نقش شبکه های اجتماعی در اطلاع رسانی سریع هنگام حوادث غیر منتظره؛

گروه فناوری- اواخر چهارشنبه‌شب، زلزله‌ای به بزرگی 2/5 ریشتر پایتخت کشور را لرزاند و بسیاری از مردم سراسیمه وارد خیابان‌ها شدند و درصد گسترده‌ای نیز تا نزدیک صبح بیرون از منازل بودند‌.
در حالی که خطوط تلفن‌همراه از حجم بالای تماس‌ها با اختلال روبه‌رو شده بود شبکه اجتماعی تلگرام توانست کمک زیادی به اطلاع‌رسانی‌، ارتباطات و آگاهی از اخبار مربوط به زلزله و نقش هدایت‌شوندگی مردم داشته باشد‌.
زمان زیادی است که بحث فیلترینگ تلگرام مطرح شده اما هنوز به‌خوبی فعالیت می‌کند و حادثه اخیر نشان داد که وجود یک اپلیکیشن کاربردی، تا چه اندازه می‌تواند نقشی حیاتی در اطلاع‌رسانی صحیح و سریع را بازی کند‌.
با توجه به زلزله ویرانگر کرمانشاه و وقوع چندین مورد دیگر که البته شدت و گستردگی آن را نداشت، بسیاری نسبت به این زمین‌لرزه حساسیت بیشتری به خرج داده و ترجیح دادند با توجه به وجود چند گسل فعال در تهران و عدم اطمینان نسبت به ایمن بودن شهر، مهم‌ترین لحظات و دقایق را در خارج از خانه‌های خود سپری کنند‌.


انتقال سریع اخبار
به‌طور حتم اطلاع‌رسانی صحیح و سریع، نقش بسیار مهمی را در زمان وقوع چنین حوادثی بازی می‌کند و با توجه به اینکه رسانه‌هایی چون صداوسیما پس از دور شدن از تلویزیون میزان دسترسی پایین‌تری می‌یابند، این اینترنت و شبکه‌های اجتماعی هستند که تبدیل به بازوی اصلی جابه‌جایی اطلاعات در بین آحاد مردم خواهند شد‌.
به‌طور قطع باید بزرگ‌ترین رسانه کشور در جابه‌جایی سریع اطلاعات را اپلیکیشن تلگرام دانست که بسیاری از مردم با مراجعه به کانال‌های متعدد خبری، از آخرین اطلاعات مربوط به زلزله و حتی نحوه صحیح تعامل با آن، باخبر می‌شدند‌.
خوشبختانه به علت رشد سریع اینترنت همراه در کشور و عملکرد خوب اپراتورها، با وجود بالا رفتن شدید ترافیک اینترنتی اما شاهد قطعی یا کندی محسوسی نبودیم و تلگرام به عنوان پربازدیدترین شبکه اطلاع‌رسانی در آن لحظات، به‌خوبی توانست اخبار مربوطه را بین مردم جابه‌جا کند‌.
عملکرد معقول حتی در پیک مصرف
در واقع باید به این امر توجه کرد که توانایی یک ابزار، همیشه در مواجهه با سخت‌ترین شرایط است که به بوته آزمایش گذاشته می‌شود و همان‌طور که در گذشته بسیار دیده‌ایم، بسیاری از سایت‌ها و حتی اپلیکیشن‌ها با اضافه شدن بار ترافیکی و مراجعات گسترده، دچار قطعی و اختلال زیاد شده و از دسترس بسیاری خارج می‌شوند‌.
اما تلگرام به‌خوبی نشان داد حتی در زمان پیک مصرف و جایی که همه کانال‌ها با سرعت زیاد اقدام به بارگذاری اخبار، تصاویر و ویدئو می‌کنند و میلیون‌ها مراجعه‌کننده به‌صورت همزمان دارد، وظیفه خودش را به‌خوبی انجام داده و در کنار سرعت مناسب اینترنت که در اکثر نقاط شهر جریان داشت، این پروسه انتقال اطلاعات به‌درستی انجام شد‌.
البته در این بین هنوز برخی از کاستی‌ها که بیشتر از همه ریشه در فرهنگ غلط یا سوءاستفاده عده قلیلی دارد، مشاهده می‌شد‌ مانند شایعه‌پراکنی‌های اشتباه که می‌توانست موجب برهم‌خوردن نظم عمومی و ایجاد استرس در بین افراد زیادی شود اما خوشبختانه شناسایی کانال‌های مرجع و رسمی خبری، خود عاملی شد که خبرهای نادرست، صدمه‌ای بر بدنه اصلی این جریان وارد نکند و باید یکی از عوامل اصلی در هدایت درست مردم در چهارشنبه‌‌شب گذشته را همین اپلیکیشن تلگرام دانست‌.
آیا اگر به جای تلگرام، یک اپلیکیشن دیگر و حتی داخلی با چنین حجم گسترده‌ای از مراجعه و بارگذاری مطالب روبه‌رو می‌شد، توانایی کافی در پاسخگویی و حفظ کیفیت را داشت؟ این سوال را باید بسیار جدی گرفت و پیش از آنکه به دنبال جایگزین کردن تلگرام با برنامه دیگری باشیم، از توانایی آن در شرایط بحرانی همچون چهارشنبه‌شب گذشته مطمئن شویم زیرا یک خطا در چنین مواقع حساسی، می‌تواند به قیمت جان و مال انسان‌های زیادی باشد!