همبستگی ملی در برابر حوادث

گروه هلال | روز گذشته اهالی ورزش و هنر با رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران دیدار کردند. در این دیدار دوستانه که در ساختمان صلح جمعیت هلال‌احمر برگزار شد، گرشاسبی سرپرست باشگاه پرسپولیس، جعفر کاشانی، حسین کلانی، دکتر محمد زادمهر، حمید سوریان، حمید استیلی و داریوش ارجمند، زهرا نعمتی، آرمین بابویی، حمیدرضا صفری، احمد‌هادیان، مصطفی سلیمی و علی نیروشک حضور داشتند.
در ابتدای این نشست دکتر علی‌اصغر پیوندی با بیان این‌که جمعیت هلال‌احمر یک ارگان امدادی است، گفت: وظیفه جمعیت هلال‌احمر را می‌توان در چهار شعار کاهش آلام مشکلات بشری، ارتقای سلامت انسان‌ها، تکریم انسان‌ها و درنهایت ترویج صلح و دوستی و پرهیز از خشونت خلاصه کرد.
او ادامه داد: وظایف زیادی برعهده جمعیت هلال‌احمر گذاشته شده است. در بحث جوانان فضای وسیعی در کشور وجود دارد که در جمعیت هلال‌احمر کانون‌های غنچه‌های هلال، دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب حضوری فعال دارند. همچنین حوزه داوطلبان را داریم که عضویت بعد از 30 سالگی را در آن تعریف می‌کنیم. در این حوزه اعضای سمن‌ها، سلبریتی‌ها در حوزه هنر و ورزش و هر کانون قوی اجتماعی که در جامعه وجود دارد، حضور دارند و وظیفه ماست از آنها تقاضا کنیم که به جمعیت کمک کنند تا با همراهی، اعتبار و محبوبیتشان بتوانیم مشکلات مردم را کاهش دهیم.
در زلزله کرمانشاه از لحظات اول در کنار مردم بودیم


دکتر پیوندی با بیان این‌که فعالیت دیگر جمعیت که هنگام حوادث خیلی به چشم می‌آید بحث امداد و نجات است، گفت: در زلزله کرمانشاه بسیاری از بزرگان از نزدیک دیدند که از لحظات اول در کنار مردم بودیم. کار خیلی گسترده بود، 1960روستا و 7شهر با جمعیت بسیار و بافت خاص اقلیمی و مذهبی که داشت آسیب دیده بودند و درنهایت توانستیم وظیفه خودمان را انجام دهیم.او ادامه داد: از میان 43حادثه مهم دنیا، متاسفانه در ایران 33حادثه را داریم که در رأس آنها زلزله است، گسل‌های فراواني در تمام نقاط کشور هست و هر لحظه امکان بروز آن وجود دارد. بنابراین وظیفه جمعیت هلال‌احمر و دیگر ارگان‌هایی که مرتبط هستند حفظ سلامت، آرامش و رفاه مردم است.
رئیس جمعیت هلال‌احمر با بیان این‌که این امر مسئولیت سنگینی دارد تاكيد کرد: هر لحظه باید آماده باشیم و در عین حال کاری کنیم که مشکلات مردم بعد از حادثه کاهش پیدا کند. باید ساختمان خوب بسازیم و به‌طورکلی کاری انجام دهیم که حتی اگر یک زلزله با ریشتر بسیار بالا اتفاق افتاد تنها کارهای معمول ما دچار مشکل شود.  او تأکید کرد: در جمعیت هلال‌احمر از جنس خود مردم هستیم و همیشه دستمان به سوی مردم دراز است، می‌خواهیم میان مردم نفوذ بیشتری داشته باشیم تا به تمام کسانی که کاور قرمز بر تن دارند اعتماد کنند. در آخرین رویداد کشور یعنی زلزله کرمانشاه این اتفاق به خوبی حس شد، به طوری‌که نزدیک به 60‌میلیارد تومان کمک نقدی از سمت مردم داشتیم. در هر حال اعتماد عمومی مردم به جمعیت هلال‌احمر از منافع ملی کشور است و باید آن را حفظ کنیم، 93‌سال تلاش شده تا این اعتماد در مردم به وجود آمده است.
افتخار می‌کنیم که در کنار جمعیت هلال‌احمر قدم بردارید
دکتر پیوندی ادامه داد: هر قدمی که در جمعیت هلال‌احمر برداریم و هر اعتباری که جمع می‌کنیم برای خود مردم هزینه خواهیم کرد. در جمعیت 50‌هزار داوطلب امدادگر داریم که آموزش دیده‌اند و در مواقع خطر و بحران به کمک مردم می‌آیند. به همین دلیل اساس کار ما داوطلبانه است و هیچ محدودیتی برای استفاده از کسی وجود ندارد.  او خاطرنشان کرد: شما بزرگان رشته‌های مختلف در کشور هستید و سالیان ‌سال مورد اعتماد مردم بودید، مردم شما را دوست دارند، سرمایه اجتماعی کشور در حوزه‌های مختلف هنری و ورزشی هستید. هلال‌احمر می‌خواهد به کمکش بیایید و در کارها مشارکت کنید تا از اعتبار شما براي تأمین خواسته‌های مردم استفاده کنيم و افتخار می‌کنیم که در کنار جمعیت هلال‌احمر قدم بردارید.
شما سرمایه‌های اجتماعی کشور ما هستید
رئیس جمعیت هلال‌احمر با تأکید بر این‌که هر کدام از ورزشکاران و هنرمندان، کانون‌های اجتماعی قدرتمندی هستند گفت: در جمعیت هلال‌احمر به این قدرت و اعتبار شما اتکا می‌کنیم تا بتوانیم به کمک مردم برویم. هر کدام از شما پیشنهادهايي دارید که به ذهن مدیران نرسیده است و از تمام این پیشنهادها استقبال خواهیم کرد. او اضافه کرد: جمعیت هلال‌احمر بدون مردم هیچ چیزی نیست، بنابراین این دست نیاز دراز کردن به سمت شما عزیزان درنهایت به دلیل این است که بتوانیم به مردم بیشتر خدمت کنیم تا درنهایت کاور قرمز هلال محل امن و اتکای مردم باشد.
نگذاریم حادثه غافلگیرمان کند
داریوش ارجمند، هنرمند پیشکسوت و عضو داوطلب جمعیت هلال‌احمر یکی از افرادی بود که در این نشست صحبت کرد. او حرف‌های خود را با یادی از ساختمان سازمان داوطلبان آغاز کرد: من قبلا هم در هلال فعالیت کرده‌ام. امروز هم که قرار شد به هلال بیایم، یاد ساختمانی افتادم که در خیابان طالقانی است، یعنی ساختمان سازمان داوطلبان. ما برنامه‌های زیادی در این سازمان داشتیم، اما دیگر خبری نشد.
این هنرمند داوطلب ادامه داد: وقتی حادثه‌ای پیش می‌آید، هلال‌احمر به سراغ وظایفش می‌رود، اما سوال این‌جاست که وقتی حادثه‌ای پیش نمی‌آید چه می‌کند؟ من فکر می‌کنم تمام اهمیت این جمعیت متعلق به زمانی است که حادثه‌ای پیش نیامده است. مثل همین حالا که روزها از زلزله کرمانشاه گذشته است. حالا باید برای حادثه بعدی فکر کنیم و آماده شویم تا غافلگیر نشویم. به اعتقاد من آنچه هلال باید در آن بکوشد، مال وقتی است که حادثه‌ای نیست.
هلال بیشتر از پول به آموزش مردم نیاز دارد
ارجمند به دو وظیفه مهم هلال اشاره کرد: هلال به‌نظر من در این میان دو مسئولیت دارد؛ یکی اندوخته‌سازی برای روزهای نابسامان است و دیگر آموزش. این جمعیت بیشتر از پول به آموزش مردم نیاز دارد. این‌که مردم برای مواجهه با حادثه چه آمادگی‌هایی باید داشته باشند. هلال باید به روستاها برود. به مردم آن‌جا بگوید که خانه‌شان در برابر زلزله چقدر مقاومت می‌کند. باید به آنها بگوید که اگر اتفاقی برای اعضای خانواده‌شان افتاد، چطور کمک‌های اولیه را انجام دهند تا امدادگران از راه برسند. تنها آسمان را نگاه‌کردن و بر سر زدن فایده‌ای ندارد.
علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد
او وضع سازه‌ها در کشور را نامناسب دانست و گفت: شهرسازی در ایران وضع مطلوبی ندارد؛ چه به لحاظ هنری و چه به لحاظ زیرساختی. چرا خانه‌ها به این شکل ساخته می‌شود؟ چه کسی باید نظارت کند؟ به نظر من، هلال‌احمر باید وقتی زلزله نیست به کمک مردم برود. علاج واقعه قبل از وقوق باید کرد. این مسأله وظیفه هلال را سنگین می‌کند، اما باید پیشگیری کرد. علایم هلال‌احمر برای مقابله با حوادث چیست؟ مثلا این‌که این روستا در برابر چه حوادثی ممکن است با مشکل مواجه شود؟ اگر ما به سلامت مردم و آینده کشور علاقه‌مند هستیم، باید به بحث پیشگیری بپردازیم.
هلال در دوران بیکاری خود کار کند!
داریوش ارجمند در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرد: معتقدم که هلال باید در دوران بیکاری خود کار کند. الان که باید سلامت یک ساختمان یا یک روستا را بررسی کرد، هلال تنهاست. اما وقت زلزله و حادثه ارگان‌های زیادی وارد می‌شوند و بحث‌های تبلیغاتی هم پیش می‌آید. باید همین حالا بقیه ارگان‌ها را بیدار کرد و به آنها هشدار داد. او در پایان صحبت‌های خود گفت: صرفا ساخت پایگاه‌های امدادی برای کشور حادثه‌خیزی مثل ما کفایت نمی‌کند. باید بین نهادهای امدادرسان همبستگی به وجود آورد و به سمت آمادگی در برابر حوادث رفت. روزی نیست که در کشورمان زلزله‌ای نداشته باشیم. باید مطالعاتی در این زمینه صورت بگیرد. قبل از این‌که روستا‌های کرمانشاه ویران شود، چه کسی برای ارزیابی به آن‌جا رفت؟
اعتماد مردم؛ مهمترین سرمایه
جعفر کاشانی، بازیکن سابق تیم‌ملی فوتبال ایران و باشگاه پرسپولیس یکی دیگر از افراد حاضر در این دیدار دوستانه بود. او صحبت‌های خود را با اشاره به گفته‌های داریوش ‌ارجمند آغاز و عنوان کرد: وقتی مردم یک جامعه در یک بحران اعتماد و ایمان نسبت به عملکرد مسئولان جامعه داشته باشند، با توجه به واقعیت‌های آن بحران، پیش می‌آیند و در حل آن مشکل شریک می‌شوند.
 بازیکن سابق تیم‌ملی فوتبال ایران ادامه داد: وقتی مردم به گفته‌ها و حرف‌های مسئولان اعتماد داشته باشند با هر توانی برای حل مشکل پیش آمده، ورود پیدا می‌کنند. کاشانی در ادامه با اشاره به سابقه طولانی همکاری خود در جمعیت هلال‌احمر اضافه کرد: مدت همکاری من با جمعیت هلال‌احمر به پیش از انقلاب برمی‌گردد، پس از انقلاب نیز این همکاری‌ها ادامه داشته است.
کاشانی با اظهار خوشحالی نسبت به اعتماد مردم به جمعیت هلال‌احمر افزود: امیدوارم با حضور ریاست جدید، شاهد شکوفایی بیشتری در این جمعیت و درنهایت التیام دردها و رنج‌های مردم باشیم.
او به عملکرد مثبت هلال‌احمر در زلزله اخیر غرب کشور نیز اشاره کرد و افزود: عملکرد هلال‌احمر در زلزله کرمانشاه ثابت کرد نهادهای ملی فعال حاضرند و اعتماد مردم به این نهادها پابرجاست.
کاشانی در پایان با انتقاد از نحوه شهرسازی کشور گفت: باید به فکر پیشگیری بود؛ به‌طور مثال با توجه به حادثه‌خیز بودن کشور ساختن 10‌هزار کانکس موضوعی ضروری است.