از رییس جمهور بپرسید

گروه سیاسی- سخنان اخیر مقامات ایرانی درباره بحران داخلی یمن نشان از آن دارد که ایران در روزهای آینده اقدامات جدی‌تری را برای حل بحران این کشور انجام خواهد داد‌. برای نخستین بار سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران در نشست خبری درباره نقش ایران در یمن گفته بود‌: «کمک‌های ما به جبهه مقاومت بنا به درخواست مردم و دولت‌های آنان صورت گرفته و یمن هم یک نمونه از آن است؛ امروز در یمن حاکمیت به دست انصارالله است و کمک‌های ایران در حد مستشاری و معنوی است که یمن بیشتر به آنها نیاز دارد و جمهوری اسلامی هم از این کمک‌ها دریغ نمی‌کند و این راه ادامه دارد‌.» این درحالی بود که رییس‌جمهور نیز 19 آذرماه در هنگام تحویل لایحه بودجه به مجلس اعلام کرد‌: «دست نیروهای مقاومت را می‌بوسم؛ به زودی یمن هم مانند سوریه و عراق و لبنان امن خواهد شد‌.» این جمله حاکی از پیشگویی رییس دولت درباره آینده کشوری است که احزاب مختلف آن درگیری زیادی با یکدیگر دارند و در هفته‌های اخیر حوادث متفاوتی را از سر گذرانده‌اند، اما از آنجایی که مقامات ایرانی با نیروهای انصارالله یمن همکاری استراتژیک دارند بیش از هر زمان دیگری بر ثبات یمن در آینده نزدیک تاکید می‌کنند‌. این در حالی است که وزارت امور خارجه در این زمینه ترجیح می‌دهد از هرگونه اظهارنظری خودداری کند‌. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری خود با اصحانه رسانه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه مواضع وزارت امورخارجه درباره اتهام‌زنی یکی از گروه‌های تحقیقات سازمان ملل درباره ایرانی بودن موشک‌های پرتاب شده از سوی یمن چیست؟ تصریح کرد‌: در مورد گزارشی که منتسب به یکی از گروه‌های سازمان ملل است، خبر بی‌اساس و به نوعی خبرسازی با انگیزه‌های بی‌هدف و خاصی است‌. مواضع ما درباره یمن روشن است ما دخالتی در یمن نداریم حمایت ما معنوی است و می‌خواهیم خواسته‌های آن را با صدایی رساتر اعلام کنیم‌. این اتهامات را تکذیب می‌کنیم و اتفاقات یمن به مردم و مقاومت آنها مربوط است و به جمهوری اسلامی ایران نیز ربطی ندارد‌. با این حال سخنگوی این وزارتخانه در پاسخ به سوال «جهان‌صنعت» مبنی بر اینکه حسن روحانی در جریان تقدیم لایحه بودجه گفتند به زودی یمن هم مانند سوریه و عراق امن خواهد شد و سرلشکر جعفری هم اعلام کرده بود که ایران در یمن حضور مستشاری دارد‌. آیا ایران در این امن شدن مشارکت دارد؟ در غیر این صورت پیشگویی امن شدن در این زمینه به چه معناست؟ به جای آنکه درباره سخنان رییس‌جمهور و موضع این وزارتخانه پاسخ شفافی بدهد، توپ را به زمین دولت انداخت‌. بهرام قاسمی در این باره گفت‌: «اظهار امیدواری شده است که یمن بتواند هرچه زودتر به کشوری آرام و امن تبدیل شود‌. وضعیت فعلی یمن بسیار خطرناک هست چه به لحاظ اقتصادی و چه به لحاظ نظامی و درگیرها و اختلافاتی که طی هفته‌های گذشته در این کشور اتفاق افتاده است‌. آرزوی ایران به عنوان یک کشور مسلمان و همسایه یمن، حل‌وفصل مشکلات این کشور در مذاکرات یمنی است‌. باید تاکید کنم که مشکل اساسی یمن هم در واقع تجاوز نظامی عربستان است و امید ما و جامعه جهانی این است که تجاوز و فاجعه به پایان برسد‌.»
وی درباره سخنان رییس‌جمهور اظهار داشت‌: باید درباره کلمات و عبارات رییس‌جمهور که در این باره مطرح شده از خود ایشان سوال کنید‌. ما امیدواریم تراژدی یمن پایان یابد و تنها راه‌حل، قطع حملات و تجاوز نظامی دولت سعودی است که ریشه همه مشکلات در یمن امروز است‌. من صحبت‌های رییس‌جمهور را با تعبیری که مطرح شد شخصا نشنیده‌ام و توصیه می‌کنم در یک فرصت مستقیما دیدگاه‌های رییس‌جمهور را از دفتر ایشان سوال کنید‌.»
قوه قضاییه باید درباره نازنین زاغری تصمیم‌گیری کند
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه این نشست خبری درباره سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران و رایزنی‌های او درباره نازنین زاغری گفت‌: سفر وزیر خارجه انگلیس به دعوت ظریف صورت گرفت و مجموعه وسیعی از مسایل در حوزه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت‌. وی با بیان اینکه یکی از موضوعات که از سوی جانسون مطرح شد مساله خانم زاغری بود، گفت‌: ایشان دوتابعیتی هستند که البته ما قبول نداریم‌. خانم زاغری از سوی قوه قضاییه محکوم شده‌اند و باید مدت محکومیت خود را سپری کنند‌. با این حال، مسوولان وزارت امور خارجه گفتند به خاطر مسایل انسان‌دوستانه این مساله را مطرح می‌کنند ولی با توجه به آنکه این پرونده قضایی است و در ایران نیز تفکیک قوا وجود دارد، قوه قضاییه باید درباره آن تصمیم‌گیری کند‌.


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره رایزنی‌های اقتصادی صورت گرفته در سفر بوریس جانسون به ایران نیز اظهار داشت‌: یکی از موضوعات و محورهای مذاکره بوریس جانسون در ایران با مسوولان ایرانی مسایل دوجانبه در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، مالی، بانکی و‌.‌.‌. بود‌. در دیدارهای مختلف طرف انگلیسی به ویژه با وزیر امور خارجه این موضوعات به تفصیل مورد بررسی قرار گرفت و طرف انگلیسی دیدگاه و آرمان خود درباره همکاری با ایران را مطرح کرد و طرف ایرانی نیز مشکلات و موانع پیشرو به ویژه در عرصه اقتصادی و چگونگی توسعه این روابط را بیان کرد‌. قاسمی با بیان اینکه امیدواریم در مذاکرات آتی بتوانیم در مسیر بهتری در همکاری‌های اقتصادی دوجانبه قرار بگیریم، تصریح کرد‌: در این سفر تفاهمنامه و موافقتنامه امضا نشد ولی مسایل دوجانبه مطرح شد حتما در برخی از موضوعات اشتراک‌نظر وجود داشت که می‌تواند زمینه‌های خوبی را برای توسعه روابط فراهم کند‌.
وی درباره آخرین رایزنی‌ها برای پس گرفتن طلب ایران از انگلیس در سفر وزیر خارجه این کشور به تهران نیز خاطرنشان کرد‌: موضوع طلب ایران از دولت انگلیس که به گذشته‌های دور برمی‌گردد و در دست بررسی دو کشور بوده و به دلایل مختلفی به ثمر نرسیده است، از موضوعات رایزنی دو کشور است که در این باره در سفر جانسون نیز مورد بررسی قرار گرفت‌. قاسمی اضافه کرد‌: طرف انگلیسی وعده داد در اسرع وقت موضوع را با جدیت دنبال کند و ایران نیز این موضوع را با جدیت دنبال می‌کند‌. البته دستگاه‌های اقتصادی نیز این موضوع را پیگیری می‌کنند‌. قاسمی در پاسخ به سوالی درباره حواشی سفر جانسون به ایران و عدم حضور خبرنگاران در این دیدارها ابراز داشت‌: در هیچ مذاکره جدی دیپلماتیکی خبرنگار حضور ندارد و این عرف رایج در همه جای دنیاست و ایران نیز براساس منطق و چارچوبی که وجود دارد، اقدام می‌کند‌. وی ادامه داد‌: نشست خبری‌ها باید با تفاهم طرفین صورت بگیرد که گاهی برخی طرفین به انجام آن راضی بوده و برخی رضایت ندارند‌. قاعده خاصی در این باره وجود ندارد و باید موردی به این مساله نگاه کرد‌.
زمان دقیق سفر ماکرون به تهران مشخص نیست
بهرام قاسمی درباره سفر امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه به ایران نیز ابراز داشت‌: روابط تهران و پاریس، روابط مهمی است و رایزنی‌هایی همواره وجود داشته و دارد‌. سفر ماکرون در دستورکار دو کشور قرار دارد ولی تاریخ دقیقی برای آن مشخص نشده و تصورم این است که این سفر بعد از سفر وزیر خارجه فرانسه مورد بحث و بررسی قرار بگیرد‌. سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ما نسبت به مواضع ماکرون نظرات خود را اعلام کردیم، عنوان کرد‌: تصور ما این است که بدفهمی و بی‌دقتی در برخی از اظهارنظرها وجود دارد که باید تصحیح شوند‌. سفر وزیر خارجه فرانسه بسیار مهم است‌. آمادگی لازم را داریم تا مجموعه‌ای از مسایل را با دقت و جدیت لازم با طرف فرانسوی مطرح کنیم‌. محورهای زیادی برای گفت‌وگو برای طرفین وجود دارد‌. فکر می‌کنم سفر وزیر خارجه فرانسه می‌تواند به تصحیح مواضع اتخاذشده یا مواقعی که اتخاذ می‌شوند، موثر است‌.
تصمیم آمریکا برای انتقال سفارتخانه به قدس خطرناک است
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره انتقال سفارت آمریکا به قدس و همراهی کشورهای عربی در این باره هم ابراز داشت‌: تصمیم آمریکا در این باره و در این مقطع، نسنجیده و نپخته و بسیار خطرناک است و نیازمند همدلی و همراهی و اجماع همه کشورهای اسلامی است که متاسفانه به دلیل آشفتگی‌های کشورهای عربی این فرصت را به کشورهای فرامنطقه و به ویژه آمریکا می‌دهد تا این مواضع را داشته باشند‌. وی درباره رویکرد ایران در این باره نیز یادآور شد‌: با توجه به نگاهی که به آرمان فلسطین داریم، اقداماتی را انجام می‌دهیم و در نشست فوق سازمان همکاری اسلامی در بالاترین سطح حضور خواهیم داشت و سعی می‌کنیم با کشورهای اسلامی دیگر رایزنی‌های خود را تشریک کنیم ولی ما نیازمند رایزنی‌های گسترده‌تری هستیم که بعد از رایزنی‌های لازم باید تصمیم‌گیری شود‌.
درخواستی برای میانجیگری از سوی تونس نداشتیم
قاسمی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت روابط تهران و ریاض و ادعای یک رسانه کویتی مبنی بر درخواست ایران از تونس برای میانجیگری روابط تهران و ریاض خاطرنشان کرد‌: سیاست ما در قبال مسایل منطقه و هر کشوری که بتواند گام موثر و سازنده‌ای برای افزایش ثبات و امنیت و مبارزه با تروریسم بردارد، روشن است‌. درباره بحث تونس چند هفته پیش این موضوع را رد کردم و گفتم چنین درخواستی از تونس نداشتیم البته با مسوولان این کشور درباره مسایل دوجانبه، جهان اسلام و بین‌المللی گفت‌وگو کرده‌ایم‌. رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه اضافه کرد‌: آخرین وضعیت به شکل سابق است و عربستان همچنان بر طبل سابق خود می‌کوبد و با کمال بی‌دقتی به مسایل منطقه نگاه می‌کند و به صورت مکرر خطاهای خود را در مجموعه منطقه تکرار می‌کند‌.
سایر اخبار این روزنامه