دولت در صدا و سیما 2500 ساعت تریبون یک‌طرفه داشته است

در دومین سالگرد اجرای برجام یک مناظره تلویزیونی با حضور موافقان و مخالفان برجام برگزار شد. برهمین اساس چهارشنبه شب، برنامه ثریا با حضور سید یاسر جبرائیلی-به عنوان منتقد برجام- و مهدی رحمانیان- مدافع برجام- به روی آنتن رفت.
وزارت امور خارجه در اقدامی عجیب و تأمل‌برانگیز با انتشار بیانیه شدیداللحنی، به این مناظره تلویزیونی واکنش نشان داد، این در حالی است که در این برنامه تلویزیونی، هم مدافع و هم منتقد برجام حضور داشتند و برخلاف برنامه‌هایی که با حضور مقامات وزارت خارجه در صدا و سیما برگزار می‌شود، تریبون یکطرفه نبود.
از سوی دیگر حمله دولت به یک مناظره تلویزیونی در حالی صورت می‌گیرد که رئیس دولت دوازدهم چندی پیش تاکید کرده بود حتی از معصومین نیز می‌توان انتقاد کرد و با این بیانیه وزارت خارجه آنچه روشن می‌شود آن است که از منظر دولتمردان انتقاد از امام زمان(عج) و ائمه معصوم آزاد ولی نقد برجام ممنوع است!
روابط عمومی وزارت امور خارجه، در بیانیه مذکور کارشناس منتقد برجام را فردی «از راه رسیده ناشی»، «کم‌اطلاع»، «متوهم»، «سخیف»، «دروغگو»، «همنوا با دشمنان» و... نامیده و در یک تناقض آشکار اعلام کرده بود «قصد پیگیری حقوقی این قبیل دروغ‌ها و تهمت‌ها را ندارد ولی مسئولیت نهاهای ذیربط نسبت به تشویش اذهان عمومی ارتباطی به پیگیری حقوقی وزارت امور خارجه ندارد.»!


در بیانیه وزارت خارجه صدا و سیما مورد خطاب قرار گرفته و آمده بود: «سؤال از مسئولان ارشد رسانه ملی آن است که در هنگامه‌ای که استحکام درونی برجام و پشتوانه حقوقی و بین‌المللی آن، موجب صف‌بندی جامعه جهانی در کنار جمهوری اسلامی و در مقابل آمریکایی‌ها شده ... پخش چنین دیدگاه‌های متوهمانه و یا مصاحبه‌های سخیفِ ساختگی علیه برجام، که نتیجه آنها جز تحقیر ملت رشید ایران و زیر سؤال بردن حیثیت ملی و استقلال کشور نیست، چه سودی دارد؟ و آیا چنین همنوایی با دشمنان قسم‌خورده این مرز و بوم جای شگفتی ندارد؟»
فرصت 2500 ساعته صدا و سیما
 به دولت
بیانیه وزارت خارجه این گونه القا می‌کند که گویی صدا و سیما تمام ساعات شبانه‌روز را به منتقدین سیاست‌های دولت اختصاص داده و دولت فرصتی برای دفاع از خود نداشته و ندارد!
اما واقعیت چیست؟ مدیرکل روابط عمومی رسانه‌ملی در واکنش به فضاسازی‌های دو روز گذشته درباره مناظره تلویزیونی درخصوص برجام گفت‌: از ابتدای امسال تاکنون حدود 2500 ساعت برنامه در ساعات پربیننده در اختیار دولتمردان قرار داشته است.
مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی در واکنش به فضاسازی‌های دو روز گذشته درباره مناظره تلویزیونی درخصوص برجام گفت: پیشنهاد می‌کنیم دولتمردان سعه صدر بیشتری داشته باشند و تضارب آرا و تفکرات مختلف را یک فرصت برای خود و کشور بدانند.
به گزارش فارس «محمدحسین رنجبران»  با بیان اینکه بیانیه وزارت امور خارجه درخصوص یک برنامه تلویزیونی در شأن جایگاه بالای این وزارتخانه به عنوان مسئول دیپلماسی جمهوری اسلامی و رویه وزیر محترم و خوش‌نام آن نیست افزود : رسانه ملی در این چند روز در برنامه‌های مختلف سعی کرده است فقط در مسیر تبیین برجام و دستاوردها و وضع فعلی آن برنامه‌سازی کند و آنچه در این دوسال بر برجام گذشته است را برای مخاطب شرح دهد.
وی با اشاره به برنامه چهارشنبه شب ثریا تصریح کرد: در این برنامه هم نمایندگان دو تفکر در برنامه حضور داشتند و صحبت‌های خود را درباره برجام و آخرین وضع آن بیان کردند و به نظرم این حداقل حق مخاطب است که در کنار پخش دقایقی فراوان از برنامه‌های یک طرفه و تاییدکننده برجام، تنها در یک برنامه، تضارب آرایی در این خصوص به‌وجود آید.
رنجبران با اشاره به درخواست‌های فراوان مخاطبان از صدا و سیما برای حضور همزمان نمایندگانی از تیم مذاکره‌کننده و طرف منتقد در یک برنامه و تشریح نقاط قوت و ضعف برجام گفت: برنامه ثریا تاکنون حداقل چهار بار در نامه‌نگاری‌های مختلف از وزارت امور خارجه دعوت کرده است تا نماینده‌ای را برای گفت‌وگوی صریح با نماینده‌ای از منتقدان معرفی کند که البته جوابی دریافت نکرده است.
مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی تعامل سازمان صدا و سیما با دولت را در دو سال گذشته کم‌نظیر خواند و افزود‌: از ابتدای امسال تاکنون حدود 2500 ساعت برنامه در ساعات پربیننده در اختیار دولتمردان قرار داشته است که یک طرفه و بی‌واسطه با مردم گفت‌وگو کنند و این یعنی روزی تقریبا هشت ساعت برنامه در بهترین زمان و این آمار گویای این تعامل است و به نظرم خوب است دولتمردان از این فرصت‌ها استفاده بهتری کنند تا با بیان فعالیت‌هایشان روحیه امید را به جامعه بدمند.
آماده حضور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای
 در «ثریا» هستیم
«محسن مقصودی» مجری و تهیه کننده برنامه تلویزیونی «ثریا» نیز در گفت‌وگو با فارس در رابطه با واکنش وزارت امور خارجه نسبت به برنامه این هفته ثریا با موضوع برجام گفت: به هر حال بعد از دو سال از اجرای برجام این فرصتی که مسئولان صدا و سیما برای گفت‌وگوی دو طرفه در خصوص نقاط ضعف و قوت برجام فراهم کرده‌اند، فرصت مغتنمی است و وزارت محترم خارجه باید از بررسی عملکرد خود خوشحال باشد. حضور در برنامه‌های دو طرفه بهترین کمک را برای رشد فکری مردم و بیان نقاط قوت برجام فراهم می‌کند و طبیعتا باید استقبال شود.
وی افزود: همانطور که در برنامه هم ذکر کردم تاکنون چندین بار از اعضای تیم مذاکره‌کننده برای حضور در ثریا و گفت‌وگو با منتقدان دعوت کرده‌ایم، که متاسفانه صلاح ندانسته‌اند در برنامه حضور یابند و البته در این چهار سال در هیچ برنامه دو طرفه‌ای هیچ کدام از اعضای تیم مذاکره‌کننده حضور نیافته‌اند.
مقصودی تاکید کرد: با توجه به بیانیه وزارت محترم خارجه در خصوص برنامه اخیر ثریا، بار دیگر از اعضای تیم مذاکرات برجام، از جمله آقای دکتر ظریف، آقای دکتر عراقچی، آقای دکتر تخت روانچی و ... جهت حضور در برنامه هفته جاری ثریا و گفت‌وگو با منتقدان از جمله آقای سیدیاسر جبرائیلی دعوت می‌نمائیم.
وی در پایان گفت: همچنین ما از وزارت محترم خارجه انتظار داشتیم با همان لحن نرم و لبخندهایی که در مذاکره با دشمنان استفاده کردند، در واکنش به مهمان برنامه و رسانه ملی استفاده نمایند و همانطور که رئیس‌جمهور محترم فرمودند از فضای نقد استقبال کنند.