چشم انداز توسعه فاز 11 پارس جنوبی؛

«جهان صنعت»- بعد از اظهارات ترامپ درباره تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران‌، گمانه‌‌زنی‌های زیادی در‌باره آینده پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران مطرح شد.
در این میان گروهی که از ابتدا اجرای قراردادهای جدید نفتی را مغایر با منافع ملی کشور تلقی می‌کردند سعی کردند این اظهارات را عاملی برای خروج توتال از پروژه فاز ١١ پارس‌جنوبی مطرح کنند تا بتوانند ادعای خود را برای عدم پایبندی توتال به قرارداد با ایران اثبات کنند.
این در حالی است که مدیر‌عامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه فعالیت شرکت توتال فرانسه در فاز 11 پارس‌جنوبی طبق برنامه پیش می‌رود و حتی در برخی بخش‌ها از برنامه جلوتر است گفت‌: در قرارداد پیش‌بینی‌های لازم صورت‌گرفته و چنانچه توتال از قرارداد خارج شود، اتفاقی نمی‌افتد. اگر توتال ادامه ندهد شرکت CNPC چین کار را دنبال می‌کند و چنانچه این شرکت چینی هم نتوانست، پروژه توسط پتروپارس دنبال خواهد شد.
محمد مشکین‌‌فام در نشستی خبری اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود دومین قرارداد در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی برای طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس‌جنوبی با مرسک امضا شود.


وی افزود: همزمان با چندین شرکت خارجی در خصوص توسعه لایه نفتی پارس‌جنوبی در حال مذاکره هستیم اما مذاکرات با شرکت مرسک از پیشرفت بهتری برخوردار است و پیش‌بینی می‌کنیم با همین شرکت به توافق برسیم.
مشکین‌فام با بیان اینکه «ادغام شرکت مرسک با توتال هنوز انجام نشده»، گفت: چنانچه مرسک با توتال ادغام شود تدابیری داریم که مشکلی ایجاد نشود و در واقع اگر در مباحث فنی و مالی به توافق برسیم مشکلی در مورد ادغام مرسک با توتال وجود ندارد.
وی افزود: در طرف قطری همه شرکت‌های صاحب‌نام دنیا حضور دارند‌ در حالی که در طرف ایران ما هستیم و شرکت‌هایی که با ما رشد کرده‌اند.
مشکین‌فام با بیان اینکه «در تمام‌ مسایل فنی رشد داشتیم و به وضعیت مناسبی رسیده‌ایم جز مسایل مربوط به مدیریت پروژه»‌ گفت‌: هنوز نیاز به کار در مدیریت زمانی و مدیریت مالی پروژه‌ها داریم که در این زمینه باید با مستندسازی تجارب و استفاده از تجربه‌های گذشته، وضعیت مدیریت زمانی و مالی پروژه‌ها را روز‌به‌روز بهتر کنیم.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در مورد وضعیت تولید در پارس‌جنوبی توضیح داد: تولید در چهار سال اول ۱۴۱ میلیون مترمکعب در روز، در چهار سال دوم نیز ۱۴۱ میلیون مترمکعب در روز بوده و در چهار سال اخیر به ۲۸۸ میلیون مترمکعب رسیده است. در حال حاضر ظرفیت تولید پارس‌جنوبی ۵۷۰ میلیون مترمکعب و میزان تولید ۵۵۵ میلیون مترمکعب است.
وی ادامه داد: ابتدا در وضعیت تولید گاز، ایران و قطر یکسان برداشت می‌کردند‌ اما ما هشت سال در تولید از آنها عقب افتادیم و در حال حاضر با هم برابر هستیم.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس‌ با بیان اینکه «تولید از لایه‌های نفتی پارس‌جنوبی برای ما آرزو بود»، گفت: امسال تولید از این لایه‌ها به 25 هزار بشکه در روز رسید و طبق برنامه باید به 150 هزار بشکه در روز برسد.
وی افزود: طی 20 سال منتهی به پایان سال 95، به میزان 72 میلیارد دلار سرمایه‌‌گذاری در پارس‌جنوبی صورت گرفته که پیش‌بینی می‌شود این میزان جز فاز 11 و لایه نفتی پارس‌جنوبی به 87 میلیارد دلار برسد.
مشکین‌فام در خصوص طرح‌های جاری شرکت گفت: در 20 دی‌ماه سکوی فاز 14 از یارد بندرعباس برای نصب آماده خواهد شد و 22 بهمن‌ماه اولین ردیف فازهای 22 و 24 به صورت آزمایشی وارد مدار می‌شود. تا اسفندماه سه سکو از یارد صدرا برای نصب آماده می‌شود و تا پایان سال یک ردیف فاز 13 راه‌اندازی خواهد شد.
وی ادامه داد: تاکنون فاز 13 به میزان 82 درصد پیشرفت داشته و فاز‌های 22 و 24 به 83 درصد پیشرفت در سکو رسیده که اولین سکو در این فازها تا اسفندماه 1396 برای نصب آماده می‌شود. همچنین تا پایان سال اولین ردیف فاز 13 به صورت آزمایشی وارد مدار خواهد شد‌ اما فاز 14 سال آینده وارد مدار می‌شود و فازهای 22 و 24 بیش از 90 درصد پیشرفت داشته‌اند که 22 بهمن‌ماه اولین ردیف این فازها به صورت آزمایشی وارد مدار می‌شود.
از لحاظ فنی با هندی‌ها مشکلی نداریم
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات توسعه میدان فرزاد B گفت: پیشنهاد هندی‌ها این است که ایران گاز فرزاد B را بخرد اما ما منابع نداریم و از طرف دیگر نیازی به گاز فرزاد B حداقل تا پنج سال آینده نخواهیم داشت.
وی افزود: مذاکره با گازپروم برای توسعه فرزاد B آغاز شده و در مرحله مقدماتی است. شرکت‌های دیگر هم خواهان توسعه فرزاد B شده‌اند و مذاکراتی نیز آغاز شده است.
توتال از برنامه جلوتر است
مشکین‌فام با بیان اینکه «توتال در توسعه فاز 11 پارس‌جنوبی جلوتر از برنامه پیش می‌رود»، گفت: کندی کار در ابتدای همه طرح‌ها وجود دارد. در حال حاضر اسناد مناقصه توزیع شده و پیمانکار ایرانی انتخاب خواهد شد.
وی افزود: فاز 11 پالایشگاه خشکی ندارد و یک میلیارد فوت مکعب گاز آن به فازهای 6، 7، 8 و یک میلیارد فوت مکعب به فاز 12 ارسال خواهد شد.
مشکین‌فام در مورد احتمال جایگزینی شرکت چین به جای توتال در فاز 11 پارس‌جنوبی، گفت: در قرارداد پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته و چنانچه توتال از قرارداد خارج شود اتفاقی نمی‌افتد؛ اگر توتال ادامه ندهد شرکت CNPC چین کار را دنبال می‌کند و چنانچه این شرکت چینی هم نتوانست پروژه توسط پتروپارس دنبال خواهد شد؛ البته شرایط و وضعیتی که توتال دارد CNPC ندارد.
وی ادامه داد: این قرارداد در مردادماه تنفیذ شد و همه قراردادها به 6 تا 10 ماه زمان برای برگزاری مناقصه پیمانکار و شش تا هشت ماه دیگر برای انجام کارهای فرعی نیاز دارد؛ به عبارتی هر قراردادی 15 ماه زمان برای امضای قراردادهای فرعی نیاز دارد.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه «قراردادهای فرعی فاز 11 واگذار شده‌اند یا در حال واگذاری‌اند»، گفت: اگر مشکلی پیش بیاید که توتال نتواند در این قرارداد بماند ما چیزهایی را از دست می‌دهیم‌ اما باید به صورت یک پکیج به این موضوع نگاه شود، اگر اتفاقی بیفتد کل کشور متضرر خواهد شد.
وی افزود: برای سکوی فاز 11 مناقصه‌ای بین چهار شرکت ایرانی برگزار شده و یک شرکت به زودی انتخاب می‌شود؛ اگر توتال از این قرارداد خارج شود طراحی توتال را که به موازات برای سکوهای فشارافزایی در حال انجام است، داریم و طبق آن انجام می‌دهیم.
سایر اخبار این روزنامه
ربیعی امروز برای پاسخگویی به نمایندگان به مجلس می‌رود‌؛ نگاه دنیا به بورس ایران تغییر کرده است دیدار وزرای خارجه ایران، ترکیه و آذربایجان در باکو توفان آنفلوآنزا درمرغداری‌ها؛ اعتراض شهروندان به کم فروشی اینترنت؛ چشم انداز توسعه فاز 11 پارس جنوبی؛ تغییر در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد؛ حمیدرضا گرشاسبی از توافق پرسپولیس با باشگاه ترکیه‌ای خبر داد؛ اعلام حمایت از قوه قضاییه! عصبانی هستیم! دولت مستاصل چه کسی مانع حصر احمدی نژاد می شود گزارش میدانی «جهان‌صنعت» از تکدی‌گری در تهران؛ در جست‌وجوی دموکراسی ازدست‌رفته 4خطای استراتژیک دولت ابهامات حقوق کارگران و دستفروشان خارجی غیر‌قانونی در ایران در جست‌وجوی دموکراسی ازدست‌رفته آلودگی هوا‌ برای سومین روز متوالی مدارس تهران را به تعطیلی کشاند ارتش اوراسیا تشکیل می‌شود هشدار رییس اتاق مشترک ایران و عراق درباره واگذاری بازار عراق به رقبا قوه قضاییه در موقعیت نامطلوب شورای نگهبان با عضویت اقلیت های دینی در شورای شهر مخالفت کرد