آن برخورد کرد، این بود که در برخی برندهای کره ای امکان بیمه سرقت خودرو تا سقف 100 میلیون تومان وجود دارد. بدین ترتیب در صورت سرقت و پیدا نشدن خودرو تا شش ماه، می توانید با مستنداتی که به تایید پلیس رسیده است، برای جبران خسارت به شرکت بیمه مربوط مراجعه کنید. از سوی دیگر، برندهای چینی، بر خلاف کره ای ها، عمدتاً گارانتی ندارند که نکته مهمی است. چرا که در صورت هنگ (قفل) کردن سیستم، بازنشدن خودرو و...، دیگر دست شما به هیچ جایی بند نیست و به احتمال زیاد باید به فکر سیستم دزدگیر دیگری باشید.
 
چند نکته پایانی
فعالان بازار، تاکید زیادی بر خرید سیستم های دزدگیر و ردیاب از فروشگاه های معتبر دارند. حتی برخی ازآن ها فروش این سیستم ها در محل نمایندگی های فروش خودرو را هم دارای کیفیت قابل قبول نمی دانند و معتقدند باید در خرید این سیستم ها با هوشیاری و بررسی لازم اقدام کرد. همچنین هزینه های نصب نیز تقریباً توافقی است اما می توان گفت نصاب ها برای نصب دزدگیر در خودروهای معمولی مانند پراید و پژو هزینه ای از صفر تا 60 هزار تومان و در خودروهای خاص تر تا 100 هزار تومان از مشتریان دریافت می کنند.