بودجه نوسازی مدارس کشور حذف شد؛

گروه جامعه- سال‌هاست هوا که رو به سردی می‌گذارد بحث ایمنی مدرسه‌ها به لحاظ سیستم گرمایشی داغ می‌شود. بعد از حادثه شین‌آباد و سوختن دختران دانش‌آموز این موضوع بیش از پیش نقل محافل مسوولان شد و تنها با تاکید اینکه مدارس ایران ناامن هستند اکتفا می‌کنند‌ اما در واقع هیچ مسوول و نهادی جز وعده‌هایی که هیچ وقت محقق نشدند کاری نکرده‌اند. مدارسی که از دهه‌های 30 و 40 در پایتخت باقی مانده‌اند، به دلیل کمبود فضای آموزشی با تراکم دانش‌آموز همراه هستند و تعدادشان در محلات قدیمی و مرکزی پایتخت کم نیست. همچنین منطقه 22، محروم‌ترین و فقیرترین منطقه شهرداری تهران در رابطه با فضای آموزشی است.
آمار بالای مدارس نا‌امن در پایتخت
به نقل از ایسنا، رییس آموزش و پرورش شهر تهران از نا‌ایمن بودن 700 مدرسه از 2500 مدرسه دولتی پایتخت خبر داد و گفت: این مدارس باید تخریب و بازسازی شوند، این در حالی است که در شهر تهران4200 مدرسه دولتی و غیردولتی داریم. از این تعداد 2500 مدرسه دولتی و مابقی مدارس غیردولتی هستند.
عباسعلی باقری با ارائه آمارهایی از مدارس نا‌ایمن در تهران اظهار کرد: از میان 2500 مدرسه دولتی در تهران، 700 مدرسه در پایتخت قدمت بالای 40 سال داشته و باید تخریب و بازسازی شوند. از میان آنها 100 مدرسه به دلیل ناامنی تخلیه شده‌اند و 600 مدرسه هر چند از نظر کارشناسان استاندارد و امنیت لازم را ندارند‌ اما در حال فعالیت هستند. هزار مدرسه یا به عبارتی 9900 کلاس درس نیز نیاز به مقاوم‌سازی دارند.


همچنین اعلام شده در بافت‌های فرسوده 225 مدرسه ظرف 10 سال در شهر تهران تخریب و بازسازی شده‌اند و در شهر تهران میانگین کلاس‌های درس 32 نفر است اما 34 درصد کلاس‌های درس بین 33 تا 37 دانش‌آموز دارند و کلاس‌های بالای 37 نفر نیز وجود دارند که از استاندارد ما خارج هستند. اگر بخواهیم برای کلاس‌هایی که بالاتر از حد استاندارد دانش‌آموز دارند مدرسه تهیه کنیم حدود 600 مدرسه در تهران کم داریم. بزرگ‌ترین مساله در این رابطه تامین منابع مالی است. برای ساخت مدرسه 10 کلاسه، دو میلیارد تومان اعتبار نیاز است و اگر بخواهیم تمام مشکلات را حل کنیم پنج هزار میلیارد و برای خروج از بحران و تامین امنیت دانش‌آموزان دو تا سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
این خبر در حالی منتشر شده که معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش در آبان‌ماه 95 بیان کرد: به‌دنبال تصویب چهار میلیارد دلار در سال 85 برای تخریب مدارس فرسوده، درصد مدارس ایمن و استاندارد کشور دو برابر شد‌ در صورتی که سند مخاطرات غیرسازه‌ای مدارس نشان می‌دهد که چه تعداد مدارس در گروه سبز یعنی مدارس با مخاطره کم، گروه زرد یعنی مدارس نیازمند اقدامات ابتدایی برای ایمن‌سازی و مخاطرات متوسط و گروه قرمز یعنی مدارس نیازمند اقدامات بیشتر با مخاطرات بالا هستند. بر این اساس 173 مدرسه‌ای که در طرح نخست مدرسه آماده مورد ارزیابی قرار گرفتند، خطرپذیری کمتری دارند.
542 مدرسه در وضعیت زرد یا همان خطرپذیری متوسط بوده و متاسفانه 265 مدرسه نیز وضعیت قرمز دارند.
هنوز بخاری کلاس درس را گرم می‌کند
مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران می‌گوید سال‌هاست که دیگر در مدارس تهران بخاری گازی استفاده نمی‌شود اما توضیح می‌دهد که در مدارس شهرستان‌های تابعه هنوز بخاری‌های نفتی و گازی کلاس‌های درس را گرم می‌کنند. خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، همه مناطق سردسیر کشور که دوره یخبندان طولانی دارند و به ویژه مناطق روستایی که بیشتر‌شان هنوز با بخاری‌های نفتی گرم می‌شوند.
طبق مصوبه‌ای در سال 92 مجلس تکلیف کرده کلاس‌هایی که بخاری ناایمن‌شان کرده باید در عرض پنج سال به سیستم‌های گرمایشی استاندارد مجهز شوند، قول هم داده که پای بودجه‌ریزی مناسبش هم بایستد. حالا چهار سال از آن پنج سال گذشته و امور 107 کلاس درس رتق و فتق شده‌ با این حال ولی 104هزار کلاس درس همچنان با بخاری‌های نفتی و گازی گرم می‌شوند که خدا کند تا سامان گرفتن، محل حادثه‌ای نشوند. البته گرچه استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس، تکلیف آموزش و پرورش و وظیفه دولت است ولی تا رسیدن نسیم نوسازی به مدارس باید با بخاری‌های موجود مدارا کرد‌ آن هم با کمی تدبیر، خرده‌ای احساس مسوولیت و اندکی رعایت نکات ایمنی.
سهم ناچیز نوسازی مدارس در بودجه
همچنین مهر در گزارشی عنوان کرده است کاهش صد در‌صدی بودجه پیشنهادی نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس نشان می‌دهد فرسودگی هشداری است که همچنان جدی گرفته نمی‌شود.
از سهم بودجه پیشنهادی سال ۹۷‌ وزارت آموزش و پرورش که بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان است، بیشترین اعتبار مربوط به فعالیت‌های پرورشی و امور تربیتی دانش‌آموزان با اعتبار ۱۹۷ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان است.‌ این مبلغ در بودجه پیشنهادی سال ۱۳۹۶ مبلغی معادل ۱۶۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده است.
همچنین امسال برای صندوق ذخیره فرهنگیان نیز اعتبار ۶۳ میلیارد تومانی پیش‌بینی شده است. این اعتبار در بودجه پیشنهادی سال گذشته وجود نداشت.
براساس بودجه پیشنهادی دولت، بودجه استانی آموزش‌وپرورش در سال ۹۷، ۳۳ هزار میلیارد و ۱۵۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و برای اعتبارات اجرایی این وزارتخانه دو هزار و ۸۳۱ میلیارد و ۳۰۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اختصاص یافته است.
هر سال رقم بودجه اعلام می‌شود و باز هم این آموزش و پرورش و وضعیت ایمنی و جان بچه‌هاست که مورد توجه قرار نمی‌گیرد و کمترین بودجه در اختیار این نهاد قرار می‌گیرد. باز هم در سال آینده مدارس زیادی با ناامنی و سیستم‌های گرمایشی نامناسب درس خواهند خواند و مشخص نیست چند شین‌آباد دیگر در انتظار دانش‌آموزان و کودکان مردم خواهد بود.
محیط فیزیکی سالم‌، آرامشی منطقی در آموزش
عبدالجلیل کریم‌پور- آنچه در این فصل سال دانش‌آموز را درگیر دغدغه‌ای جدی آن هم در مناطق محروم می‌کند، فقدان سیستم گرمایشی مناسب در مدارس است. دانش‌آموزی که به دلایل محرومیت‌های متعدد شاید از پوشش مناسبی نیز برخوردار نباشد و محیط آموزشی هم هنوز به همان روند قدیم در‌صدد گرمای محیط درس باشد، او می‌ماند و فقط امید به اینکه لحظه‌های حضورش را در مدرسه تهدید نکند. اگر کمی به گذشته برگردیم، متاسفانه سوانح دلخراشی را از نظر می‌گذرانیم که در اثر عدم استاندارد وسایل گرمایشی به وجود آمده و معلمان فداکاری را به کام مرگ کشانده و دانش‌آموزان مظلومی را اسیر یک عمر حسرت کرده است. بی‌گمان، استفاده از وسایل گرمایشی خوب نیازمند هزینه‌های بالاست که در این بحران وضعیت مالی مدارس نمی‌تواند آن مهم را محقق گرداند و عوامل مدرسه طبیعتا مجبور به استفاده از همان وسایل قدیمی‌تر هستند که کوچک‌ترین خللی در آن می‌تواند منجر به حادثه‌ای جدید شود. آنچه نیازمند توجه خاص فرادستان در رفع این دغدغه است، این است که قبل از آه و واویلا کردن برای فلان اتفاق، از زمینه بروز آن جلوگیری کنند. دولت نیز در چنین مواقعی این نهاد را در وضعیت خاصی قرار دهد که نیازش برآورده شود. بی‌شک فرآیند آموزش سالم و نتیجه‌بخش زمانی حاصل می‌شود که همه مولفه‌ها به درستی و به موقع بررسی شوند. هزینه‌های مرتبط با آنها مشخص شود و بودجه لازم برای این امور اختصاص یابد تا شاهد اتفاقاتی ناگوار در این زمینه‌ها نباشیم. آموزش و پرورش باید برای فرادستان از اولویت بالایی برخوردار باشد و هم‌اکنون که بحث بودجه، برنامه کاری دولت است، برای زمینه‌های متعدد آن، بودجه‌ای متناسب در نظر گیرند و این نهاد را بی‌دلیل به اولویت‌های پایین سوق ندهند.ساختمان‌های مستحکم و مجهز، وسایل گرمایشی و سرمایشی استاندارد و... حق یک آموزش منطقی است که فقدان هر کدام از آنها یا غیراستاندارد بودن آن می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد. باید زمینه‌ای فراهم شود تا دانش‌آموز با امنیت خاطر و بدون دغدغه و استرس بتواند از آموزشی که بر اساس قانون اساسی حق اوست برخوردار شود.
سایر اخبار این روزنامه