جزییات برخورد نفتکش ایرانی با شناور چینی؛

گروه انرژی- آتش‌سوزی نفت‌کش ایرانی در آب‌های چین، روز گذشته به یکی از خبرهای اول رسانه‌های جهان تبدیل شد؛ خبری که حاکی از ناپدید شدن 30 نفر از هموطنان بود اما عمق فاجعه آنجاست که تمام ۲۱ خدمه کشتی نجات یافتند اما از سرنوشت ۳۰ پرسنل ایرانی خبری نیست.
شنبه‌شب برخورد یک نفتکش ایرانی با کشتی باری چینی در شرق چین باعث آتش‌سوزی و مفقود شدن کارکنان این نفتکش شد.سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این خصوص اظهار کرد براساس آنچه گفته شده، قایق نجاتی روی کشتی نفتکش قرار داشته که در حال حاضر وجود ندارد. یک احتمال این است که افراد از طریق این قایق از محل حادثه دور شده باشند اما با توجه به شدت آتش و شرایط آب و هوایی، بالگردها نتوانستند به طور کامل برای مهار اقدام کنند.در همین حال مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران از اعزام نمایندگان این شرکت در سه بخش عملیات دریایی، بیمه و حقوقی به چین برای بررسی حادثه نفتکش تحت مدیریت این شرکت خبر داد.
کیان‌ارثی در این خصوص افزود: یکی از قایق‌های نجات نفتکش حادثه‌دیده سانچی از این کشتی جدا شده و این خود امیدواری کوچکی است مبنی بر اینکه احتمال زنده ماندن پرسنل وجود دارد.
این نفتکش به نام «سانچی» متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران و حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی پارس جنوبی برای شرکت‌ هانوا توتال کره‌جنوبی بوده است.


کیان‎ارثی در تشریح این حادثه اظهار کرد: یک فروند کشتی فله‌بر چینی با یک فروند کشتی نفتکش سوئزمکس حامل میعانات گازی ساعت ۲۰ شامگاه شنبه (۱۶ دی‌ماه) به وقت محلی در ۱۵۸ مایلی سواحل شرقی چین برخورد کرد که در اثر این حادثه دچار حریق شد و آتش گرفت.وی با بیان اینکه پس از وقوع این حادثه، کمیته ویژه اضطراری با حضور مدیران ارشد شرکت ملی نفتکش ایران در محل این شرکت در تهران تشکیل و اطلاع‎رسانی‎های لازم به سازمان‎های ذیربط دریانوردی و امداد و نجات بین‎المللی انجام شد، ادامه داد: مقام‌های دفتر شرکت ملی نفتکش در چین با حضور در سازمان امداد و نجات شانگهای، هماهنگی‎های لازم را به منظور اعزام سریع کشتی‎های تجسس و نجات و عملیات امداد از طریق دریا و هوا انجام دادند.به گفته کیان‌ارثی، همچنین دو فروند از نفتکش‎های تحت مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران عبوری از منطقه نیز برای الحاق به تیم امداد و نجات به سرعت به محل حادثه اعزام شدند.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش با بیان این که کمیته اضطراری مستقر در شرکت ملی نفتکش ایران ضمن بررسی اخبار و اطلاعات دریافتی از منابع مسوول در محل، نسبت به اطلاع‎رسانی به خانواده دریانوردان، وزارتخانه‎ها و سازمان‎های ذی‌ربط و موسسه‌های بیمه اقدام کرده است، گفت: همچنین به منظور تسریع و کمک در عملیات امداد و نجات با کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شانگهای هماهنگی‎های لازم شده است.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران تصریح کرد: علت حادثه و همچنین میزان خسارت وارده در حال بررسی است.
معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی نیز با اشاره به اینکه وسعت حریق نفتکش ایرانی به‌شعاع هزار متر است، گفت: معمولا تصادم در دریا در مسیرهای پرتردد بعضا به‌دلیل اشتباه در محاسبه مسیرها اتفاق می‌افتد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از اعزام کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی به چین خبر داد و گفت: سرنوشت کارکنان نفتکش حادثه‌دیده به‌زودی مشخص می‌شود.به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد درباره حادثه شامگاه شنبه (۱۶‌دی‌ماه) برای نفتکش تحت مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران توضیح داد: یک فروند نفتکش متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران که حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی از مبدا بندر عسلویه به کره‌جنوبی بود، روز شنبه ساعت 16:30 به وقت تهران در محدوده دریایی چین (۱۶۰ مایلی بندر شانگهای چین) با کشتی باری چینی برخورد می‌کند و بر اثر این اتفاق، متاسفانه بلافاصله نفتکش دچار انفجار و حریق می‌شود.
وی با اشاره به اینکه این نفتکش ۳۲ خدمه داشت که ۳۰ نفر آن ایرانی و دو نفر تبعه کشور بنگلادش هستند، ادامه داد: براساس اطلاعات به‌دست آمده، چهار نفر از خدمه ایرانی دانشجوی دریانوردی بوده‌اند که دوره کارآموزی‌شان را در این نفتکش سپری می‌کردند. همچنین یک تن از همسران کارکنان روی کشتی حضور داشته است.
راستاد ادامه داد: متعاقب این حادثه، کشتی باری چینی موفق می‌شود نفرات و کشتی خود را از محل حادثه خارج کند‌ اما به دلیل وسعت حریق به شعاع هزار متر، تاکنون عملیات امداد برای یافتن ۳۲ خدمه نفتکش ایرانی ناموفق بوده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه کمیته بررسی سانحه دریایی در سازمان بنادر و دریانوردی تشکیل شد، یادآور شد: رایزنی‌ و پیگیری با مراجع داخلی و بین‌المللی مرتبط در حال انجام است تا زوایای مختلف این سانحه بررسی شود، همچنین با مراجع دریایی چین و کشورهای همجوار مذاکراتی شده تا حداکثر تلاش برای امداد و نجات مدنظر قرار گیرد.
سازمان بنادر به عنوان مرجع دریایی کشور در حال پیگیری است
راستاد با اعلام اینکه در همین زمینه با سفیر ایران در چین و سرکنسولی کشورمان در شانگهای گفت‌و‌گو‌هایی شده تا از وضع امداد و نجات در منطقه رخداد حادثه باخبر شویم، تصریح کرد: کشتی‌های نجات چینی برای اطفای حریق و نجات دریایی در محل حضور داشته‌اند و امیدواریم عملیات امداد و نجات، سرنوشت خدمه مفقود‌شده نفتکش ایرانی را مشخص کند.وی تاکید کرد: سازمان بنادر و دریانوردی براساس کنوانسیون ایمنی جان اشخاص در دریا، به دلیل اینکه خدمه نفتکش اتباع ایرانی بوده‌اند، این اختیار را دارد که به عنوان مرجع دریایی در فرآیند رسیدگی سانحه حضور داشته باشد.به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، رایزنی‌ها برای اعزام سریع کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی به محل حادثه به منظور پیگیری‌های لازم و مشخص شدن سرنوشت کارکنان نفتکش در حال انجام است.
کشور چین با همه توان در حال امدادرسانی است
راستاد با بیان اینکه عملیات امداد و نجات از سوی کشوری انجام می‌شود که سانحه در آب‌های تحت مالکیت و محدوده آن رخ داده باشد، عنوان کرد: کشور چین با همه توان برای پیگیری این حادثه، کشتی‌های امداد و نجات خود را به محل حادثه اعزام کرده‌ بنابراین حضور کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی برای حصول اطمینان از ارائه خدمات، ضروری است.وی درباره علت اصلی این سانحه دریایی اعلام کرد: متعاقب تکمیل عملیات امداد و نجات، بررسی ابعاد سانحه انجام می‌شود. به‌طور معمول تصادف در دریا در مسیرهای پر‌تردد گاه به دلیل اشتباه در محاسبه مسیرها اتفاق می‌افتد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سامانه ثبت تردد کشتی‌ها و سامانه شناسایی خودکار کشور چین از این حادثه ارزیابی دقیقی خواهد کرد و پس از آن می‌توان نتیجه گرفت که کدام شناور مقصر حادثه بوده است.
ایراد سیستم‌های راداری
این در حالی است که یک کارشناس HSE از تاثیر انفجار نفتکش ایرانی بر اکوسیستم منطقه و زمانبر بودن احیای آن‌ خبر داد و گفت: حتما سیستم‌های رادار دریایی و جهت‌گیری‌هایشان اشتباه بوده و در کانال ارتباطی درستی با یکدیگر نبوده‌اند.حمیدرضا عجمی در مورد تاثیر انفجار نفتکش حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات در مسیر کره‌جنوبی و نزدیک چین، گفت: این حادثه و پخش میعانات، برای حیات آبزیان خطرناک است و تبادل اکسیژن در سطح آب را کاهش می‌دهد.
وی در مورد چگونگی پاکسازی لکه نفتی گفت: برای این کار از ترکیبات آلی به نام سورفکتانت استفاده می‌کنند که میعانات را جذب خود و جمع‌آوری می‌کند‌ اما این کار هزینه بسیاری را می‌طلبد‌ مانند حادثه انتشار لکه نفتی در خلیج مکزیک.این کارشناس ‌HSE‌ اظهار کرد: وقتی یک طرف لکه یا دو طرف آن بسته است (خشکی است) سریع‌تر جمع می‌شود‌ اما وقتی لکه باز باشد، زمان زیادی صرف جمع‌آوری لکه خواهد شد.
عجمی در مورد اثرات لکه نفتی نیز گفت: میزان پخش شدن میعانات روی آب هنوز مشخص نیست‌ اما اثرات آن بر اکوسیستم منطقه حتما باقی می‌ماند و تا مدت‌ها احیا نمی‌شود.
وی با اشاره به مشکل پیدا کردن خدمه در شرایط انفجار و پخش میعانات در آب‌ گفت: حتما سیستم‌های راداری دریایی و جهت‌گیری‌هایشان اشتباه بوده، در کانال ارتباطی درستی با یکدیگر نبوده و خبردار نشدند.عجمی افرود: از طرفی نیز نفتکش‌ها با توجه به اندازه بزرگی که دارند از کیلومترها قبل باید بدانند در چه مسیری لازم است قرار گیرند.
وی در مورد تاثیر انفجار نفتکش بر اعتبار حمل و نقل دریایی و صادرات نیز گفت: کشتی بیمه بوده و پوشش‌دهی دارد. این مساله نیز تاثیری بر صادرات ندارد. مهم این است که افراد حرفه‌ای‌تر در کشتی‌های نفتکش یا باری چه در ایران و چه در خارج، مسوولیت را عهده‌دار شوند.
به گزارش رویترز‌، ارزش محموله کشتی نفتکش حادثه‌دیده بر اساس نرخ روز حدود 60 میلیون دلار بوده است.
نفتکش ایرانی حادثه‌دیده‌ تحت پوشش بیمه‌ای کلوپ‌های بین‌المللی (P&I) قرار دارد. هرچند برخی منابع خبری می‌گویند ۳۰ درصد بدنه کشتی توسط بیمه البرز و ملت تحت پوشش قرار گرفته است.
اسامی مفقودان حادثه
این نفتکش همچنان در آتش می‌سوزد و تا لحظه تنظیم این خبر در مورد تلفات این حادثه آمار دقیقی اعلام نشده اما شنیده‌ها حاکی از آن است که ۳۰ نفر از کارکنان نفتکش که ایرانی بودند، مفقود شده‌اند.
اسامی 32 پرسنل ایرانی که در سواحل شرقی چین دچار حریق شده به شرح ذیل است.
1- مجید قصابی عروجی، کاپیتان
2- فرید محبی، سرمهندس
3- مجید نقیان، افسر اول
4- حسین جهانی هل‌آباد، افسر دوم
5- احسان ابولی قاسم‌آبادی، افسر دوم
6- میلاد عنایتی، افسر سوم
7- حامد بهاری هشکوایی، مهندس دوم
8- محمدرضا رضازاده ماسوله، مهندس سوم
9- مهدی سادگی، مهندس سوم
10- حسن رومیانی، مهندس چهارم
11- محمد کاووسی تکاب، افسر تدارکات
12- بهرام اتحاد، افسر برق
13- عبدالغنی سامری، سرملوان
14- ابوذر نظامی، کمک سر‌ملوان
15- سیدجواد حیدری، ملوان یکم
16- محمد ساجب علی میریدها، ملوان یکم
17- محمدهارون راشید، ملوان یکم
18- علیرضا نجفی‎فر، ملوان دوم
19- علی حیدریه‌کهن، ملوان دوم
20- بهرام پوریانی، تعمیرکار
21- یاور افشاری، روغن‌کار
22- میلاد آروی، روغن‌کار
23- مسلم علیزاده‌نودهی، روغن‎کار
24- عبدالکریم بشارتی‌پور، سرآشپز
25- امید ضیایی، کمک سرآشپز
26- ایوب مظفری عبدگاه، مهماندار
27- احسان فرجی، مهماندار
28- سعید دهقانی، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ
29- پوریا عیدی‌پور، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ
30‌- سجاد عبداللهی، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ
31- محمد پیریائی، دانشجوی موتور از دانشگاه صنعت نفت محمودآباد
32- ساغی فعال، همسر حسین جهانی‌هل‎آباد
گفتنی است با توجه به شدت حادثه‌، تلاش‌ها برای مهار آتش این کشتی و همچنین نجات و یافتن پرسنل آن همچنان ادامه دارد.