پیش‌بینی قائم‌مقام وزیر صنعت برای سال 97؛

گروه صنعت- در لایحه بودجه سال 97 حدود ١٨ هزار میلیارد تومان از محل منابع حاصل از صرفه‌جویی و هدفمندی یارانه‌ها به تولید و اشتغال اختصاص یافته است. این موضوع را قائم مقام وزیر صنعت می‌گوید.البته اگر این رقم هم مانند سایر ارقام اختصاص یافته یارانه‌ای به تولید داده شود‌! باوجود ادعای دولت در پرداخت یارانه تولید، تولیدکنندگان می‌گویند که یارانه‌ای دریافت نکرده‌اند. اگر رایانه‌ای به صنعت پرداخت شده آنچنان ناچیز بوده که به چشم نیامده است. حالا رضا رحمانی از پیش‌بینی یارانه 18هزار میلیارد تومانی در لایحه سال دیگر می‌گوید. وی همچنین گفت: قیمت حامل‌های انرژی برای حوزه صنعت سال آینده افزایش نخواهد یافت.
رضا رحمانی گفت: بر اساس پیش‌بینی دولت در لایحه بودجه سال ۹۷، قیمت حامل‌های انرژی برای حوزه صنعت سال آینده افزایش نخواهد یافت.
وی در نشستی خبری در وزارت صنعت، معدن و تجارت که با حضور معاون صنایع این وزارتخانه در امر تولید و مدیرکل سرمایه‌‌گذاری خارجی آن برگزار شد، با بیان اینکه امسال دولت در لایحه بودجه بحث تولید و اشتغال را به صورت ویژه مورد توجه قرار داده است، اظهارداشت: یکی از ویژگی‌های بودجه امسال توجه خاص به موضوع تولید حتی نسبت به سال گذشته است.
رحمانی گفت: برای حل بیکاری و ایجاد اشتغال در لایحه بودجه سال ١٣٩٧، رقمی معادل ١٨ هزار میلیارد تومان از محل منابع حاصل از صرفه‌جویی و هدفمندی یارانه‌ها به تولید و اشتغال اختصاص یافته است.


قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: بر این اساس پیش‌بینی می‌شود در بودجه ٩٧ حوزه صنعت حدود ۶٣۴ هزار شغل ایجاد کند. سال گذشته ایجاد ۴۵٠ هزار شغل در این حوزه هدف‌گذاری شده بود که در هشت ماهه این رقم محقق شده است.
رحمانی اضافه کرد: امسال از برنامه‌های جدید ما در بودجه ایجاد اشتغال برای شغل‌اولی‌های دانشگاهی (فارغ‌التحصیلان دانشگاهی) است‌ که بعد از تصویب بودجه جزییات آن را اعلام می‌کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سال آینده واحدهای تولیدی کوچک و واحدهایی که دارای مزیت نسبی هستند مورد توجه خواهند بود، گفت: اجرای طرح توسعه‌ای تولید پوشاک با اولویت روستاها و شهرهای کوچک، دیگر اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت است، ضمن اینکه با اولویت کارگاه‌های کوچک خانگی، ایجاد واحدهای فرآوری و ساخت سنگ‌های تزئینی و جواهرآلات را دنبال می‌کنیم.
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: ساخت واحدهای فرآوری گیاهان دارویی و راه‌اندازی واحدهای بسته‌بندی مدرن از دیگر برنامه‌هایی است که آن را دنبال می‌کنیم.
وی ادامه داد: راه‌اندازی واحدهای بسته‌بندی مدرن یکی از کارهایی است که می‌تواند در حوزه گسترش صادرات موثر واقع شود.
رحمانی اضافه کرد: اتفاق دیگری که قرار است امسال در بودجه رخ دهد این است که بناست سازمان‌های توسعه‌ای تقویت شوند. در سال‌های گذشته این سازمان‌ها آسیب دیده‌اند و خوشبختانه امسال در بودجه به این مساله به خوبی توجه شده است.
این مقام مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یکی از ۴۴ پروژه وزارت صنعت در اقتصاد مقاومتی، راه‌اندازی واحدهای جدید است گفت: بر اساس این برنامه هدف‌گذاری شده بود تا پایان سال‌جاری شش هزار واحد جدید (در ماه ۵۰۰ واحد) را راه‌اندازی کنیم.
وی با بیان اینکه میزان پیشرفت این پروژه تاکنون ۱۰۳ درصد بوده است، اضافه کرد: به طور متوسط تاکنون ماهانه ۵۰۰ واحد جدید افتتاح شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال‌جاری بیش از ۶ هزار واحد به بهره‌برداری برسند.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اجرای طرح رونق تولید نیز اظهار داشت: سال گذشته برنامه‌ریزی شده بود ۱۶۰ هزار میلیارد ریال در این بخش اعطا شود که به ۱۷۲ هزار میلیارد ریال رسید.
انتقاد از عملکرد ضعیف بانک‌ها
رحمانی با اشاره به اینکه عملکرد بانک‌ها در این بخش ضعیف بوده است، گفت: تولید ملی تنها وظیفه وزارت صنعت نیست و همه باید پای کار بیایند.
وی‌ با بیان اینکه تسهیلات اعطایی از محل منابع خود بانک‌ها بوده است، گفت: سیستم بانکی قول داده که سرعت اعطای تسهیلات را افزایش دهد.
این مقام مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اینکه با توجه به درخواست دولت در لایحه بودجه برای واریز مابه‌التفاوت قیمت حامل‌های انرژی در سال ۹۷ و اختصاص ۱۷۴ هزار میلیارد ریال از این وجوه به تولید و اشتغال پیش‌بینی می‌شود قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا کند، آیا این افزایش نرخ شامل تولید نیز می‌شود‌ گفت: افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای بخش تولید و صنعت طی سال‌جاری و آینده مدنظر دولت نیست. البته باید منتظر ماند و دید مجلس چه چیزی را مصوب می‌کند. در این راستا سهم تولید از منابع هدفمندی یارانه‌ها را نیز مطالبه کرده‌ایم، ضمن اینکه سخنگوی دولت در مصاحبه‌ای از افزایش ۱۰ درصدی حقوق و دستمزد مطابق با نرخ تورم صحبت کرد ولی برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی در تولید نداریم.
8 میلیارد یورو سرمایه‌گذاری فولادی
رحمانی همچنین با اشاره به ستاد فولاد با حضور وزیر صنعت، گفت: طی دو سه سال اخیر تولید زنجیره فولاد 54 میلیون تن افزایش یافته است. البته در تکمیل زنجیره فولاد 8 میلیارد یورو سرمایه‌گذاری جدید خواهیم داشت و در زمینه ایجاد زیرساخت‌ها نیز باید بیش از 14 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گیرد.
وی در خصوص اجرای طرح رونق تولید با بیان اینکه عملکرد بانک‌ها در این بخش ضعیف است، تصریح کرد: تولید ملی فقط وظیفه وزارت صنعت نیست و همه باید پای کار بیایند. سیستم بانکی قول داده‌اند که سرعت اعطای تسهیلات را افزایش دهند.
وعده جهش معدنی در سال آینده
به گفته قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تولید‌، تولید بیش از سه چهارم کالاهای منتخب روند افزایشی داشتند و اگر طرف تقاضای داخلی و خارجی مدنظر قرار نگیرد با مشکل مواجه خواهند شد.
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به معادن و صنایع معدنی، خاطر‌نشان کرد: پس از تصویب بند «پ» ماده ۴۳ شرایط بهبود‌یافته و اکتشاف در سال‌جاری معادل کل اکتشافات صورت‌گرفته از ابتدا تاکنون بوده است. علاوه بر این فراکسیونی در مجلس شورای اسلامی برای حمایت از معادن تشکیل شده و سال ۱۳۹۷ شاهد جهش در بخش معدن خواهیم بود.
آخرین وضعیت ثبت‌سفارش خودرو
همچنین معاون وزیر صنعت نیز در این نشست گفت: ثبت‌سفارش خودرو از ظن من به دلیل واردات غیرعرفی در تیر‌ماه متوقف شد و قرار بر این شد تا درقالب یک آیین‌نامه تصمیمات جدیدی برای واردات خودرو اعمال شود.
محسن صالحی‌نیا، معاون امور صنایع وزارت صنعت درخصوص اینکه حدود شش ماه از بسته شدن سایت ثبت‌سفارش خودرو می‌گذرد و در این مدت بازار خودروهای وارداتی نابسامان شده و شاهد رشد قیمت قابل توجهی هستیم، وزارت صنعت چه زمانی تعرفه‌های جدید را اعلام می‌کند و اینکه آیا برنامه روشنی برای بلاتکلیفی بازار خودروهای وارداتی دارید یا خیر پاسخ داد: ثبت‌سفارش خودرو از ظن من به دلیل واردات غیرعرفی در تیر‌ماه متوقف شد و قرار بر این شد تا در قالب یک آیین‌نامه تصمیمات جدیدی برای واردات خودرو اعمال شود.
وی افزود: در طول چند ماه اخیر گاه‌ پیش‌نویس‌های مختلفی درمورد تعرفه واردات خودرو منتشر شد که بنده با قطعیت می‌گویم هیچ‌‌کدام‌ از آنها قابل استناد نیست. این آیین‌نامه با همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت اقتصاد تهیه شده و به زودی با تصویب دولت اعمال خواهد شد.
صالحی‌نیا در پاسخ به اینکه تاریخ دقیق ابلاغ تعرفه واردات خودرو چه زمانی است گفت: تصمیمات جدید واردات خودرو تبعات دارد و باید با لحاظ این موضوع اعلام شود.
وی تصریح کرد: تنها مساله‌ای که در مورد این پیش‌نویس باید مطرح کرد، این است که خودروهایی که به دلایل مختلف در گمرکات مانده‌اند تعیین تکلیف می‌شوند. علاوه بر این، آیین‌نامه با هماهنگی وزارت امور اقتصادی و دارایی و نیز صنعت، معدن و تجارت و با همکاری کارگروه‌های مربوطه به دولت ارائه شده است.
سرنوشت سایت بن‌رو چه شد‌
صالحی‌نیا در ادامه در خصوص سرنوشت سایت بن‌رو و خبرهاى اعلامى مبنى بر عدم موافقت سایپا براى تولید مشترک، اظهار داشت: بحث مخالفت سایپا مطرح نیست اما چون سهام بن‌رو به چند شرکت زیر‌مجموعه سایپا تعلق دارد آنها تا امروز شرایط را براى در اختیار گذاشتن شرکت براى استفاده از ظرفیت شرکت رنو و سازمان گسترش و نوسازى صنایع ایران مناسب ندیده‌اند.
وی با بیان اینکه طى هفته گذشته با حضور مدیران ارشد شرکت رنو دو محور پیشنهادی مطرح شده که مورد موافقت قرار گرفته است، افزود: طی 20 روز آینده شرکت مشترک شکل گرفته و مرکز مهندسی مشترک رنو و ایدرو ایجاد خواهد شد که در این رابطه سه منطقه شناسایی شده است.
صالحی‌نیا با اعلام اینکه مذاکرات نهایی برای ایجاد زیرساخت‌ها در حال انجام است، گفت: در این راستا برای تولید مشترک، دو سایت دیگر نیز به صورت قرارداد همکاری مشترک به رنو پیشنهاد شده که در دست بررسی است.
وی در مورد قرارداد پژو با بیان اینکه شرکت مشترک تاسیس و سرمایه‌‌گذاری لازم برای تولید پژو 2008 آغاز شده است، تصریح کرد: تولید خودروی 301 نیز از اسفندماه آغاز خواهد شد. علاوه بر این سایت سیتروئن و سایپا در کاشان افتتاح شده و عرضه به بازار از اردیبهشت‌ماه انجام می‌شود.
سرمایه‌گذاری ۱۱ میلیارد دلاری خارجی‌ها در ایران
در عین حال مدیرکل سرمایه‌‌گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست با اعلام اینکه از ابتدای دولت یازدهم تاکنون ۱۱ میلیارد دلار سرمایه‌‌گذاری خارجی در حوزه صنعت، معدن و تجارت مد نظر قرار گرفته، گفت: آلمان، ایتالیا و چین به ترتیب بیشترین میزان سرمایه‌‌گذاری خارجی را در ایران داشته‌اند.
افروز بهرامی درباره آخرین وضعیت سرمایه‌‌گذاری خارجی در بخش صنعت، معدن و تجارت کشور، اظهار کرد: از زمان آغاز به کار دولت دوازدهم تاکنون دو میلیارد دلار سرمایه‌‌گذاری خارجی جذب شده است.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای دولت یازدهم تاکنون حدود ۱۱ میلیارد دلار به تصویب هیات سرمایه‌‌گذاری خارجی رسیده است، گفت: این رقم مربوط به ۲۵۲ پروژه در حوزه صنعت، معدن و تجارت بوده که ۱۰۶ پروژه در حال بهره‌برداری است.
مدیرکل سرمایه‌‌گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه از زمان آغاز به کار دولت دوازدهم دو میلیارد دلار سرمایه‌‌گذاری برای ۳۸ پروژه به تصویب رسیده است، یادآور شد: پیش از این چین در رتبه اول سرمایه‌‌گذاران خارجی قرار داشت که در حال حاضر به ترتیب آلمان، ایتالیا و چین در رتبه اول تا سوم قرار گرفتند.
علاوه بر این در فارس، بوشهر و کرمان به ترتیب بیشترین سرمایه‌‌گذاری خارجی صورت گرفته است.
بهرامی ادامه داد: طی ۲۰ سال گذشته ۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌‌گذاری خارجی در بخش صنعت، معدن و تجارت مدنظر قرار گرفته که به طور متوسط سالانه معادل دو میلیارد دلار سرمایه‌‌گذاری خارجی به شمار می‌آید.
سایر اخبار این روزنامه