ربیعی امروز برای پاسخگویی به نمایندگان به مجلس می‌رود‌؛

شیدا ملکی- وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی امروز به مجلس شورای اسلامی خواهد رفت تا به سوال نمایندگان پاسخ دهد. اشتغال، دغدغه اساسی جامعه‌ای است که بازنشستگان آن دلواپس عدم دریافت حقوق بازنشستگی خود هستند و جوانان نخبه و تحصیلکرده دیگر انگیزه‌ای برای ایجاد کارگاه‌های صنعتی ندارند. امید در جامعه‌ای با این حجم از دغدغه روزمره و مواجهه با تکرار آمار فسادهای مالی سرنوشتی نخواهد داشت مگر نابودی.
در شرایطی که وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی برنامه‌ریزی شفاف و قابل تاملی ارائه نمی‌دهد، بدیهی است که جامعه نسبت به آنچه پیش‌روی خود مشاهده می‌کند احساس مطلوبی نداشته و ایجاد اشتغال را به عنوان بدیهی‌ترین خواسته خود در مسیری غیر از مسیرهای منطقی جست‌و‌جو کند. جوانان جویای کار سیل عظیمی از جامعه هستند که وزارت کار سد محکمی بر سر راه آنان ایجاد کرده و متاسفانه بر‌خلاف رسالت خود هیچ چشم‌اندازی برای آینده‌شان متصور نشده است.
کارگران از حقوق و مزایای اولیه بی‌بهره مانده‌اند و خبر تعطیلی کارگاه‌های صنعتی، عدم پرداخت دستمزد و حمایت‌های اجتماعی دیگر تازگی ندارد. رنگ باختن تازگی این اخبار همان تکرار بی‌وقفه‌ای است که موجب عادی شدن آن شده است. عادی شدن درد‌های جامعه کارگری زخمی نیست که به سادگی بتوان از آن گذشت و به دنبال مرهم آن نبود. این زخم، جان جامعه را می‌گیرد و حاصلی نخواهدداشت مگر از‌هم‌گسیختگی اجتماعی و فقر.
وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی امروز به مجلس شورای اسلامی خواهد رفت تا در مقابل این حجم از آشفتگی‌های وزارتخانه متبوع خود که در لایه‌های مختلف جامعه رسوخ کرده پاسخگو باشد. ربیعی اما از همان ابتدا مورد انتقاد جدی کارشناسان اقتصادی بود و منتقدان حضور وی در وزارت کار نسبت به ناتوانی اجرایی و دانش کافی وی در این حوزه ابراز دلواپسی می‌کردند.


ربیعی بیکاری را گسترش داد
حمید حاج‌اسماعیلی، فعال حوزه کار و صنعت درباره عملکرد وزیر کار به «جهان صنعت» می‌گوید: تردیدی نیست که بخش وسیعی از آسیب‌های حوزه کار به علی ربیعی بازمی‌گردد و نمی‌توان کارنامه وی را کارنامه‌ای مثبت تلقی کرد. از همین رو کارشناسان و نمایندگان مجلس نسبت به عملکرد وی واکنش نشان داده و خوشبختانه امروز مجلس استیضاح او را مورد بررسی قرار خواهد داد.
این فعال حوزه کار و صنعت معتقد است: متاسفانه بر‌خلاف تصور بیکاری نه‌تنها کنترل نشد بلکه به شکل گسترده‌ای افزایش پیدا کرد. این حجم گسترده بیکاری حاصل تعطیلی کارگاه‌های تولیدی بخش خصوصی است که نه‌تنها دولت از هیچ‌یک حمایت نکرده بلکه در مسیر دشواری عملکردشان نیز قدم برمی‌دارد.
این کارشناس با تاکید بر عدم حمایت از کارگرها افزود: کارگرها به طور مستمر دچار آسیب‌هایی جدی شده‌اند که هیچ‌یک از این آسیب‌ها مورد بررسی وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی قرار نگرفته است. چنین وضعیت اسفناکی بی‌شک حاصل نبود انجمن‌های کارگری مستقل و توانمندی است که در صورت حضور در جامعه کارگری امکان بیان مشکلات آنها را فراهم می‌کردند.به گفته وی، هرچند برخی گروه‌های کارگری فعال هستند، این گروه‌ها اما حاصلی نداشته‌اند مگر افرادی شبیه علی ربیعی که از آنها خارج شده و نوع‌ اندیشه‌شان هم‌سنخ با هم است. این روند دور باطلی است که با تایید تفکرات بی‌دانش پیش می‌رود و هیچ درمانی برای مشکلات انباشت‌شده در وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی نیست.
مشکلات صندوق‌های بازنشستگی جدی است
حاج‌اسماعیلی با ابراز نگرانی از موقعیت بازار کار کشور افزود: بیکار بودن حجم گسترده‌ای از جوانان تحصیلکرده از تاریک‌ترین نقاط کارنامه علی ربیعی است که نباید به سادگی از آن گذر کرد. حال آنکه بی‌توجهی به گسترش تعاونی‌ها خود دلیل دیگری بوده است تا بر‌خلاف آنچه در قانون اساسی پیش‌بینی شده ارکان گسترش اشتغال در بخش‌های مختلف تضعیف شود.
این کارشناس با تاکید بر عدم بهبود شاخص‌های حوزه کار گفت: علاوه بر آن مشکلات صندوق‌های بازنشستگی نیز فزونی پیدا کرده و ربیعی اصلاحات لازم در این حوزه را نیز پیگیری و اجرایی نکرده است. متاسفانه در این مدت هم‌مسلکان ربیعی وارد حوزه‌های مختلف وزارت کار شده و این وزارتخانه را به نزول نزدیک و نزدیک‌تر کرده‌اند.
وی با اشاره به نقش پررنگ مجلس در این بین افزود: مجلس شورای اسلامی باید دولت را از بنگاه‌داری اقتصادی دور کند و با بررسی کارنامه کاری بسیار ضعیف وزارت کار که ضربه‌ای سهمگین بر روند اجتماعی، اقتصادی کشور وارد می‌کند شرایط را کنترل کند. در این بین نباید فراموش کرد از دلایل اصلی ضعف وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی نداشتن سابقه اجرایی لازم و کافی در وزارتخانه متبوع وی است.
وابستگی سیاسی و بی‌تجربگی، ربیعی را فلج کرد
حاج‌اسماعیلی با تاکید بر اینکه ربیعی وابسته به نوعی جریان سیاسی است که کنترل و جهت‌دهی اصلی بر دست ایشان است افزود: استیضاح این وزیر بهترین تصمیم ممکن از سوی مجلس شورای اسلامی است و باید هرچه سریع‌تر‌ فردی کار آزموده‌تر فارغ از تفکرات سیاسی بر صندلی وزارت تکیه زند تا توسعه و بهبود اوضاع تامین اجتماعی و اشتغال را در دستور کار قرار دهد. این وزارتخانه مکانی برای بازی‌های سیاسی نیست. همچنین چاره‌اندیشی امروز که در ابتدای دولت دوازدهم هستیم بسیار مثبت‌تر و ثمر‌بخش‌تر از چهار سال آینده و پایان دولت دوازدهم است.
این فعال حوزه کار و صنعت با ابراز امیدواری نسبت به ثمر‌بخش بودن طرح سوال و استیضاح وزیر کار معتقد است: هر چند امید آن است که مجلس چاره‌اندیشی کند اما نباید از لابی و قدرت سیاسی و چانه‌زنی ربیعی در مجلس به سادگی گذر کرد. مصالح ملی اما بر اثر چنین لابی‌گری‌هایی به شدت به خطر افتاده و دچار تزلزل خواهد شد.
به اعتقاد وی وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی به سه وزیر کاردان، دارای سابقه اجرایی و توانمند نیازی جدی دارد. این در حالی است که چانه‌زنی‌های سیاسی جامعه را از داشتن یک وزیر لایق نیز محروم کرده و از سویی دیگر بیکاری، فقر و تعطیلی مکرر کارگاه‌های صنعتی خصوصی مانند شوکران لحظه به لحظه جامعه را فلج می‌کند.
عملکرد ضعیف مجلس
اگر‌چه امروز در مجلس شورای اسلامی وزیر کار مورد سوال قرار می‌گیرد اما عملکرد نمایندگان مجلس و اهمیت آنها نسبت به این موضوع خود زیر تیغ پرسش است. نمایندگانی که رای اعتماد به ربیعی داده‌اند و امروز خود نیز باید نسبت به چنین انتخابی در برابر ملت پاسخگو باشند، در پاسخ به پیگیری‌های «جهان‌صنعت» ابراز بی‌اطلاعی کرده و از طرح سوال وی بی‌خبر هستند.
علی رستمیان، نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در شرایطی که طرح سوال از ربیعی در این کمیسیون مطرح شده است در پاسخ به «جهان صنعت» نسبت به موضوع ابراز بی‌اطلاعی کرده و پاسخ به این پرسش را به روزهای آتی موکول کرده است. دیگر نمایندگان این کمیسیون نیز در پی تماس‌های متعدد «جهان صنعت» پاسخی ارائه نداده و اعلام کردند بعد از بررسی‌ها در صحن مجلس رسانه‌ها نیز آگاه خواهند شد.بی‌توجهی نمایندگان مجلس به یکی از وظایف اصلی خود که پاسخگویی در مقابل پرسش‌ها و مطالبات ملت است، آغازگر راهی است که وزرا نیز در آن احساس امنیت کرده و هر چند به پشتوانه انتخابات وارد دولت شده‌اند اما مطالبات قشر گسترده‌ای از جامعه را که ریشه در مسایل اقتصادی دارد به فراموشی بسپارند.
در انتظار استیضاح
فقر، بیکاری، تعطیلی مراکز صنعتی خصوصی و افزایش بنگاهداری دولت حاصل بی‌توجهی نمایندگان مردم به شرایط کنونی است و این در حالی است که این روزها نمایندگان پاسخگو و پیگیر مسایل ریشه‌ای اندک هستند و همان تعداد اندک شاید توان ایستایی در مقابل سیل عظیم خاموشان مجلس را نداشته باشند.حسن کامران، نماینده اصفهان در رسانه‌ها اعلام کرده بود از ربیعی سوال خواهد داشت اما وی هیچ شفاف‌سازی‌ای نسبت به طرح سوال خود بیان نکرده بود. پیگیری‌ها از این نماینده اصفهان که جایگزین مینو خالقی وارد مجلس شد در نهایت منجر به مصاحبه تفصیلی نشد و وی بعد از تماس‌های مکرر خبرنگار پارلمانی «جهان صنعت» پیرو جزییات سوال از وزیر کار گفت‌: «بعد از اینکه سوال به صحن علنی مجلس آمد، متوجه آن خواهید شد.» وی در ادامه افزود: «سوال در خصوص بیمه کارفرما، کشاورز و بیمه زنان شوهر مرده است.»هر چند پاسخ کامران در مقابل پرسش «جهان صنعت» کافی نبوده و ادبیات وی در نوع بیان این پرسش نیز ادبیات در‌خور نمایندگان مجلس نیست، اما امید است امروز نمایندگان نسبت به آنچه در فضای اقتصادی کشور می‌گذرد آگاهی لازم را داشته و بر اساس آسیب‌های عمیق جامعه به دنبال راهکاری باشند. هرچند بیم آن می‌رود که بی‌توجهی نمایندگان و از سوی دیگر لابی‌گری‌های وزیر نتیجه‌ای خلاف مطالبات جامعه داشته باشد.
sheidamaleki.journalist@gmail.com
سایر اخبار این روزنامه
ربیعی امروز برای پاسخگویی به نمایندگان به مجلس می‌رود‌؛ نگاه دنیا به بورس ایران تغییر کرده است دیدار وزرای خارجه ایران، ترکیه و آذربایجان در باکو توفان آنفلوآنزا درمرغداری‌ها؛ اعتراض شهروندان به کم فروشی اینترنت؛ چشم انداز توسعه فاز 11 پارس جنوبی؛ تغییر در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد؛ حمیدرضا گرشاسبی از توافق پرسپولیس با باشگاه ترکیه‌ای خبر داد؛ اعلام حمایت از قوه قضاییه! عصبانی هستیم! دولت مستاصل چه کسی مانع حصر احمدی نژاد می شود گزارش میدانی «جهان‌صنعت» از تکدی‌گری در تهران؛ در جست‌وجوی دموکراسی ازدست‌رفته 4خطای استراتژیک دولت ابهامات حقوق کارگران و دستفروشان خارجی غیر‌قانونی در ایران در جست‌وجوی دموکراسی ازدست‌رفته آلودگی هوا‌ برای سومین روز متوالی مدارس تهران را به تعطیلی کشاند ارتش اوراسیا تشکیل می‌شود هشدار رییس اتاق مشترک ایران و عراق درباره واگذاری بازار عراق به رقبا قوه قضاییه در موقعیت نامطلوب شورای نگهبان با عضویت اقلیت های دینی در شورای شهر مخالفت کرد