بررسی «جهان صنعت» از سخت‌تر شدن کسب‌وکار در کشور؛

گروه بازرگانی- سرانجام‌، گسترش فاصله طبقاتی‌،گرانی بی‌وقفه کالاهای اساسی، بیکاری‌، فعالیت عجیب و غریب موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و نوسان نرخ ارز کار دست دولت حسن روحانی داد‌‌. بی‌ثباتی اقتصادی جان مردم را به لب‌شان رسانده با این حال مردم تصور می‌کردند که بعد از روی کار آمدن دولت دوازدهم، بخشی از مشکلات اقتصادی حل خواهد شد و اوضاع معیشتی بهبود پیدا خواهد کرد اما با وجود وعده‌های مکرر رییس‌جمهور نه‌تنها بهبودی حاصل نشد بلکه زمزمه افزایش قیمت بنزین‌، شیب تند افزایش قیمت کالاهای اساسی و بالا کشیدن قیمت دلار و سکه کار را به جایی رساند که به جای اینکه در این مقطع از سال بازار تکانی بخورد دوباره التهاب و هیجان منفی به بازار برگشت‌‌.
شواهد حاکی از آن است که بعد از اغتشاشات اخیر در خیابان‌ها و همچنین عواملی همچون آلودگی هوا و افزایش قیمت دلار، بازار با رکود بیشتری مواجه شده و به‌ گفته فعالان اقتصادی، بازار متوقف شده است‌‌. از ساعت 5 عصر به بعد، دیگر خبری از مشتری در بازار نیست و حتی مردم برای دیدن کالاها هم پایشان را به بازار نمی‌گذارند‌‌. از این رو سه ماهه پایانی سال که دوران رونق و فروش بازاری‌ها قلمداد می‌شود، این روزها به بدترین دوران ممکن تبدیل شده و علاوه بر ورشکستگی‌های موجود در بازار که طی ماه‌های اخیر شدت گرفته بود، ورشکستگی‌های جدیدی نیز در حال اتفاق افتادن است‌‌.
بازاریان معتقدند همه چیز به اعتصابات مسالمت‌آمیز مالباختگان موسسات مالی و اعتباری برمی‌گردد‌‌. به گفته آنها اگر دولت با رییس بانک مرکزی برخورد جدی می‌کرد کار به این تجمعات نمی‌کشید‌‌. گسترش فساد در بدنه اقتصادی کشور و عزم دولت برای کوچک کردن سفره مردم در راستای جبران کم و کاستی‌های مالی خود‌، کاسه صبر مردم را لبریز کرد. اگرچه آغاز تجمع‌ها و اعتراضات خیابانی از مشهد شروع شد اما به دنبال حمایت برخی از گروه‌های سیاسی مخالف دولت با مالباختگان معترض، دامنه اعتراض‌ها گسترش پیدا کرد و تجمع‌ها و اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم، در شهرهای مختلف از جمله تهران چارچوب نامنظمی را به خود گرفت که این روزها مشکلات اقتصادی را بیش از پیش افزایش داده است‌‌.
افزایش 70 درصدی چک‌های برگشتی


در همین خصوص یکی از فعالان بازار فرآورده‌های چوبی و ام‌دی‌اف به «جهان‌صنعت» گفت: با وجود اینکه فعالان اقتصادی برای مقابله با ضرر و زیان دوران رکود، سه ماهه آخر سال را فروش داشتند، اما گرانی و شرایط بد اقتصادی باعث شده مردم به خیابان‌ها بیایند و دنبال وعده‌وعید‌های روحانی باشند. از این رو بازار و فعالیت اقتصادی از اوایل هفته کاملا متوقف شده و آینده نامعلومی در انتظار بازار است‌.
علی احمدی با اشاره به افزایش چک‌های برگشتی گفت: چک‌های برگشتی در نیمه دوم امسال، 70 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است به‌طوری‌که همچنان چک‌هایی که موعد سررسید آنها مربوط به ماه‌های تیر و مرداد سال‌جاری بود، پاس نشده است‌‌.
این فعال اقتصادی با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم اظهار کرد: قدرت خرید مردم آنچنان پایین آمده که حتی در ماه‌های پایانی سال هم خبری از رونق در بازار نیست و حتی می‌توان گفت مردمی که برای خرید جهیزیه می‌آمدند نیز برای کمتر تمام شدن هزینه‌های خود، سراغ عمده‌فروشی‌ها میروند.
وی با بیان اینکه علاوه بر افزایش قیمت دلار طی ماه‌های اخیر، آلودگی هوا و همچنین شلوغی‌ها و تظاهرات خیابانی نیز باعث افزایش رکود در بازار شده است، گفت: دو روزی می‌شود که حتی یک مشتری هم نداشتیم چراکه مردم و خانواده‌ها ترجیح می‌دهند در روزهایی که آلودگی هوا شدت گرفته، به بازار نروند‌‌. این در حالی است که شلوغی‌ها نیز باعث ترس مردم شده است بنابراین می‌توان گفت که مردم قید خرید را به‌طور کلی زده‌اند‌‌.
بیکاری بیشتر شد
احمدی در ادامه بیان کرد: اگرچه اوضاع بازار خراب است اما به دلیل اینکه برای فروش در روزهای منتهی به سال جدید باید تمام تلاش خود را انجام دهیم، تا نیمه‌های شب در کارگاه‌ها مشغول کار هستیم اما طی یکی دو روز اخیر حتی در مقاطعی برق کارگاه‌ها به‌طور کلی قطع می‌شود تا همه به خانه‌هایشان بروند‌‌. بنابراین آشفتگی‌های اخیر نیز منجر به بیکاری واحدهای تولیدی شده است‌‌.
این فعال بازار فرآورده‌های چوبی و ام‌دی‌اف خاطرنشان کرد: امسال بسیاری از هم‌صنفان ما از کار بیکار شده‌اند چراکه بسیاری از فعالان بازار مبلمان، دکوراسیون و ام‌دی‌اف نیز ورشکسته شده‌اند و بنابراین میزان تقاضا برای خرید کاهش داشته است‌‌.
وی با تاکید بر اینکه بسیاری از مشتریان ثابت خود را از دست داده‌ایم، گفت: میزان ورشکستگی واحدهای تولیدی نسبت به پارسال افزایش داشته و بسیاری از مشتریان ما که یک سالی می‌شود خبری از آنها نیست، ورشکست شده‌اند‌‌.
حضور دلال‌ها در بازار ام‌دی‌اف
این فعال بازار در مورد تاثیر افزایش قیمت دلار بر بازار نیز اظهار کرد: افزایش قیمت دلار نه تنها باعث شده که مواد اولیه و کالاهای وارداتی افزایش قیمت پیدا کند بلکه حتی روی قیمت اجناس داخلی نیز تاثیر گذاشته و باعث گرانی آنها شده است‌‌.
احمدی بیان کرد: تمایلی به افزایش قیمت کالاهای خود نداریم چراکه قدرت خرید مردم پایین است اما با توجه به افزایش قیمت دلار، چاره‌ای هم نداریم‌‌.
وی با بیان اینکه این روزها پای دلال‌ها به بازار نیز باز شده است، افزود: بعد از افزایش قیمت دلار دلال‌ها وارد بازار شده‌اند و قصد دارند با خرید اجناس و کالاها با قیمت پایین از ما، اجناس را دپو کنند‌‌. بنابراین واقعیت این است که طی روزهای اخیر، بازار با التهاب زیادی روبه‌رو شده است‌‌.
این فعال بازار همچنین در واکنش به استفاده از پول ملی کشورها به جای دلار در مبادلات تجاری اظهار کرد: به عنوان مثال ما بیشتر اجناس خود را از ترکیه وارد می‌کنیم اما با وجود اینکه گفته شده از این پس باید از لیر و ریال در مبادلات تجاری ایران و ترکیه استفاده شود همچنان باید با دلار کار خود را انجام دهیم‌‌.
احمدی با ذکر این مثال که وقتی یک ساختمان از ریشه و بن با مشکل و خرابی مواجه است، نمی‌توان با تخریب یک دیوار کاری از پیش برد گفت: اوضاع اقتصادی کشور از ریشه و بن با مشکل روبه‌رو است و چنین طرح‌هایی نمی‌تواند مشکل بازار را حل کند.
افزایش ورشکستگی‌ها
همچنین در ادامه یکی از فعالان بازار پوشاک در مورد اغتشاشات اخیر گفت: در حال حاضر بازاری‌ها در حالی که باید فروش زیادی داشته باشند اما همچنان با رکود دست و پنجه نرم می‌کنند این در حالی است که با توجه به شلوغی‌های اخیر، از ساعت 14 به بعد، نیروهای انتظامی از مغازه‌داران می‌خواهد بازار را تعطیل کنند‌‌. این در حالی است که تمام صنف‌های بازار منتظر سه ماه پایان سال بودند تا بلکه بتوانند با فروش این روزها، سر پا بایستند و ضررهای گذشته را جبران کنند‌‌.
مهران موسوی بیان کرد: امسال میزان رکود و ورشکستگی بازاری‌ها نسبت به سال گذشته افزایش یافته اما واقعیت این است که با توجه به افزایش قیمت دلار و ناآرامی‌های اقتصادی طی روزهای اخیر، ورشکستگی‌های جدیدی در بازار ایجاد شده است‌‌.
وی با بیان اینکه مسبب اغتشاشات اخیر، بانک مرکزی است گفت: این اغتشاشات از اعتراض سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز شروع شد اما به دلیل اینکه بعد از دو سال تجمع مردم در این خصوص، رییس بانک مرکزی نتوانست توضیح قانع‌کننده‌ای به مردم ارائه دهد و سر جای خود باقی ماند، مردم خشمگین شدند و در این رابطه تجمع کردند‌‌. به دنبال آن گروه‌های دیگر نیز که زیر بار و فشار گرانی قرار دارند نیز به خیابان‌ها ریختند‌‌.
برخی کارگران‌، گدایی می‌کنند
موسوی با بیان اینکه برخی از کارگران مغازه‌ها به دلیل اوضاع نابسامانی که به وجود آمده، به گدایی روی آورده‌اند، اظهار کرد: برخی کارگران مغازه‌ها که با وانت کار می‌کرده‌اند، ناچار شده‌اند وسیله حمل‌ونقل خود را بفروشند و با آن خرج و مخارج محل سکونت و خوراک را تامین می‌کنند‌‌. از این‌رو مشکلات اقتصادی باعث شده همین گروه به اغتشاشگر بپیوندند‌ چراکه از اوضاع معیشتی و اقتصادی به شدت ناراضی‌اند‌‌.
این فعال بازار پوشاک مردانه افزود: فقر به شدت افزایش یافته و اوضاع اقتصادی روزبه‌روز بدتر می‌شود‌‌. بنابراین تا زمانی که قیمت‌ها تعدیل نشود و در راستای دستیابی به ثبات اقتصادی، اقدام موثری توسط دولت انجام نشود، مردم کوتاه نخواهند آمد‌‌.
وی با بیان اینکه فعالان بازار هیچ تمایلی به افزایش قیمت کالاهای خود ندارند گفت: بازاری‌های خوب می‌دانند که قدرت خرید مردم کاهش یافته است و بازار کشش افزایش قیمت ندارد‌‌. از این رو آنها نیز شرایط مردم را درک می‌کنند و مدافع حقوق آنها هستند اما واقعیت این است که به دلیل نوسانات اقتصادی، بازاری‌ها هم چاره‌ای جز افزایش قیمت کالاهای خود ندارند‌‌. بنابراین ما نیز با توجه به رکودی که در بازار وجود دارد، خواهان تعدیل قیمت‌ها هستیم‌‌.
بازار متوقف شده
موسوی با تاکید بر اینکه ورشکستگی به جان بازار افتاده است اظهار کرد: بازار راکد این روزها راکدتر از گذشته شده و با وجود اینکه سه ماه آخر سال باید دوران پیک مصرف باشد اما خبری از مشتری نیست‌‌. از این رو حتی برخی بازاری‌های قدیمی نیز با توجه به شرایط بازار، مغازه‌های خود را فروخته‌اند و به جای آن دلار خریده‌اند‌‌.
وی اظهار کرد: فعالیت در بازار این روزها به‌طور کلی متوقف شده است‌‌. به عنوان مثال در بازار تیمچه خبری از مشتری نیست و مغازه‌داران بیکار نشسته‌اند‌‌. همچنین برخی از بزرگان بازار شال و روسری نیز ورشکسته و حتی متواری شده‌اند‌‌. بازار پوشاک زمستانی نیز به شدت با رکود روبه‌رو است به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌شود نه‌تنها طی این ماه‌ها خریدی انجام نشود بلکه با توجه به گرانی کالاهای اساسی، مردم قید خرید پوشاک بهاری را هم بزنند‌‌.
این فعال بازار با بیان اینکه فعالیت در بازار به دلیل اغتشاشات اخیر و همچنین وضعیت بی‌ثبات سیاسی و اقتصادی همین‌طور باقی خواهد ماند گفت: هیچ کس از آینده بازار خبر ندارد و بنابراین فعالیت‌های اقتصادی کاهش یافته است‌‌.
وی افزود: به دلیل اینکه مردم با تظاهرات و تجمع‌های مسالمت‌آمیز نتوانستند اعتراض خود را به گوش دولت برسانند، به این اغتشاشات روی آورده‌اند که در این راستا انتظار می‌رود دولت فکر اساسی برای گرانی‌ها و وضعیت بی‌ثبات اقتصادی کند تا آرامش به جامعه بازگردد‌‌.
کاهش دوسومی فروش پوشاک مجلسی
یکی از فعالان بازار پوشاک زنانه و مجلسی نیز در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» گفت: به دلیل افزایش قیمت دلار و اغتشاشات اخیر در خیابان‌ها، فروش ما تا دو سوم نسبت به سال گذشته کاهش داشته است چراکه مشتری‌های شهرستانی با وجود اینکه ماه‌های آخر سال است، برای خرید به تهران نمی‌‌آیند‌‌.
فرشید شهبازی اظهار کرد: افزایش قیمت دلار، باعث شده تا مواد اولیه که وارداتی است با قیمت‌های بالاتری نسبت به گذشته تامین شود اما به دلیل اینکه قدرت خرید مردم با کاهش مواجه شده، نمی‌توانیم قیمت‌ها را بالا ببریم‌‌.
وی افزود: به دنبال اعتراضات مردمی طی روزهای اخیر از ساعت پنج به بعد، دیگر هیچ مشتری‌ای پایش را به بازار نمی‌گذارد چراکه شرایط خیابان‌ها امن نیست‌‌.
شهبازی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیشتر مغازه‌داران باید اجاره مغازه بدهند و صاحب ملک نیستند، ناچارند با وجود این شرایط نیز تا آخر شب به امید مشتری در مغازه‌ها حضور داشته باشند اما واقعیت این است که چند روزی می‌شود در بازار ما نیز خبری از مشتری نیست‌‌.