عملکرد صدا‌و‌سیما در زمینه ناآرامی‌های چند روز گذشته؛

گروه فرهنگ- ناآرامی‌های چند روز گذشته صدر اخبار خبرگزاری‌های داخلی و خارجی است. مردم در چندین شهر با شعارهای عموما اقتصادی به خیابان‌ها آمدند و نسبت به شرایط کشور نقد دارند. در برخی شهرها وضعیت به سمت آشوب پیش رفت و به صحنه درگیری نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان بدل شد. ثانیه به ثانیه رخدادهای این چند روز در فضای مجازی با همه محدودیت‌ها در حال مخابره است در حالی که رسانه ملی با چند روز تاخیر وارد فاز اطلاع‌رسانی شده است.
شب گذشته صدا‌و‌سیما در اخبار شبکه‌های مختلف از کشته شدن 10 نفر در آشوب‌های چند روز گذشته خبر داد. در اخبار اعلام شد: «آشوبگران که بعضی از آنها مسلح بودند سعی کردند پایگاه‌های نظامی و انتظامی را اشغال کنند که با مقابله جدی ماموران نظم و امنیت رو‌به‌رو شد»
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در من و تو!
رسانه ملی در چند روز گذشته ترجیح داده باز هم سیاست‌های گذشته را تکرار کند و تریبون را تنها و تنها در اختیار یک گروه سیاسی قرار دهد. در همین رابطه در اتفاقی عجیب و نادر اردشیر نوریان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس و نماینده مردم شهرکرد دو شب پیش با شبکه فارسی زبان « من و تو» مصاحبه کرد. اقدامی که باعث شد بسیاری این عضو کمیسیون امنیت ملی را مورد انتقاد قرار دهند و شماتت کنند.


اما آیا صدا‌و‌سیما جایی برای گفت‌وگو و آسیب‌شناسی رخدادهای این چند روز برای طرز فکرهای گوناگون قائل شده است؟
گفت‌وگوی رییس‌جمهور، از قول تا انکار
در بحبوحه روز سوم اعتراضات خیابانی خبری در رسانه‌ها پیچید. خبری مبتنی بر گفت‌وگوی رو‌در‌روی حسن روحانی با مردم و توضیح دلایل اتفاقات این چند روز. ابتدا قرار بود این گفت‌و‌گو بعد از خبر ساعت 21 پخش شود اما به ناگاه به کانال شش منتقل شد و سر آخر صحبت‌های حسن روحانی در جلسه هیات دولت پخش شد. بعد از این اتفاق یکی از روزنامه‌های سراسری (قانون) عکس یک خود را به این اتفاق اختصاص داد و با تیتر « بایکوت روحانی» به این رخداد عکس‌العمل نشان داد.
بدگمانی مردم به اخبار صدا‌و‌سیما
عملکرد صدا‌و‌سیما در چند سال گذشته مورد انتقاد گسترده مخاطبان قرار گرفته است. منتقدان رسانه ملی معتقدند این رسانه نتوانسته در سالیان گذشته آنطور که باید و شاید رخدادهای گوناگون از جمله مناقشات سیاسی را بی‌طرفانه نقد و تحلیل کند.
این انتقادات بعد از انتخابات سال 1388 بیشتر و بیشتر شد. صدا‌و‌سیما در آن سالیان با عملکردی یک سویه اعتماد بسیاری از مخاطبانش را از دست داد. کار به جایی رسید که حسن روحانی رییس‌جمهور منتخب در مبارزات انتخاباتی سال 1392 این رسانه را میلی خواند و آشکارا به آن تاخت. انتقادات روحانی تنها و تنها منحصر به انتخابات سال 1392 نبود. او در انتخابات اردیبهشت امسال نیز صدا‌و‌سیما را به عدم بی‌طرفی متهم کرد و از مردم خواست اخبار را از منابع گوناگون دریافت کند. امروز هم روحانی معتقد است صدا‌و‌سیما نتوانسته دستاوردهای دولت را به شهروندان نشان دهد و اعتراضات امروز بخشی‌اش مربوط به این اتفاق است.
مردم نماینده‌ای در صدا‌و‌سیما ندارند
دولت از صدا‌و‌سیما ناراضی است. مردم اعتمادشان را به رسانه ملی از دست داده‌اند. بخش بزرگی از نیروهای سیاسی هیچ نماینده‌ای در برنامه‌های صدا‌و‌سیما ندارند و طرفدارانشان مجبورند برای اطلاع از دیدگاه‌شان به رسانه‌های دیگر مراجعه کنند. دولت نیز در بزنگاه اطلاع‌رسانی شبکه‌های اجتماعی را فیلتر کرده و خبررسانی در رسانه‌های دارای مجوز داخلی نیز قطره‌چکانی انجام می‌گیرد. در این فضا هجوم مردم برای کسب اطلاع از وقایع خیابان به رسانه‌های بیگانه امری طبیعی است. اتفاقی که در سالیان گذشته بارها و بارها افتاده ولی رویه صدا‌و‌سیما هیچ تغییری نداشته است.