ادامه رشد اقتصادی در 2018

رییس صندوق بین‌المللی پول از فرانسه و کشورهای دیگر خواست در حالی که آفتاب بر اقتصاد جهان طلوع کرده است اصلاحاتی انجام دهند‌.
کریستین لاگارد اعلام کرد: در سال ۲۰۱۷ ما برای اولین‌بار در بلندمدت، پیش‌بینی‌های رشد اقتصادی‌مان سیر صعودی داشت، در حالی که در گذشته ما رشد کمتری کردیم‌. وی ادامه داد: 6/3 درصد رشد جهانی روندی قوی‌تر و رو به بالا در سال ۲۰۱۷ بوده است‌. در حال حاضر کشورهای توسعه یافته بار دیگر در حال گسترش هستند‌. در همین راستا باید اصلاحاتی انجام بگیرد‌.
لاگارد اضافه کرد: زمانی که آفتاب بر شما می‌تابد باید از این امتیاز استفاده کرده و سقف خانه‌تان را بسازید‌. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که رشد جهانی در سال ۲۰۱۸ نیز سیر صعودی داشته باشد و به ۷/۳ برسد‌.
رییس‌جمهور فرانسه به دنبال هدف کاهش رشد روزافزون بیکاری با استفاده از یک برنامه بلندپروازانه کارگری، مالیاتی و اصلاحات رفاهی است‌. لاگارد اضافه کرد: این تغییرات می‌توانند کلیدی برای شکوفایی اعتبار فرانسه باشند البته زمانی که ماکرون اصلاحات را در سطح اروپا از جمله در ادغام و یکپارچگی نزدیک‌تر با اعضای منطقه یورو انجام دهد‌.


لاگارد پیش از اینکه به صندوق بین‌المللی پول بپیوندد یک وکیل بین‌المللی بود و به عنوان وزیر تجارت، کشاورزی و دارایی فرانسه خدمت کرد‌. وی در دوران بحران مالی سال ۲۰۰۸ ریاست شورای وزیران اقتصاد و دارایی اتحادیه اروپا را برعهده داشت‌. وی که اکنون ۶۰ ساله است، در سال ۲۰۱۱ به عنوان مدیرکل صندوق بین‌المللی پول انتخاب شد و تحت ریاست وی این سازمان مالی بین‌المللی از بحران بدهی اروپایی و رکود اقتصادی جهانی عبور کرد‌. وی در ژوئیه سال ۲۰۱۱ پس از اینکه دومینیک استراوس کان، رییس قبلی صندوق در نیویورک به اتهام آزار جنسی یک خدمتکار هتل دستگیر و از سمت خود کناره‌گیری کرد، جانشین او شد‌.
صندوق بین‌المللی پول همچنین خواستار کاهش هزینه‌های دولت، گسترش خصوصی‌سازی و افزایش مخارج مصرف‌کنندگان برای افزایش بهره‌وری، کاهش کسری بودجه ملی و کاهش نرخ تورم ۲۳ درصدی آرژانتین شد‌.
هم‌راستا با توصیه‌های صندوق، سیاستمداران آرژانتینی هفته گذشته به کاهش نرخ مالیات شرکت‌ها از ۳۵ درصد به ۲۵ درصد و افزایش سن بازنشستگی از ۶۰ سال برای زنان و ۶۵ سال برای مردان به ۷۰ سال رای دادند‌. قانون هفته گذشته همچنین به میزان چشمگیری باعث کاهش سرمایه‌گذاری دولت در برنامه‌های بازنشستگی و صندوق ملی و همچنین مخارج رفاهی برای نیازمندان خواهد شد‌. این رای‌گیری هزاران نفر را برای اعتراض به این اصلاحات به خیابان‌های بوئنوس‌آیرس- پایتخت این کشور کشاند‌.
گزارش صندوق بین‌المللی پول خواهان کاهش اشتغال دولتی از طریق توقف استخدام‌ها طی دو سال آینده شده است تا مخارج دولت در سال ۲۰۱۹، یک درصد کاهش یابد‌. در راستای توصیه‌های این نهاد جهانی، دولت آرژانتین قرارداد ۱۵۰۰۰ نفر از کارمندان قراردادی خود را در هفته جاری تجدید نکرد و وعده داد در سال پیش رو مشاغل قراردادی بیشتری حذف خواهند شد‌. انجمن کارکنان دولتی آرژانتین در واکنش به این اقدام، روز ۴ ژانویه را اعتصاب عمومی اعلام کرد‌.
با فرا رسیدن سال نوی میلادی رهبران کشورهای مختلف جهان از اهداف و امیدهای خود برای سال پیش‌رو صحبت کرده‌اند‌.
هشدار قرمز دبیرکل سازمان ملل
دبیرکل سازمان ملل در پیامی به مناسبت فرارسیدن سال نو میلادی نسبت به افزایش کشمکش‌ها، نابرابری‌ها و خشونت هشدار داد‌. آنتونیو گوترش در این پیام از رهبران جهان خواست فاصله‌ها را کاهش دهند و بین اختلاف‌ها پل بزنند‌. آنتونیو گوترش در یک پیام ویدئویی فرا رسیدن سال ۲۰۱۸ میلادی را به مردم سراسر جهان تبریک گفت‌. این دومین پیام سال نوی سیاستمدار کهنه‌کار پرتغالی از زمان انتخابش به عنوان دبیرکل سازمان ملل متحد است‌.
گوترش در ابتدای پیام خود به پیام سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال پیش، هنگامی که کارم را آغاز کردم، برای ۲۰۱۷ فراخوانی دادم مبنی بر اینکه سالی برای صلح باشد‌. متاسفانه جهان به‌طور اساسی خلاف آن حرکت کرد‌. او می‌گوید برای سال ۲۰۱۸ فراخوانی نمی‌دهد اما با توجه به گسترش مخاطرات هشدار می‌دهد: هشدار قرمز برای جهان ما‌.
گوترش کار خود را به عنوان دبیرکل سازمان ملل اول ژانویه ۲۰۱۷ به‌طور رسمی آغاز کرد‌. او در نخستین پیام خود با طرح این پرسش که چگونه می‌توانیم به میلیون‌ها انسانی که در درگیری‌ها و رنجی عظیم در مقابله با یک جنگ بی‌پایان گرفتار شده‌اند، کمک کنیم؟ گفته بود: هیچ کس برنده جنگ‌ها نیست و همه بازنده هستند‌.
دبیرکل سازمان ملل در پیام سال ۲۰۱۸ گفت: مناقشه‌ها عمیق‌تر شده و خطرهای جدیدی ظهور کرده‌اند‌. نگرانی‌های جهانی از سلاح‌های هسته‌ای به بیشترین حد خود از دوران جنگ سرد تاکنون رسیده است‌. تغییرات اقلیمی سریع‌تر از ما حرکت می‌کند‌. نابرابری‌ها در حال افزایش هستند‌. ما شاهد نقض وحشتناک حقوق بشر هستیم‌. ناسیونالیسم و بیگانه‌ستیزی در حال افزایش است‌.
دعوت به تلاش برای امن‌تر کردن جهان
آنتونیو گوترش برای سال ۲۰۱۸ همه را دعوت به اتحاد کرده و تاکید می‌کند که صمیمانه اعتقاد دارد ما می‌توانیم جهان خود را امن‌تر کنیم‌. دبیرکل سازمان ملل گفت: ما می‌توانیم مناقشه‌ها را حل و فصل کنیم، بر نفرت چیره شویم و از ارزش‌های مشترک دفاع کنیم‌. اما این کار را فقط با هم می‌توانیم انجام دهیم‌.
آنتونیو گوترش در بخش پایانی پیام خود به مناسبت آغاز سال ۲۰۱۸، از رهبران جهان خواست قاطعانه تصمیم بگیرند، فاصله‌ها را کاهش دهند، روی شکاف‌های عمیق پل بزنند و اعتماد را از طریق گردهم آوردن همه مردم پیرامون اهداف مشترک احیا کنند‌. او گفت: راه ما اتحاد است و آینده ما به آن بستگی دارد‌. گوترش در پیام قبلی خود با ابراز تاسف از اینکه بسیاری از مناطق جهان بی‌ثبات شده از همه خواسته بود برای چیره شدن بر اختلاف‌ها تلاش کنند و صلح را هدف و راهنمای خود قرار دهند‌. سال ۲۰۱۷ درست در مسیر خلاف توصیه‌های گوترش پیش رفت و به پایان رسید‌.
ترامپ: ۲۰۱۸ سالی فوق‌العاده خواهد بود
رییس‌جمهور آمریکا در جریان سخنرانی شب سال نوی میلادی در حالی که با افتخار از موفقیت‌های اقتصادی که در نخستین سال ریاست‌جمهوری‌اش تحقق یافته صحبت می‌کرد، تاکید کرد: سال ۲۰۱۸ یک سال فوق‌العاده خواهد بود‌.
دونالد ترامپ در مراسم شب سال نو در پالم بیچ فلوریدا به همراه ملانیا ترامپ، بانوی اول آمریکا حضور یافت و گفت: ما قرار است یک سال عالی داشته باشیم‌. سال ۲۰۱۸ یک سال فوق‌العاده خواهد بود‌. وی در حالی که بر موفقیت‌هایی از جمله برنامه کاهش مالیات حزب جمهوری‌خواه که نخستین پیروزی قانونی بزرگ دولتش بود، تاکید می‌کرد، افزود: آمریکا در حال حاضر یک شروع بسیار خوب داشته است‌.
ترامپ با افتخار از باز شدن پناهگاه ملی حیات‌وحش قطب شمال به روی حفاری‌های نفتی و گاز طبیعی و لغو مجوز انفرادی «اوباماکر» که افراد را ملزم می‌کرد تا بیمه سلامت خریداری کنند یا جریمه شوند، سخن گفت‌.
وی افزود: همانطور که می‌دانید ما با کاهش چشمگیر مالیات و باز شدن پناهگاه ملی حیات‌وحش قطب شمال به روی حفاری‌های نفتی و گازی و خلاص شدن از شر مجوز انفرادی اوباماکر که در بین مردم بسیار نامحبوب است، یک شروع خوب داشته‌ایم اما ما قرار است یک سال فوق‌العاده داشته باشیم‌. معتقدم بازار بورس به رشد خود ادامه خواهد داد و کمپانی‌های بیشتری به آمریکا خواهند آمد، اما رییس‌جمهور آمریکا به سوالات مربوط به موج اخیر تهدیدات رهبر کره‌شمالی مبنی بر اینکه کشورش به تسلیحات اتمی دست یافته که می‌تواند سرزمین آمریکا را هدف گیرد، پاسخی نداد و تنها گفت: خواهیم دید‌.
مهمانان عالی‌رتبه در این مراسم شامل فرزندان ترامپ و همچنین دیگر مقامات ارشد دولت آمریکا بودند‌. ترامپ همچنین برای تمامی مردم آمریکا سالی خوب را آرزو کرد و گفت: من سال نو میلادی را نه تنها به طرفداران بلکه به دشمنانم و رسانه‌هایی که اخبار جعلی منتشر می‌کنند نیز تبریک می‌گویم‌. وی افزود: همزمان با اینکه کشور ما به سرعت قوی‌تر و باهوش‌تر می‌شود می‌خواهم برای تمامی دوستانم، طرفدارانم، دشمنانم، ‌افرادی که از من متنفر هستند و حتی رسانه‌های غیرقابل اعتماد که اخبار جعلی منتشر می‌کنند، سالی خوب آرزو کنم‌. سال ۲۰۱۸ یک سال عالی برای آمریکا خواهد بود‌.
وی چند ساعت قبل از سخنرانی در این مراسم در توئیتی نوشت: سال ۲۰۱۷ عجب سالی بود‌. ما یک شروع عالی داشتیم‌. ما دست در دست یکدیگر آمریکا را مجدداً با عظمت می‌سازیم‌. سال نو مبارک‌. ترامپ در ادامه این توئیت افزود: می‌خواهم برای همگان سالی خوب همراه با سلامتی آرزو کنم‌. همه ما باید دست به دست یکدیگر دهیم تا آمریکا را مجددا با عظمت سازیم‌.
تعهد ماکرون به ماندن در مسیر اصلاحات
رییس‌جمهور فرانسه قول داده تا به سرعت در مسیر تغییرات و اصلاحات سیاسی و اقتصادی در کشورش گام بردارد و گفته که به دنبال ایجاد چنین اصلاحاتی در اروپا نیز هست‌. به گزارش رویترز، امانوئل ماکرون در سخنرانی تلویزیونی خود در آغاز سال نوی مسیحی اعلام کرد که با مسائل ناراحت‌کننده مربوط به امور داخلی کشورش مقابله می‌کند‌. با وجود تظاهرات خیابانی و انتقاد اتحادیه‌های کارگری به قوانین کاری در فرانسه، ماکرون پیشتر گفته بود که به دنبال تغییر در این قوانین است‌. رییس‌جمهور فرانسه در سخنرانی خود که از تلویزیون پخش شد، گفت: من به همه صداها حتی آنهایی که مخالف هستند، گوش می‌دهم اما باید بگویم که دست از اقداماتم برنمی‌دارم‌. تحلیلگران می‌گویند، رییس‌جمهور فرانسه با وجود عدم اشتراک نظر از سوی احزاب این کشور به دنبال ایجاد اصلاحات در سال جاری میلادی است و آن را فرصتی برای خود می‌داند‌.
دولت پاریس قصد دارد تغییراتی را در سال 2018 در قوانین مهاجرتی ایجاد کند که شامل اعمال اقدامات سختگیرانه برای اخراج مهاجرانی است که پناهندگی آنها رد شده است‌. ماکرون همچنین در سخنرانی خود قول داد که فرانسه آماده پذیرش مهاجران و آوارگان بیشتری خواهد بود‌.
رییس‌جمهور فرانسه در ادامه سخنرانی خود به مردم اروپا اشاره کرد و از آنها خواست تا آینده اتحادیه اروپا را شکل دهند و تغییرات اساسی از طریق شوراهای مدنی ایجاد کنند و گفت: باید اهداف اروپا را برای داشتن استقلال و اتحاد بیشتر مورد بازبینی قرار داده و به دنبال یک اروپای دموکراتیک باشیم‌.
وعده چین به ارتقای سطح معیشت
رییس‌جمهور چین در پیام سال نوی میلادی متعهد شد پکن سهم خود را در دفاع از نظم بین‌المللی و مبارزه با تغییرات آب و هوایی انجام دهد و همزمان روی ارتقای استاندارد زندگی مردمش متمرکز شود‌.
شی جینپینگ گفت کشورش به اصلاحات اقتصادی در ۲۰۱۸ و ادامه راه دنگ ژیائوپینگ رهبر فقید چین متعهد است چرا که اصلاح و گشایش مسیری است که باید برای ایجاد پیشرفت در چین معاصر و تحقق رویای چینی به کار بست‌.
رییس‌جمهور چین گفت تا ۲۰۲۰ تمام ساکنان روستایی که اکنون زیر خط فقر زندگی می‌کنند باید از این وضعیت خارج شوند‌. او تاکید کرد، این اولین‌بار در هزاران سال تاریخ چین خواهد بود که فقر شدید نابود خواهد شد‌. شی جینپینگ تاکید کرد: این وعده ما به شماست‌.
رییس‌جمهور چین همچنین به کاستی‌هایی در عملکرد دولتش اذعان کرد و گفت: به همین دلیل است که باید حس مسوولیت‌پذیری خودمان را تقویت و کاری کنیم که از زندگی مناسب و رفاه مردم اطمینان حاصل شود‌. رفاه مردم بزرگ‌ترین دستاورد سیاسی دولت و حزب است‌. شی جینپینگ با اشاره به امور بین‌المللی هم تاکید کرد چین قاطعانه از اقتدار سازمان ملل حمایت می‌کند، فعالانه وظایف خود در عرصه بین‌المللی را انجام می‌دهد و به اجرای وظایفش در حوزه مقابله با تغییرات آب و هوایی پایبند است‌.