قضات با بهره مندی از ظرفیت‌های قانونی از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده کنند

ريیس قوه قضاییه با بیان اینکه عده زیادی از بازداشت شدگان در جریان حوادث اخیر کشور که فریب خورده و مرتکب تخریب اموال نشده بودند از رافت اسلامی برخوردار شدند، گفت: ما قاطعانه با افراد شرور، تخریبگر و مرتبطان با کشورهای بیگانه در جریان حوادث اخیر برخورد می کنیم.
آیت‌ا... آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با تبریک میلاد حضرت زینب (س) به ذکر برخی فضايل آن حضرت پرداخت و تصریح کرد: همراهی با حضرت سید الشهدا (ع) در مسیر کربلا، مشاهده آن مصايب عظیم و روایت کردن آن‌ها، سرپرستی بنی‌هاشم(ع) و یاران امام حسین (ع) در بازگشت از کربلا و آن خطابه های مهم، عمیق و تاثیرگذار در مسیر کوفه و شام حکایت از فضايل فراوان، علو روح و بزرگی شأن حضرت زینب (س) دارد.
هزینه کردن دشمن برای ایجاد آشوب در ایران
آملی لاریجانی با بیان اینکه چنین اقدامی ناشی از جهل آن ها و نشناختن مردم و نظام جمهوری اسلامی است، افزود: دشمن در دشمنی خود ایستادگی می کند و به اعتراف خود در پی تغییر نظام سیاسی در ایران است. این رویکرد در عمل آشکار است و در مقام نظر نيز می بینیم که همواره به دنبال تحمیل یک نظام لیبرال دموکراسی مطلوب خود به جهان هستند. دشمنان و به‌ویژه آمریکایی‌ها مدام زورگویی می کنند و با ایجاد آشوب و کودتا در کشورها افراد دست نشانده خود را با ادعای آزادیخواهی حاکم می کنند. در حال حاضر مستندهای فراوانی وجود دارد که نشان می دهد چگونه با سوءاستفاده از عناوینی نظیر آزادیخواهی و صلح طلبی، انقلاب های رنگین را سازمان می دهند و به این ترتیب افراد مورد نظر خود را بر سرکار می آورند.
آملی لاریجانی خطاب به رهبران آمریکا تاکید کرد: شما چگونه به خود حق می دهید که ارزش‌های مورد ادعای‌تان را به دنیا تحمیل کنید و جوامع به مراتب بزرگ‌تر از شما با دارا بودن قرن‌ها پیشینه تمدنی و فرهنگی چرا باید زیربار ارزش‌های ادعایی شما بروند؟


اجازه نمی‌دهیم که برخی جریان ها هزینه آشوب را کم کنند
ريیس قوه قضاییه افزود: ما از ابتدا به دادستان های سراسر کشور توصیه کردیم که میان فریب خوردگان و آشوبگران تفکیک قايل شوند. بر همین اساس عده بسياری از بازداشت شدگان که فریب خورده و مرتکب اقدامات آشوبگرانه و تخریب اموال نشده بودند از رافت اسلامی برخوردار شدند، منتها نباید مساله به این سمت سوق داده شود که به اصل برخورد با افراد شرور، تخریبگران و مرتبطان با بیگانه، اشکال بگیرند.
ما قاطعانه و در چارچوب قانون با این گروه‌ها برخورد خواهیم کرد و اجازه نمی دهیم که برخی افراد و جریان ها هزینه آشوب ها را کم کنند زیرا معتقدیم که پایین آمدن هزینه آشوب ها برای آشوبگران، امنیت، اقتدار و حقوق مردم را تهدید خواهد کرد. 
مشکلات متعدد زندان‌ها در تغذیه، بهداشت و فضای فیزیکی
آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت زندان‌ها در کشور، تصریح کرد: مشکلات فراوانی بر سر راه سازمان زندان‌ها وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها محدودیت های اعتباری و بودجه ای است و این محدودیت ها اجازه نمی‌دهند که سازمان زندان‌ها خدمات مورد انتظار نظام و قانون اساسی را به طور کامل محقق سازد.  ريیس قوه قضاییه ادامه داد: امروز سازمان زندان‌ها در مساله تغذیه، بهداشت و فضای فیزیکی با مشکلات عدیده ای مواجه است که البته همه این موارد در نشست های گوناگون به مسئولان ذی ربط از جمله مجلس در زمان بررسی لایحه بودجه منعکس شده‌است اما متاسفانه توجه لازم به این موضوع نمی شود. آملی لاریجانی با بیان اینکه در اصل وجود زندان نمی توان تردید کرد زیرا بسیاری اشرار قابل رها‌سازی در جامعه نیستند، اظهار کرد: معتقدیم همه زندانیان از این قسم نیستند؛بنابراين قضات باید با بهره مندی حداکثری از ظرفیت های قانونی به سمت تبدیل مجازات ها و استفاده از مجازات های جایگزین حبس بروند. اتخاذ برخی تدابیر نظیر استفاده از محدوده‌های معین توسط قاضی و مراقبت از طریق سامانه‌های الکترونیکی، از دیگر اقداماتی است که می‌‌توان ‌براي کاهش جمعیت کیفری انجام داد.  ريیس قوه قضاییه با اشاره به اجرای آزمایشی استفاده از دستبند یا پابند الکترونیکی برای محکومان در کشور، نتایج چنین اقدامی را مثبت ارزیابی و ابراز امیدواری کرد که مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌قضاییه به کمک دادستان‌ها و سازمان زندان‌ها این مسیر را پیش ببرند تا غیر از حبس افراد خطرناک، این مجازات برای سایر محکومان به حداقل برسد و از آسیب های زندان برای زندانی و خانواده اش کاسته شود.