هشدار نسبت به انتفاضه سوم

اعضای شورای امنیت جمعه شب گذشته جلسه ویژه خود درباره بررسی تصمیم آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسراییل را برگزار و مخالفت گسترده کشورهای عربی، اروپایی و آسیایی با این تصمیم آمریکا را اعلام کردند‌. در این جلسه شورای امنیت اعضا ابتدا به سخنرانی هماهنگ‌کننده سازمان ملل در روند صلح گوش دادند‌. هماهنگ‌کننده سازمان ملل در روند صلح نسبت به انتفاضه سوم بعد از این تصمیم آمریکا هشدار داد‌.
ملادینوف نسبت به افزایش تنش‌ها بعد از تصمیم اخیر دونالد ترامپ درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسراییل هشدار داد و گفت، ممکن است این تصمیم به انتفاضه جدید منجر شود بنابراین خواستار مشخص شدن مساله قدس در چارچوب راه‌حل فراگیر و طبق قطعنامه‌های بین‌المللی شد‌.
وی تاکید کرد، راه‌حل دو کشوری تنها راه‌حل است و نسبت به امکان اینکه گام‌های یکجانبه به سمت اقدامات افراط‌گرایانه سوق یابد، هشدار داد‌. ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل نیز در این جلسه تاکید کرد: دونالد ترامپ با این تصمیم خود تهدید به بی‌ثباتی اوضاع کرد که تبعات خطرناکی دارد. باید این تصمیم لغو شود‌.
وی خاطرنشان کرد: امکان ندارد یک طرف روند صلح را به انحصار درآورده و به جانبداری از قدرت اشغالگر بپردازد‌. منصور از کشورهای شورای امنیت به دلیل مواضع اولیه‌شان در قبال قدس تشکر و عنوان کرد: شورا باید طوری عمل کند که اعتماد ملت فلسطین به قوانین بین‌المللی بازیابد‌.


نماینده فلسطین تصریح کرد، دولت اشغالگر اسراییلی همچنان به ارتکاب جنایت‌ها، زورگویی به فلسطینی‌ها و تغییر ماهیت جمعیتی قدس ادامه می‌دهد‌. در این حین نماینده آمریکا در سازمان ملل به دفاع از تصمیم ترامپ پرداخت و تاکید کرد: رییس‌جمهور آمریکا متعهد به روند صلح است و تصمیم اخیر مقدمات در نظر گرفته شده در روند صلح را تغییر نمی‌دهد‌.
وی افزود: واشنگتن هرگز نمی‌پذیرد که دستوراتی از کشورهایی بگیرد که هیچ اعتباری در تعامل با مساله درگیری‌های فلسطینی و اسراییلی ندارند‌. هیلی مدعی شد سازمان ملل از متخاصم‌ترین جناح‌ها علیه اسراییل است‌. اون افزود کشورش موضعی در قبال مرزهای قدس ندارد و از هیچ تغییری در زمینه اماکن مقدسه در قدس حمایت نمی‌کند‌.
در این حال نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز تاکید کرد قدس شرقی اشغال شده و سفارت انگلیس در تل‌آویو باقی خواهد ماند‌. وی گفت: به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسراییل قبل از توافق صلح جایز نیست‌.
نماینده انگلیس بر لزوم بررسی مساله مرزها همزمان با تبادل اراضی و قرار دادن قدس به عنوان پایتخت مشترک دو طرف، حل مساله آوارگان فلسطینی، حفظ وضعیت کنونی مسجدالاقصی و قرار داشتن عبادتگاه‌های آن تحت قیمومت اردن تاکید کرد و گفت: گسترش شهرک‌سازی‌ها مانعی در مسیر صلح است‌. نماینده فرانسه نیز با تکرار مواضع نماینده انگلیس خواستار راه‌حل فراگیر شد‌.
وی با اعلام مخالفت خود با موضع اخیر آمریکا خواستار راه‌حلی شد که صلح را به خاورمیانه و جهان بازگرداند و هشدار داد قدس نمی‌تواند زمینه‌ساز تلاش افراط‌گراها باشد‌. نماینده روسیه نیز در سخنرانی‌اش عنوان کرد مسکو نگران تصمیم اخیر آمریکا در قبال قدس است‌. وی تصریح کرد کشورش شرح کاملی از طرف آمریکا درباره انتقال سفارت از تل‌آویو به قدس دریافت کرده است‌.
نماینده چین هم حمایت کشورش از تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۶۷ به پایتختی قدس شرقی را اعلام کرد‌. نماینده سوئد نیز با اعلام مخالفت با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسراییل گفت: این تصمیم برخلاف قوانین بین‌المللی بوده و مساله قدس باید در چارچوب مسایل وضعیت نهایی بررسی شود‌.
این نماینده تاکید کرد هرگز الحاق قدس به اسراییل را به رسمیت نمی‌شناسد و اتحادیه اروپا به این مساله باور دارد‌. وی تاکید کرد این اقدام آمریکا موجب شعله‌ور شدن اوضاع منطقه و خارج از آن شده است و باید از خشونتی که منجر به درگیری دینی می‌شود، اجتناب کرد‌.
نماینده مصر در شورای امنیت نیز بر اجرای قطعنامه‌های این شورا به منظور حفظ صلح و امنیت بین‌المللی تاکید و مخالفت و محکومیت مصر در قبال این تصمیم را اعلام کرد‌. وی نسبت به پیامدهای تصمیم اخیر ترامپ بر ثبات منطقه با توجه به جایگاه تاریخی و دینی قدس در میان کشورهای عربی و اسلامی هشدار داد‌.
تنش جدی در روابط اسراییل- اروپا بر سر قدس
منابع سیاسی آگاه در اروپا از بروز تنشی جدی در روابط اسراییل با اتحادیه اروپا در پی انتقاد موگرینی از تصمیم اخیر ترامپ در مورد قدس و نیز حضور تحمیلی نتانیاهو در نشست سران اروپا خبر داده‌اند‌.
برخی منابع سیاسی آگاه در تل‌آویو و بروکسل اعلام کردند در پی انتقاد فدریکا موگرینی از تصمیم دونالد ترامپ برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسراییل و انتقال سفارت کشورش به این شهر، در روابط اسراییل با اتحادیه اروپا تنشی جدی به وجود آمده است‌.
این منابع پیش‌بینی کردند تنش فعلی در سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل به بروکسل که فردا انجام می‌شود، به شکلی ویژه افزایش یابد‌. این منابع گفتند تنش فعلی به‌طور مشخص از زمانی آغاز شد که اتحادیه اروپا فاش کرد نتانیاهو خود را به نشست سران اتحادیه اروپا تحمیل کرده بدون اینکه دعوتی از وی به عمل آمده باشد‌. نتانیاهو در سخنرانی‌ای که در کنست داشت، مدعی شد از سوی لیتوانی برای حضور در این نشست دعوت شده است‌.
برخی مسوولان در بروکسل این اقدام نتانیاهو را نوعی دور زدن و نقض پروتکل‌های دیپلماتیک اتحادیه اروپا دانسته‌اند‌.
در پی این اقدام نتانیاهو، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از محمود عباس برای سفری مشابه در اوایل سال آینده میلادی دعوت کرده که این امر منجر به خشم اسراییلی‌ها شده است‌. پس از آنکه موگرینی به انتقاد از تصمیم ترامپ درمورد قدس پرداخت خشم اسراییلی‌ها بالا گرفت و وزارت خارجه این رژیم با صدور بیانیه‌ای به شدت از موگرینی انتقاد کرد‌.
موگرینی گفته بود: تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن پایتختی قدس به عنوان پایتخت اسراییل ما را به عقب برده و به دوره‌ای تاریک بازمی‌گرداند‌. باور داریم که تنها راه‌حل واقعی برای پایان یافتن درگیری‌ها، تشکیل دو کشور مستقل و پایتختی قدس برای هر دو است‌. وی در سفرش به بروکسل در این خصوص با وزیر خارجه آمریکا گفت‌وگو کرده و از تمامی طرف‌ها خواست از انجام اقداماتی که منجر به افزایش تنش می‌شود به ویژه در اطراف اماکن مقدس برای سه دین اسلام، مسیحیت و یهود خودداری کند‌.
وزارت خارجه اسراییل با انتشار بیانیه‌ای موضع‌گیری موگرینی را عجیب خواند و اعلام کرد: اصرار بر این مساله که قدس پایتخت اسراییل نیست چشم‌پوشی از یک واقعیت تاریخی است و ترامپ اقدامی شجاعانه و منصفانه را آغاز کرده که احتمال تحقق صلح را افزایش می‌دهد‌. برخی منابع اسراییلی مدعی شدند که موگرینی قصد داشته بیانیه‌ای را به اسم اتحادیه اروپا منتشر کند و در آن به ابراز نگرانی شدید از تصمیم ترامپ بپردازد اما به دلیل مخالفت مجارستان با این مساله این امر حاصل نشد و موگرینی بیانیه‌ای با نام خود منتشر کرد‌.