رئیس جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم قول می دهم بودجه مقابله با ریزگردها تامین شود

نهال کاری در اهواز
مشکل ریزگردهای اهواز، مشکل واقعی برای مردم است؛ آلودگی تهران هم همین مشکل را برای مردم ایجاد کرده است.
آلودگی و ریزگردها به ما اعلام می‌کند که به محیط زیست توجه کنید؛ نمی‌توان هر روز مدارس را تعطیل کرد!
در دوره انتخابات خاطرات فراموش نشدنی از بسیاری از شهرها خصوصا اهواز دارم. بسیاری از مسائل زمان‌بر است و نمی‌توانیم صدها هزار هکتار را در عرض چند ماه نهال‌کاری کنیم یا تالاب‌ها را احیا کنیم.


حتما این موضوع زمان‌بر است، البته برخی از منشا این ریزگردها خارجی است و باید وزارت خارجه و همکاری دولت‌ها باعث حل این بحران شود.
در منطقه شرق اهواز از سال گذشته نهال‌کاری شروع شده و تاکنون 5 هزار هکتار نهال‌کاری شده و تا پایان سال هم 30 هزار هکتار دیگر نهال‌کاری می‌شود.
کانالی از روی کارون به این مناطق برای آب‌رسانی ایجاد کردیم و امروز یا فردا این اراضی تامین آب می‌شود. اقداماتی در دولت‌های گذشته و دولت فعلی انجام شده، اما بودجه عظیمی نیاز است. برای اصلاح محیط زیست نیاز به پول و بودجه داریم. برای مبارزه با ریزگرد نیازمند مالچ‌پاشی، تامین اعتبار، مرطوب سازی اراضی و غیره هستیم. در بودجه سال ۹۷ بودجه‌ای برای مبارزه با ریزگردها در نظر گرفته‌ایم.
نمی‌توان گفت بودجه مقابله با ریزگردها حذف شده، این بودجه باید در صحن علنی بررسی شود. به هر قیمتی که باشد بودجه مقابله با ریزگردها را تامین می‌کنیم.
من خبر ندارم که این بودجه حذف شده باشد، لذا به مردم به عنوان رئیس جمهور قول می‌دهم که بودجه مقابله با ریزگردها تامین شود.
حادثه سانچی، حادثه تلخ و تاثر‌انگیزی بود که در آن ۳۲ عزیز را از دست دادیم. من ساعتی بعد از این حادثه مطلع شدم و با مسئولان صحبت کردم و کمیته‌ای تشکیل دادیم تا کمک‌های لازم به این عزیزان شود تا بلکه نجات پیدا کنند؛ گرچه خبرهای اولیه امیدها را کمرنگ کرد.
به همین دلیل ابتدا دو تیم از ایران از شرکت ملی نفتکش و نیروی دریایی اعزام شد و وزیر کار اعزام شد.
باید ابعاد مختلف قضیه از جمله چرایی حادثه و رسیدگی به خانواده‌های آنان مورد بررسی قرار گیرد.
چرایی اعزام وزیر کار به چین
در دولت قبل ( نهم و دهم) به دلیل بدهی، مالکیت برخی شرکت ها از جمله نفتکش به سازمان تامین اجتماعی واگذار شده بود.
البته دولت به سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی تاکید کرده که بنگاه‌های اقتصادی را به بخش خصوصی واگذار کنند و در مقابل اگر خواستند سهام داشته باشند اشکال ندارد. امیدوارم نهادهای عمومی نیز از بنگاه داری دست بردارند. باید مسایل حقوقی حادثه پیگیری شود
روحانی با اشاره به اینکه اعلام جانباختگان حادثه سانچی شهید خدمت محسوب می‌شوند، کاری شعاری نیست، گفت: این کار ارزش معنوی بالایی دارد و در کنار آن به مباحث حقوقی آنها هم باید پیگیری شود.
اینکه دولت یک روز را عزای عمومی اعلام کرد به معنای اهمیت بالای این اتفاق است.
کمیته پیگیری حادثه هم باید تا پایان کار این موضوع را پیگیری کند تا اینکه بعد از بازگشایی جعبه سیاه کشتی‌ها، دلایل این اتفاق هم مشخص شود.
درآمد ایران از مخارجش بیشتر است
وعده دولت به مردم این بود که ارز مورد نیاز کشور را تامین کند. اما تا پایان امسال ما حدود ۹۰ میلیارد دلار درآمد داریم؛ نفتی و غیرنفتی
مخارجی که داریم اعم از واردات و حتی واردات قاچاق و خدماتی و …، حدود ۷۰ تا ۷۵ میلیارد دلار می شود. حتی مخارجی که باید انجام بشود، اما هست مثل ۱۲ میلیارد قاچاق .
برای مبارزه با انواع قاچاق و فساد، اقدامات مختلفی باید انجام بگیرد، چون برخی بگویند قاچاق نیست، ممکن است از مناطق آزاد بیاید و … ولی باید با قاچاق مبارزه بشود. اینکه ۲۰ میلیارد را کردیم ۱۲ میلیارد، نشان می دهد اقدامات خوبی انجام می شود
اما درباره ارز؛ مردم باید بدانند درامد ارزی کشور در کل مخارج بیشتر است و سال آینده هم بیشتر می شود.
شکوفایی استعدادها در فضای امن و آرام
می گویند دولت برای جبران کسر بودجه انتهای سال دلار را بالا می برد و بعد پایین می آورد.
این کار اصلا به نفع دولت نیست. پیش بینی های ما در اول سال برای صادرات و واردات و فروش نفت معلوم است.به صراحت می گویم دولت هیچ گاه به دنبال افزایش نرخ ارز برای جبران کسری بودجه خود نیست.قول ما به مردم امنیت آرامش آزادی و پیشرفت بوده و پای قولمان هستیم.
در هیچ جای دنیا مردم به خیابان نمی‌روند تا اسکناس بگیرند. مردم پول نقد را کمتر استفاده می‌کنند و بیشتر با کارت خرید می‌کنند. ارتباطات ما با بانک‌های جهان هنوز به مرحله ایده‌ال نرسیده است.
به مردم با صراحت می‌گوییم که همه نیازمندی‌های کشور اعم از نیاز صادر کنندگان، خدمات و غیره را دولت تامین می‌کند و نرخ نوسانات ارز بلندمدت نخواهد بود. مقامات بانک مرکزی درتلاش هستند تا نوسان ارز را مهار کنند.
کمبود منابع ارزی در کشور نداریم؛ وضعیت منابع ارزی ما خوب است و در آینده هم این وضعیت بهتر خواهد شد.
آرامش را می خواهیم. در چارچوب قانون تظاهراتی هم انجام شود اشکال ندارد. اما آنچه مردم را آزار می دهد ناامنی است. فضا باید روز به روز آزادتر باشد تا مردم بتوانند خلاقیت داشته باشند شکوفایی استعدادها در فضای امن و آرام و آزاد میسر است.