تاثیر زلزله پایتخت بر حوزه انرژی؛

گروه انرژی- پس از سپری کردن یکی از آلوده‌ترین هفته‌های چند سال اخیر، تنها راه‌حل مدیران شهری انجام ندادن اشتباه همیشگی در فروش طرح ترافیک روزانه به همراه اعمال طرح زوج و فرد از درب منازل بود‌.
موضوع این گزارش اگرچه سوءمدیریت شهری و عدم برنامه‌ریزی در خصوص موضوع ترافیک و آلودگی پایتخت نیست اما این معضل آنچنان همه‌گیر و قابل لمس شده است که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت‌.
با تعطیلی مدارس و ممنوعیت فروش مجوز طرح ترافیک و اعمال طرح زوج و فرد از درب منازل از اواسط هفته‌ای که گذشت، همه امید به فرا رسیدن آخر هفته بود تا موهبت‌های طبیعی همچون وزش باد و یا بارش بارانی، توده آلودگی را از آسمان تهران بزداید‌. غافل از اینکه طبیعت اگرچه بسیار سخاوتمند و بخشنده است اما گاهی اوقات قهرش، همه را غافلگیر می‌کند‌.
شامگاه چهارشنبه از راه رسید و زلزله از باد و باران پیشی گرفت‌. شدت آن به حدی نبود که خسارتی به جا بگذارد اما آزمون بسیار جدی و خوبی بود که هم تلنگری به مسوولان و مدیران زد و هم اینکه محکی برای سنجش رفتار مردم بود‌.


اگر مدیریت حوزه‌های شهری در چند سال اخیر همه اقشار مردم را ناامید و سرخورده کرده و به نوعی بی‌اعتمادی در میان مردم روز‌‌به‌روز افزایش پیدا کرده، اما نمی‌توان به راحتی از رفتار نامناسب مردم نیز چشم‌پوشی کرد‌.
بسیاری از مردم شب را در خودروهای روشن خود تا صبح بیدار بوده و به جای استفاده از لباس و پوشش مناسب و پتو و سایر وسایل مورد نیاز، بخاری‌های خودروهای خود را روشن کرده و مشغول گپ و گفت بوده و دورهمی‌های خود را تا صبح ادامه دادند، به طوریکه برای اولین بار هوای تهران در ساعات اولیه صبح روز پنجشنبه به بالاترین حد از آلودگی رسید و این در حالی بود که مسوولان اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل را لغو کردند‌.
همچنین صف‌های پمپ بنزین از همان دقایق ابتدایی شاهد ترافیک چشمگیر خودروهایی شد که نه تنها به پر کردن باک خودروی خود قانع نبودند، بلکه برای پر کردن بیست لیتری‌های بنزین، از یکدیگر سبقت می‌گرفتند و در برخی موارد با هم بگومگو می‌کردند‌.
در همین راستا آمارها نشان از دو برابر شدن مصرف سوخت در شهر تهران را دارد و هنوز هم وضعیت به حالت عادی بازنگشته است‌.
مصرف ١۵ میلیون لیتر بنزین
در 12 ساعت
بنابر اعلام روز جمعه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، 30آذرماه مجموع مقدار بنزین توزیعی در کلانشهر تهران و ری 20 میلیون و 209 هزار و 500 لیتر و این رقم در استان تهران 27 میلیون و 488 هزار و 100 لیتر بوده است‌. سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به وقوع زمین‌لرزه در استان‌های تهران و البرز ، گفت: پس از وقوع زلزله و طی ساعت ۱۲ چهارشنبه‌شب تا ۱۲ ظهر روز پنجشنبه تهرانی‌ها حدود 15 میلیون لیتر بنزین مصرف کردند‌.
زیبا اسماعیلی افزود: میزان مصرف بنزین شهر تهران در حال حاضر به بیش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیون لیتر و میزان مصرف بنزین در استان تهران به بیش از ۲۳ میلیون لیتر رسیده است‌.
طبق این اطلاعیه میانگین مصرف بنزین در استان تهران در حالت عادی 5/15 میلیون لیتر در مدت زمان ۲۴ ساعت است که این میزان در ۱۲ ساعت اولیه بعد از وقوع زلزله به ۱۵ میلیون لیتر رسیده و ۲ برابر حالت عادی گزارش شده است‌.
جهش مصرف بنزین در استان البرز نیز دست‌کمی از استان تهران نداشت به‌طوری‌که به گفته مسوولان شرکت ملی پخش استان البرز پس از وقوع زلزله چهارشنبه شب در استان البرز بیش از دو میلیون و پانصد هزار لیتر بنزین از انبار نفت شهید دولتی کرج برای پمپ بنزین‌های استان ارسال شد و مصرف بنزین در این منطقه از کشور نیز به حدود 6 میلیون لیتر رسید‌.
زلزله تهران یک مانور مفید و زنگ خطر جدی بود
از سوی دیگر به گفته وزیر نیرو این زلزله برای تیم‌های اجرایی یک مانور مفید و برای مردم زنگ خطر بود تا ما بعد از این آرامش، زلزله را به عنوان یک تهدید جدی در کشور فراموش نکنیم‌.
رضا اردکانیان در این خصوص افزود: هم‌اکنون در وزارت نیرو در کنار همکاران ستاد عملیات از نزدیک شاهد آمادگی‌ها هستم‌.
وی افزود: در حوزه برق یک پست فوق توزیع 63 کیلوولتی ما در شمال‌غربی تهران به علت عمل کردن لایه حفاظتی از مدار خارج شده بود که بلافاصله با مانورهای لازم موضوع حل شد و خللی در تامین برق پیش نیامد‌.
وزیر نیرو تاکید کرد: شرایط در شبکه‌های فشار قوی، متوسط و ضعیف کاملا پایدار است و در عین حال تیم‌های عملیاتی در آماده‌باش کامل هستند‌.
اردکانیان با اشاره به اینکه شرایط آب و فاضلاب در استان‌های تهران و البرز کاملا طبیعی است، تصریح کرد: در عین حال تیم‌های عملیاتی تهران، البرز و استان‌های معین به حکم وظیفه در حالت آماده‌باش هستند‌.
وی خاطرنشان کرد: بررسی‌های فنی لازم در سد امیرکبیر نیز انجام شده و شرایط کاملا عادی است‌.
وزیر نیرو در ادامه سخنان خود تاکید کرد: این زلزله برای تیم‌های اجرایی یک مانور مفید و برای مردم زنگ خطر بود‌ که ما بعد از این آرامش، زلزله را به عنوان یک تهدید جدی در کشور فراموش نکنیم و آماده باشیم کشور را از جهات مختلف برای زلزله‌های که به‌طور طبیعی پیش خواهد آمد همچون بسیاری از نقاط دنیا ایمن کنیم‌.
اردکانیان در پایان گفت: این ایمن‌سازی هم وظیفه دولت و دستگاه‌های اجرایی است مثل وزارت نیرو در ارتباط با سازه‌های آب و برق و هم وظیفه آحاد مردم در ارتباط با سازه‌های مسکونی که باید مورد توجه قرار بگیرد‌.
آماده‌باش کامل نیروهای عملیاتی برق
شرکت توانیر ضمن تکذیب شایعات در خصوص بروز خاموشی در شهر قم اعلام کرد: نیروهای عملیاتی برق در پی زلزله تهران و البرز در حالت آماده‌باش کامل هستند‌.
شرکت توانیر اعلام کرد: تاکنون مشکل خاصی در شبکه گزارش نشده است و تنها همزمان با وقوع زلزله خاموشی بسیار کوتاهی در منطقه سعادت‌آباد تهران رخ داد که با تلاش گروه‌های عملیاتی، در کوتاه‌ترین زمان (حدود ۱۰ دقیقه) برطرف شد‌.
این شرکت همچنین ضمن تکذیب شایعات در خصوص بروز خاموشی در شهر قم تاکید کرد: این شایعات در فضای مجازی منتشر شده است که به هیچ عنوان صحت ندارد‌.
آماده‌باش در شرکت ملی گاز
مجید بوجارزاده، سخنگوی شرکت ملی گاز ایران نیز در خصوص وضعیت شبکه گاز پس از وقوع زلزله گفت: در پی وقوع زلزله‌ای به بزرگی 2/5 ریشتر در استان‌های تهران، البرز و برخی از نقاط مرکزی کشور، مسوولان شرکت ملی گاز بلافاصله وضع سلامت شبکه گازرسانی در این مناطق را بررسی کردند که خوشبختانه هیچ مشکلی در شبکه گازرسانی به وجود نیامده است‌.
اما موضوع قابل توجه عدم وجود فرهنگ مناسب مصرف و عدم فرهنگ صحیح مواجه شدن با چنین بلایای طبیعی و رفتار در مواقع بحرانی است‌.
فارغ از رفتار مسوولان که امید و انتظار است برای چنین مواقعی طرح و برنامه‌ای جامع داشته باشند، رفتار صحیح عامه مردم بسیار مهم‌تر است‌.
باید بپذیریم مردمی هستیم که اگرچه در شرایط مختلف و حساس، روحیه انسان‌دوستانه خود را در کمک به همنوع نظیر حادثه زلزله کرمانشاه نشان داده‌ایم اما فرهنگ صحیح مصرف انرژی‌های حیاتی نظیر آب، برق، سوخت و غیره را نداریم‌.
از سوی دیگر با روزافزون شدن کاربردهای فضای مجازی در زندگی روزمره، به جای استفاده صحیح و فرهنگ‌سازی مناسب و تبادل اطلاعات ارزشمند، بیشتر علاقه‌مند به شنیدن موارد حاشیه‌ای و شایعه‌پراکنی هستیم‌. مواردی که به ویژه در شرایط بحرانی، نه‌تنها کمکی به ما نمی‌کند بلکه موجب ایجاد ترس و در نتیجه دستپاچگی و رفتار هیجانی و ناصحیح خواهد شد، به طوریکه در زلزله اخیر نزدیک به صد نفر پس از زلزله دچار مصدومیت شده‌اند‌.
البته جای شکرش باقی است که پس از بلای طبیعی زلزله، موهبت باد و باران اگرچه اندک، نصیب مردم شهر شد و هوای تهران به‌طور طبیعی و نه با برنامه‌ریزی و مدیریت شهری به شرایط مناسب رسید‌.