فرانسه انقلابی با ماکرونیسم

فاطمه رحیمی- از سال 2013 اکونومیست در آستانه کریسمس «کشور سال» را انتخاب می‌کند‌. کشورهای سرکش واجد شرایط نیستند، اهمیتی هم ندارد که چه اندازه مردم را به وحشت انداخته‌اند (متاسفیم، کره‌شمالی)‌. ضمن اینکه کشورهایی که صرف اندازه یا قدرت اقتصادی دارای بیشترین نفوذ هستند را مدنظر قرار نمی‌دهیم- در غیر این صورت رقبای چندانی برای چین و آمریکا یافت نمی‌شد‌. در عوض به دنبال کشورهای هستیم، با هر اندازه‌ای، که طی سال گذشته به شکل قابل توجهی به سمت بهتر شدن تغییر کرده یا جهان را روشن‌تر کرده است‌.
اشتباه کردیم‌. در سال 2015 میانمار را به دلیل حرکت از یک دیکتاتوری به سمت چیزی شبیه دموکراسی انتخاب کردیم‌. دریافتیم که رفتار این کشور با اقلیت روهینگیایی شرم‌آور است اما نتوانستیم پیش‌بینی کنیم که این رفتار چطور در آینده‌ای نزدیک به مراتب بدتر خواهد شد‌. طی سال‌جاری پس از آنکه بیش از 600 هزار روهینگیایی از روستاهای آتش‌گرفته خود فرار کردند تا از تجاوزها و کشتار ارتش برمه در امان باشند، وسوسه شدیم که بنگلادش را به دلیل پناه دادن به تعداد بسیاری از روهینگیایی‌ها انتخاب کنیم‌. این کشور همچنین شاهد رشد اقتصادی سریع و افت قابل توجه فقر بوده است‌. اگر این کشور آزادی‌های مدنی را زیر پا نمی‌گذاشت، ممکن بود برنده شود‌.
نامزد بعدی آرژانتین بود که رییس‌جمهورش مائوریسیو ماکری پس از سال‌ها پوپولیسم ولخرجانه در دوره خانواده کرچنر، اصلاحات شدیدی را برای بازسازی اعتدال مالی این کشور آغاز کرده است‌. حزب ماکری در اکتبر بالاترین آرا در انتخابات میان‌دوره‌ای را به دست آورد تا معلوم شود که اکثر آرژانتینی‌ها دیگر گول آمار جعلی و وعده پول آزاد را نمی‌خورند‌. با وجود اعتراضات خشونت‌آمیز در ماه دسامبر، این یک پیشرفت است‌.
در انتهای لیست کوتاه ما کره جنوبی و فرانسه قرار دارند‌. کره جنوبی در جریان تهدیدهای موشکی همسایه شمالی خود، یک سال فوق‌العاده را پشت سر گذاشت‌. این مساله چندان جدید نیست اما تنش‌ها طی سال‌جاری میلادی با بحث و جدل لفظی دونالد ترامپ و کیم جونگ‌اون که هر یک دیگری را مرد موشکی و بیمار روانی و پیر یاوه‌گوی آمریکا می‌خواند، به حد هشدار رسید‌. در جریان تمام این مسایل کره‌جنوبی باید با بحران داخلی هم دست و پنجه نرم می‌کرد‌.


اعتراضات عمومی و اتهام فساد منجر به استیضاح پارک گون هیو، رییس‌جمهور این کشور شد که حال در زندان به‌سر می‌برد‌. به‌طور کلی کره جنوبی باوجود اینکه هدف تهدیدهای آخرالزمان هسته‌ای قرار داشت، اقدامات بزرگی برای پاکسازی سیاست داخلی خود انجام داد‌.
در بسیاری از سال‌ها همین اقدامات کافی است‌. اما در سال 2017 فرانسه تمام انتظارات را برآورده کرد‌. امانوئل ماکرون، یک بانکدار جوان که هیچ حمایتی از احزاب سنتی دریافت نمی‌کرد، پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری شد و بعد حزبش بیشترین تعداد کرسی‌های مجمع ملی را از آن خود کرد‌. ماکرون در مبارزات انتخاباتی خود از فرانسه‌ای می‌گفت که به روی مردم، کالاها و ایده‌های خارجی و تغییرات اجتماعی داخلی باز است‌. در شش ماه او و حزبش مجموعه‌ای از اصلاحات قابل توجه از جمله لایحه ضدفساد و آسان کردن قوانین سخت کار در فرانسه را به تصویب رساندند‌. کشمکش میان دیدگاه‌های اجتماعی باز و بسته شاید یکی از مهم‌ترین رقابت‌های سیاسی در جهان امروز باشد‌. فرانسه با این مشکل کنار آمد و به همین دلیل از نظر اکونومیست، کشور سال 2017 محسوب می‌شود‌.