«ابتکار» از وضعیت به روز رسانی عمارت باغ فردوس گزارش می دهد موزه کهنه سینما

فاطمه رنج‌اندیش
موزه سینمای ایران به عنوان تنها موزه سینمایی در استان تهران مجموعه‌ای از گنجینه عکس‌ها، اسناد و تجهیزات قدیمی سینما از شخصیت‌های سینمایی نظیر دوبلورها و سینماگران، پشت صحنه فیلم‌های بزرگ و پوسترها را در خود جای داده است. این موزه شامل چند سالن با عنوان‌های دفاع مقدس، کودک و نوجوان، دوبله و موسیقی و ارامنه است. همچنین این موزه دارای دو سالن سینما با ظرفیت‌های ۲۰۵ و ۱۲۱ نفر است که در حال حاضر برای اکران فیلم‌های روی پرده پذیرای مخاطبان است.
موزه سینمای ایران در مجموعه باغ فردوس واقع است. باغ فردوس نرسیده به سرپل تجریش در خیابان ولیعصر واقع شده است و عمارت موزه سینما را منسوب به دوره قاجار می دانند. فکر ایجاد موزه سینمای ایران در 1373 با حمایت مهندس سیدمحمد بهشتی در زمان ریاست مرکز توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران مطرح شد و در 1377 در مراسمی‌، فاز اول موزه سینمای ایران در خیابان لاله‌زار، کوچه پیرنیا افتتاح شد. انتشار چند کتاب‌، یک مجموعه کارت پستال‌، یک مجموعه موسیقی متن فیلم‌های ایرانی و برگزاری جشن‌های 100 سالگی سینمای ایران‌، آغاز فعالیت‌های موزه سینما بود. سرانجام در 1380، با حمایت و کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌، معاونت امور سینمایی‌، سازمان میراث فرهنگی‌، شهرداری تهران و بنیاد فارابی‌، موزه سینمای ایران در بخشی از باغ فردوس‌ که قبل از انقلاب ستاد جشن هنر شیراز، نمایشگاه هنرهای تجسمی و محل اجرای کنسرت موسیقی بود و سپس در سال‌های پس از انقلاب‌، مرکز آموزش فیلم‌سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد که با حضور سیدمحمد خاتمی‌، رئیس‌جمهوری افتتاح شد.
موزه سینما در دهه 80 به دلیل جمع‌آوری مجموعه نسبتا کاملی شامل هزاران عکس از صحنه‌های فیلم‌های سینمایی‌، پشت صحنه و مراحل فیلم‌سازی و فعالیت‌های سینمایی و هنرمندان و دست اندرکاران سینما، 400 فیلم‌نامه ساخته شده، بیش از 2500 اعلان سینمایی از دهه 1310 همان زمان، بخشی از جوایز و افتخارات بین‌المللی سینمای ایران که عمدتاً به دوره جمهوری اسلامی تعلق دارد، حدود 800 کتاب‌های سینمایی از نخستین چاپ‌ها آن‌ها، بالغ بر 3000 قطعه سند شامل اسناد دولتی‌، نمایش‌ها، قراردادها، اسناد تاریخی‌، اسناد مالکیت‌، سینماها و … از حدود 90 سال پیش، 1000فیلم سینمایی ایرانی به همراه 500 عنوان نمونه کوتاه (آنونس‌) آرشیو تصویری فعلی موزه، نزدیک بر 300 دستگاه و ابزار قدیمی که بسیار قیمتی و قابل نمایش در موزه که قدیمی‌ترین این دستگاه‌ها متعلق به 1309 و اغلب ساخت صنعتگران قدیمی سینمای ایران که در همان زمان موجب شگفتی فن‌کاران خارجی بوده است و نمونه‌های تاریخی لباس‌، دکور سازی‌، صحنه آرایی و چهره‌پردازی مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان قرار گرفت و همواره عده‌ زیادی برای تماشای دستاوردهای صنعت سینما از موزه سینما بازدید می‌کردند. به خصوص که در آن زمان فیلم‌هایی که در دسترس عموم قرار نداشت در این سالن‌ها اکران می‌شد. این روزها اما خبری از شور و هیجان دهه 80 نیست. مردم معمولا 3 هزارتومان ورودی می‌دهند تا در سالن‌های سینما فیلم‌های روز را ببینند و احتمالا چند فرم عکس یادگاری با عمارت معروف باغ فردوس بگیرند. جالب اینجاست که در حال حاضر کافه موزه سینما به مراتب از خود موزه معروف‌تر است. با وجود اینکه برای ورود به موزه سینما مبلغی دریافت نمی‌شود اما به دلیل به روز نبودن مورد توجه افراد زیادی قرار نمی‌گیرد. به گونه‌ای که اگر یک بار در دوران مدرسه از موزه بازدید کرده باشید، چیز جدیدی برای تماشای مجدد آن نخواهید داشت. به نظر می‌رسد مدیران موزه هم ترجیح می‌دهند به عواید اکران‌های عمومی، خصوصی فیلم‌ها و بزرگداشت‌ها دلخوش کنند. بنابراین موزه سینمای ایران را به حال خود رها کرده‌اند. این نکته با نگاهی گذرا به بخش‌های مختلف موزه نمایان است.
تالار دوم موزه سینما از سال 1330 تا 1380 را روایت می‌کند و به همین ترتیب تالار موزه سوم جوایز و حضور بین‌المللی سینمای ایران، تالار بخش کودک و نوجوان و تالار هفتم اتاق صدا، دوبله و موسیقی در سال‌های اخیر به روز نشده است. همچنین در قاب بازیگران سینمای ایران خبری از چهره‌های جدید سینما به عنوان اهالی سینما نیست. در همین راستا 28 دی ماه سال جاری خبری روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت که بر اساس آن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با همراهی محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی، علیرضا رضاداد مشاور ارشد سازمان سینمایی و علیرضا قاسم خان مدیرعامل موزه سینما از بخش های مختلف در تالارهای موزه بازدید کردند. در این بازدید علیرضا قاسم خان مدیرعامل موزه سینمای ایران گزارشی از گنجینه سینمای ایران در موزه سینما ارائه و بر ضرورت ارتقای موزه سینمای ایران براساس روند تاریخی و استانداردهای جهانی موزه ها تاکید کرده است. از آنجایی که متن خبر اشاره بسیار کلی به این بازدید و گفت‌و‌گوهای طرفین داشته است با با علیرضا حیدرخان، مدیریت موزه سینمای ایران تماس گرفتیم تا درباره کمی و کاستی‌هایی که در جریان سال‌های اخیر ارتقا پیدا نکرده است، گفت‌و‌گو کنیم. مدیر دفتر مقام مربوطه بعد از معرفی و درخواست گفت‌و‌گو نگارنده مطلب گفت: «مدیریت موزه سینما تمایلی به صحبت با اهالی رسانه ندارد.» علت را جویا شدیم که توضیح دادند در جریان بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افراد زیادی تماس گرفتند و درخواست مصاحبه تلفنی و حضوری داشتند اما آقای مدیر دوست ندارند گفت‌و‌گو کنند. در این مورد آنچه از مصاحبه نکردن یک مقام مسئول شگفت‌انگیزتر است، برخورد افرادی نظیر مسئول دفتر و مدیر روابط عمومی مجموعه موزه سینما است که البته در موارد متعددی تکرار شده است. بنابراین با این سطح از احساس مسئولیت احتمالا توقع بهبود از وضعیت راکد موزه سینما نمی‌رود.
سایر اخبار این روزنامه
اندازه لکه نفتی سانچی در چهار روز سه برابر شد لزوم و موانع تشکیل شورای گفت‌وگوی سیاسی از سوی وزارت کشور بررسی شد شورای نمادین یا گفت و گوی موثر ملی؟ فرهاد تجری به دنبال بازدید اعضای فراکسیون امید از مناطق زلزله زده غرب ایران با « ابتکار» مطرح کرد جلال خوشچهره زخم تازه بر پیکر مچاله سوریه «ابتکار» از رویکرد مواجهه دختران ایرانی با مزاحمان خیابانی گزارش می‌دهد احساس امنیت با کمربند کاراته و جوجیتسو عضو کمیسیون تلفیق مجلس در گفت وگو با «ابتکار» درباره کاهش بودجه فرهنگی در لایحه بودجه 97 مطرح کرد «ابتکار» از همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت گزارش می دهد از چالش پول های رمزنگاری شده تا توصیه ارزی بانک مرکزی زمزمه‌هایی از فشار غیر برجامی اروپا بر ایران شنیده می‌شود بازی اروپا در میانه تهران- واشنگتن «ابتکار» از وضعیت به روز رسانی عمارت باغ فردوس گزارش می دهد موزه کهنه سینما رئیس جمهوری در گفت‌گوی زنده تلویزیونی: مردم را فراموش نمی‌کنیم سهمیه بندى بنزین، خبرى که خوشایند نیست