عبور جهان از آمریکا

کشورهای عضو سازمان ملل با اکثریت بالا به تصمیم رییس‌جمهور آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسراییل اعتراض کردند‌. ۱۲۸ کشور جهان از آمریکا خواستند در تصمیم خود تجدیدنظر کند‌.
کشورهای عضو سازمان ملل متحد با اکثریتی بالا از آمریکا خواستند که تصمیم خود مبنی بر انتقال سفارتخانه این کشور به اورشلیم (بیت‌المقدس) را پس بگیرد‌. شامگاه پنجشنبه گذشته مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای که تصمیم آمریکا را رد می‌کند، پایان گرفت‌.
۱۲۸ کشور با رای مثبت به قطعنامه‌ای علیه تصمیم آمریکا رای دادند‌. ۹ کشور تصمیم آمریکا را تایید کردند و ۳۵ کشور رای ممتنع دادند‌. کشورهای اسلامی، در کنار قدرت‌های اروپایی به قطعنامه‌ای که تصمیم ترامپ را غلط می‌داند، رای مثبت دادند‌. هند، روسیه، چین و برزیل از کشورهایی بودند که به قطعنامه رای مثبت دادند‌.
آمریکا از قطعنامه مشابهی در شورای امنیت با رای وتو جلوگیری کرده بود اما در مجمع عمومی قادر به چنین امری نبود‌. آرای مجمع عمومی ضمانت اجرایی ندارد، اما ارزش نمادین دارد و انزوای سیاسی ایالات متحده را در عرصه بین‌المللی نشان می‌دهد‌. دونالد ترامپ، سران کشورها را تهدید کرده بود، چنانچه با نظر آمریکا مخالفت کنند، با پیامدهای مالی مواجه می‌شوند و یاری‌های آمریکا را از دست می‌دهند‌.


پیروزی برای فلسطین
دولت خودگردان فلسطین از رای مجمع عمومی سازمان ملل استقبال کرد و آن را یک پیروزی تاریخی دانست‌. یک سخنگوی دولت خودگردان از سوی محمود عباس گفت: ما به تلاش‌های خود در سازمان ملل و تمام مجامع بین‌المللی ادامه می‌دهیم تا به اشغال پایان دهیم و دولت مستقل خود را تشکیل دهیم که شرق اورشلیم پایتخت آن خواهد بود‌. نظر دونالد ترامپ مبنی بر انتقال سفارتخانه ایالات متحده از تل‌آویو به اورشلیم به معنای به رسمیت شناختن شهر اخیر به عنوان پایتخت اصلی اسراییل است‌. این نظر نه تنها با عرف بین‌المللی مغایرت دارد، که با شماری از قطعنامه‌های سازمان ملل نیز در تضاد است‌.
نتانیاهو: سازمان ملل خانه دروغ است
نخست‌وزیر اسراییل در مورد پیش‌نویس قطعنامه‌ای در مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسراییل، سازمان ملل را خانه دروغ نامید‌. ترامپ هم کشورهای رای‌دهنده به پیش‌نویس را تهدید کرد‌. پیش‌تر آمریکا قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل پیرامون تصمیم ترامپ مبنی بر شناسایی اورشلیم به عنوان پایتخت اسراییل را وتو کرده بود‌. به دنبال آن ۱۹۳ کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل تشکیل جلسه دادند تا درباره تصمیم ترامپ موضع‌گیری کنند‌. این پیش‌نویس از طرف ترکیه و یمن سه‌شنبه گذشته به مجمع عمومی پیشنهاد شده است‌.
تهدید ترامپ به قطع کمک‌های مالی آمریکا
نماینده آمریکا در سازمان ملل، چند روز قبل از برگزاری جلسه مجمع عمومی سازمان ملل درباره فلسطین در حساب توئیتری خود کشورهایی که به نفع فلسطین رای دهند را تهدید کرد‌.
هیلی در توئیتر نوشت: در سازمان ملل همیشه از ما خواسته شده کارهای بیشتری انجام دهیم‌. بنابراین وقتی بنا به اراده مردم آمریکا تصمیمی می‌گیریم درباره اینکه سفارت خودمان را در کجا قرار دهیم، انتظار نداریم کسانی که ما به آنها کمک کرده‌ایم، به ما حمله کنند‌. روز پنجشنبه رای‌گیری‌ای در انتقاد از انتخاب ما انجام خواهد شد‌. آمریکا اسامی را یادداشت خواهد کرد‌. هیلی تنها کسی نبود که سایر کشور‌ها را تهدید کرد، بلکه دونالد ترامپ نیز سخنان مشابهی بر زبان آورد‌. در مجمع عمومی سازمان ملل متحد هیچ کشوری حق وتو ندارد و هریک از اعضای این سازمان حق رای دارند اما ترامپ چهارشنبه گذشته کشورهای رای‌دهنده به نفع پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل را به قطع کمک‌های مالی تهدید کرد‌.
با اینکه قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل قدرت اجرایی ندارد، باز هم دونالد ترامپ کشورهای عضو مجمع را تهدید کرد‌. ترامپ گفت: این کشورها صدها میلیون یا میلیاردها دلار از ما پول می‌گیرند و علیه ما رای می‌دهند‌. ما این موضوع را پیگیری خواهیم کرد‌. ما به دقت مواظب رای‌گیری هستیم و اگر علیه ما رای بدهند مبالغ زیادی صرفه‌جویی خواهیم کرد‌.
نتانیاهو موضع دولت آمریکا را ستود و گفت کشورهای دیگری هم در نهایت از واشنگتن در زمینه انتقال سفارتخانه‌های خود از تل‌آویو به اورشلیم پیروی خواهند کرد‌. نخست‌وزیر اسراییل تاکید کرد که رویکرد بسیاری از کشورها در تمامی قاره‌ها و فراتر از دیوارهای سازمان ملل در قبال اسراییل در حال تغییر است‌.
اعتراض اردوغان: تسلیم دلار نشوید
از طرف مقابل، رییس‌جمهور ترکیه به شدت تهدیدهای ترامپ را رد و درخواست کرد که کشورهای رای‌دهنده تسلیم دلار نشوند‌. اردوغان تاکید کرد : به تمام کشورهای جهان می‌گویم که مبادا مبارزه دموکراسی خود را به این دلارها بفروشید‌. اردوغان خطاب به ترامپ گفت: ترامپ شما نمی‌توانید با دلار اراده دموکراسی ترکیه را بخرید‌. تصمیم ما مشخص است‌.
رییس‌جمهور ترکیه افزد: امیدوارم که آمریکا امروز نتیجه‌ای که منتظر آن است را نگیرد و جهان درس خوبی به آمریکا بدهد‌. نخست‌وزیر ترکیه هم در واکنش به تهدیدهای ترامپ واکنش نشان داد و گفت: آمریکا مراقب رفتار خود باشد و نباید پا را از حد خود فراتر بگذارد‌.
فلسطینی‌ها هم خواستار به رسمیت شناختن بخش شرقی اورشلیم به عنوان پایتخت خود هستند‌. اسراییل در سال ۱۹۶۷ در جریان جنگ شش روزه اورشلیم شرقی را به تصرف در آورد‌. اسراییل به این ترتیب اداره بخش شرقی اورشلیم را هم بر عهده گرفت‌. اما جامعه جهانی اورشلیم را به عنوان پایتخت اسراییل به رسمیت نشناخته است‌. بعد از تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر شناسایی اورشلیم به عنوان پایتخت اسراییل فلسطینی‌ها هم درخواست کردند که قسمت شرقی اورشلیم به عنوان پایتخت آنها شناسایی شود‌. بسیاری از کشورهای اسلامی از این خواسته فلسطینی‌ها حمایت می‌کنند‌.
از طرفی رییس‌جمهور فرانسه در دیدار با رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در پاریس تاکید کرد که فرانسه در زمان مناسب و نه تحت فشار، کشور فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت‌.
محمود عباس دیروز در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با امانوئل ماکرون گفت: آمریکا دیگر میانجیگر بی‌طرف به حساب نمی‌آید و ما دیگر هیچ طرحی را از سوی این کشور برای صلح قبول نخواهیم کرد‌. وی گفت: تمامی تظاهراتی را که برگزار کردیم مسالمت‌آمیز بود و می‌خواهیم از روش‌های مسالمت‌آمیز به راهکار بحران دست یابیم‌. عباس تاکید کرد: هیچ دولت اشغالگری حق ندارد مردمش را به اراضی فلسطین منتقل کند‌.
وی گفت: پادشاه عربستان و ولیعهد این کشور به من تاکید کردند که صلح جز با به رسمیت شناختن کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی محقق نخواهد شد‌. عربستان همواره از ما حمایت کرده است‌. ماکرون نیز تاکید کرد: هیچ جایگزینی برای راهکار تشکیل دو کشور نیست و این گزینه هم بدون قدس محقق نخواهد شد‌. من از اسراییل خواستم شهرک‌نشینی‌ها را متوقف کند چراکه حاکمیت فلسطین را از بین می‌برد‌.
وی تاکید کرد: اقدام یکجانبه آمریکا درباره قدس موجب تنش در منطقه شده است‌. ما در زمان مناسب و نه تحت فشار کشور فلسطین را به رسمیت خواهیم شناخت‌. رییس‌جمهور فرانسه گفت: نقش فرانسه در پایبندی به امنیت منطقه یعنی حفظ امنیت و صلح فلسطینی‌ها و اسراییلی‌ها نهفته است‌. فرانسه و اتحادیه اروپا همچنان دنبال راهکار دائمی برای صلح در خاورمیانه خواهند بود‌. ماکرون همچنین خواهان بازگشت نهادهای تشکیلات خودگردان به نوار غزه شد‌.