بیانیه سازمان همکاری کشورهای اسلامی؛

سازمان همکاری کشورهای اسلامی دیروز با صدور بیانیه‌ای قدس شرقی (شرق اورشلیم) را به عنوان پایتخت فلسطین به رسمیت شناخت و تصمیم ترامپ را به شدت محکوم کرد.
بیانیه اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری کشورهای اسلامی از جامعه جهانی خواسته است «قدس شرقی» (شرق اورشلیم) را به عنوان پایتخت دولت فلسطین به رسمیت بشناسد. در بخشی از این بیانیه، دنیا به شناسایی «قدس شرقی» به عنوان پایتخت فلسطین فراخوانده شده‌ است. در بند دیگر بیانیه پایانی سازمان همکاری کشورهای اسلامی آمده است: «در صورتی که شورای امنیت سازمان ملل وارد عمل نشود این سازمان آماده طرح مساله در مجمع عمومی سازمان ملل است.»
سازمان همکاری کشورهای اسلامی با صدور بیانیه‌ای تصمیم ایالات متحده آمریکا را مبنی بر شناسایی اورشلیم به عنوان پایتخت اسراییل به شدت محکوم کرد.
‌هدف اصلی نشست سازمان همکاری اسلامی بیش از آنکه محکومیت تصمیم ترامپ مبنی بر شناسایی بیت‌المقدس به عنوان پایتخت فلسطین باشد، تسریع در تعیین تکلیف مساله فلسطین به عنوان یک دولت مستقل بود که پایتختش شرق اورشلیم باشد. در واقع ترکیه می‌خواهد پیش از آنکه فلسطینیان حقوق بیشتری را از دست بدهند وضعیت آنها مشخص شود. آنکارا معتقد است در حالی که خاورمیانه در آتش مناقشه می‌سوزد، آمریکا و اسراییل گام به گام به اهداف خود نزدیک‌ترمی‌شوند و زمان دارد به نفع اسراییل تمام می‌شود.‌ 2