چشم نگران بازرگانان به چهارراه استانبول

دلار این روزها حال و روز خوبی ندارد. نوسانات قیمت دلار تا حدودی همه را ذله کرده است. هم مردم عادی و هم تاجران و بازرگانان این روزها از نوسانات قیمتی دلار گلایه‌مندند تا جایی که عسگراولادی تاجر کهنه‌کار پسته دیروز گفت: «بازرگانان کشور به‌شدت از کاهش ارزش ریال و گرانی دلار ناراحتند و منتظر اقدامات بانک مرکزی هستند. البته روز گذشته قیمت دلار کمی آرام‌تر رفتار کرد و آن‌گونه که خبرگزاری دولتی «ایسنا» گزارش داده در 4600 تومان ثابت ماند.»

 توصیه سیف به مردم در این بین رئیس کل بانک مرکزی نیز در اظهاراتی دیرهنگام درباره گرانی دلار موضع‌گیری کرد و قول داد قیمت ارز طی روزهای آینده کاهش می‌یابد و از مردم نیز خواست که برای سرمایه گذاری، دلار نخرند. ولی‌ا... سیف اذعان کرد نرخ ارز قطعا طی روزهای آینده کاهش خواهد یافت؛ چراکه ذخایر بانک مرکزی در حد بسیار مناسبی است و جای نگرانی از این بابت وجود ندارد. او با بیان اینکه قیمت نفت افزایش پیدا کرده و درآمدهای ارزی نیز هم‌اکنون بالا رفته و در وضعیت مناسبی قرار دارد، گفت بنابراین جای هیچ‌گونه نگرانی در بازار ارز وجود ندارد. وی همچنین ادامه داد: «به مردم به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم تا در بازار ارز سرمایه‌گذاری کنند، چراکه تجربه نشان داده طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری در خرید ارز هیچ‌گاه سودآور نبوده است. به این معنا که اگر فردی پول خود را در نظام بانکی با همان نرخ‌های مصوب سپرده‌گذاری کرده بود، طی پنج سال گذشته ۸۰ درصد سود کرده بود؛ در حالی که از سال ۹۲ تاکنون افزایش نرخ ارز تنها ۵۰ درصد بوده است، بنابراین سرمایه‌گذاری در خرید ارز به هیچ عنوان سودآور نیست.»



 شاگرد مسعود نیلی: واردات زیاد شد، دلار گران شد پویا جبل‌عاملی، فارغ‌التحصیل اقتصاد و یکی از شاگردان مسعود نیلی نیز در واکنش به گرانی دلار گفت: «بعد از اجرایی شدن برجام، افزایشی را در رشد اقتصادی به واسطه بالا رفتن درآمدهای نفتی شاهد بودیم که در سال گذشته خود را به صورت مازاد تجاری نشان داد. البته درآمد حاصل‌شده منجر شد که در سال‌جاری واردات افزایش یابد. به این معنا که مطابق آمار گمرک طی ۹ ماهه اخیر واردات کشور ۱۸ درصد افزایش یافته؛ در حالی که صادرات غیرنفتی این رشد را تجربه نکرده و همین امر فشاری را روی ذخایر ارزی کشور ایجاد کرده است» وی افزود: «عدم تعادل در بازار ارز به واسطه چنین فشارهایی ایجاد شده، ضمن اینکه تصویری که از وضعیت اقتصاد کلان ایران وجود دارد چنانچه به یک پنج ضلعی توصیف شود، یک طرف فشار روی ثبات اسمی نرخ ارز بوده و در اضلاع دیگر واردات بی‌رویه، ثبات درآمدهای ارزی، سیاست‌های غیرمنضبط بودجه‌ای و واگذاری خطوط اعتباری مختلف قرار می‌گیرد، به نحوی که فروش نفت و صادرات نفت ایران افزایش نیافته، در حالی که به بانک مرکزی برای تخصیص خط اعتباری فشار‌می‌آید.»

 دولت مخصوصا ارز کم به بازار تزریق می‌کند حیدر مستخدمین حسینی، معاون اسبق بانک مرکزی نیز در واکنش به گرانی دلار گفت: «دولت و بانک مرکزی که نماینده اوست، در شرایطی که بحث تقاضا برای این حوزه افزایش پیدا می‌کند باید ارز را به بازار تزریق کند و آنچه در ماه‌های گذشته و به‌خصوص در چند روز اخیر شاهد هستیم، ناشی از عدم تزریق ارز به بازار است.» وی افزود: «به نظر می‌رسد دولت و بانک مرکزی در حوزه اقتصادی ترمز بریده‌اند و دنبال این هستند که در جایی متوقف کنند.» وی ادامه داد: «به هر حال مردم از گرانی و تورم معترض بودند و اعتراض‌شان را هم همه مقامات کشوری تایید کردند. بنابراین دولت باید با واقعیت بیشتری مدیریت کند تا این شرایط مجددا تکرار نشود.»

 آغاز گرانی کالاهای مصرفی مردم! در همین حال «ایلنا» گزارش داده در حالی که قیمت دلار لحظه به لحظه در حال افزایش است گذر از مرز چهار هزار و پانصد تومان سبب شد که بازار کالاهای وارداتی به این موضوع واکنش نشان دهد؛ به‌طوری که در صنف‌های مختلف اعم از مواد غذایی، لوازم خانگی و خودروهای وارداتی شاهد افزایش قیمت بودیم. مرکز پخش و فروش عمده مواد غذایی خارجی در کوچه مروی و پله نوروزخان بازار تهران با حداقل مشتریان روبه‌رو شده، به‌طوری که خلوتی این سرا‌ها کاملا مشهود است. همچنین شکلات‌های خارجی همگی ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. نسکافه و قهوه‌های فوری نیز با ۱۰ درصد افزایش در بین مواد خوراکی وارداتی کمترین افزایش را داشته‌اند، به‌طوری که کاپوچینو تروبیکا از ۱۸۰۰ تومان به ۱۹۵۰ تومان افزایش داشته است. روغن‌های کنجد و زیتون نیز 20 درصد افزایش قیمت داشته اما روغن‌های سرخ‌کردنی 10 درصد بالا رفته است.

 دلار به قیمت اصلی خود نزدیک شد رحمان سعادت، عضو هیات‌علمی دانشگاه سمنان درباره گرانی دلار به «فرهیختگان» گفت: «قیمت دلار روی بسیاری از متغیرهای اقتصادی تاثیرگذار است. این نرخ بر اساس عرضه و تقاضای ارز خارجی تعیین می‌شود. بسیاری از صاحب‌نظران اقتصادی دلار را نیز یک کالا می‌دانند که با افزایش تورم طبیعتا قیمت آن نیز باید افزایش یابد.» وی افزود: «از نظر من آنچه الان رخ داده، این است که دلار به قیمت واقعی خود نزدیک شده است. برخی صاحب‌نظران معتقدند قیمت دلار بیش از قیمت فعلی است؛ چون در سال گذشته افزایش قیمت رخ نداده  و در حال حاضر قیمت آن به سمت واقعی شدن رفته است.

 سیاست‌های اقتصادی نامشخص در تیم دولت! پرویز دلداده جاوید، عضو انجمن اقتصاددانان چندین عامل را در گرانی دلار سهیم دانست و به «فرهیختگان» گفت: «با کاهش نرخ سود بانکی مردم به بازارهای موازی آمده‌اند. هم قیمت طلا افزایش داشته است و هم قیمت دلار. عامل دیگر سیاست‌های نامشخص اقتصادی دولت است که مردم پول‌های خود را از بانک‌ها بیرون کشیده‌اند.»   جاوید ادامه داد: «با مسائلی که در شرایط جهان پیش آمده است، افرادی که در سیستم بانکی پول داشته‌اند دچار تردید شده‌اند و پول‌های خود را به بازارهای موازی آورده‌اند. همه این مسائل تقاضا را افزایش داده است و باعث افزایش قیمت ارز شده‌اند.» عضو انجمن اقتصاددانان معتقد است اگر بانک مرکزی به بازار ارز تزریق نکرده باشد، این نیز می‌تواند مزید بر علت باشد. اگر این مساله بخواهد ادامه پیدا کند اوضاع اقتصادی به هم می‌پیچد و بانک مرکزی باید منابعی را به بازار تزریق کند تا تعادل ایجاد شود.

 دولت بدش نمی‌آید دلار گران شود قدرت‌ا... امام‌وردی، عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در گفت‌وگو با فرهیختگان قسمتی از افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر را به دلیل اثرات روانی دانست و افزود علت دیگر گرانی دلار به خاطر افزایش تقاضا در نتیجه سامانه ثبت سفارش خودرو و شروع واردات برنج است. عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: «این کل دلایل افزایش قیمت دلار نیست. دولت به‌نوعی تنها عرضه و تقاضا‌کننده دلار است. بخش خصوصی آنچنان نقشی ندارد. دولت برای جبران کسری بودجه خود در ماه‌های آخر سال، بدش نمی‌آید که قیمت بالا رود.»