جامه‌ای که برای ورزش کشور می‌دوزند!

رضا فراهانی - این روزها وزارت ورزش و جوانان حسابی به تکاپو افتاده تا فدراسیون‌های بلاتکلیف از حیث مدیریتی را هر چه زودتر ساماندهی کند. این مساله می‌تواند بسیار موضوع خرسندکننده‌ای باشد اما حواشی و حرف و حدیث‌هایی شنیده می‌شود که تامل بیشتر را برای هر کسی برمی‌انگیزد.
وقتی وزیر محترم ورزش و جوانان دائم از جوانگرایی سخن می‌گوید و اصرار بر این موضوع دارد که از مدیران جوان به واسطه سفارش اکید رییس‌جمهور استفاده کند اما پس از انتخابات‌ها اتفاق دیگری می‌افتد، مسایلی به ذهن متبادر می‌شود که گویی قرار است حرف‌های به صورت واقعی، شفاف و صواب بیان نشود.
بهرام شفیع دوباره رییس فدراسیون هاکی کشور شد، وی را به عنوان مرد اول هاکی کشور به یاد می‌آوریم که همچنان باید روی صندلی ریاست تکیه زند. حال آنکه گزینه‌های دیگری می‌توانست برای این عنوان شغلی وجود داشته باشد.
البته شاید ایشان معتقد بر این باشد که فرزند صالحش همان‌طور که در برنامه ورزش و مردم راه پدر را ادامه می‌دهد توانایی هدایت فدراسیون را نیز داراست چون به نظر می‌رسد در ورزش کشور علاوه بر رانت در احکام و انتصابات مدیریت‌ها نیز به شکل موروثی تبدیل شده است. در فدراسیون کبدی به یک شکل این مساله نمایان می‌شود و در فدراسیون والیبال و فوتبال به نوعی دیگر مشاهده می‌شود. پس از برگزاری انتخابات‌های فدراسیون‌های یادشده، انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه به ذهن‌مان متبادر می‌شود و زوج پوتین- مدودف در خاطرمان نقش می‌بندد. از طرفی خوشحالیم که دوستان و مدیران حاضر در ورزش که البته خیلی هم ورزشی نیستند، همان‌طور که خودشان به واسطه رفاقت روی کار آمده‌اند، دوستان قدیمی‌شان را فراموش نمی‌کنند و حال آنها را روی صندلی‌های ریاست در ورزش خالی نگه می‌دارند و به هر نحو شده اجازه پر شدن آنها غیر از رفقای خود را نمی‌دهند.
خلاصه باید عرض کنیم جامه‌ای که طی چند سال اخیر برای ورزش کشور دوخته شده و همچنان هم دوخت و دوز آن در حال انجام است، هرگز مناسب تنش نیست یا بسیار گشاد و گاهی بسیار تنگ به نظر می‌رسد و اینجاست که باید قدر مدیران خاک‌خورده و دلسوز ورزشی که از جنس ورزش هستند را دانست و خیلی راحت نباید به واسطه دوستی و رفاقت از آنها و توانمندی‌هایشان چشم پوشید. از سوی دیگر انتظار بر این است که شعارهای دولت محترم که بر جوانگرایی در مدیریت کشور تاکید داشته و دارد، محقق شود و به نوعی حق ورزشی‌ها توسط سیاسیون حاضر در ورزش پایمال نشود.