تغییر در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد؛

«جهان صنعت»- انتقادات به معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در دولت دوم حسن روحانی هر روز بیشتر و بیشتر شد. انتظامی که در آخرین اقدامش طرح سازمان نظام رسانه‌ای را به بهانه حمایت از مطبوعات تهیه و تدوین کرده بود مورد انتقاد بسیاری از اهالی رسانه قرار گرفت. روزنامه‌نگاران مدعی بودند انتظامی و همفکرانش به دنبال ایجاد فضای بسته در رسانه‌ها و جلوگیری از فعالیت روزنامه‌های غیر‌دولتی هستند. در این بین عملکرد انتظامی در حوزه مدیریتی و بخش‌های کلان معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد نیز مورد خوشایند مدیران مسوول نبود. آخرین بحران رسانه‌های داخلی بحث گرانی کاغذ بود. مدیران مسوول مدعی بودند وزارت ارشاد و معاونت مطبوعاتی نتوانستند جلوی گرانی کاغذ را بگیرند. اقدامی که در گذشته نیز مسبوق به سابقه بوده است. در جریان گرانی یک باره کاغذ برخی رسانه‌ها در اقدامی اعتراضی تعداد صفحات خود را کم کردند و برخی دیگر نیز منتشر نشدند.
مجموع عملکرد انتظامی در جایگاه معاونت مطبوعاتی مورد انتقاد اهالی رسانه بود و حالا خبر رسیده عمر مدیریت او در این سمت پایان یافته است.
تغییر توئیتی
انتظامی که از سال ۹۲ به مدت شش سال عهده‌دار معاونت مطبوعاتی بود، با انتشار توئیتی، محمد سلطانی‌فر را به عنوان جایگزین خود معرفی کرد.


او ساعت 16:10 در حساب توئیتر خود نوشت: «قرار است به‌زودی دکتر محمد سلطانی‌فر معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد بشوند. سوابق موثر علمی و حرفه‌ای ایشان نویدبخش توسعه و ارتقای کیفی رسانه‌هاست. »
قبل از انتظار توئیت توسط انتظامی نیز برخی رسانه‌ها از تغییر در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد خبر داده بودند.
محمد سلطانی‌فر کیست؟
در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بارها و بارها نام سلطانی‌فر تکرار شده است. مسعود سلطانی‌فر از ابتدای آغاز به فعالیت دولت روحانی جزو افراد نزدیک به رییس‌جمهور بود و در پست‌های مدیریتی می‌چرخید. اما اینبار محمد سلطانی‌فر برادر او برای معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در نظر گرفته شده است.
محمد سلطانی‌‌فر، پیشتر مدیریت دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها را بر‌عهده داشت که در پنج اردیبهشت‌ماه سال 95 این سمت را به گیتا علی‌آبادی واگذار کرد.
در کارنامه حرفه‌ای این استاد ارتباطات، مدیر‌مسوولی روزنامه انگلیسی‌زبان TEHRAN TIMES – (از سال ۱۳۶۳ تا سال ۱۳۷۳)، مدیریت گروه مطالعات رسانه‌ای مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت‌نظام (۱۳۸۵) نیز دیده می‌شود.
نظرات رسانه‌ای سلطانی‌فر
سلطانی‌فر استاد ارتباطات است و در حوزه رسانه صاحب‌نظر. او در سال‌های گذشته ورکشاپ‌های متعددی برگزار کرده و در مورد جایگاه رسانه و خبر اضهار نظر کرده است.
سلطانی‌فر معتقد است دولت نباید اتکایش را بر صدا‌و‌سیما قرار دهد. او ادامه می‌دهد: «این روزها در فضای مجازی شرایطی به وجود آمده است که شبکه‌هایی مثل اینستاگرام امکان پخش لایو و تعامل با مخاطبان را دارند؛ شرایطی که بی‌شک همه‌ بخش عظیمی از حضور پرشور در انتخابات ۹۶ را برای اولین بار مدیون شبکه‌های اجتماعی هستیم. شاید بتوان گفت دیگر دولت نیازی ندارد به اینکه حتما از طریق صداوسیما حرفش را به مردم بزند. دولت باید تکلیف خود را با صداوسیما مشخص کند و نمی‌تواند تمام اختیارش را دست رسانه‌ای بدهد که منافعش با منافع صداوسیما نمی‌خواند.»
محمد سلطانی‌فر درباره فضای حال حاضر صداوسیما و خبرگزاری‌هایی که با مشکل استفاده از رسانه‌های نوین روبه‌رو هستند، مطرح کرد:‌ صداوسیما و خبرگزاری‌های ما اگر نخواهند این امر را باور کنند که باید حضورشان را در فضای مجازی و فضای وب قوی‌تر از گذشته کنند، آن مسیر میرایی برای همه شکل می‌گیرد. صداوسیما به دلیل این که دولتی است و احساس می‌کند که تنها مرد محله است نمی‌خواهد این باور را بکند و خودش را به خواب زده است. صداوسیما به چه می‌نازد؟ به فیلم‌هایش، مولتی‌مدیاها، مناظرات لایو و یا پخش سخنرانی‌ها و فوتبال‌های لایو؟
این استاد ارتباطات در عین حال معتقد است: با وجود شبکه‌های جدید از جمله اینستاگرام، این شبکه‌ توانسته است انحصار پخش لایو را از صداوسیما بگیرد و نه تنها این قدرت را گرفته است، بلکه یک آپشن دیگر هم اضافه کرده است که مربوط به کامنت‌های مردم، به هنگام تماشای برنامه زنده است و در حقیقت ‌ای‌تی‌وی شده است. به عنوان مثال سخنرانی‌ آقای روحانی در مشهد را ۵۰ هزار نفر از اینستاگرام لایو نگاه می‌کردند و همزمان هم کامنت می‌گذاشتند. این اتفاق بسیار مهم و مربوط به همان وب ۲ است که پیش از این بارها آن را مطرح کرده‌ایم.»
وظیفه دولت و رسانه‌ها ایجاد حق پرسشگری برای مردم است
محمد سلطانی‌فر در همایش ملی رسانه و حقوق شهروندی در ارومیه در مورد جایگاه رسانه گفته بود: امروزه شکاف‌های اطلاعاتی منجر به دور شدن جوامع از همدیگر می‌شوند که در این راستا به منظور کاستن شکاف‌های اطلاعاتی و نزدیک بودن به جوامع باید سطح آگاهی‌های مردم و اطلاعات جهانی آنها را بالا برد. دانستن حق مردم است و وظیفه دولت و رسانه‌ها در قبال حقوق شهروندی با در اختیار گذاشتن اطلاعات، ایجاد حق پرسشگری برای آحاد مردم است. فضای پرسشگری کمک می‌کند تا ما مطالبات خود را بر مبنای ۱۲۰ موضوع مطرح در حقوق شهروندی دسته‌بندی کنیم؛ بنابراین خواستار چنین فضایی از دولت هستیم.
امروزه وظیفه اطلاع‌رسانی بر‌عهده رسانه‌های مجازی و رادیو بوده و رسانه‌های مکتوب باید نظارت و دیده‌بانی دائم از محیط‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را داشته باشند؛ همچنین رسانه‌های محلی و مکتوب باید به منظور ترویج فرهنگ انتقادپذیری، ظرفیت نقد و انتقادپذیری را در جامعه و در میان مسوولان بالا ببرند. مسوولان نیز اگر نقد و انتقاد مردم را نپذیرند، مجبورند از رسانه‌های بیگانه شاهد این انتقادات باشند. خود مردم نیز گاهی ناقضان حقوق شهروندی هستند، مردم نباید همیشه مسوولان و دولت را مورد خطاب و انتقاد قرار دهند گاهی لازم است خود را نیز مورد خطاب و انتقاد قرار دهیم.»
سایر اخبار این روزنامه
ربیعی امروز برای پاسخگویی به نمایندگان به مجلس می‌رود‌؛ نگاه دنیا به بورس ایران تغییر کرده است دیدار وزرای خارجه ایران، ترکیه و آذربایجان در باکو توفان آنفلوآنزا درمرغداری‌ها؛ اعتراض شهروندان به کم فروشی اینترنت؛ چشم انداز توسعه فاز 11 پارس جنوبی؛ تغییر در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد؛ حمیدرضا گرشاسبی از توافق پرسپولیس با باشگاه ترکیه‌ای خبر داد؛ اعلام حمایت از قوه قضاییه! عصبانی هستیم! دولت مستاصل چه کسی مانع حصر احمدی نژاد می شود گزارش میدانی «جهان‌صنعت» از تکدی‌گری در تهران؛ در جست‌وجوی دموکراسی ازدست‌رفته 4خطای استراتژیک دولت ابهامات حقوق کارگران و دستفروشان خارجی غیر‌قانونی در ایران در جست‌وجوی دموکراسی ازدست‌رفته آلودگی هوا‌ برای سومین روز متوالی مدارس تهران را به تعطیلی کشاند ارتش اوراسیا تشکیل می‌شود هشدار رییس اتاق مشترک ایران و عراق درباره واگذاری بازار عراق به رقبا قوه قضاییه در موقعیت نامطلوب شورای نگهبان با عضویت اقلیت های دینی در شورای شهر مخالفت کرد