بفرمایید بیرون!

محمدرضا ستوده- طبق بودجه سال 97 هر کس بخواهد از کشور خارج شود، اگر بار اولش باشد باید 220 هزار تومان، بار دوم 330 هزار تومان و بار سوم 440 هزار تومان بپردازد.
دیده بودیم که بعضی جاها ورودی می‌گیرند، اما خروجی گرفتن با عقل جور در نمی‌آید. البته عوارض خروج در همه جای دنیا وجود دارد ولی اینکه شبیه به تیغ زدن باشد خیر!
اصولاً جاهایی که برای تفریح و خوشگذرانی باشد ورودی دارد و چون شما ذوق ورود به آنجا را دارید حاضرید ورودی بدهید. طبق این تئوری خروجی گرفتن از کسانی که می‌خواهند از ایران خارج شوند هم امری طبیعی است چون کسانی که خارج می‌شوند قرار است خیلی به آنها خوش بگذرد و حال کنند. روحانی نیز از این فرصت حُسن سوءاستفاده را می‌کند. همانطور که مسافران و مهاجران حاضرند به هر قیمتی وارد‌ کشور دیگری بشوند، پس طبیعتا حاضرند به هر قیمتی هم خارج شوند. دولت هم از این «هر قیمتی» آفت نیامدن توریست را جبران می‌کند و به جای اینکه از واردات توریست درآمد کسب کند از صادرات آن درآمدزایی می‌کند. به عبارتی مسافران و مهاجران قبل از اینکه پول عشق و حال‌شان در خارج را بپردازند باید پول زجر نکشیدن‌شان در داخل را بپردازند.
همانطور که قبلا هم گفته بودم حسن روحانی خیلی زرنگ است.


با این اوصاف احساس می‌کنم که برجام هم به ضرر آمریکا شده باشد و ترامپ حق دارد که حرص بخورد!
در این قانون عوارض خروج از کشور برای بار اول، دوم و سوم پیش‌بینی شده اما چیزی در مورد خارج شدن برای آخرین بار گفته نشده. احتمالا اگر متوجه بشوند که شما می‌خواهید برنگردید، تمام دار‌و‌ندارتان را در کشور مصادره می‌کنند!
سایر اخبار این روزنامه