قاضی زاده هاشمی در همایش روز پرستار: معوقات پرستاران تا پایان سال پرداخت می‌شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مطالبات معوقه پرستاران تا شهریور امسال را تا پایان سال به صورت یکجا پرداخت می‌کنیم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی در همایش روز پرستار در مرکز همایش‌های صدا و سیما با بیان اینکه دو مطالبه و مشکل اصلی پرستاران، یکی کمبود نیرو و فشار کاری و دیگری اضافه کاری اجباری و مطالبات معوقه است افزود: درباه مطالبات معوقه می‌توانیم این قول را بدهیم که معوقات کارانه و اضافه کار تا شهریور امسال را طی یکی دو ماه آینده پرداخت کنیم.
وی گفت: کمبود پرستار باعث شده است بخش زیادی از خدمات مورد نیاز بیماران به دوش مردم بیفتد و یک پرستار مجبور باشد به جای چند نفر کار کند.
هاشمی افزود: در مورد رفع کمبود نیرو و استخدام پرستار، ما در وزارت بهداشت از مجلس و دولت مطالبه داریم که مجوز استخدام صادر کنند نه در حد استاندارد‌های بین‌المللی پرستار و نه حتی استاندار کشور‌های منطقه، اما حداقل استاندارد داخلی تامین شود به خصوص اینکه 24 هزار تخت بیمارستانی جدید ایجاد شده و فعالیت آن‌ها نیازمند تامین پرستار است.


وزیر بهداشت افزود: یکی ازمطالبات پرستاران اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است انتظار این است که سازمان برنامه و بودجه اجرای این قانون را مطالعه کند و از مجلس نیز انتظار است که قوانینی تصویب کنند که اعتبار آن را هم تصویب می‌کنند نه اینکه فقط انتظار ایجاد کنیم و ما را در مقابل هم قرار دهند و البته این وظیفه شورای نگهبان است که نظارت کند و قوانینی که اعتبار ندارد مصوب نشود.
هاشمی گفت: درباره تعرفه‌های خدمات پرستاری، تعرفه‌های مراقبت در منزل یا «هوم کر» تصویب شده است که امیدوارم همین تعرفه‌ها سنگ بنایی شود که به تدریج گسترش یابد و بی‌عدالتی در پرداخت‌ها که حاصل 30 سال نظام ظالمانه پرداخت مبتنی بر کارانه و خودگردانی است اصلاح شود.
وی افزود: بی‌عدالتی در پرداخت‌ها در بین گروه‌های مختلف پزشکان بین جراحان و غیر جراحان نیز وجود دارد ما نظام پرداخت فعلی را که نظام فی فور سرویس است قبول نداریم، اما تغییر آن نیز ساده نیست.
وزیر بهداشت گفت: دولت بالاخره حقوق پزشک و پرستار را پرداخت می‌کند، اما چرا به موقع پرداخت نمی‌کنند؛ چرا زجرکش می‌کنند؛ اگر بودجه‌های سلامت تجمیع نشود نمی‌توانیم راهنما‌های بالینی را اجرا کنیم.
هاشمی افزود: هم اکنون حدود 140 هزار پرستار شاغل در کشور داریم و 193 دانشکده پرستاری مشغول تربیت نیرو هستند امیدوارم با همفکری سازمان نظام پرستاری بتوانیم آینده نگری مناسبی برای این حرفه داشته باشیم و با همکاری دستگاه‌های دیگر سال آینده در شرایط بهتری باشیم؛ مشکلات از دید ما پنهان نیست، توان ما محدود است.