تغییر قانون به نفع ثروتمندان

مجلس سنای آمریکا بزرگ‌ترین اصلاح مالیاتی در این کشور ظرف ۳۰ سال گذشته را تصویب کرد‌. این طرح که از سوی دولت ترامپ تهیه شده، باید یک بار دیگر در مجلس نمایندگان به تصویب برسد‌. این بزرگ‌ترین موفقیت ترامپ تاکنون به حساب می‌آید‌.
لایحه اصلاح قانون مالیات آمریکا سه‌شنبه گذشته در مجلس نمایندگان این کشور تصویب شد‌. این لایحه سپس راهی مجلس سنا شد و در جریان رای‌گیری در بامداد دیروز، با اختلاف کمی به تصویب سنا رسید‌.
لایحه مالیات در مجلس نمایندگان آمریکا با ۲۲۷ رای موافق در برابر ۲۰۳ رای مخالف به تصویب رسید‌. ۱۲ نفر از مخالفان از حزب جمهوریخواه بودند در هر دو مجلس نمایندگان و سنا اکثریت دارند‌. در سنا نیز ۵۱ سناتور به آن رای مثبت و ۴۸ سناتور رای منفی دادند‌. بنا بر گزارش‌ها در جریان رای‌گیری در سنا معترضان چندین بار دست به اعتراض زدند و مایک پنس، معاون رییس‌جمهور چندین بار خواستار حفظ آرامش و بازگشت به روند رای‌گیری شد‌.
سنای آمریکا چند تغییر کوچک به لایحه داده که در نتیجه آن را برای رای‌گیری دوباره دیروز راهی مجلس نمایندگان کرد‌. اصلاحات مالیاتی پس از رای‌گیری نهایی، باید به امضای دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا برسد‌. این بزرگ‌ترین تغییر مالیاتی در آمریکا ظرف ۳۰ سال گذشته است‌.


این لایحه پیش از این به دو شکل مجزا یکی در مجلس نمایندگان و یکی در مجلس سنا تصویب شده بود‌. سپس نمایندگان روی هر دو لایحه کار کردند تا آن را یکی کرده و بعد به رای بگذارند‌. یکی از اهداف این مصوبه، پایین آوردن نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌های بزرگ است که از ۳۵ به ۲۱ درصد کاهش پیدا می‌کند‌.
رییس مجلس نمایندگان آمریکا گفته که هیچ نگرانی از بابت محبوبیت پایین این لایحه ندارد‌. میچ مک‌کانل رهبر اکثریت جمهوریخواه در سنا نیز ابراز امیدواری کرده که جامعه آمریکا واکنش مثبتی به اصلاحات مالیاتی نشان دهد‌. این در حالی است که دموکرات‌ها مخالف لایحه اصلاح مالیات هستند و می‌گویند این قانون فقط به نفع طبقه خیلی پولدار جامعه است‌.
پل رایان گفت: کسانی در تلویزیون ظاهر شده و مسائلی غیرواقعی را مطرح کرده و به شکل واقعیت آن را جا می‌زنند. آنها ممکن است باعث کاهش محبوبیت این قانون شوند‌. پیش‌بینی‌ها حاکی است که قانون جدید مالیاتی ظرف ۱۰ سال آینده، 5/1 تریلیون دلار به بدهی‌های آمریکا اضافه می‌کند‌. بدهی آمریکا در حال حاضر ۲۰ تریلیون دلار است‌.
به گزارش آسوشیتدپرس، رای مثبت مجلس نمایندگان و سنای آمریکا به قانون اصلاح مالیاتی، نخستین دستاورد جدی در حوزه قانونگذاری برای دونالد ترامپ در ۱۱ ماه گذشته محسوب می‌شود‌. ترامپ پیش از این تلاش‌هایی برای لغو قانون بیمه درمانی کرده بود که موفقیت‌آمیز نبود‌.
جمهوریخواهان مجلس سنا از ۱۰۰ رای، فقط ۵۲ رای موافق داشتند‌. معاون رییس‌جمهور نیز می‌تواند در سنا حاضر شده و رای تعیین‌کننده داشته باشد‌. مایک پنس به همین دلیل، سفر خود به مصر و اسراییل را به تعویق انداخته بود‌.
امیدواری نمایندگان جمهوریخواه این است که طبقه خیلی پولدار با توجه به کاهش مالیات، هزینه بیشتری را صرف صنایع و خدمات کرده و سرمایه بیشتری را در تجارت به کار بیندازند‌. این در حالی است که شرکت‌های آمریکایی سالیان متمادی است که پول نقد خود را انباشت می‌کنند و درصد خیلی کمی از آن صرف بهینه‌سازی و به روز کردن صنایع یا بالا بردن حقوق پرداختی می‌شود‌.
این گزارش حاکی است که در حال حاضر شرکت‌های بزرگ آمریکایی 6/2 تریلیون دلار پول نقد را در خارج از مرزهای آمریکا انباشت کرده‌اند‌. با این مبلغ می‌توان به تمام شهروندان آمریکایی، یک چک هفت هزار دلاری پرداخت کرد‌.
نهاد محافظه‌کار بنیان مالیات برآورد کرده که قانون جدید مالیاتی باعث می‌شود نرخ خرید توسط شرکت‌ها برای به‌روزرسانی به 8/4 درصد برسد و علاوه بر آن، 5/1 درصد هم صرف بالا بردن حقوق کارکنان شود‌. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این آمار و ارقام نوعی خیال‌پردازی است‌.
دانیل آلپرت از مدیران بانک سرمایه‌گذاری وست‌وود می‌گوید: همین الان هم به اندازه کافی پول نقد برای سرمایه‌گذاری وجود دارد‌. قانون اصلاح مالیات در حال حل مشکلی است که وجود خارجی ندارد‌. منتقدان قانون اصلاح مالیاتی می‌گویند به احتمال زیاد شرکت‌ها پولی که از پرداخت کمتر مالیات به دست خواهند آورد را صرف خرید سهام خودشان و به اشتراک گذاشتن سود آن با سهامداران خواهند کرد‌. احتمال اینکه پول اضافی را صرف گسترش علمیات کنند، خیلی پایین است‌. در حالی که بازار سهام بالا رفته و آماده بالا رفتن درآمدهاست، بازار اوراق قرضه هنوز متقاعد نشده که این برنامه جدید مالیاتی، باعث افزایش رشد واقعی اقتصاد می‌شود‌.
شرکت‌های بزرگ غیر از پایین آمدن نرخ مالیات بر درآمد، امکان برخورداری از یک بار کاهش مالیاتی دارند آن هم در صورتی که بخواهند پولی که در خارج از مرزهای آمریکا دارند را به آمریکا بازگردانند‌. در نهایت با وجود آنچه ترامپ بر آن اصرار دارد، این اصلاحات به طور واضحی به نفع ثروتمندان و به ضرر طبقات متوسط و پایین خواهد بود‌.
خرسندی ترامپ
رییس‌جمهور آمریکا در توئیتی از تصویب طرح اصلاح و کاهش مالیاتی در سنای آمریکا ابراز خرسندی کرد و گفت در صورت تصویب نهایی آن در مجلس نمایندگان، کنفرانس خبری برگزار می‌کند‌. ترامپ دیروز در توئیتی نوشت: سنای آمریکا بزرگ‌ترین طرح اصلاح و کاهش مالیاتی در تاریخ این کشور را تصویب کرد‌. طرح وحشتناک الزامات فردی (اوباماکر) ملغی شد‌. ترامپ پیش از تصویب طرح مالیاتی در مجلس سنای آمریکا در توئیتی پیش‌بینی کرد: بازارهای سهام و اقتصاد راه درازی برای پیمودن، پس از فهم و قدردانی کامل از لایحه کاهش مالیات، پیش رو دارند و در هزینه‌های فوری، تاثیری بزرگ خواهد داشت‌. از بزرگ‌ترین کاهش‌های مالیاتی و اصلاحات که تاکنون تصویب شد، بهره‌مند شوید و مشاغل زیبای بسیاری بیافرینید‌. طبق نظرسنجی شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان که سه‌شنبه گذشته منتشر شد، 55 درصد از پرسش‌شوندگان با این قانون که جمهوریخواهان قصد دارند تا قبل از تعطیلات کریسمس تصویب کنند، مخالف هستند‌. 33 درصد نیز گفتند از طرح اصلاحات مالیاتی جمهوریخواهان حمایت می‌کنند‌.
11 میلیون دلار در جیب ترامپ
شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان بعد از تصویب طرح جنجالی مالیاتی جدید در مجلس نمایندگان آمریکا گزارش داد که رییس‌جمهور آمریکا و 14سناتور جمهوریخواه که در جمع ثروتمندان قرار دارند نیز از این طرح بهره‌مند خواهند شد‌. دونالد ترامپ حدود 11 میلیون دلار بخشودگی مالیاتی می‌گیرد‌. دیو یاکوبسون، استراتژیست دموکرات در میزگرد سی‌ان‌ان رییس‌جمهور آمریکا را فردی دروغگو و فاسد خواند‌. یاکوبسون در ادامه به سی‌ان‌ان گفت: مجله فوربس بنا بر مالیات پرداخت‌شده از سوی دونالد ترامپ که در سال 2015میلادی انتشار یافت، برآورد می‌کند که با تصویب این طرح شخص ترامپ از 11میلیون دلار بخشودگی مالیاتی برخوردار خواهد شد‌.
وی با انتقاد از این موضوع به سی‌ان‌ان گفت: آیا ترامپ این پول را برای ایجاد اشتغال سرمایه‌گذاری خواهد کرد‌. در همین حال دیوید سیروتا از نشریه اقتصادی اینترنشنال بیزینس تایمز درباره تصویب طرح مالیاتی گفت: از این طرح مالیاتی 14سناتور جمهوریخواه که حدود یک‌چهارم سناتورهای حاضر در سنای آمریکا را شامل می‌شوند به جهت سرمایه‌گذاری در بخش‌های تجاری و مسکن بهره‌مند خواهند شد‌.
ثروتمندان آمریکا که تنها یک درصد از مردم این کشور را تشکیل می‌دهند، بر اساس این طرح به طور متوسط از کاهشی 51 هزار دلاری در مالیات سالانه خود برخوردار خواهند شد‌. این در حالی است که طرح کاهش مالیاتی ترامپ تنها 900 دلار کاهش در مالیات سالانه افراد کم‌درآمد که جمعیتی برابر با 99 درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند، پیش‌بینی کرده است‌.
دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا که با این طرح مخالف بودند می‌گویند این طرح علاوه بر آنکه شکاف طبقاتی را در آمریکا افزایش می‌دهد، ظرف 10 سال آینده 5/1 تریلیون دلار به بدهی‌های این کشور که اکنون 20 تریلیون دلار است می‌افزاید‌. در نظرسنجی جدید سی‌ان‌ان، 55 درصد به طرح مالیاتی جمهوریخواهان مخالف رای دادند و تنها 35 درصد از آن حمایت کردند‌.