درخواست عفو زاغری و فروغی روی میز قوه قضاییه

گروه سیاسی- در حالی بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا در سفری دو‌روزه برای دیدار با مقامات کشورمان به تهران آمده است که ایران و بریتانیا روابط پر فراز و نشیبی را در این سال ها پشت سر
گذاشته اند.با وجود آنکه مقامات وزارت امورخارجه حضور جانسون در ایران را برای گفت‌وگو درباره موضوعات مختلف و چند‌جانبه منطقه‌ای عنوان کرده‌اند اما رسانه‌های داخلی بریتانیا هدف از سفر وی را رایزنی برای آزادی نازنین زاغری دانستند؛ موضوعی که مدت‌هاست در فضای جهانی عاملی برای فشار‌های بین‌المللی علیه کشورمان تبدیل شده است. با این حال حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه سفر جانسون برای بررسی مباحث چندجانبه و منطقه‌ای است، اظهار داشت: سال‌های طولانی و حتی دهه‌هاست که سفری از سوی مقامات رسمی انگلیس به ویژه وزیر امور خارجه انجام نشده است. حتی سفرهایی که جک استراو در دهه ۸۰ به ایران انجام دادند در چارچوب مذاکرات هسته‌‌ای ایران با سه کشور اروپایی بود. سفیر ایران در لندن با اشاره به سفر‌ هاموند به ایران در دو سال گذشته اظهار داشت: تمرکز بازدید ‌هاموند هم که دو سال پیش به ایران سفر کرد، برای بازگشایی سفارت پس از تعطیلی آن صورت گرفت. بنابراین سفر وزیر امور خارجه انگلیس که پس از سال‌‌ها و با هدف پرداختن به مباحث دوجانبه، منطقه‌ای و چند‌جانبه صورت می‌گیرد، سفر خاصی است که طی آن همه ابعاد روابط دو کشور از جمله مباحث اقتصادی، سیاسی، منطقه‌ای و مباحث بین‌المللی و برجام مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد.وی در توضیح اینکه آیا در سفر بوریس جانسون به تهران، در رابطه با گشایش‌های برجام هم رایزنی خواهد شد؟ تصریح کرد: قطعا یکی از محورهای اصلی این سفر و بحث‌هایی که در جریان سفر انجام خواهد شد، موضوع اجرای موثر برجام خواهد بود. وی افزود: ما در مقطع بعد از اجرای برجام شاهد بودیم که دولت انگلیس در بالاترین سطح به‌طور مرتب برای تضمین حفظ اعتبار و اجرای برجام تماس‌های سطح بالایی را با مقام‌های اروپایی و آمریکا داشته است و آنها به طور مشترک با کشورهای اروپایی خواهان این بودند که باید اعتبار برجام حفظ شود و نباید به هیچ‌وجه اجرای برجام مورد خدشه قرار گیرد. بعیدی‌نژاد اضافه کرد: این مساله در موضع‌گیری دولت انگلیس نقطه مثبتی بوده است. در واقع حفظ برجام اهمیت راهبردی برای ایران و انگلیس دارد و از این جهت همکاری‌های دو طرف برای اجرای برجام تا الان در سطح موفقیت‌آمیزی پیش رفته است اما در خصوص اجرای برجام در خود انگلیس انتقادهایی را داریم و انتظار ما این بوده که باید پس از برجام گشایش‌های اقتصادی و بانکی بین دو طرف توسعه بسیار بیشتری از آنچه که امروز شاهدش هستیم صورت گرفته باشد.
همکاری های دوجانبه ایران و بریتانیا
بعیدی‌نژاد با اشاره به مناسبات اقتصادی دو کشور گفت: در ماه‌های اخیر تحرکات خوبی در زمینه همکاری‌ها اقتصادی‌ دوجانبه شکل گرفته و ما در اولین اقدام پس از برجام توانستیم طلب خود را به میزان حدود سه میلیارد یورو که به علت تحریم شرکت ملی نفت از جانب اتحادیه اروپا قابل دریافت نبود از شرکت شل دریافت کنیم. وی با اشاره به وجود یک میدان گازی متعلق به شرکت ملی نفت ایران نام روهام اظهار داشت: همکاری‌های مشترک در این باره ادامه دارد و ارتباطات خوبی بین دو طرف برقرار شده است و به تازگی شرکت بی‌پی اعلام کرده قصد دارد بخشی از سهام خود را به یک شرکت دیگر واگذار کند که برخی مباحث مربوط به تحریم‌های آمریکا را ایجاد می‌کرد که اینها ماه‌هاست این موضوع را در دست پیگیری داشته‌اند تا مشکلی برای ادامه کار این میدان گازی پیش نیاید. وی با اشاره به امضای قرارداد ساخت پنجمین نیروگاه خورشیدی جهان با وزارت نیروی ایران خاطرنشان کرد: این قرارداد در مسیر اجرایی قرار گرفته و طبق برنامه زمان‌بندی شده پیش می‌رود. بعیدی‌نژاد با اشاره به همکاری‌های دو کشور در زمینه بهداشت و درمان ابراز داشت: به تازگی یک تفاهمنامه برای ایجاد مراکز درمان سرطان با یک شرکت معتبر انگلیسی به نام اینترنشنال ‌هاسپیتال گروپ به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو امضا شده و مقدمات آن در حال اجرا است و می‌تواند در حوزه بهداشت و سلامت موجب همکاری‌های خوب دو طرف شود. وی درباره ساخت بیمارستان با همین شرکت بیان کرد: مذاکرات اولیه انجام شده و این علاقه‌مندی در میان آنها وجود دارد که از دانش خود برای ساخت و تجهیز بیمارستان در ایران استفاده کنند که مباحث فنی بین دو طرف در جریان است. سفیر ایران در لندن یادآور شد: همچنین شرکت جی‌اس‌کی که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دارویی جهان است در حال عبور از مراحل نهایی ثبت در ایران است و قصد دارد به طور مستقیم در ساخت و دارو و واکسن با ایران همکاری کند که مورد استقبال وزارت بهداشت و درمان قرار گرفته و انتظار می‌رود در آینده نزدیک قراردادهای لازم در این باره منعقد شود.


تشریح وضعیت زاغری و فروغی
وی درباره فضاسازی رسانه‌های انگلیسی در مورد ارتباط این سفر با افراد دوتابعیتی زندانی در ایران عنوان کرد: با توجه به نگاه ویژه‌ای که افکار عمومی انگلیس نسبت به افراد دوتابعیتی زندانی در ایران دارند، طبیعی است که دولت انگلیس در مذاکرات دو طرف به این موضوع اشاره کرده و انتظار دولت و مردم انگلیس برای آزادی نازنین زاغری و فروغی را با طرف ایرانی مطرح کند. بعیدی‌‌نژاد با بیان اینکه مقام‌های مسوول جمهوری اسلامی توضیح داده‌اند که در ایران این افراد به‌دلیل پرونده امنیتی در زندان هستند، گفت: ما گفته‌ایم رویه‌های قانونی دادگاه آنها به صورتی کاملا صحیح از جمله امکان دسترسی آنها به وکیل طی شده و احکامی که برای آنان صادر شده پس از طی مراحل دادرسی قضایی بوده است و چنانچه این افراد بخواهند آزاد شوند باید این درخواست از جانب مقامات قضایی بررسی شود. وی افزود: در ایران عفو و آزادی افراد زندانی تابع قوانین و مقرراتی است، از جمله اینکه فرد باید یک‌سوم مدت محکومیت خود را طی کرده باشد و دچار شرایط خاصی باشد و اولیای زندان هم احساس کنند که آن فرد نسبت به جرمی که مرتکب شده متنبه شده و قصد دارد زندگی جدیدی را شروع کند. اما احراز این موارد همه تحت قواعد و مقرراتی است که باید توسط قوه قضاییه بررسی و شرایط لازم احراز شود، در این صورت است که رافت اسلامی شامل حال این افراد خواهد شد. اما این احراز مستلزم طی شدن روند قضایی و حقوقی است.
ارسال درخواست عفو زاغری و فروغی به قوه قضاییه
سفیر ایران در لندن با تاکید بر اینکه به‌طور کلی وزارت خارجه ما پس از هر بار طرح این خواسته‌ها از سوی طرف انگلیسی این توضیحات را به آنها ارائه داده است، اظهار داشت: در عمل نیز گزارش‌های مربوطه به قوه قضاییه ارسال شده است که این خواسته‌ها از جانب دولت انگلیس برای عفو و بخشش آنها وجود دارد. این خواسته در قوه قضاییه ایران در حال بررسی است و تاکنون نتیجه نهایی درباره آن گرفته نشده است.بعیدی‌نژاد در مورد نتایج پیگیری‌های به عمل آمده برای دریافت مطالبات مربوط به قرارداد تسلیحاتی با بریتانیا ابراز داشت: این پرونده با ابعاد حقوقی گسترده سال‌ها است که توسط تیم حقوقی ایران پیگیری می‌شود و روند طبیعی خود را طی می‌کند و بر اساس شواهد و اطلاعات به دست آمده، این پرونده در مراحل نهایی است که با حل آن یکی از طولانی‌ترین اختلافات حقوقی دو طرف تسویه خواهد شد. وی با اشاره به فضاسازی رسانه‌های انگلیسی و پیوند دادن این موضوع با زندانیان دوتابعیتی در ایران بیان کرد: این کاملا خلاف واقعیت است. اینها، دو موضوعی هستند که هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. چنانچه توضیح داده شد دعاوی حقوقی ایران درباره پرونده تسلیحاتی، موضوعی ۴۵ ساله است و مسیر طولانی طی کرده و حدود دو دهه است در دادگاه‌‌ها پیگیری شده و ابعاد بسیار پیچیده‌ای در این پرونده وجود داشته است که از جانب دادگاه و وکلا بررسی شده و هیچ ارتباطی به بحث زندانیان دو‌تابعیتی که موضوعی نسبتا جدید است، ندارد.
دیدار مقامات ایران با وزیر خارجه بریتانیا
نخستین دیدار روز گذشته بوریس جانسون با محمدجواد ظریف، وزیرامورخارجه کشورمان بود که بدون حضور خبرنگاران و پشت درهای بسته برگزار شد. پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه هم تنها به انتشار متن کوتاهی از محتوای گفت‌وگوی طرفین پرداخت. به گفته این پایگاه در این دیدار طرفین درباره موضوعات مختلف روابط دوجانبه، از جمله روابط اقتصادی، بانکی و تجاری و اهمیت گسترش آن، مسایل منطقه‌ای، موضوعات بین‌المللی، به ویژه تعهدات همه طرف‌های برجام به اجرای آن رایزنی و تبادل نظر اعلام کردند. همچنین بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا در این دیدار با اشاره به این که برجام از اهمیت و ارزش بالایی برای انگلستان برخوردار است، بر تعهد کشور متبوعش بر اجرای کامل آن تاکید کرد. وی همچنین خواهان گسترش همکاری‌ها و روابط و نیز تداوم رایزنی‌ها با جمهوری اسلامی ایران شد. در حالی که به نظر می‌رسید پس از پایان این گفت‌وگو نشست خبری برگزار یا بیانیه‌ای از سوی وزارت امور خارجه منتشر شود، اما این اتفاق نیفتاد تا همچنان موضوعات گفت‌وگوی این دو وزیر خارجه پشت درهای بسته وزارت خارجه باقی بماند.
با تصمیم آمریکا در انتقال سفارتش به قدس مخالفیم
بوریس جانسون در ادامه سفر خود با علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و درباره تحولات بین‌المللی و روابط دو‌جانبه با وی گفت‌وگو کرد. دبیر شورای عالی امنیت ملی در این دیدار گفت: در حال حاضر و در شرایط پسابرجام مبادلات و همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور رضایت‌بخش نیست و تسهیل روابط بانکی در این زمینه می‌تواند مقدمه‌ای برای گسترش همکاری‌ها در دیگر بخش‌ها باشد. علی شمخانی همچنین با اشاره به تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، این اقدام را خدمت ناخواسته به جهان اسلام دانست و گفت: فلسطین کشوری یکپارچه با پایتخت واحدی بوده و تصمیم جدید آمریکا به طور قطع موجب بازگشتن موضوع فلسطین به عنوان مساله اصلی جهان اسلام و انسجام بیشتر مسلمانان برای مقابله با رژیم صهیونیستی و احقاق حقوق مردم مظلوم فلسطین خواهد شد.
بوریس جانسون نیز در این دیدار با اشاره به ضرورت تلاش بیشتر برای حل و رفع مشکلات و موانعی که در مسیر اجرای کامل تعهدات برجام به ویژه در بخش مبادلات مالی و روابط بانکی وجود دارد اظهار کرد: برجام توافقنامه‌ای چند‌جانبه و بین‌المللی است که اجرای کامل آن به نفع صلح و ثبات جهانی است. وزیر خارجه بریتانیا با تاکید بر مخالفت لندن با تصمیم ایالات متحده آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسراییل و انتقال سفارت خود به این شهر افزود: اقدامات یکجانبه، دستیابی به صلح را دشوار می‌کند. جانسون خاطرنشان کرد: انگلیس تصمیمی برای انتقال سفارت خود به قدس نداشته و ما سفارت خود را در تل‌آویو نگه می‌داریم.همچنین جانسون در ادامه دیدارهای خود در ایران با علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت وگو کردند.