بازی دوپهلوی مسکو

در میانه بحران روس‌گیت که هنوز ترامپ از آن خلاصی نیافته، جا‌پای پوتین در بیشتر مناقشات جهان به ویژه در خاورمیانه دیده می‌شود. بازیگر نقش اول در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، بازیگر نقش اول در سوریه و حالا به دنبال منافعش سر از کره‌شمالی درآورده و تحریم‌ها را دور می‌زند. فروش نفت یا فرآورده‌های نفتی از روسیه، کشوری که دومین صادرکننده نفت در جهان و دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل است، نقض تحریم‌های سازمان محسوب می‌شود.
این در حالی است که دو منبع امنیتی اروپای غربی اعلام کردند تانکرهای روسیه طی ماه‌های اخیر حداقل در سه مورد از طریق دریا به کره‌شمالی سوخت رسانده‌اند. رویترز جمعه گذشته در یک گزارش اختصاصی نوشته است به دنبال گزارشی که این خبرگزاری در ماه سپتامبر منتشر کرد مبنی بر اینکه کشتی‌های کره‌شمالی مستقیما از روسیه سوخت بارگیری می‌کنند، انتقال این محموله‌های سوختی که در ماه اکتبر و نوامبر صورت گرفته است نشان می‌دهد که قاچاق سوخت از روسیه به کره‌شمالی به تحویل در دریا تغییر یافته است.
یکی از منابع امنیتی اروپای غربی که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفته کشتی‌های روسی طی سال‌جاری در چند نوبت و با نقض تحریم‌ها اقدام به تحویل کشتی به کشتی محموله‌های پتروشیمی به کره‌شمالی کرده‌اند. منبع دوم نیز با تایید این خبر گفته هیچ شواهدی مبنی بر اینکه دولت روسیه در این انتقال‌ها دخیل بوده در دست نیست.
وی اظهار کرد: هیچ شواهدی وجود ندارد دال بر اینکه دولت روسیه از چنین اقدامی پشتیبانی کرده باشد‌ اما کشتی‌های روسی یک امکان حیات در اختیار کره‌شمالی قرار می‌دهند. دو منبع یاد‌شده اشاره کرده‌اند که این اطلاعات از طریق تصاویر ماهواره‌ای و اطلاعاتی از حرکت کشتی‌ها از دور‌ترین بنادر شرق روسیه در اقیانوس آرام به دست آمده است اما حاضر نشدند به دلیل طبقه‌بندی بودن اطلاعات، جزییات بیشتری در اختیار رویترز قرار دهند.


وزارت خارجه و اداره گمرکات روسیه چهارشنبه گذشته حاضر به اظهارنظر درباره این خبر نشدند. یکی از مالکان کشتی انتقال‌دهنده سوخت به کره‌شمالی چنین گزارشی را رد کرده است. این گزارش همزمان با آن منتشر می‌شود که چین جمعه گذشته در پاسخ به انتقاد دونالد ترامپ، هر گونه تحویل غیرقانونی محصولات نفتی به کره‌شمالی را تکذیب کرد.
کره‌شمالی برای فعال نگه داشتن چرخ اقتصاد خود وابسته به واردات سوخت از خارج است. پیونگ‌یانگ همچنین نیازمند سوخت برای برنامه هسته‌ای و موشکی بالستیک خود است که به گفته آمریکا، تهدیدی برای صلح در آسیا به شمار می‌رود. منابع یاد‌شده می‌گویند تانکر روسی «ویتیاز» که با پرچم این کشور حرکت کرده، یکی از کشتی‌هایی بوده که به کشتی‌های کره‌شمالی سوخت تحویل داده است. بر اساس اسناد کنترلی بندر اسلاوینکا در نزدیکی ولادی‌وستک روسیه، این تانکر روز ۱۵ اکتبر بندر یادشده را با ۱۶ هزار تن نفت ترک کرده است. اسناد ارائه‌شده به مقام‌های بندری اسلاوینکا بیانگر آن است که این کشتی با عنوان فعالیت ماهیگیری عازم آب‌های ژاپن شده است. اطلاعات دریایی نشان می‌دهد این کشتی دستگاه مخابراتی خود را برای چندین روز خاموش کرده و به سمت آب‌های آزاد حرکت کرده است.
به گفته منابع امنیتی اروپایی، کشتی ویتیاز در ماه اکتبر اقدام به تحویل سوخت به تانکر «سام ما ۲» با پرچم کره‌شمالی در آب‌های آزاد کرده است. این گزارش حاکی است که بر اساس اطلاعات دریایی، تانکرهای دارنده پرچم روسیه طی ماه‌های نوامبر و اکتبر سفرهای مشابهی انجام داده و پس از ترک بنادر اسلاوینکا و ناخودکا، به طرف آب‌های آزاد حرکت کرده و سپس در آنجا دستگاه‌های مخابراتی خود را خاموش کرده‌اند.
رویترز می‌افزاید بر اساس اسنادی که طی ماه دسامبر دیده است، ایالات متحده به شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد کرده ۱۰ کشتی را به خاطر انتقال کالای ممنوعه از کره‌شمالی در فهرست سیاه خود قرار دهد.
از طرفی کره‌جنوبی جمعه گذشته اعلام کرد ماه گذشته یک کشتی ثبت‌شده در هنگ‌کنگ را به ظن حمل نفت به کره‌شمالی توقیف کرده است. به گفته کره‌جنوبی، تامین نفت کره‌شمالی برخلاف تحریم‌های بین‌المللی وضع‌شده علیه این کشور است. مقامات کره‌جنوبی گفته‌اند کشتی لایت‌هاوس وینمور۶۰۰ تن نفت تصفیه‌شده را در دریا به یک کشتی کره‌شمالی انتقال داده بود.
بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل انتقال هر گونه کالایی از یک کشتی به کشتی دیگر به مقصد کره‌شمالی ممنوع است. کره‌جنوبی در حالی این مساله را فاش کرده که چین ادعاهای مطرح‌شده از سوی دونالد ترامپ را در مورد اجازه حمل نفت به کره‌شمالی تکذیب کرده است.
نقش دانشمندان روس در پیشرفت موشکی کره‌شمالی
از طرفی به گزارش دیلی‌میل، اسناد جدید حاکی از آن هستند که کره‌شمالی با تکنولوژی پیشرفته‌ای که از روسیه گرفته، قادر به ساخت موشک بالستیک شده است. این اسناد سری که تازه منتشر شده، بیانگر آن است که پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی، روسیه تکنولوژی‌ توسعه موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای خود را به پیونگ‌یانگ فروخته است.
واشنگتن‌پست گزارش کرد، پس از شکست اقدام مشترک آمریکا و روسیه برای پرتاب ماهواره با استفاده از موشک‌های دوران شوروی، روسیه یافتن بازارهای جدید برای فروش تکنولوژی‌ موشکی خود را آغاز کرد. بیش از 60 دانشمند موشکی روسیه و اعضای دفتر طراحی راکت ماکیف در اواخر سال 1992 در فرودگاه مسکو دستگیر شدند زیرا قصد سفر به پیونگ‌یانگ برای همکاری با کره‌شمالی به عنوان مشاور را داشتند.
بر اساس گزارش واشنگتن‌پست، بعدها مقامات اطلاعاتی آمریکا، کره‌جنوبی و روسیه به این نتیجه رسیدند که برخی از این دانشمندان سرانجام به کره‌شمالی رفتند تا طرح موشک‌ها و مشاوره‌های فنی خود را به این کشور ارائه دهند. بروشورهای یافت شده از دفتر طراحی راکت ماکیف شامل یک سری از موشک‌های شوروی با قابلیت پرتاب کلاهک‌های هسته‌ای به شهرهای آمریکا هستند.
برخی از این مدل‌ها نیز می‌توانستند از یک قایق بزرگ، یک کرجی قوطه‌ور در آب یا کپسول انداخته شده در اقیانوس، پرتاب شوند. این مدل‌ها در اصل برای نیروی دریایی روسیه طراحی شده بودند.
به نظر می‌رسد موشک‌های هواسانگ - 10 یا موسودان، موشکی که در سال 2016 با موفقیت از جانب کره‌شمالی آزمایش شد، از موتور یکی از موشک‌های بالستیک قابل پرتاب از زیردریایی شرکت ماکیف استفاده کرده و بسیاری از ویژگی‌های طراحی این موشک را نیز در خود داشته باشند، موشکی که در یکی از این بروشورها تبلیغ شده بود.
دیوید رایت، کارشناس موشک در «اتحادیه دانشمندان نگران» اظهار کرد: سوالی که مدت‌هاست وجود دارد، این است که آیا کره‌شمالی این تکنولوژی را ارزان به دست آورده؟ آیا آنان سال‌ها پیش این برنامه‌ها را دریافت کرده‌اند و اکنون فقط در موقعیتی هستند که توانایی ساخت آنها را پیدا کرده‌اند؟ کره‌شمالی به تازگی توانسته به ابزارآلات دهه 1990 میلادی که آن زمان فوق‌پیشرفته بودند، دست پیدا کند؛ این به آن معنا است که این ابزارآلات هنوز هم ابزارهای بسیار کارآمدی هستند. به محض آن که شیوه‌های ساخت را در اختیار داشته باشی و بتوانی به مواد و ابزارآلات مورد نیاز دسترسی پیدا کنی، به پیشرفتی واقعی دست یافته‌ای.
کره‌شمالی: سلاح هسته‌ای ستون فقرات دفاعی ماست
از طرفی کره‌شمالی دیروز اعلام کرد، از برنامه‌اش برای ایجاد یک عامل بازدارنده هسته‌ای در این کشور دست نمی‌کشد. حزب حاکم کره‌شمالی متعهد به تقویت قدرت نظامی این کشور و قابلیت‌های بازدارنده رزمی آن است.
به نوشته خبرگزاری حکومت کره‌شمالی نیروی بازدارنده هسته‌ای را ستون فقرات نیروی دفاعی این کشور به منظور مقابله با آمریکا و دوستانش می‌داند. کره‌شمالی پیشتر بعد از آخرین آزمایش هسته‌ای خود که در تاریخ سوم سپتامبر صورت گرفت اعلام کرد که این کشور با این آزمایش تبدیل به یک قدرت هسته‌ای شده و به یک پیروزی بزرگ دست یافته است.
کمی بعد در تاریخ ۲۸ نوامبر نیز کره‌شمالی اقدام به آزمایش پیشرفته‌ترین موشک بالستیک قاره‌پیمای خود مشهور به هواسونگ-۱۵ کرد که به ادعای این کشور قادر به هدف قرار دادن هر نقطه‌ای در خاک آمریکا است.
پیونگ‌یانگ در عین حال واکنش شدیدی به جدیدترین تحریم‌هایی که سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا به بهانه این آزمایش‌های تسلیحاتی علیه آن اعمال کردند نشان داد. اخیرا یک مقام بلندپایه کره‌شمالی گفت که برنامه تسلیحات هسته‌ای این کشور صرفا برای مقابله با آمریکاست تا رویاهای آمریکا برای برتری در منطقه آسیا- اقیانوسیه را نقش بر آب کرده و از صلح و امنیت در شبه‌جزیره کره و منطقه حراست کند.