در مراسم ورود ۲ فروند ATR مطرح شد؛

روز گذشته براساس قرارداد امضا‌شده بین هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و هواپیماسازی فرانسوی - ایتالیایی ATR هفتمین و هشتمین هواپیمای ۶۰۰- ATR۷۲ در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشست. هواپیماهای
۶۰۰- ATR۷۲ ساعت ۹:۳۰ صبح با حضور اصغر فخریه‌کاشان قائم مقام وزیر راه‌و‌شهرسازی در امور بین‌الملل، محمدرضا رضایی‌کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس، عابدزاده رییس سازمان هواپیمایی کشوری، فرزانه شرفبافی مدیرعامل هما و سایر مسوولان در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشست.
پس از امضای قرارداد خرید ۲۰ فروند هواپیمای ۶۰۰- ATR۷۲ در روز بیست و چهارم فروردین‌ماه سال‌جاری بین هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و هواپیماسازی فرانسوی- ایتالیاییATR، هواپیماهای خریداری‌شده طبق برنامه مورد توافق به مرور تحویل این شرکت می‌شود. منبع تامین مالی همه این هواپیماها از محل مصوبه تخصیص ۳۲۰ میلیون دلاری صندوق توسعه ملی و با عاملیت بانک صنعت و معدن بوده است.
قائم‌مقام وزیر راه‌و‌شهرسازی در امور بین‌الملل مدت‌زمان پرداخت اقساط هواپیماهای خریداری‌شده را هر سه ماه یک‌بار اعلام کرد و گفت: طبق این قراردادها هواپیماها خود وسیله وام‌های اخذ‌شده بوده و دولت تضمینی برای آن نمی‌دهد چراکه تمام‌ اقساط به اتکای درآمد هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از خود هواپیماها پرداخت خواهد شد.


اصغر فخریه‌کاشان در نشست خبری برگزار شده همزمان با ورود هفتمین و هشتمین هواپیمای ATR به کشور در خصوص منابع تامین مالی خرید هواپیماهای برجامی گفت: تامین مالی این قراردادها از سه منبع انجام می‌شود که وام اخذ شده از صندوق توسعه ملی، خود فروشندگان متعهد و شرکت‌های لیزینگ از جمله آن به شمار می‌روند.
وی در ادامه تامین مالی ۱۲ فروند هواپیمای ATR باقی‌مانده از ۲۰ هواپیمای موجود در قرارداد را بر عهده فروشنده اعلام کرد و گفت: با این وجود هم‌اکنون در حال مذاکره با سایر شرکت‌های لیزینگ هستیم تا بتوانیم هزینه بخشی از این ۱۲ هواپیما را از این طریق تامین کنیم.
این مقام مسوول مدت‌زمان پرداخت اقساط هواپیماهای خریداری‌شده را هر سه ماه یک‌بار اعلام کرد و افزود: طبق این قراردادها هواپیماها خود وسیله وام‌های اخذ‌شده بوده و دولت تضمینی برای آن نمی‌دهد‌ چراکه تمام‌ اقساط به اتکای درآمد هواپیمای جمهوری اسلامی ایران از خود هواپیماها پرداخت خواهد شد.
قائم مقام وزیر راه‌و‌شهرسازی در امور بین‌الملل با اشاره به تلاش ایران‌ایر جهت بازسازی ساختارهای مالی خود بیان کرد: این شرکت هواپیمایی به دنبال افزایش درآمدها، کاهش هزینه‌ها و تعیین‌ تکلیف صندوق بازنشستگی خود بوده. به همین دلیل نیاز به تزریق منابع در چارچوب قوانین موجود از سایر بخش‌های وزارت راه وشهرسازی در کوتاه‌مدت دارد.به گفته وی هما از طریق فروش خدمات یا پیش‌فروش آنها به سایر دستگاه‌ها در چارچوب قوانین درآمد مورد نیاز خود را در این مدت‌زمان کسر می‌کند ولی یقین دارد باتوجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده جهت افزایش درآمد خود در سال‌های آتی تاثیرات ناشی از این خدمات پیش‌فروش را جبران خواهد کرد.
فخریه‌کاشان ادامه داد: مناقصه وعده‌داده‌شده در خصوص فاینانس هواپیماهای برجامی هم‌اکنون برگزار و تعداد شرکت‌های باقی‌مانده پنج مورد اعلام شده بود ولی متاسفانه با بروز تهدیدات جدید در فضای بین‌الملل این رقم به دو شرکت کاهش پیدا کرد که با وجود مشکلات به وجود آمده، مذاکرات همچنان در جریان بوده و مراحل اولیه قرارداد طی شده است که امیدواریم تا پایان سال‌جاری قراردادهای نهایی با این دو شرکت به نتیجه برسد.
وی در ادامه سخنان خود از تحویل سه فروند هواپیمای ایرباس در سال ۲۰۱۸ به کشور خبر داد و گفت: فاینانس این سه فروند هواپیما تقریبا نهایی شده و تنها تنظیم متن نهایی قرارداد باقی مانده است.
همچنین قائم‌مقام وزیر راه‌و‌شهرسازی در امور بین‌الملل اظهارداشت: شرکت هواپیمایی بوئینگ نیز طبق مذاکرات انجام شده متعهد است هشت هواپیمای خریداری شده را خود تامین مالی کند. در این راستا اطمینان داریم قرارداد این هشت هواپیما به نتیجه خواهد رسید.
فخریه‌کاشان در خصوص شرایط به وجود آمده ناشی از عدم پرداخت به موقع اقساط گفت: قطعا در صورت عدم پرداخت اقساط، مالکیت هواپیما به بانک وام‌دهنده واگذار خواهد شد اما با توجه به برنامه‌ریزی هما جهت بازسازی ساختار مالی تلاش می‌شود تمام اقساط به موقع پرداخت شود و مشکلی در این زمینه به وجود نیاید.
وی در این راستا مجوز ارائه شده به هما برای اخذ وام از صندوق توسعه ملی را مربوط به دولت گذشته دانست و گفت: برای پرداخت اقساط در این حوزه نیز یک سال تنفس به شرکت هواپیمایی هما داده شده است.
این مقام مسوول در ادامه سخنان خود دو شرکت باقی‌مانده برای انجام فاینانس را از یک کشور اروپایی و دیگری را از کشور چین اعلام کرد و گفت: براساس مذاکرات انجام شده تاکنون دلیلی برای ایجاد مشکل در مسیر تامین مالی قراردادها طی زمان پیش‌رو وجود ندارد ولی باتوجه به واقعیت امروز جهان باید آماده برخورد با هر شرایطی باشیم. به همین دلیل مجبوریم مذاکرات را در حالت پویایی ادامه دهیم که قطعا زمان بیشتری را صرف خواهد کرد. از سویی دیگر خود فروشنده‌ها متعهد به تامین مالی تعدادی از هواپیماها هستند که این مساله نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
فخریه‌کاشان همچنین در خصوص واگذاری یک فروند هواپیمای ایرباس رایگان به کشور نیز افزود: بر اساس مذاکرات انجام شده قرار است قیمت یکی از هواپیماهای ایرباس بین ۹۹ هواپیمای دیگر تقسیم شود که با توجه به این توافق زمان مشخصی برای تحویل این هواپیما از سوی ایرباس مشخص نشده است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه انجام فاینانس در خرید هواپیماها از کمپانی گران‌تر از فایناس از بازار است گفت: آنچه کمپانی‌ها به عنوان فاینانس در قرارداد اعلام می‌کنند به معنای اختصاصی بودن آنها برای خود کمپانی است. به همین دلیل نه تنها از فاینانس بازار گران‌تر بوده بلکه مدت زمان بیشتری را تا ۱۰ سال می‌طلبد‌ در حالی که ما به دنبال فاینانس با مدت زمان بیشتری تا ۱۲، ۱۵ و ۱۸ سال هستیم.
قائم‌مقام وزیر راه‌و‌شهرسازی در امور بین‌الملل در بخش دیگری از سخنان خود قراردادهای هواپیماهای برجام تاکنون را بدون بیمه اعلام کرد و گفت: قراردادهای مذکور زمانی شامل بیمه می‌شود که اجرای آنها با ضمانت دولت باشد. از آنجا که برای این قراردادها تضمینی از سوی وزارت دارایی وجود ندارد و نوع فاینانس‌ آنها اجاره به شرط تملیک است شامل این بیمه نمی‌شود.
تاکید بر تاسیس و توسعه ایرلاین‌ها
علی عابدزاده معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی و رییس سازمان هواپیمایی کشور نیز با حضور در این نشست خبری در خصوص بازسازی صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور اظهارداشت: یکی از راهکارهای بازسازی این صنعت تاسیس و توسعه ایرلاین‌هاست. شرکت‌های هواپیمایی موجود در کشور در حال حاضر دارای مدل‌های اجرایی قدیمی هستند که ساختار آنها باید تغییر یابد.
همچنین معاون وزیر راه‌وشهرسازی گفت: شرکت‌های هواپیمایی که فعالیت زیادی در این عرصه ندارند و در سال‌های گذشته مجوز کار خود را دریافت کرده‌اند در زمان ارتقای بازار رقابتی و توسعه صنعت در کشور خود مجبور به کناره‌گیری می‌شوند و جای خود را به ایرلاین‌های قوی‌تر خواهند داد.
وی همچنین در خصوص مساله ادغام ایرلاین‌ها در کشور گفت: قطعا این مساله نسبت به ایجاد فضای رقابتی در کشور اهمیت کمتری دارد. اگر بخواهیم بازار را در ایران رقابتی کنیم خود شرکت‌ها به دنبال ادغام خواهند رفت چراکه شرکت‌های کوچک در حوزه رقابت‌های سنگین قادر به تحمل بازار نخواهند بود.
نماینده مجلس: استقراض پول در شان ایران‌ایر نیست
عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه برای تامین هزینه‌های جاری هما از ظرفیت‌های دیگر وزارت راه استفاده شده است، گفت: استقراض در شان هما نیست. محمدرضا رضایی در آیین ورود دو فروند هواپیمای‌ATR با انتقاد از فعالیت 20 ایرلاین ایرانی در کشور اظهار کرد: در کشور عمر متوسط ناوگان هوایی کشور 23 سال بوده که بالاست.
وی با بیان اینکه ناوگان هواپیمایی کشور فرسوده بوده و بخش زیادی از تاخیرات مربوط به همین مساله است، تصریح کرد: 50 درصد از هواپیماهای کشور قابلیت پرواز متناسب با ظرفیت کشور را ندارد، ضمن اینکه 50 فرودگاه کشور سالانه هزینه زیادی را صرف نگهداری هواپیما می‌کنند که عملا پروازی در آنها انجام نمی شود.
رضایی با بیان اینکه این اتفاق با وجود درخواست‌های برحق مردم صورت می‌گیرد، افزود:‌ ATRها بهترین هواپیماها برای فرودگاه‌های کوچک کشور هستند که می‌توانند مسافران را در حجم کمتری در سطح شهرهای کوچک جابه‌جا کنند. رییس کمیسیون عمران مجلس با اعلام اینکه هما برای تامین هزینه‌های جاری خود از ظرفیت‌های دیگر وزارت راه‌و‌شهرسازی استفاده کرده است، گفت: این کار (استقراض) در شان ایران‌ایر نیست.
رضایی همچنین با بیان اینکه کشورهای همسایه 20 برابر ایران هواپیما دارند و 50 برابر ما پرواز انجام می‌دهند، افزود: این کشورها حداکثر شش ایرلاین دارند این در حالی ا ست که در کشورمان 20 ایرلاین فعالیت می‌کنند که نمی‌توانند به خوبی به مردم خدمات ارائه دهند. وی ادامه داد: بسیاری از ایرلاین‌های کشور دو تا سه هواپیمای بیست و چند ساله دارند که مرتب خراب هستند.
رضایی خطاب به رییس سازمان هواپیمایی کشور‌ اظهار کرد: اگر پنج ایرلاین خوب با کادر فنی و تعدادی هواپیمای مناسب داشته باشیم دیگر شاهد تاخیرهای پروازی نخواهیم بود ضمن اینکه سطح خدمات پروازی ارتقا می‌یابد.
مدیرعامل هما: برای پرداخت حقوق بازنشستگان از سازمان بنادر قرض کردیم
همچنین مدیرعامل ایران‌ایر گفت: برای پرداخت حقوق بازنشستگان ایران‌ایر در ماه گذشته ۲۰ میلیارد تومان از سازمان بنادر قرض کردیم. فرزانه شرفبافی در حاشیه مراسم ورود دو فروند‌ATR در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه با توجه به اظهارات رییس کمیسیون عمران مجلس ایران‌ایر از چه ظرفیتی برای تامین هزینه‌های جاری خود استفاده کرده و مبلغ مورد نظر چه میزان بوده است، اظهار کرد: ماه گذشته برای پرداخت حقوق بازنشستگان مجبور شدیم 20 میلیارد تومان از سازمان بنادر استقراض کنیم. در تلاشیم بخشی از منابع مالی ایران‌ایر را تقویت کنیم. وی تاکید کرد: در این راستا با استفاده صحیح از ناوگان و قیمت‌گذاری صحیح بلیت‌های پروازی افزایش درآمدهای ایران‌ایر را شاهد خواهیم بود.