مردم می خواهند فضا بازتر شود

رییس‌جمهور با بیان اینکه بهترین پاسخ در برابر حوادث و مشکلات وحدت ملی ماست، گفت: اولین مصداق وحدت هم وحدت مسوولان است. یعنی مجلس، دولت، قوه قضاییه، نیروهای مسلح و همه افرادی که در این کشور مسوولیت دارند، همه باید کنار هم قرار بگیرند و متحد و یکصدا شوند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسن روحانی روز گذشته در جلسه‌ای با روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه نمی‌خواهم وارد بحث در این باره بشوم که ریشه حوادث اخیر، از کجا شروع شد و چه بود؟، اظهار داشت: درباره این مساله در یک فرصت و زمان دیگر می‌شود بحث کرد و حرف زد. منتها امروز باید متحد باشیم. همه دست به دست هم دهیم. دیگر بحث سر این نیست که این برای کدام جناح و حزب است و دارای چه تفکری است. بحث، بحث خود نظام و انقلاب و منافع و امنیت و مصالح ملی و ثبات ما و منطقه است.
روحانی گفت: الان مشکل بیکاری و معضل اشتغال داریم. باید به شکلی آن را حل کنیم. شما می‌گویید بودجه اشتغال را از جای دیگری بیاورید. اهلا و سهلا، شما نمایندگان مجلس هستید. شما می‌گویید این بودجه را از اینجا نبریم، خوب بگویید از کجا بیاوریم، هر جا بگویید ما حرفی نداریم.
وی افزود: آیا ما اشتغال نمی‌خواهیم؟ خیلی خب، نیاییم به مردم بگوییم؟ خب چه کار کنیم؟ به مردم چه بگوییم؟ من به عنوان رییس‌جمهور شما، برنامه ششم؛ برنامه ششم سر جای خودش، من به عنوان رییس‌جمهور یک برنامه‌ای به مردم ارایه دادم و با این برنامه‌ام مردم به من رای دادند. خود قانون اساسی هم می‌گوید برنامه بر عهده رییس‌جمهور است. اصل ۱۳۴ می‌گوید خط مشی و برنامه با مشورت وزرا بر‌عهده رییس‌جمهور است.
روحانی اظهار داشت: من برنامه دادم و مردم به این برنامه رای دادند. به مردم قول دادم و گفتم فقر مطلق را می‌خواهم از بین ببرم. بر این مبنا مردم آمدند به من رای دادند. من باید به مردم چه بگویم؟ بگویم من برای اشتغال برنامه ندارم. باید بگویم برنامه دارم، برای اینکه برنامه داشتم و در بودجه دادم به مجلس، اما مجلس به هر دلیلی آمد گفت من رای نمی‌دهم. باید به مردم شفاف بگوییم.


رییس‌جمهور تصریح کرد: در قدیم مجلس می‌گفت که دولت باید شهامت به خرج دهد. وقتی انجام نمی‌دهیم می‌گویند دولت شهامت این کار را ندارد که معضل را حل کند، می‌ترسد. خیلی از کارهایی که می‌خواهیم انجام دهیم ممکن است عده‌ای موافق نباشند و عده‌ای مخالف باشند. مگر شما در قانون نگفتید که حامل‌های انرژی چگونه باید اصلاح شود. قانون خودتان است، من الان این بحث را نمی‌خواهم اینجا مطرح کنم. این کاری که شما در مجلس انجام می‌دهید، قاعدتا در کمیسیون تلفیق بحث می‌کنید و می‌روید دنبالش. شما می‌دانید اگر اشتغال را حل نکنیم به یک نقطه‌ بحران می‌رسیم.
رییس‌جمهور با بیان اینکه مجلس اگر منابع بهتری دارد، آنها را اعلام کند و ما در این موضوع بحثی نداریم، گفت: آلودگی هوا را چه کار می‌خواهید بکنید. آلودگی باشد یا نباشد؟ نمی‌توانید در قیمت‌ها اصلا دست نبرید و بگویید آلودگی حل شود؛ پس فردا که آلودگی زیاد می‌شود، اگر بنا باشد مدارس و حتی ادارات تهران ۱۰ تا ۲۰ روز تعطیل شود، آن‌وقت مردم می‌گویند چرا آلودگی را حل نمی‌کنید. ما یک مشکل دیگر داریم که آن مشکل را باید حل و فصل کنیم.
روحانی لایحه بودجه سال ۹۷ را برنامه یکساله دولت بر مبنای چهار سال برنامه‌ای که به مردم وعده داده است، عنوان کرد و گفت: امسال سال انتخابات نیست و در موقعیت خوبی قرار دارید؛ حالا اگر در بهترین موقعیت مجلس و دولت نمی‌توانیم مسایل را حل کنیم، معنایش این است که نمی‌توانیم این پنج مشکل بزرگ را حل کنیم و به یک نقطه بسیار خطرناک و ناجور خواهیم رسید.
رییس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: معتقدم آنچه که این چند روز واقع شده ظاهرش یک نوع تهدید بوده که باید آن را به فرصت تبدیل کنیم و ببینیم مشکل چیست. چراکه همه اینها کسانی نیستند که از خارج دستور گرفته باشند بلکه عده‌ای از آنها مردمی هستند که به خاطر احساسات و مشکلات‌شان به خیابان‌ها آمدند. روحانی با بیان اینکه مردم تنها به خاطر مشکلات اقتصادی به خیابان نیامده‌اند و فقط پول و نان و آب نمی‌خواهند، افزود: یکی از خواسته‌های مردم این است که فضا را بازتر کنیم.
رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: وقتی خودمان همدیگر را تضعیف کنیم یعنی دولت، مجلس را تضعیف کند ما دو تا با هم قوه قضاییه را تضعیف ‌کنیم و قوه قضاییه هم همه ما را تضعیف کند آیا در چنین صورتی می‌توانیم پیش برویم، قطعا نمی‌توانیم پیش برویم وقتی خدمات‌مان را کم بیان می‌کنیم. به هر حال یک کار بزرگی در این کشور به نام برجام انجام گرفته است اصلا کاری ندارم که برجام بعدا چه می‌شود تا همین دو سال، برجام چه خدماتی به ما کرده است؟ برجام هم که برای دولت نیست بلکه مجلس، شورای نگهبان و رهبری و شورای عالی امنیت ملی هم آن‌را تصویب کرده است و با هم این کار را کرده‌ایم.روحانی با اشاره به اینکه در منبع دست شما باز است، تصریح کرد: به نظر من اگر مجلس، فکر می‌کند منبع بهتری دارد، در تبصره ۱۸ بیاید از منبع بهتر استفاده کند، ولی اگر ما برای اشتغال سال‌های آینده، امسال تصمیم‌گیری درستی نداشته باشیم، نمی‌توانیم. شما بدانید، هیچ مساله‌ای بالاتر از مساله اشتغال نیست و هیچ خطری بالاتر از بیکاری نیست. تمام مسایل از جمله مسایل اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی، مواد مخدر، مساله خانواده، طلاق، هر جا که شما بروید، یک ریشه‌اش به مساله بیکاری و اشتغال برمی‌گردد.رییس‌جمهور ادامه داد: این مساله بسیار مهم ماست که باید آن را حل و فصل کنیم. قادر هستیم حل و فصل کنیم. شما می‌گویید دولت یک منبعی گذاشته و من می‌خواهم منبع دیگری تعیین کنم. اهلا و سهلا، شما یک منبع بهتر پیدا کنید، ما در خدمت شما هستیم. مجددا تاکید می‌کنم دولت می‌داند که در سایه وحدت قوا می‌تواند کارش پیش برود.